Czy wystawiona przez kontrahenta faktura VAT (z wykazanym VAT wg stawki 22%), w związku z przyznaną (...)

Czy wystawiona przez kontrahenta faktura VAT (z wykazanym VAT wg stawki 22%), w związku z przyznaną przez Spółkę premią, stanowić będzie dla Spółki podstawę do odliczenia podatku naliczonego po dniu 1 stycznia 2008 roku?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu 21 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przyznania przez Spółkę premii z tytułu wspierania sprzedaży i promocji produktów - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przyznania przez Spółkę premii z tytułu wspierania sprzedaży i promocji produktów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W celu zwiększenia obrotów Spółka prowadzi różnego rodzaju działania mające na celu zachęcenie klientów do nabywania jej produktów. W tym też celu udzielane będą kontrahentom premie marketingowe (dalej ?premie?). Z umowy, którą Spółka planuje realizować, wynika, że odbiorca towarów zobowiązuje się do aktywnego wspierania sprzedaży i promocji produktów zakupionych od Spółki poprzez organizowanie i realizację (w uzgodnieniu i przy współudziale Spółki) wszelkich projektów w zakresie marketingu, reklamy oraz public relations, w zamian za co Spółka zobowiązuje się do wypłaty na rzecz odbiorcy premii w wysokości określonej w tabeli premiowania, naliczonej od łącznej wartości zakupionych przez odbiorcę w danym roku produktów. Premia marketingowa ma zostać wykorzystana w całości na działania, o których mowa powyżej. Szczegółowy zakres, terminarz i rodzaj tych wspólnych działań zostanie, po obopólnych uzgodnieniach, potwierdzony pisemnie. Premia rozliczana będzie na podstawie faktur VA T wystawianych przez kontrahenta. W przypadku nieprzedstawienia przez kontrahenta propozycji wspólnych działań lub nieuzgodnienia zakresu tych działań w umownie określonym terminie, nie wykorzystana premia przepada.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wystawiona przez kontrahenta faktura VAT (z wykazanym VAT wg stawki 22%), w związku z przyznaną przez Spółkę premią, stanowić będzie dla Spółki podstawę do odliczenia podatku naliczonego po dniu 1 stycznia 2008 roku ...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2007 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - dalej ?Ustawa VAT?) przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy VAT. W ocenie Spółki, wypłacana premia stanowi wynagrodzenie w związku z usługami marketingowymi wykonywanymi na rzecz Spółki do świadczenia których zobowiązał się nabywca wyrobów. Tym samym wystawiona z tego tytułu faktura VAT dokumentować będzie czynności kwalifikowane do usług w rozumieniu Ustawy VAT.

Zdaniem Spółki pomimo uzależnienia wysokości wypłaconej premii od wartości nabywanych produktów, wypłacona na powyższych warunkach premia nie może być traktowana jako forma ?premii pieniężnej?, o której była mowa w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. znak PP3-812-1222/2004/A P/4026 opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z 2005 r. Nr 2, poz. 22. Biorąc powyższe pod uwagę, oraz mając na uwadze fakt, iż nabywane usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, Spółka stoi na stanowisku, że otrzymana od kontrahenta faktura VAT stanowić będzie dla Spółki podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z niej wynikający na zasadach i w terminach wynikających z art. 86 Ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określają przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przy czym zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawą do prawidłowego określenia skutków podatkowych, w przedstawionym zaistniałym stanie faktycznym, czynności polegającej na uzyskaniu uprawnienia do otrzymania premii pieniężnej oraz wypłacania premii pieniężnej jest określenie jaki charakter mają działania będące przedmiotem pytania.

Zgodnie z definicją słowo ?świadczyć? oznacza -wykonywać coś dla kogoś, na rzecz kogoś, robić dla kogoś coś dobrego (?Popularny słownik języka polskiego?, red. naukowy prof. dr hab. Bogusław Dunaj, wyd. Wilga 2000).

Dokonując analizy przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego do poczynionych ustaleń wynika, iż w celu zwiększenia obrotów odbiorca towarów zobowiązuje się prowadzić różnego rodzaju działania mające na celu zachęcenie klientów do nabywania produktów Wnioskodawcy. Z umowy wynika, iż odbiorca towarów zobowiązuje się do aktywnego wspierania sprzedaży i promocji produktów od Spółki poprzez organizowanie i realizację wszelkich projektów w zakresie marketingu, reklamy oraz public relations, w zamian za co Spółka zobowiązuje się do wypłaty na rzecz odbiorcy premii w wysokości określonej w tabeli premiowania, naliczonej od łącznej wartości zakupionych przez odbiorcę w danym roku produktów. Zatem po uzyskaniu uprawnienia do wypłacenia premii pieniężnej, poprzez aktywne wspieranie sprzedaży i promocję. Premia taka nie ma charakteru dobrowolnego. Pozwala to na stwierdzenie, iż pomiędzy stronami transakcji istnieje swoistego rodzaju relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Wobec czego w takim przypadku należy stwierdzić, iż premia jest formą wynagrodzenia za wykonane czynności tj.: współpracę i promocję produktów.

W takiej sytuacji, gdy przedstawione zdarzenie jest usługą w rozumieniu ww. ustawy o podatku od towarów i usług i dotychczas była wystawiana faktura VAT, gdzie za podstawę opodatkowania przyjmowano wartość premii pieniężnej (bez należnego podatku VAT) i naliczono 22 % podatku, należy przyjąć, iż jest to prawidłowy sposób na dokumentowanie zaistniałego zdarzenia gospodarczego. Zgodnie bowiem, z art. 106 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przedmiotowe usługi powinny być udokumentowane przez Spółkę fakturami VAT spełniającymi wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798).

A więc otrzymana od kontrahenta faktura VAT stanowić będzie dla Spółki podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z niej wynikający na zasadach i w terminach wynikających z przepisu art. 86 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy podkreślić, że zastosowanie ww. pisma Ministerstwa Finansów interpretacji ogólnej wydanej dnia 30 grudnia 2004r. w trybie art. 14 § 1 pkt 2) Ordynacji podatkowej zależy od tego, czy określony stan faktyczny dotyczy sytuacji, w której dochodzi do świadczenia usług, za które nabywca towarów otrzymuje wynagrodzenie. Wykonywane przez podatników czynności mają różnorodny charakter, w wyniku których są wypłacane premie pieniężne, a więc w głównej mierze należy mieć na uwadze określony stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPP1-443-2120/08-2/JL, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika