Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Karmelickiej 66, kod poczt. 31-128, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

16.1.2008

dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług (...)

Interpretacja indywidualna sygnatura: IP-PP2-443-517/07-2/IK

Typ dokumentu:Interpretacja indywidualna
Sygnatura:IP-PP2-443-517/07-2/IK
Autor:Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Słowa kluczowe:faktura, faktura, ochrona przeciwpożarowa, ochrona przeciwpożarowa, sprzęt pożarniczy, sprzęt pożarniczy, stawki podatku, stawki podatku
Kategoria:
Istota interpretacji:dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług na cele ochrony przeciwpożarowej, w przypadku gdy pierwszym nabywcą tych towarów są jednostki samorządu terytorialnego (Gmina, Starostwo) oraz Fundacje nie korzysta z 7% stawki podatku od towarów i usług, ale podlega opodatkowaniu według stawki 22%. Natomiast w przypadku, gdy towary nabywane są bezpośrednio przez jednostki wymienione w ww. art. 15 ustawy z 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, wówczas dostawa takich towarów podlega opodatkowaniu wg 7% stawki VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2007r. (data wpływu 29 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT od sprzedaży sprzętu pożarniczego nabywanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz Fundacje, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT od sprzedaży sprzętu pożarniczego nabywanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz Fundacje, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma od ponad 10 lat zajmuje się m.in. wyposażaniem jednostek ochrony przeciwpożarowej w specjalistyczny sprzęt przeznaczany na cele ochrony przeciwpożarowej. Odbiorcami są straże pożarne państwowe oraz ochotnicze. Towar wymieniony w załączniku nr 3 poz. 129-134 do ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca sprzedaje z podatkiem VAT 7%, wystawiając faktury bezpośrednio na nabywające straże. Jednak coraz częściej spotyka się z zapytaniami ze strony jednostek samorządu terytorialnego (Gmina, Starostwo) czy Podatnik może na te jednostki wystawić faktury za towary dla jednostek ppoż, przeznaczonych na cele ppoż ze stawką VAT 7%. Gminy widniałyby na fakturze jako nabywca, a zainteresowana jednostka ppoż. jako odbiorca towaru. Współpracujemy również z Fundacjami, które z nawiązek sądowych kupują specjalistyczny sprzęt z załącznika nr 3 poz. 129-134 i dostarczają go do jednostek ochrony ppoż, na cele ochrony ppoż. W tym przypadku Strona spotyka się z tym samym problemem. Sytuacja ta nie jest jednoznacznie wyjaśniona i powoduje, że Podatnik jest na rynku firmą mało konkurencyjną i traci klientów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym w świetle art. 41 ust. 2 i 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 ze zm.) Podatnik może zastosować stawkę podatku VAT 7% do dostaw towarów wymienionych w zał. Nr 3 (poz. 129-134), nabywanych przez jednostki samorządu terytorialnego czy Fundacje dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej...

Zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie do ww. dostaw stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% jest zasadne, ponieważ nabycie dotyczy dostaw towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, dokonanych na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 10 ww. ustawy stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Z powyższego przepisu wynika, że sprzedaż towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej korzysta ze stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% wyłącznie w sytuacji gdy zaistnieją łącznie dwie przesłanki:

  1. gdy sprzedaż odbywa się dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej,
  2. dotyczy sprzętu, towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy VAT.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dn. 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.) jednostkami ochrony przeciwpożarowej są: jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, jednostki organizacyjne wojskowej ochrony przeciwpożarowej, zakładowa straż pożarna, zakładowa służba ratownicza, gminna zawodowa straż pożarna, powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna, terenowa służba ratownicza, ochotnicza straż pożarna, związek ochotniczych straży pożarnych, inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego oraz Fundacje jako jednostki nie wymienione w ww. art. 15 ustawy z 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej. A zatem przepis w/w art. 41 ust. 10 ustawy nie ma w powyższej sprawie zastosowania. W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, że dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług na cele ochrony przeciwpożarowej, w przypadku gdy pierwszym nabywcą tych towarów są jednostki samorządu terytorialnego (Gmina, Starostwo) oraz Fundacje nie korzysta z 7% stawki podatku od towarów i usług, ale podlega opodatkowaniu według stawki 22%.

Natomiast w przypadku, gdy towary nabywane są bezpośrednio przez jednostki wymienione w ww. art. 15 ustawy z 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, wówczas dostawa takich towarów podlega opodatkowaniu wg 7% stawki VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 0
  • 8
  • 7
  • 0
  • 5
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Jolanta

    ocena usługi:

    Dziekuje za wyczerpujaca opinie.Mam malo czasu na zajmowanie sie swoimi sprawami,a przez internet jest to super sprawa,dostaje wiadomosc do domu bez szukania kancelarii prawnych.Otrzymalam odpowiedz na poziomie jakiego oczekiwalam,jeszcze raz bardzo dziekuje. Z powazaniem. Jolanta
  • Daniela

    ocena usługi:

    Rzeczowa opinia, będę polecać innym usługi e-prawnik
  • Lucyna

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona z udzielonej mi pomocy. W mojej małej miejscowości wiedza prawnicza adwokatów, notariuszy a przede wszystkim Referendarza KW ma wiele do życzenia. Poprostu Ci ludzie nie znają prawa ! Opinia prawna, którą otrzymałam była rzetelna i fachowa. Dalsza pomoc okazała się b.profesjonalna, dzięki czemu moja sprawa zakończyła się dla mnie pomyślnie -:) Wygrałam ! Jestem wdzięczna i każdemu polecam korzystanie z biura e-prawnik. Pozdrawiam z wyrazami szacunku. Lucyna
  • Monika

    ocena usługi:

    Bardzo obszerna ocena : rzeczowa, konkretna, wyczerpująca wszystkie prawne opcje. Przynajmniej z mojego punktu widzenia..Poziom świadczonych usług jest niewątpliwie wysoki.Czas oczekiwania na wycenę jest stosunkowo krótki jak również oczekiwanie na opinię prawną.Cena jest przystępna i na pewno adekwatna do jakości świadczonych usług.Kontakt z biurem klienta jest nienaganny. Pełen szacunek dla potencjalnego klienta.Polecam skorzystanie z usług prawników z e-prawnik.pl.
  • Teresa

    ocena usługi:

    Dziękuję za rzetelną opinię. Jest zrozumiała i poparta podstawą prawną. W przyszłości w razie kłopotów prawnych zapewne skorzystam z Państwa usług. Teresa
  • Halina

    ocena usługi:

    Dziekuję za wyczerpujące informacje - są zrozumiałe i poparte odpowiednią podstawą prawną. Jestem bardzo zadowolona.Polecam tę firmę innym.Powodzenia. Halina
  • Zdzisław

    ocena usługi:

    Opinia bardzo profesjonalna. Rozwiewa wszystkie wątpliwości. Gorąco polecam!!!
  • Andrzej

    ocena usługi:

    Korzystam z usług e-prawnik od dość dawna i jak dotychczas nie zawiodłem się. Polecam - Andrzej
  • czarodziejka42

    ocena usługi:

    profesjonalna i rzeczowa opinia . Pollecam .
  • Wanda

    ocena usługi:

    Dziękuję , opinia bardzo rzetelna . W pełni profesjonalna ! Będę polecać wszystkim potrzebującym . Wanda
  • Justyna

    ocena usługi:

  • Marek

    ocena usługi:

    Otrzymana opinia jest dokładna, jestem zadowolony. Polecam. Marek
  • BRGFCA

    ocena usługi:

    Dziękuję za wyczerpującą i profesjonalną opinię w mojej sprawie. Cena nie wysoka, a termin realizacji szybki. Ja zapewne skorzystam jeszcze nie raz z Państwa usług. Polecam je również innym. Pozdrawiam z wyrazami szacunku. Barbara.
  • Urszula

    ocena usługi:

  • Grażyna

    ocena usługi:

    Bardzo rzetelna firma. Korzystam już trzeci raz i jestem bardzo zadowolona. Polecam. Grażyna
  • Grażyna

    ocena usługi:

    Bardzo rzetelna firma. Korzystam już trzeci raz i jestem bardzo zadowolona. Polecam. Grażyna
  • AGNIESZKA

    ocena usługi:


Porady prawne

  • Ubrania pooperacyjne dla zwierząt

    Podatnik produkuje ubrania pooperacyjne tekstylne dla zwierząt. Czy dla potrzeb podatku od towarów i usług na wyrób ten można zastosować stawkę 8%?

  • Stawka VAT na samochody pożarnicze

    Przy sprzedaży używanych samochodów pożarniczych stosowana jest obniżona stawka VAT 7% dla kupujących ochotniczych straży pożarnych oraz gmin. Stawkę tę stosujemy (...)

  • Stawka VAT przy zakupie hali produkcyjnej

    Jaki VAT obowiązuje przy zakupie (pod działalność gospodarczą): - wiaty tzn. hala produkcyjna na słupach bez fundamentów, - budynku socjalno-sanitarnego w surowym (...)

  • Koszty podróży na fakturze za szkolenie

    Prowadzę szkolenie w miejscu wskazanym przez klienta, do którego muszę dojechać (pociągiem lub samochodem). W jaki sposób powinienem wystawić fakturę za takie szkolenie? (...)

  • Opodatkowanie VAT - podstawa prawna

    Proszę podać podstawę prawną, udowadniającą tezę, że kwota brutto z faktury VAT jest kwotą do zapłaty.

Śledź najnowsze informacje


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane