Realizowana inwestycja stanowi wypełnienie zadań jakie są nałożone na Miasto, a jej efekty nie będą (...)

Realizowana inwestycja stanowi wypełnienie zadań jakie są nałożone na Miasto, a jej efekty nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej, zatem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2007r. (data wpływu 24 października 2007r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu związanych z realizacją projektu ?Rewitalizacja przestrzeni rynku miejskiego w historycznej zabudowie ? K.? współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego? - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2007r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu związanych z realizacją programu ?Rewitalizacja przestrzeni rynku miejskiego w historycznej zabudowie K.? współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego?.

W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie zaleceń Komisji Europejskiej dotyczących stworzenia odpowiednich procedur zapewniających wiarygodność uzyskiwanych informacji w sprawie kwalifikowalności VAT oraz w związku z poleceniem Ministra Rozwoju Regionalnego, ... Urząd Wojewódzki zobowiązał Miasto K. do dostarczenia dokumentu zaświadczającego, czy w odniesieniu do realizowanego projektu beneficjent ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Głównym zadaniem Miasta K. jest kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej (PKD 7511IZ) tj. sprzedaż i dzierżawa gruntów oraz nieruchomości zawieranie umów inwestycyjnych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, któremu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku gdy towar i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Miasto K. realizuje szereg inwestycji korzystając z dofinansowania Unii Europejskiej. Jedną z nich jest projekt?Rewitalizacja przestrzeni rynku miejskiego w historycznej zabudowie-K.? realizowany w ramach Priorytetu 1- Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Realizacja projektu obejmuje wykonanie wymiany uzbrojenia podziemnego (w zakresie sieci wodociągowej i kanalizacji), budowę kanalizacji deszczowej, przebudowę szaty roślinnej parku, przebudowę nawierzchni placu wraz z oświetleniem, wprowadzenie elementów małej architektury oraz zainstalowanie systemu monitoringu. W ramach projektu zostanie także zmodernizowana nawierzchnia jezdna oraz chodniki w obrębie rynku.

Wydatki poniesione w trakcie realizacji projektu są rozliczane w kwotach brutto. Miasto nie ma możliwości skorzystania ze zwrotu podatku VAT ani jego rozliczenia, ponieważ efekty tego projektu nie generują przychodu, a miasto nie uzyskuje dochodów z tytułu realizacji rzeczowej inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach realizowanego projektu ?Rewitalizacja przestrzeni rynku miejskiego w historycznej zabudowie K. 'współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego miasto K. ma możliwość odliczenia podatku VAT czy też takiej możliwości nie ma...

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z zasadą Nr 7 Rozporządzenia Komisji (WE) 448/2004 z dnia 10 marca 2004r. koszt podatku VAT poniesionego w ramach projektu współfinansowanego z funduszy Strukturalnych WE, którego nie można odzyskać w żaden sposób, a który ostatecznie poniesiony przez projektodawcę, jest uznawany za kwalifikowany. Oznacza to, że mimo zasady, iż podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, dopuszcza się wyjątek: jeżeli wnioskodawca nie może odliczyć podatku VAT, poniesione przez niego i udokumentowane koszty tego podatku są wydatkami kwalifikowanymi. Miasto jest podatnikiem podatku VAT, jednak biorąc pod uwagę zasadę, iż w przypadku jednostki samorządu terytorialnego jeśli w związku z zakupem jednostka samorządu terytorialnego nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej, VAT poniesiony przez nią jest kwalifikowany.

Zgodnie z zasadą art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku realizacji projektu ?Rewitalizacja przestrzeni rynku miejskiego w historycznej zabudowie K.? współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego miasto nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej związanej z realizowanym projektem i w związku z tym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Dodatkowo zgodnie z art. 15 ust. 6 wymienionej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z tym, iż realizowana inwestycja ma na celu zaspokojenie potrzeb publicznych oraz wypełnia zadania nałożone przez przepisy prawa, Miasto nie jest w przedmiotowym zakresie podatnikiem podatku VAT. Mając na uwadze art. 86 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r., a także fakt, iż realizowana inwestycja stanowi wypełnienie zadań jakie są nałożone a jej efekty nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej uważamy, iż nie mamy możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika