podatek od towarów i usług zawarty w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych (...)

podatek od towarów i usług zawarty w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych w celu realizacji tego projektu (pod warunkiem, że realizacja tego projektu jest wykonywana w ramach zadań własnych Gminy, nie podlega odliczeniu w części ani w całości, ponieważ zakup ten nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, a tym samym Gmina nie będzie płatnikiem podatku od towarów i usług w tym zakresie. W związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 08 listopada 2007r. (data wpływu 09 listopada 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w części lub w całości od zakupu towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu Nr Z..... pn. (Start bez barier) ? program wyrównywania szans edukacyjnych w roku szkolnym 2005/2006; - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 09 listopada 2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w części lub całości od zakupu towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu Nr Z?? pn. (Start bez barier) ? program wyrównywania szans edukacyjnych w roku szkolnym 2005/2006;

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach Działania 2.2 (Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne) Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 Priorytet II (Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich) Gmina zrealizowała projekt:

  1. Nr Z??.. pn. (Start bez barier) ? program wyrównywania szans edukacyjnych w roku szkolnym 2005/2006;

Wnioskodawcą ww. projektu współfinansowanego przez Unię Europejską była Gmina jako posiadający osobowość prawną. Realizatorem tych projektów był Zespół Szkół Nr X? gminna jednostka organizacyjna, przy pomocy której Gmina zrealizowała projekt.

Gmina wnosi o objęcie kosztami kwalifikowanymi kwot podatku VAT, z uwagi na fakt, iż zakupione towary bądź też usługi w ramach realizacji tego projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, a co za tym idzie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina jest płatnikiem podatku VAT...,

Czy w odniesieniu do projektu Nr Z?.. pn. (Start bez barier) ? program wyrównywania szans edukacyjnych w roku szkolnym 2005/2006, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT czynny. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z uwagi na fakt, że zakupione towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54. poz. 535 ze zmianami) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz.970 ze zm.), Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Gmina przy pomocy Zespołu Szkół Nr X ,zrealizowała w ramach Działania 2.2 (Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne) Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 Priorytet II (Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich) projekt Nr Z??. pn. (Start bez barier) ? program wyrównywania szans edukacyjnych w roku szkolnym 2005/2006;

Zakup towarów i usług nabywanych w celu realizacji tego zadania jest dofinansowany przez Unię Europejską.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że podatek od towarów i usług zawarty w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych w celu realizacji tego projektu (pod warunkiem, że realizacja tego projektu jest wykonywana w ramach zadań własnych Gminy, zgodnie z ww. § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów), nie podlega odliczeniu w części ani w całości, ponieważ zakup ten nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, a tym samym Gmina nie będzie płatnikiem podatku od towarów i usług w tym zakresie. W związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu Nr Z?.. pn. (Start bez barier) ? program wyrównywania szans edukacyjnych w roku szkolnym 2005/2006.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika