Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


16.1.2008

dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług (...)

Interpretacja indywidualna sygnatura: IP-PP2-443-517/07-2/IK

Typ dokumentu:Interpretacja indywidualna
Sygnatura:IP-PP2-443-517/07-2/IK
Autor:Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Słowa kluczowe:faktura, faktura, ochrona przeciwpożarowa, ochrona przeciwpożarowa, sprzęt pożarniczy, sprzęt pożarniczy, stawki podatku, stawki podatku
Kategoria:
Istota interpretacji:dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług na cele ochrony przeciwpożarowej, w przypadku gdy pierwszym nabywcą tych towarów są jednostki samorządu terytorialnego (Gmina, Starostwo) oraz Fundacje nie korzysta z 7% stawki podatku od towarów i usług, ale podlega opodatkowaniu według stawki 22%. Natomiast w przypadku, gdy towary nabywane są bezpośrednio przez jednostki wymienione w ww. art. 15 ustawy z 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, wówczas dostawa takich towarów podlega opodatkowaniu wg 7% stawki VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2007r. (data wpływu 29 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT od sprzedaży sprzętu pożarniczego nabywanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz Fundacje, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT od sprzedaży sprzętu pożarniczego nabywanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz Fundacje, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma od ponad 10 lat zajmuje się m.in. wyposażaniem jednostek ochrony przeciwpożarowej w specjalistyczny sprzęt przeznaczany na cele ochrony przeciwpożarowej. Odbiorcami są straże pożarne państwowe oraz ochotnicze. Towar wymieniony w załączniku nr 3 poz. 129-134 do ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca sprzedaje z podatkiem VAT 7%, wystawiając faktury bezpośrednio na nabywające straże. Jednak coraz częściej spotyka się z zapytaniami ze strony jednostek samorządu terytorialnego (Gmina, Starostwo) czy Podatnik może na te jednostki wystawić faktury za towary dla jednostek ppoż, przeznaczonych na cele ppoż ze stawką VAT 7%. Gminy widniałyby na fakturze jako nabywca, a zainteresowana jednostka ppoż. jako odbiorca towaru. Współpracujemy również z Fundacjami, które z nawiązek sądowych kupują specjalistyczny sprzęt z załącznika nr 3 poz. 129-134 i dostarczają go do jednostek ochrony ppoż, na cele ochrony ppoż. W tym przypadku Strona spotyka się z tym samym problemem. Sytuacja ta nie jest jednoznacznie wyjaśniona i powoduje, że Podatnik jest na rynku firmą mało konkurencyjną i traci klientów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym w świetle art. 41 ust. 2 i 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 ze zm.) Podatnik może zastosować stawkę podatku VAT 7% do dostaw towarów wymienionych w zał. Nr 3 (poz. 129-134), nabywanych przez jednostki samorządu terytorialnego czy Fundacje dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej...

Zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie do ww. dostaw stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% jest zasadne, ponieważ nabycie dotyczy dostaw towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, dokonanych na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 10 ww. ustawy stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Z powyższego przepisu wynika, że sprzedaż towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej korzysta ze stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% wyłącznie w sytuacji gdy zaistnieją łącznie dwie przesłanki:

  1. gdy sprzedaż odbywa się dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej,
  2. dotyczy sprzętu, towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy VAT.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dn. 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.) jednostkami ochrony przeciwpożarowej są: jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, jednostki organizacyjne wojskowej ochrony przeciwpożarowej, zakładowa straż pożarna, zakładowa służba ratownicza, gminna zawodowa straż pożarna, powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna, terenowa służba ratownicza, ochotnicza straż pożarna, związek ochotniczych straży pożarnych, inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego oraz Fundacje jako jednostki nie wymienione w ww. art. 15 ustawy z 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej. A zatem przepis w/w art. 41 ust. 10 ustawy nie ma w powyższej sprawie zastosowania. W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, że dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług na cele ochrony przeciwpożarowej, w przypadku gdy pierwszym nabywcą tych towarów są jednostki samorządu terytorialnego (Gmina, Starostwo) oraz Fundacje nie korzysta z 7% stawki podatku od towarów i usług, ale podlega opodatkowaniu według stawki 22%.

Natomiast w przypadku, gdy towary nabywane są bezpośrednio przez jednostki wymienione w ww. art. 15 ustawy z 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, wówczas dostawa takich towarów podlega opodatkowaniu wg 7% stawki VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 3
  • 0
  • 3
  • 5
  • 8
  • 4
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Anna

    ocena usługi:

  • Michał

    ocena usługi:

    Profesjonalna obsługa.
  • Kasia

    ocena usługi:

  • Lidia

    ocena usługi:

    dziękuję za przystępną cenowo i zrozumiałą dla laika opinię
  • Sławomir

    ocena usługi:

  • Karol

    ocena usługi:

    Bardzo profesjonalna obsługa . Naprawdę Prawnicy godni polecenia . 10/10 Jeszcze raz bardzo dziękuję
  • Justyna

    ocena usługi:

    Wszystko super.
  • Joanna

    ocena usługi:

    Dzięki Państwu, wiem, że nie jestem bezradna. Proces uzyskania opinii przebiegł sprawnie, rzeczowo i błyskawicznie. Będę Państwa polecać i na pewno w razie potrzeby korzystać z oferty !
  • Wojciech

    ocena usługi:

    Dziękuję za szybkie i jasne wytłumaczenie sprawy i wskazanie dalszych możliwości postępowania. Polecam Państwa firmę.
  • Józef

    ocena usługi:

    Usługa w pełni profesjonalna otrzymałem precyzyjną odpowiedź na zadane pytania. Zdecydowanie polecam. Józef
  • Andrzej

    ocena usługi:

  • Agnieszka

    ocena usługi:

  • Anna

    ocena usługi:

    Bezbłędnie funkcjonująca i jasno zorganizowana strona internetowa. Honorarium przystępne dla każdego. Solidna i godna najwyższego polecenia Firma. Z serdecznym podziękowaniem za szybko i klarownie udzielone porady oraz wyrazami uznania dla pracy Zespołu Prawników.
  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Szybka i jasna odpowiedz.Dziękuję i zdecydowanie POLECAM
  • Ewelina

    ocena usługi:

    Szybko i rzeczowo.Polecam!
  • Andrzej

    ocena usługi:

    Wszystko przebiegło pomyślnie, polecam - szybciej i wygodniej niż umawianie się z prawnikiem.
  • barbara

    ocena usługi:

    dziękuję za szybką odpowiedź, jasne wytłumaczenie sprawy i wskazanie dalszych możliwości postępowania.Dziękuję. Polecam Państwa firmę. Barbara




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane