Opodatkowanie VAT premii pieniężnych i bonusów sygn: IP-PP2-443-678/07-2/IB

Opodatkowanie VAT premii pieniężnych i bonusów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2007 r. (data wpływu 29 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych i bonusów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych i bonusów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka (podatnik) otrzymuje od kontrahenta (podmiot) krajowego premię pieniężną w wysokości określonego procenta od wartości osiągniętego obrotu zrealizowanego w danym okresie rozliczeniowym. Równocześnie spółka udziela na analogicznych warunkach premii pieniężnych kontrahentom, którzy dokonują zakupów u niej. Dotychczas spółka traktowała te czynności jako czynności opodatkowane i wystawiała fakturę VAT, a w przypadku gdy sama udzielała premii pieniężnej, odliczała podatek VAT na podstawie otrzymanej od kontrahenta faktury. Spółka dokonuje zakupów wewnątrzwspólnotowych i pozostaje z danym kontrahentem w stałych stosunkach handlowych, mimo że nie jest związana umową sporządzoną w formie pisemnej. Kontrahent zagraniczny udziela Spółce bonusu pieniężnego w przypadku, gdy Spółka przekroczy w ustalonym okresie rozliczeniowym planowaną wartość zakupów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy udzielenie (otrzymanie) bonusu lub premii pieniężnej są czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, czy też udzielony bonus pieniężny (premia) należy traktować jako rabat, z tym jednak zastrzeżeniem, że nie jest możliwe pomniejszenie ceny sprzedaży i powiązanie bonusu z konkretną dostawą, raz że w oparciu o otrzymane uznanie kwota przyznanego bonusu (premii) ewidencjonowana jest w bezpośrednio w zespole VII (na dochody) i stanowi podstawę naliczenia podatku dochodowego...

Zdaniem wnioskodawcy udzielony bonus jest czynnością neutralną podatkowo, gdyż nie można powiązać go z pojedyńczą dostawą (dotyczy łącznie wszystkich transakcji z danego okresu). Zdaniem podatnika udzielenie bonusu pieniężnego nie jest czynnością opodatkowaną VAT. Bonusy i premie pieniężne nie są opodatkowane podatkiem VAT, gdyż w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 7 ust. 1 i art. 8 ust.1 ustawy o VAT nie mogą być traktowane ani jako dostawa ani jako usługa. Otrzymanie od kontrahenta wartości pieniężnych określanych umownie jako bonus lub premia, nie prowadzi w żaden sposób do uzyskania świadczenia wzajemnego. Zrealizowanie przez kupującego określonej wielkości obrotu z tytułu zrealizowanych zakupów u kontrahenta, bądź terminowe regulowanie zobowiązań finansowych nie jest jakąkolwiek usługą na rzecz sprzedawcy. Czynności te mieszczą się w zakresie czynności opodatkowanej VAT w postaci dostawy towarów. Na określony pułap obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży ? dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy VAT. Czynności stanowiące dostawę towaru nie mogą jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi. Przeciwne stanowisko prowadziłoby do wadliwego wniosku, iż dostawa może być jednocześnie usługą Powyższe stanowisko podatnika znajduje oparcie w orzecznictwie sądu administracyjnego, m.in. w wyroku NSA 6 lutego 2007r I FSK 94/06, wyroku NSA z 28.08.2007r I FSK 1109/06, wyroku WSA w Warszawie z 2.05.2007r III S.A./Wa 4080/06.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyjaśnia, co następuje:

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określają przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przy czym zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty w zakresie problemu związanego ze świadczonymi usługami w zakresie interpretacji.

Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż świadczeniem sprzedaży usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawą do prawidłowego określenia skutków podatkowych, w przedstawionym zaistniałym stanie faktycznym, czynności polegającej na uzyskaniu uprawnienia do otrzymania premii pieniężnej oraz wypłacania premii pieniężnej jest określenie jaki charakter mają działania będące przedmiotem pytania.

Zgodnie z definicją słowo ?świadczyć? oznacza - wykonywać coś dla kogoś, na rzecz kogoś, robić dla kogoś coś dobrego. W piśmiennictwie prawniczym przyjmuje się, że świadczenie może polegać na: 1. dare - daniu czegoś; 2. facere - czynieniu czegoś; 3. non facere - nieczynieniu czegoś; 4. pati - znoszeniu czegoś.

Dokonując subsumpcji przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego do poczynionych ustaleń wynika, iż pomiędzy stronami nie istnieje umowa w formie pisemnej, która określa zasady współpracy oraz czynniki jakie muszą zostać spełnione aby Spółka nabyła uprawnienie do uzyskania premii pieniężnej. Zatem po uzyskaniu uprawnienia do wypłacenia premii pieniężnej, poprzez osiągnięcie pewnego obrotu zrealizowanego w danym okresie rozliczeniowym (który klient osiągnął w danym roku), premia taka nie ma charakteru dobrowolnego. Pozwala to na stwierdzenie, iż pomiędzy stronami transakcji istnieje swoistego rodzaju relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usług za wynagrodzeniem. Wobec czego w takim przypadku należy stwierdzić, iż premia jest formą wynagrodzenia za wykonane czynności tj: współpracę, realizowanie obrotu o określonej wielkości. Z przedłożonego wniosku wynika, iż celem umowy jest nie tylko dodatkowe przyznanie klientowi pewnej kwoty pieniężnej np.: z tytułu osiągnięcia pewnego obrotu lecz także otrzymanie bonusu pieniężnego w przypadku przekroczenia w ustalonym okresie rozliczeniowym planowanej wartości zakupów.

Reasumując, w opisanej sytuacji, przedstawione zdarzenie (udzielanie premii pieniężnych) jest usługą w rozumieniu ww. ustawy o podatku od towarów i usług i powinno być udokumentowane fakturą VAT. Zgodnie bowiem, z art. 106 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przedmiotowe usługi powinny być udokumentowane przez Spółkę fakturami VAT spełniającymi wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798).

Mając na uwadze powyższe należało orzec jak w sentencji.

Odnośnie bonusów to zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z ust. 4 art. 29 obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W przypadku, gdy wypłacony bonus (zgodnie z umową handlową) związany jest z konkretną dostawą to powinien być traktowany jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia kwoty należnej z tytułu sprzedaży, czyli obrotu. W przedłożonym wniosku Spółka wskazuje, iż wartość otrzymanego bonusu nie jest związana z konkretną umową sporządzoną w formie pisemnej, niemniej jednak otrzymany bonus pozostaje w bezpośrednim związku ze stałymi stosunkami handlowymi. Otrzymanie bonusu uzależnione jest od przekroczenia planowanej wartości zakupów, co daje możliwość powiązania w/w bonusu z konkretną dostawą. Dlatego właśnie należy zauważyć iż Spółka jest w stanie przyporządkować wysokość otrzymanego bonusu do określonego towaru i faktury sprzedaży. Zatem bonusy otrzymane przez Spółkę od kontrahentów zagranicznych są rabatami, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. W związki z powyższym zastosowanie będą miały przepisy art. 16 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika