Miejsce opodatkowania usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (...)

Miejsce opodatkowania usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz inżynierskich

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20.12.2007r. (data wpływu 28.12.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług doradczych i inżynierskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.12.2007r. wpłynął w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług doradczych i inżynierskich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka G.... jest jednym ze światowych liderów w produkcji turbin wiatrowych oraz energii elektrycznej z wiatru. G... jest spółką zależną, utworzoną przez G z siedzibą w Hiszpanii. W ramach grupy Spółka zajmuje się promowaniem, budową i sprzedażą parków wiatrowych na terytorium Polski oraz przygotowywaniem studium ich wykonalności i zarządzaniem projektem. Spółkę łączy z G umowa ramowa (ang. F.A, dalej: Umowa ramowa) oraz umowa w sprawie świadczenia usług doradczych (ang. G.S, dalej: Umowa doradztwa). Zgodnie z Umową doradztwa Spółka jest ogólnie zobowiązana świadczyć usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz inżynierskie w związku z inwestycjami w farmy wiatrowe. Należne z tego wynagrodzenie Spółki stanowi suma wszystkich poniesionych kosztów bezpośrednio związanych ze świadczeniem tych usług, powiększone o 30% marży. W ramach Umowy doradztwa Spółka wyszukuje na obszarze Polski tereny nadające się do budowy farm wiatrowych.

W przypadku, gdy w wyniku wstępnej analizy dokonanej przez G... strony ustalą, że istnieją szanse na realizację inwestycji w określonej lokalizacji, a G jest zainteresowana tą lokalizacją, dalsze prace mają być kontynuowane na podstawie Umowy ramowej. Zgodnie z Umową ramową Spółka zobowiązana jest do stworzenia prawnych i faktycznych możliwości podjęcia prac budowlanych w wybranych lokalizacjach. W celu rozpoczęcia prac na podstawie Umowy ramowej powinny być spełnione określone poniżej kryteria, które pozwalają uznać daną lokalizację za Projekt w rozumieniu umowy ramowej:

  • zakończenie wstępnego, trwającego minimum 12 miesięcy, badania wiatru,
  • podjęcie przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego uchwały o przystąpieniu do sporządzenia lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, umożliwiającej rozpoczęcie budowy elektrowni wiatrowej w danej lokalizacji,
  • przygotowanie ekspertyz dotyczących wpływu przyłączenia elektrowni wiatrowej usytuowanej w danej lokalizacji na krajowy system energetyczny,
  • posiadanie przez G.... tytułu prawnego do minimum 75% powierzchni nieruchomości, na których ma być zlokalizowana elektrownia wiatrowa,
  • przygotowanie analiz dotyczących wpływu inwestycji na środowisko naturalne,
  • analiza opłacalności inwestycji.

Tylko i wyłącznie w przypadku, gdy w wyniku podjętych czynności Projekt spełni kryteria konieczne do budowy farmy wiatrowej, Spółce zgodnie z Umową ramową należy się wynagrodzenie w wysokości poniesionych przez nią kosztów i wydatków w związku z wykonaniem tychże czynności, powiększone o marżę 5%. Umowa ramowa, co wynika jednoznacznie z jej treści, jest zatem umową rezultatu, tj. tylko i wyłącznie spełnienie powyższych kryteriów uprawnia Spółkę do otrzymania umówionego wynagrodzenia. W konsekwencji, w przypadku, jeżeli z jakichkolwiek powodów nie będzie możliwe ich spełnienie, wynagrodzenie to nie będzie Spółce należne. Tak więc, Spółka ponosi określone wydatki związane z realizacją Projektu, które mają zmierzać do spełnienia kryteriów koniecznych umożliwiających realizację inwestycji w danej lokalizacji. W szczególności obejmują one:

  • uzyskanie pozytywnej decyzji w sprawie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko (tzw. środowiskowej),
  • uzgodnienie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
  • uzgodnienie warunków realizacji inwestycji,
  • uzgodnienie projektu warunków przyłączenia farmy do sieci elektroenergetycznej.

Niemniej może się zdarzyć, iż z przyczyn niezależnych od Spółki w przypadku niektórych lokalizacji realizacja inwestycji okaże się niemożliwa. Ze względu na charakter elektrowni wiatrowych - zespół turbin umieszczonych na wysokich masztach z rotorami (powyżej 100 m.), dotyczyć to będzie najczęściej kwestii środowiskowych. W takim wypadku, na podstawie dokonanych przez Spółkę analiz potwierdzonych w pisemnym raporcie, w celu ograniczenia strat finansowych, podejmowana będzie decyzja o odstąpieniu od Projektu, który w rezultacie nie dojdzie do skutku. W konsekwencji, Spółka nie będzie uprawniona do jego kontynuowania dla danej lokalizacji oraz uzyskania od G wynagrodzenia na podstawie Umowy ramowej, która - jak wskazano powyżej - jest umową rezultatu. Tym niemniej, z uwagi, że Spółka podjęła określone prace i poniosła związane z nimi koszty, strony ustaliły, że uprawniona ona będzie do otrzymania wynagrodzenia mającego zrekompensować jej poniesione wydatki. Zgodnie z aneksem do Umowy doradczej (dalej: Aneks), Spółce przysługuje w takim wypadku wynagrodzenie obejmujące zwrot poniesionych kosztów. Pomimo, że aneks został już podpisany, nie została jeszcze wystawiona faktura obejmująca taki zwrot kosztów (wystawiona będzie w przyszłości).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy czynności wykonywane przez Spółkę, z tytułu których należy się jej wynagrodzenie na zasadach określonych w Aneksie, mieszczą się w zakresie usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz inżynierskich, a co za tym idzie:

  • jako wymienione w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT podlegają one na podstawie ust. 3 ww. artykułu opodatkowaniu w miejscu, gdzie ich nabywca ma siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, względnie stały adres lub miejsce zamieszkania...
  • jako świadczone na rzecz kontrahenta zagranicznego (podatnika VAT z innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski...

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Niemniej w myśl ust. 3 ww. artykułu w przypadku usług, o których mowa w ust. 4, gdy są świadczone na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

  • miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W ust. 4, w pkt 3 zostały wymienione usługi m.in. doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1) oraz architektoniczne i inżynierskie (PKWiU 74.2), z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1. Jednocześnie, stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, z wyjątkiem usług elektronicznych usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji.

Jak wynika z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, uznanie świadczenia usług za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uzależnione zostało od tego, czy:

  • jest ono odpłatne,
  • zostało dokonane na terytorium kraju.

Oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie.

Warunek odpłatnościPojęcie odpłatności nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT. W związku z tym dla ustalenia jego zakresu znaczeniowego należy przede wszystkim odwoływać się do jego potocznego (słownikowego) rozumienia. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (edycja internetowa) odpłatny to ?taki za który się płaci?. Podobnie odpłatność definiuje Słownik Języka Polskiego Wyd. Wilga (edycja internetowa), zgodnie z którym odpłatny to ?taki, za który trzeba zapłacić, zwrócić koszty; płatny?. Innymi słowy odpłatny to dokonywany za wynagrodzeniem.

Analizując na potrzeby VAT kwestię odpłatności nie można również nie odwołać się do bogatego dorobku orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej: ETS) w tym zakresie. W związku z tym wskazać przede wszystkim należy na eksponowany przez ETS wymóg istnienia bezpośredniego związku między otrzymaną zapłatą, a wykonanym świadczeniem. Związek ten winien przy tym mieć charakter przyczynowy. Oznacza to, iż zapłata powinna być konsekwencją spełnienia świadczenia w postaci dostarczenia towaru lub wykonania usługi. A więc być podatnikowi należna (np. wyrok w sprawie C-16/93 R.J.Tolsma v. Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden). Odpłatność może przy tym przybierać różne formy. Zdaniem ETS wynagrodzenia nie należy utożsamiać tylko i wyłącznie ze świadczeniem pieniężnym, chociaż w praktyce obrotu gospodarczego opartego na pieniądzu to jest najczęstsze. Niemniej powinno mieć konkretny wymiar, tj. być skonkretyzowane co do wielkości. Co do zasady wielkość ta powinna być wyrażona w pieniądzu jako mierniku wartości. Inną okolicznością, na którą ETS zwrócił uwagę jest, iż wynagrodzenie nie musi pokrywać całości poniesionych przez podatnika w związku z danym świadczeniem kosztów. Nie musi więc generować zysku. Uzyskanie zapłaty, która pokrywa jedynie koszty, czy też tylko ich część nie oznacza w ocenie ETS, że czynność ma charakter nieodpłatny lub częściowo nieodpłatny (np. wyrok w sprawie C-412/03 Hotel Scandic Gasaback AB v. Riksskatteverket). Powyższe koresponduje z definicją podatnika VAT, zgodnie z którą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z punktu widzenia VAT jest zatem obojętne, czy podejmowane przez podatnika czynności, czy szerzej cała jego działalność nakierowana jest na osiągnięcie zysku.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki nie powinno budzić wątpliwości, iż w rozpatrywanym przypadku warunek odpłatności świadczenia będzie spełniony. Spółce przysługuje bowiem z tego tytułu od G wynagrodzenie w wysokości pokrywającej poniesione przez nią koszty. Powyższa okoliczność, w świetle orzecznictwa ETS, nie powinna wpływać na ocenę czynności jako odpłatnej. Fakt, że z tytułu ich wykonania po stronie Spółki nie powstanie wartość dodana (zysk), uzasadnione jest odstąpieniem od Projektu. Zrozumiałe jest, iż w takim wypadku ryzyko rozkłada się na obie umawiające się strony, a G jako zleceniodawca skłonny jest - skoro Projekt, mający z założenia generować zysk, nie dojdzie do skutku - pokryć jedynie koszty poniesione w związku z jego przygotowaniem przez zleceniobiorcę.

Warunek terytorialnościO tym, czy dana sprzedaż (dostawa towaru lub świadczenie usługi) została dokonana na terytorium kraju (tj. Polski), rozstrzygają przepisy o miejscu świadczenia. W przypadku usług jest to przede wszystkim art. 27 ustawy o VAT. Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w ust. 1 ww. artykułu miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. Niemniej m.in. w przypadku usług tzw. niematerialnych, do których zaliczają się usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej zarządzania oraz usługi inżynierskie, miejsce świadczenia określa się w odmienny sposób. W wypadku takich usług miejscem świadczenia jest stosownie do art. 27 ust. 3 ustawy o VAT miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę względnie stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona. Powyższa reguła ma jednak zastosowanie, jeżeli nabywcą usługi jest osoba lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, posiadająca siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego albo podatnik VAT mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę.

W myśl powołanego przepisu, miejscem świadczenia jest miejsce siedziby (stałego prowadzenia działalności) nabywcy usługi, jeżeli:

  • usługa należy do kategorii usług tzw. niematerialnych,
  • jej nabywcą jest podmiot posiadający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego albo podatnik VAT mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium innego kraju członkowskiego Wspólnoty.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że:

  • podstawę podejmowania przez Spółkę przedmiotowych czynności stanowi Umowa ramowa, stanowiąca kontynuację Umowy doradztwa na rzecz G,
  • wspomniane czynności stanowią kolejny, bardziej szczegółowy etap świadczenia przez Spółkę usług na rzecz G,
  • na podstawie Umowy doradztwa, jak była o tym mowa, Spółka zobowiązana jest świadczyć usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz inżynierskie w związku z inwestycjami w farmy wiatrowe,
  • klasyfikację świadczonych na podstawie Umowy doradztwa usług jako usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1) oraz architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) potwierdza uzyskana przez Spółkę z urzędu statystycznego opinia klasyfikacyjna z dnia 29.11.2004 r., nr OK-5672/KU-1021/14-9483/2004 (szerzej na temat klasyfikacji usług świadczonych przez Spółkę vide pkt niżej),
  • nabywcą usługi jest G - podatnik VAT z siedzibą na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty, tj. Hiszpanii; jednocześnie, biorąc w szczególności pod uwagę, iż Projekt dla danej lokalizacji nie dojdzie do skutku, usługa ta nie będzie związana ze stałym miejscem prowadzenia przez G działalności na terytorium Polski, gdyż G nie prowadzi działalności podlegającej VAT na terytorium RP (Na marginesie dodać należy, iż zgodnie z Umową ramową w przypadku, gdy w wyniku podjętych czynności Projekt spełni kryteria konieczne do budowy farmy wiatrowej, w celu koordynacji prowadzenia prac budowlanych powołana zostanie przez G spółka celowa dla danej lokalizacji).

W konsekwencji, zdaniem Spółki wynagrodzenie, o którym mowa w Aneksie, stanowi zapłatę za świadczenie na rzecz podatnika z innego kraju członkowskiego usług zaliczanych do doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz inżynierskich. Jako takie mieszczą się one więc w hipotezie normy wynikającej z art. 27 ust. 3 pkt 2 w zw. z ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT. W związku z tym na tej podstawie miejsce ich świadczenia powinno być ustalane w oparciu o miejsce siedziby ww. nabywcy. Jednocześnie, jakkolwiek od pewnego momentu przedmiotowe czynności koncentrują się na wybranej przez G.... lokalizacji, to jednak brak w ocenie Spółki przesłanek do uznania ich za usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia jest miejsce położenia nieruchomości.

Związek czynności podejmowanych przez Spółkę na podstawie Umowy ramowej z nieruchomościami położonymi na terytorium kraju ma charakter, który można określić jako potencjalny. Wynika on ze specyfiki świadczonych na rzecz G usług doradztwa, polegających na wyborze, a następnie szeroko rozumianej ocenie możliwości przeprowadzenia w danej lokalizacji inwestycji polegającej na wybudowaniu i eksploatacji farmy wiatrowej. Ze swej istoty ocena ta nie stanowi przygotowania, czy tym bardziej koordynacji procesu inwestycyjnego (budowlanego) - zgodnie z Umową ramową tego rodzaju zadania należą do spółek celowych. Jednym z jej podstawowych celów jest m.in. wykluczenie z lokalizacji potencjalnie nadających się do przeprowadzenia inwestycji takich, które z innych przyczyn (np. prawnych, społecznych) nie powinny być dalej brane pod uwagę przy podejmowaniu przez G decyzji przesądzającej o faktycznym rozpoczęciu inwestycji. Skutek w postaci decyzji o odstąpieniu od Projektu stanowi zatem jedną z możliwych konsekwencji działań Spółki podejmowanych na zlecenie G?. Potencjalny charakter związku czynności Spółki z nieruchomością ujawnia się w pełni właśnie w przypadku podjęcia decyzji o odstąpieniu od Projektu. W takim wypadku nie wystąpi bowiem efekt finalny w postaci rozpoczęcia inwestycji, a wspomniany związek nigdy nie ulegnie konkretyzacji. Ponadto, aczkolwiek wyliczenie zawarte w art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT ma charakter przykładowy, to jednak wskazuje na kierunek interpretacji tego przepisu. Stwierdzić zatem należy, iż na jego podstawie powinno być ustalane miejsce świadczenia usług, które bezpośrednio i konkretnie odnoszą do danej nieruchomości. Przy tym związek taki powinien wynikać z samej istoty tych usług jako dotyczących nieruchomości. Zastosowanie powyższego przepisu nie powinno natomiast być rozciągane na usługi, które - tak jak w omawianym przypadku - wykazują jedynie potencjalny związek z nieruchomością, i dla których związek taki nie stanowi cechy immanentnej.

Należy również zwrócić uwagę, iż art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT wprowadza, jak była o tym wyżej mowa, odstępstwo od zasady dotyczącej miejsca świadczenia przy świadczeniu usług, określonej w ust 1 ww. artykułu. W związku z tym jako przepis o charakterze wyjątku od reguły nie powinien być interpretowany w sposób rozszerzający zakres jego zastosowania. Powyższe dodatkowo przemawia w ocenie Spółki za wykluczeniem jego zastosowania w sprawie będącej przedmiotem niniejszego zapytania.

Klasyfikacja statystyczna usługiZgodnie z ustawą na potrzeby VAT usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych. Odpowiednie zaklasyfikowanie usługi, w przypadku usług wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT, przesądza m.in. o miejscu jej opodatkowaniu. Jednocześnie, zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym Spółka dokonała zaklasyfikowania świadczonych na podstawie umowy doradztwa usług, w tym objętych Aneksem, do usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1) oraz do usług inżynierskich (PKWiU 74.2). W celu potwierdzenia poprawności dokonanego przez siebie zaklasyfikowania, Spółka wystąpiła do urzędu statystycznego o opinię klasyfikacyjną w tym zakresie, który potwierdził (jeszcze przed dniem zawarcia aneksu) prawidłowość dokonanej klasyfikacji (pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 29.11.2004 r., nr OK-5672/KU-102/14-9483/2004).

Mając na uwadze opisane okoliczności oraz wszystkie przytoczone wyżej argumenty, zdaniem Spółki:

  • czynności podejmowane przez G... do momentu podjęcia decyzji o odstąpieniu od Projektu, z tytułu których przysługuje jej od G - zgodnie z Aneksem - wynagrodzenie w postaci zwrotu poniesionych kosztów, stanowi odpłatne świadczenie usług,
  • czynności te, jako podejmowane w ramach ogólnego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz doradztwa inżynieryjnego, tak też powinny być klasyfikowane na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU),
  • jako takie mieszczą się w katalogu usług wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT, a co za tym idzie
    ,li>jako świadczone na rzecz podatnika VAT z siedzibą na terytorium innego państwa członkowskiego podlegają dyspozycji art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, tj. miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca ten ma siedzibę,
  • w konsekwencji, jako świadczone poza terytorium Polski nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPP3/443-620/10-4/SM, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika