Czy działalność KAE w zakresie realizacji zadania badawczego określonego w załączonej umowie nr (...)

Czy działalność KAE w zakresie realizacji zadania badawczego określonego w załączonej umowie nr PW-??..-2006, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Politechniki, przedstawione we wniosku z dnia 17.12.2007 r. (data wpływu 21.12.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług realizacji zadania badawczego zgodnie z umową - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21.12.2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług realizacji zadania badawczego zgodnie z umową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Program wieloletni PW-?.. funkcjonuje na podstawie uchwały Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. ?Doskonalenie Systemów Rozwoju Innowacyjności w Produkcji i Eksploatacji w latach 2004-2008?. PW-?. jest realizowany w szczególności za pomocą systemu projektów badawczych zamawianych (PBZ) składających się z zadań badawczych (ZB) uruchamianych drogą konkursową w zakresie kolejnych etapów programu. PW-?. jest koordynowany przez Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy w ?.. (I-P), na podstawie umowy zawartej między ministrami właściwymi ds. Nauki oraz ds. Gospodarki, a I-P jako jednostką kierującą. Środki finansowe z budżetu państwa na realizację PW-?. są przekazywane jednostce kierującej przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego ( d. ministra nauki i informatyzacji) oraz Ministra Gospodarki, na odstawie ww. umowy. W zakresie każdego z PBZ, za pośrednictwem jednostki kierującej, finansowane są na podstawie umów szczegółowych poszczególne ZB, realizowane przez jednostki naukowe. W Politechnice X, w Katedrze (d. instytucie) Aparatów Elektrycznych PŁ (KAE), jest obecnie realizowane, wydzielone ZB, dotyczące wysokonapięciowych synchronizowanych, próżniowych wyłączników ultraszybkich SWT dla kolei dużych prędkości. KAE, jako autonomiczny wykonawca, któremu przysługuje prawo autorskie do wyników badań realizuje powyższe ZB zgodnie z indywidualnym harmonogramem i kosztorysem ujętym w planie zadaniowo-finansowym Katedry, co po ujęciu we wniosku i wygraniu konkursu przyjęto w umowie nr PW-???-2006 o realizacji ZB (załącznik 1). KAE, wraz z jednostką kierującą i innymi jednostkami naukowymi realizującymi swoje zadania na analogicznych zasadach, są równoprawnymi współwykonawcami poszczególnych części PZB, których wyniki będą wykorzystywane przez strony ww. umowy. W wyniku realizacji ZB przez KAE powstaje nowa, ogólnodostępna wiedza (publikacje, prezentacje na konferencjach, raporty i sprawozdania), a także nowa technika ultraszybkiego wyłączania synchronizowanego zwarć w systemach trakcyjnych prądu przemiennego. Wyniki prac po zakończeniu zadania nie przechodzą na własność ministrów właściwych ds. nauki lub gospodarki, nie będą oni zarządzali prawami do wykorzystania wyników prac, nie będą występować w charakterze odbiorców usług, występują wyłącznie jako strona finansująca ZB.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy działalność KAE w zakresie realizacji zadania badawczego określonego w załączonej umowie nr PW-??..-2006, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT...

Zdaniem wnioskodawcy w świetle informacji uzyskanych od jednostki kierującej, w opisanym przypadku nie zachodzą okoliczności określone w art. 5, 7 i 8 ww. ustawy i podatek VAT nie powinien dotyczyć prac objętych umową, na co wskazują wcześniejsze (podejmowane przed 1.07.2007 r. tj. w stanie prawnym sprzed wejściem w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.06.2007 r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego), rozstrzygnięcia właściwych naczelników urzędów skarbowych, stwierdzających prawidłowość stanowisk prezentowanych w analogicznych wnioskach innych jednostek naukowych z terenu kraju, dotyczących opodatkowania takich samych ZB realizowanych w zakresie PBZ .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt i ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o których mowa w tym przepisie rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy. Z brzmienia art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika iż przez pojęcie świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa powyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem danej usługi) - zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatnik realizuje usługę naukowo-badawczą jako autonomiczny wykonawca wraz z innymi jednostkami kierującymi. Powyższa usługa wykonywana jest na podstawie umowy o realizacji zadań badawczych oraz zgodnie z indywidualnym harmonogramem i kosztorysem ujętym w planie zadaniowo ? finansowym. Środki na realizację zadania pochodzą z budżetu państwa i są przekazywane jednostce kierującej przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jak wynika z przedstawionego wniosku wyniki prac po zakończeniu zadania nie przechodzą na własność ministrów właściwych ds. nauki lub gospodarki, nie będą oni zarządzali prawami do wykorzystania wyników prac, jak również nie będą występować w charakterze odbiorców tych usług. Będą występować wyłącznie jako strona finansująca ww. zadania.

W związku z powyższym jeżeli z zawartych umów wynika, że nie jest dokonywane przez jednostkę naukowo - badawczą żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje, w świetle przepisów ww. ustawy czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z powołanej wyżej regulacji wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi również obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby jednak takie dofinansowanie podlegało opodatkowaniu musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu. W związku z tym, iż czynności dotyczące prac naukowo badawczych wykonywane na mocy umowy przedstawionej we wniosku finansowane przez Ministra Edukacji i Nauki wykonywane są wyłącznie na wewnętrzne potrzeby jednostki, a nie świadczone na rzecz innego trzeciego podmiotu (osób trzecich) ? to czynności te nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT i nie podlegają przepisom ww. ustawy w oparciu o wyżej cytowany art. 29 ust. 1 ustawy VAT, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika