Jakie inne, oprócz dokumentu SAD, dowody, będące w posiadaniu Spółki, mogą uprawniać ją do zastosowania (...)

Jakie inne, oprócz dokumentu SAD, dowody, będące w posiadaniu Spółki, mogą uprawniać ją do zastosowania do opodatkowania wyżej opisanych transakcji stawki podatku VAT wynoszącej 0%, w szczególności, czy posiadanie jednego lub kilku z w/w dokumentów daje Spółce takie uprawnienie?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19.11.2007 r. (data wpływu 22.11.2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 0% przy eksporcie towarów udokumentowanym takimi dokumentami jak: potwierdzeniem dokonania odprawy celnej importowej po stronie nabywcy, potwierdzeniem otrzymania towaru przez nabywcę, kopią dokumentu SAD z kopią pieczątki granicznej urzędu celnego lub potwierdzeniem dostawy poza granice Wspólnoty wystawionym przez przewoźnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2007 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 0% przy eksporcie towarów udokumentowanym takimi dokumentami jak: potwierdzeniem dokonania odprawy celnej importowej po stronie nabywcy, potwierdzeniem otrzymania towaru przez nabywcę, kopią dokumentu SAD z kopią pieczątki granicznej urzędu celnego lub potwierdzeniem dostawy poza granice Wspólnoty wystawionym przez przewoźnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest producentem wyrobów z blach. Swoje produkty Spółka w niektórych przypadkach eksportuje poza granice Wspólnoty. Zdarzają się sytuacje, w których firmy transportowe/spedycyjne nie są w stanie dostarczyć z powodu zdarzeń losowych lub popełnionych błędów dokumentów eksportowych SAD (dokumenty te zostały utracone, przewoźnik zakończył działalność, ogłosił upadłość etc). W takich przypadkach Spółka stosuje do opodatkowania tego rodzaju dostaw stawkę krajową VAT w wysokości 22%, zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 7 uptu. Do w/w transakcji Spółka posiada następujące dokumenty (jeden lub kilka z nich):

  1. Dokument potwierdzający dokonanie odprawy celnej importowej po stronie nabywcy (oryginał lub kopia);
  2. Potwierdzenie otrzymania towaru przez nabywcę (oryginał);
  3. Dowód zapłaty za towar przez nabywcę (oryginał);
  4. Kopia dokumentu eksportowego SAD bez kopii tzw. pieczątki granicznej urzędu celnego;
  5. Kopia dokumentu SAD z oryginalną pieczątką graniczną urzędu celnego lub kopia takiej pieczątki
  6. Dokument wystawiony przez przewoźnika, potwierdzający dostawę poza granice Wspólnoty;

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie inne, oprócz dokumentu SAD, dowody, będące w posiadaniu Spółki, mogą uprawniać ją do zastosowania do opodatkowania wyżej opisanych transakcji stawki podatku VAT wynoszącej 0%, w szczególności, czy posiadanie jednego lub kilku z w/w dokumentów daje Spółce takie uprawnienie...

Zgodnie ze stanowiskiem wnioskodawcy na podstawie art. 41 ust. 6 uptu stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się w eksporcie towarów pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Przepis ten nie wymienia rodzajów tego typu dokumentów, w szczególności nie wymienia jako takiego potwierdzenia dokumentu eksportowego SAD. W związku z powyższym należy przyjąć, iż lista dowodów jest w tym przypadku otwarta. Ponieważ w przepisie mowa jest o dokumencie, dowody takie muszą mieć formę pisemną. Co do potwierdzenia otrzymania towaru przez nabywcę, zdaniem Spółki należy je uznać za wystarczające, o ile zawiera przedmiot i datę dostawy oraz określenie dostawcy. To samo dotyczy dokumentu wystawionego przez przewoźnika, z którego to dokumentu wyraźnie wynika, skąd dokąd i w jakim czasie odbył się transport oraz co było jego przedmiotem oraz kto towar nadał i odebrał. Również w przypadku posiadania przez Spółkę oryginału bądź kopii dokumentu potwierdzającego dokonanie odprawy celnej importowej po stronie nabywcy, jak również kopii dokumentu eksportowego SAD z kopią pieczątki granicznej urzędu celnego, dokumenty te powinny zostać uznane za wystarczający dowód wywozu towaru poza granice Wspólnoty.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 8 w/w ustawy przez eksport towarów rozumie się przez to potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1), zwanego dalej ?rozporządzeniem nr 1777/2005?.

W świetle art. 41 ust. 6 ustawy stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują pojęć z zakresu prawa celnego, tj. nie określają, który urząd ma dokonać potwierdzenia wywozu oraz jaka forma dokumentu jest niezbędna, aby zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT. Dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE powinien być sporządzony w formie określonej przepisami prawa, stanowiąc w myśl art. 194 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, dokument urzędowy, będący dowodem tego, co zostało w nim stwierdzone. Z uwagi jednakże na brak szczegółowego określenia zasad potwierdzenia wywozu towaru poza UE niezbędne jest odwołanie się również do regulacji wspólnotowego prawa celnego.

Zasady dokumentowania oraz potwierdzenia faktycznego wyprowadzenia poza teren Wspólnoty od dnia 01 maja 2004 r. regulują wprost przepisy rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 302 z dnia 19.10.1992) oraz rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 02 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 253 z 11.10.1993). W zakresie uzupełniającym prawo wspólnotowe, kwestia ta jest regulowana postanowieniami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (Dz. U. z 2004 r., Nr 94, poz. 902 ze zm.).

Zgodnie z przepisem § 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne, zgłoszenia celnego towarów w formie pisemnej należy dokonać na formularzu Jednolitego Dokumentu Administracyjnego (SAD), zwanego dalej 'dokumentem SAD', według wzoru określonego w załącznikach nr 31-34 do Rozporządzenia Wykonawczego, w brzmieniu określonym w załączniku III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2286/2003 z dnia 18 grudnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 343 z 31.12.2003).

Zgodnie z art. 793 ust. 2 rozporządzenia Komisji (EWG) NR 2454/93, Urząd Celny wyprowadzenia oznacza ostatni urząd celny zanim towary opuszczą obszar celny Wspólnoty. W drodze odstępstwa od akapitu pierwszego, urząd celny wyprowadzenia oznacza:

  1. w przypadku towarów wywożonych rurociągami i w przypadku energii elektrycznej - urząd wyznaczony przez państwo członkowskie, w którym znajduje się siedziba eksportera
  2. urząd celny właściwy dla miejsca, w którym towary są przejmowane w ramach jednolitej umowy przewozu w celu transportu z obszaru celnego Wspólnoty przez towarzystwa kolejowe, organy pocztowe, towarzystwa lotnicze lub przedsiębiorstwa żeglugowe, o ile spełnione są następujące warunki:

i) towary te opuszczają obszar celny Wspólnoty koleją, pocztą, drogą powietrzną lub morską;ii) zgłaszający lub jego przedstawiciel wystąpi o przeprowadzenie w tymże urzędzie formalności, o których mowa w art. 793a ust. 2 lub art. 796e ust. 1.

Urząd celny wyprowadzenia, zgodnie z art. 793 ust. 3 rozporządzenia Komisji upewnia się czy przedstawione towary są towarami zgłoszonymi oraz nadzoruje i potwierdza ich fizyczne wyjście, poświadczając odwrotną stronę egzemplarza 3. Potwierdzenie wywozu towarów zostaje dokonane w formie pieczęci wskazującej datę i nazwę urzędu celnego. Urząd celny wyprowadzenia zwraca potwierdzony egzemplarz 3 dokumentu SAD osobie, która go przedstawiła wraz z towarem (np. zgłaszający, jego przedstawiciel, przewoźnik lub, jeśli jest to niemożliwe ? osobie wskazanej w polu 50 dokumentu SAD, tj. osobie mającej miejsce zamieszkania/siedzibę na obszarze właściwości miejscowej urzędu celnego wyprowadzenia, ? np. agencja celna, spedytor).

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż urzędem dokonującym potwierdzenia wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty jest, co do zasady, urząd celny wyprowadzenia, tj. w przypadku towarów wywożonych transportem drogowym - ostatni urząd celny przed opuszczeniem przez towary obszaru celnego UE, natomiast dokumentem potwierdzającym wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty jest przede wszystkim karta 3 dokumentu SAD, zawierająca na odwrocie pieczęć wskazującą datę i nazwę urzędu celnego, który nadzorował faktyczny wywóz towarów poza obszar celny Wspólnoty i dokonał potwierdzenia, że towary opuściły obszar Unii Europejskiej.

W przedmiotowym stanie faktycznym Spółka nie dysponuje oryginałem dokumentu SAD,. lecz innymi dokumentami (jednym lub kilkoma): potwierdzeniem dokonania odprawy celnej importowej po stronie nabywcy, potwierdzeniem otrzymania towaru przez nabywcę, kopią dokumentu SAD z kopią pieczątki granicznej urzędu celnego lub potwierdzeniem dostawy poza granice Wspólnoty wystawionym przez przewoźnika. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż:

  • potwierdzenia otrzymania towaru przez nabywcę, nie można uznać za wystarczające, nawet jeżeli zawiera przedmiot i datę dostawy oraz określenie dostawcy;
  • dokumentu potwierdzającego dokonanie dostawy poza granice Wspólnoty, wystawionego przez przewoźnika, nie można uznać za wystarczające, nawet jeżeli z tego dokumentu wyraźnie wynika, skąd dokąd i jakim czasie odbył się transport oraz co było jego przedmiotem oraz kto towar nadał i odebrał;
  • oryginału bądź kopii dokumentu potwierdzającego dokonanie odprawy celnej importowej po stronie nabywcy nie można uznać za wystarczające (potwierdzenia nie dokonał urząd celny określony w przepisach celnych);
  • kopii dokumentu eksportowego SAD z kopią pieczątki granicznej urzędu celnego również nie można uznać za wystarczające.

W przypadku braku potwierdzenia na dokumencie SAD (braku pieczątki) lub w przypadku zagubienia dokumentu SAD Spółka może wystąpić z wnioskiem w tej sprawie do właściwego organu celnego, który na podstawie posiadanych dokumentów oraz zapisów ewidencyjnych wyda zaświadczenie, potwierdzające wyjście towaru poza terytorium Wspólnoty. Zaświadczenie to może zastąpić brakujący dokument, gdyż zgodnie z przepisem art. 194 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone, zaś zgodnie z przepisem § 2 przepis § 1 stosuje się odpowiednio do dokumentów urzędowych sporządzonych przez inne jednostki, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów uprawnione są do ich wydawania.

Biorąc pod uwagę, iż Spółka zadała również pytanie o to, jakie inne, oprócz dokumentu SAD, dowody, będące w posiadaniu Spółki, mogą uprawniać ją do zastosowania w przedmiotowej sytuacji stawki podatku VAT wynoszącej 0%, należy zauważyć, iż od dnia 31 sierpnia 2007 r. rozpoczęła się elektroniczna obsługa zgłoszeń wywozowych składanych przez polskich eksporterów/zgłaszających z wykorzystaniem SYSTEMU KONTROLI EKSPORTU (ECS). (ang. X) jest wspólnotowym systemem obsługującym elektronicznie zgłoszenie wywozowe. Umożliwia wymianę komunikatów między urzędami celnymi wywozu i wyprowadzenia we wszystkich krajach UE oraz przesyłanie komunikatów między przedsiębiorcami a urzędami celnymi. System ECS zapewnia automatyzację procedury wywozu i jej pełny monitoring, a także umożliwia elektroniczne potwierdzanie wyprowadzenia towarów poza obszar celny Wspólnoty (w drodze komunikatu przesyłanego z urzędu celnego wywozu do eksportera/zgłaszającego). W ten sposób likwidacji ulegnie karta 3 SAD jako potwierdzenie tego wyprowadzenia, a zastąpi ją elektroniczny komunikat, wysłany natychmiast po opuszczeniu przez towary obszaru Wspólnoty. Przedsiębiorcy stosujący System Kontroli Eksportu korzystają z 0% stawki VAT z tytułu wywozu niezwłocznie po opuszczeniu przez towar obszaru celnego Wspólnoty. Zatem również w/w komunikat elektroniczny, otrzymany przez Spółkę, uprawnia ją do zastosowania do opodatkowania wyżej opisanych transakcji stawki podatku VAT wynoszącej 0%. Zauważyć również należy, iż stosowanie Systemu Kontroli Eksportu będzie obligatoryjne w całej Unii Europejskiej od 1 lipca 2009 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika