stawka podatku VAT dla usługi pasażerskich rejsów czarterowych wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym

stawka podatku VAT dla usługi pasażerskich rejsów czarterowych wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2008r. (data wpływu 28 kwietnia 2008r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi pasażerskich rejsów czarterowych wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi pasażerskich rejsów czarterowych wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka wykonuje dwa rodzaje działalności lotniczej. Działalnością podstawową Spółki jest wynajmowanie samolotów z załogami spółce ?L?. Spółka wynajmuje własne samoloty z załogami spółce ?L? w celu realizacji regularnych pasażerskich lotów rozkładowych spółki ?L?. Oprócz tego Spółka realizuje własne pasażerskie rejsy czarterowe na zlecenie innych podmiotów na podstawie odrębnych umów. W tym zakresie Spółka działa jako przewoźnik lotniczy na podstawie koncesji i ponosi odpowiedzialność za wykonanie przewozu pasażerów zgodnie z obowiązującymi przepisami polskiego prawa i konwencjami międzynarodowymi (m.in. Konwencja Warszawska). Działalność w ramach własnych pasażerskich rejsów czarterowych na zlecenie innych podmiotów stanowi margines działalności Spółki, zaś wpływy z tej działalności stanowią nie więcej niż 2% całości przychodów ze sprzedaży. Umowa czarteru jest zawierana na podstawie standardowych wzorów umów stosowanych przez Spółkę. Na podstawie umowy czarteru Spółka zobowiązuje się wobec czarterującego do wykonania przewozu lotniczego określonej liczby pasażerów na określonej w umowie trasie i w terminie, zaś czarterujący jest zobowiązany zapłacić cenę za zrealizowanie przez Spółkę na warunkach określonych w umowie czarteru. Umowy czarteru są zawierane z reguły z biurami podróży, organizacjami i urzędami państwowymi, brokerami lotniczymi, klubami sportowymi i dotyczą przewozu grup pasażerów organizowanych przez ww. podmioty.

Realizacja umowy czarteru dokonywana jest na podstawie dokumentów przewozowych wystawianych przez spółkę ?L? na zlecenie Spółki. Takim dokumentem przewozowym jest bilet lotniczy o nazwie M, który jest wystawiany na druku spółki ?L?, z uwidocznionym kodem desygnatora ?..? wskazującym, że przewoźnikiem grupy jest Spółka. Opiekun (l) grupy pasażerów legitymuje się biletem lotniczym grupowym (tzw. ?M?), na którym podane jest imię i nazwisko lidera grupy oraz liczba pasażerów, którą ten bilet obejmuje, a także kod przewoźnika z numerem rejsu Spółki, trasa przewozu pasażerów, termin, dopuszczalne ilości bagażu. Załącznikiem do biletu grupowego (tzw. ?M?) jest lista pasażerów. M i lista pasażerów stanowią podstawę dokonania odprawy biletowo-bagażowej do samolotu (kserokopia bilet lotniczy o nazwie M wraz z kopią listy pasażerów stanowi załącznik do niniejszego zapytania). W ramach umowy czarteru realizowane są tzw. rejsy czarterowe. Rejs czarterowy składa się, z co najmniej 1 odcinka, na którym przewożeni są pasażerowie. Z reguły jednak rejs czarterowy Spółki składa się z 2-4 odcinków. Pasażerowie nie muszą być przewożeni na każdym odcinku. Odcinki ?puste? - bez pasażerów są związane z przebazowaniami samolotów. Zdecydowana większość rejsów czarterowych jest realizowana w transporcie międzynarodowym, a przychody z czarterów w transporcie międzynarodowym stanowią większość przychodów z realizowanej przez Spółkę działalności czarterowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 13 stawkę podatku VAT w wysokości 0% stosuje się do usług najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru środków transportu lotniczego oraz najmu dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych środków wykorzystywanych głównie w transporcie międzynarodowym.

Natomiast zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23, stawkę podatku VAT w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Pierwsza wątpliwość dotyczy prawidłowej subsumcji opisanego stanu faktycznego, a mianowicie, czy umowa czarteru pasażerskiego zawierana przez Spółkę stanowi czarter środka transportu lotniczego (w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 13 Ustawy), czy przewóz lotniczy pasażerów będący usługą transportu międzynarodowego (o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 Ustawy).

Zakładając, że umowa czarteru pasażerskiego jest umową czarteru środka transportu lotniczego (art. 83 ust. 1 pkt 13) pojawiają się dalsze wątpliwości dotyczące stosowania tego przepisu. Przepis ten jest nieprecyzyjny, gdyż odwołuje się do kryterium ?głównie? w transporcie międzynarodowym. Wątpliwości Spółki dotyczą kryterium, jakie należałoby przyjąć - przy założeniu - że zastosowanie miałby ten właśnie przepis.

Biorąc pod uwagę zakres świadczonych usług teoretycznie możliwe jest przyjęcie następujących kryteriów dla oceny, czy usługi Spółki są wykonywane ?głównie? w transporcie międzynarodowym:

  • Zrealizowana liczba rejsów czarterowych na trasach krajowych i zagranicznych,
  • Wpływy z czarterów netto w PLN na trasach krajowych i zagranicznych,

  • Zsumowane wpływy ze wszystkich rodzajów działalności wykonywanej przez Spółkę na trasach krajowych i zagranicznych zarówno w ramach czarterów, jak i wynajmu samolotów wraz z załogami spółce ?L?.

Powstaje również wątpliwość, co do interpretacji słowa ?głównie? - czy chodzi o wykonanie powyżej 50% czarterów lub zsumowanych wpływów z wszystkich rodzajów działalności Spółki, czy konieczne jest przyjęcie innej proporcji, a jeżeli tak, to jakiej...

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. 07.251.1885) sekcja H obejmująca transport lotniczy pasażerski podklasa 51.10. Z obejmuje również loty czarterowe.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 2 Ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

2) przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

  1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Wątpliwości Spółki dotyczą przede wszystkim formy biletu na podstawie którego dokonywana jest odprawa pasażerów (M + lista pasażerów).

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 4 Ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 Ustawy, jest w przypadku transportu osób - międzynarodowy bilet lotniczy (?), wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera. Tymczasem w opisywanej sprawie bilet fizycznie wystawia na zlecenie Spółki inny podmiot (tj. spółka ?L?) i nie ma indywidualnych biletów dla poszczególnych pasażerów.

Zdaniem Wnioskodawcy, umowa czarteru pasażerskiego zawierana standardowo z klientami stanowi czarter środka transportu lotniczego w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 13 Ustawy. Biorąc pod uwagę zarówno liczbę rejsów, jak również wpływy z działalności czarterowej, przyjąć należy, że czartery środków transportu lotniczego są realizowane głównie w transporcie międzynarodowym, a zatem zastosowanie powinna mieć stawka podatku VAT w wysokości 0%. Wpływy z działalności czarterowej oddzielić należy od wpływów z pozostałej działalności jaką jest wynajmowanie przez Spółkę samolotów z załogami spółce ?L? w celu realizacji regularnych pasażerskich lotów rozkładowych spółki ?L?. Nawet przy założeniu, że pozostała działalność realizowana jest głównie w transporcie krajowym, pozostawałoby to bez wpływu na ocenę świadczonych usług w zakresie czarteru samolotów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z rozwiązań przyjętych w art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że stawka podatku 0% ma dość rozległe zastosowanie zarówno w odniesieniu do samego międzynarodowego transportu lotniczego, ale także w odniesieniu do niektórych towarów oraz usług związanych z szeroko rozumianą obsługą ruchu lotniczego.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru środków transportu lotniczego oraz najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych środków wykorzystywanych głównie w transporcie międzynarodowym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka świadczy m.in. pasażerskie rejsy czarterowe na zlecenie innych podmiotów na podstawie odrębnych umów. W tym zakresie Spółka działa jako przewoźnik lotniczy na podstawie koncesji i ponosi odpowiedzialność za wykonanie przewozu pasażerów zgodnie z obowiązującymi przepisami polskiego prawa i konwencjami międzynarodowymi. Świadcząc przedmiotową usługę, nie będzie ona podlegała regulacjom zawartym w art. 83 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż przepis ten stanowi o czarterze tylko samych środków transportu lotniczego lub czarterze wyposażenia tych środków wykorzystywanych głównie w transporcie międzynarodowym.

Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Zgodnie zaś z treścią art. 83 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego (?) rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

  1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  2. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli rasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się także ? mocą art. 83 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy ? usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Według zapisu art. 83 ust. 2 ww. ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Tutejszy organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego, przez które rozumie się również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami transportu międzynarodowego. Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że świadczone usługi pasażerskich rejsów czarterowych na zlecenie innych podmiotów na podstawie odrębnych umów spełniają definicję transportu międzynarodowego, określonego przepisami ustawy. Spółka ma zatem prawo do zastosowania dla przedmiotowych usług obniżonej do 0% stawki podatku, pod warunkiem jednak, że prowadzi dokumentację potwierdzającą spełnienie warunków do zastosowania tej stawki.

Ponadto tut. organ podatkowy nadmienia, iż w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, organ podatkowy dokonuje analizy przepisów podatkowych w określonym stanie faktycznym przedstawionym przez Stronę, tzn. w określonym stanie gospodarczym. Treść przepisów prawa podatkowego nie wpływa zaś na kwalifikację zdarzenia gospodarczego w rozumieniu cywilnoprawnym. Przy świadczeniu przedmiotowych usług, to treść transakcji stanowi o przedmiocie świadczonych usług (usług najmu środków transportu lotniczego, usług związanych z obsługą pasażerów czy też usług transportu), a nie normy prawa podatkowego. W zaistniałej sytuacji więc przyjęto treść umowy zgodnie z dokonanym opisem, w którym określono, że Spółka zobowiązuje się do wykonania przewozu lotniczego określonej liczby pasażerów i w tym zakresie, jak podano, Spółka działa jako przewoźnik lotniczy na podstawie koncesji i ponosi odpowiedzialność za wykonanie przewozu pasażerów zgodnie z przepisami polskiego prawa i konwencjami międzynarodowymi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika