stawka VAT w stosunku do wykonywanych przez firmę prac kwalifikowanych jako prace budowlano-montażowe

stawka VAT w stosunku do wykonywanych przez firmę prac kwalifikowanych jako prace budowlano-montażowe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2008r. (data wpływu 28 kwietnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla wykonywanych przez Spółkę prac oraz klasyfikacji wykonywanych prac jako budowlano-montażowe - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla wykonywanych przez Spółkę prac oraz klasyfikacji wykonywanych prac jako budowlano-montażowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej firma wykonuje roboty budowlano-montażowe polegające na zakładaniu instalacji wewnętrznych (instalacje wewnętrzne budynkowe: domofonowe, telewizyjne, telefoniczne, alarmowe) w nowowybudowanych budynkach mieszkalnych wielorodzinnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 (PKOB 112). Do tej pory dla celów rozliczeń VAT wskazywanych powyżej zdarzeń Wnioskodawca wystawiał faktury naliczając 7% stawkę podatku podając jednocześnie klasyfikację danego budynku mieszkalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przytoczonym stanie faktycznym prawidłowo stosujemy stawkę VAT w wysokości 7% w stosunku do wykonywanych przez firmę prac...

Czy słusznie kwalifikujemy wykonywane prace jako budowlano-montażowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, od 01.01.2008r. opodatkowanie stawką 7% robót budowlano-montażowych w budownictwie mieszkaniowym umożliwia § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie Spółka uważa, że wykonywane przez Wnioskodawcę instalacje wewnętrzne w budynkach są robotami budowlano-montażowymi, które zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług należą do działu 45 ? Budownictwo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowiska wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%.

Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. obniżoną do 7% stawką VAT objęte były:

  1. roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,
  2. obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 cyt. ustawy obejmowała:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
  • jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z powyższej analizy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jednoznacznie wynika, że w okresie do dnia 31 grudnia 2007r. zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%, mogło mieć miejsce tylko w przypadku kiedy roboty budowlano-montażowe dotyczyły obiektów budownictwa mieszkaniowego oraz infrastruktury towarzyszącej obiektom budownictwa mieszkaniowego.

Stosownie bowiem do art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl ust.

12a cyt. wyżej art. 41, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m#178;;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m#178;.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
  • w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że od dnia 1 stycznia 2008r. z obniżonej do 7% stawki VAT można skorzystać wyłącznie w odniesieniu do towarów i usług wymienionych w art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT oraz § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 2 pkt 12 ustawy.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że Wnioskodawca wykonuje instalacje wewnętrzne budynkowe: domofonowe, telewizyjne, telefoniczne, alarmowe w nowowybudowanych budynkach mieszkalnych wielorodzinnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 (PKOB 112). Natomiast mając na uwadze wyżej wymienione przepisy, które obowiązują od 1 stycznia 2008r. stawkę 7% stosuje się do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 tj. do budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11.

Natomiast stawki preferencyjnej nie stosuje się do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych do lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

Natomiast nieścisły pozostaje fakt wskazania przez Wnioskodawcę, że instalacje wykonywane są przez Podatnika w budynkach sklasyfikowanych w dziale 12 (PKOB 112), ponieważ właśnie w tym dziale taka grupa się nie mieści.

W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie podaje prawidłową klasyfikację budynków zgodnie Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych

W dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne z podziałem na grupy:

111 - budynki mieszkalne jednorodzinne,

112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,

113 - budynki zbiorowego mieszkania.

W dziale 12 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych mieszczą się budynki niemieszkalne z podziałem na grupy:

121 - hotele i budynki zakwaterowania turystycznego

122 - budynki biurowe.

123 - budynki handlowo ? usługowe,

124 - budynki transportu i łączności,

125 - budynki przemysłowe i magazynowe,

126 -ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej,

127 - pozostałe budynki niemieszkalne.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, że zgodnie z art. 8 ust. 3 w/w ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie odrębnych przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zaliczenie danej usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania wg PKWiU w odniesieniu do świadczonych przez siebie usług, jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Opinie są wydawane na wniosek podmiotu. Zatem jedynie w przypadku prawidłowego zakwalifikowania usługi do właściwego grupowania PKWiU możliwe jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danej usługi.

Reasumując wymienione przez Wnioskodawcę prace polegające na zakładaniu instalacji wewnętrznych: domofonowe, telewizyjne, telefoniczne, alarmowe, zgodnie ze stanowiskiem Podatnika mieszczące się w dziale 45 PKWiU ? Budownictwo, jeśli stanowią roboty budowlano ? montażowe, remonty lub roboty konserwacyjne w obiektach mieszkaniowych sklasyfikowanych w dziale 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, to na mocy powołanych powyżej przepisów należy uznać, iż podlegają one opodatkowaniu stawką preferencyjną w wysokości 7 %.

W przypadku gdy przedmiotowe prace będą wykonywane w obiektach mieszkaniowych sklasyfikowanych w dziale 12 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych to należy uznać, że podlegają one opodatkowaniu wg stawki podstawowej 22% zgodnie z art. 41 ust. 1

Natomiast w przypadku, gdy przedmiotowe prace nie będą stanowiły robót budowlano-montażowych, remontów lub robót konserwacyjnych, również będą podlegały opodatkowaniu wg stawki podstawowej 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy i wówczas bez znaczenia pozostaje fakt czy będą one wykonywane w obiektach mieszkaniowych sklasyfikowanych w dziale 11 czy dziale 12 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

Jak wyżej wspomniano zaliczenie danej usługi do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług należy do obowiązku usługodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika