w zakresie stawki podatku VAT dla robót adaptacyjno-budowlanych przy wykonaniu lokali użytkowych w (...)

w zakresie stawki podatku VAT dla robót adaptacyjno-budowlanych przy wykonaniu lokali użytkowych w realizowanym przedsięwzięciu inwestycyjnym polegającym na adaptacji budynku hotelu na mieszkania socjalne z częścią lokali usługowych znajdujących się w części podziemnej budynku

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2008r. (data wpływu 8 sierpnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 września 2008r. (data wpływu 29 września 2008r.) oraz pismem z dnia 5 listopada 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót adaptacyjno-budowlanych przy wykonaniu lokali użytkowych w realizowanym przedsięwzięciu inwestycyjnym polegającym na adaptacji budynku hotelu na mieszkania socjalne z częścią lokali usługowych znajdujących się w części podziemnej budynku ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót adaptacyjno-budowlanych przy wykonaniu lokali użytkowych w realizowanym przedsięwzięciu inwestycyjnym polegającym na adaptacji budynku hotelu na mieszkania socjalne z częścią lokali usługowych znajdujących się w części podziemnej budynku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 września 2008r. (data wpływu 29 września 2008r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IP-PP2-443-1246/08 z dnia 17 września 2008r. oraz pismem z dnia 5 listopada 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ogłosił przetarg na wykonanie zadania inwestycyjnego polegającego na przebudowie budynku hotelu pracowniczego. Zakres ww. zadania obejmuje m. in.:

  • adaptację (przebudowę czterech kondygnacji nadziemnych budynku na 52 mieszkania socjalne oraz wykonanie w piwnicach 52 komórek lokatorskich przynależnych do poszczególnych lokali mieszkalnych,
  • wykonanie w piwnicach 6 lokali usługowych oraz niezbędnych pomieszczeń technicznych.

Przebudowany budynek sklasyfikowany będzie wg symbolu klasyfikacji PKOB w dziale 11 grupa 112 klasa 1122. Powierzchnia lokali mieszkalnych stanowić będzie około 90% powierzchni całego budynku, natomiast powierzchnia zajmowana przez lokale usługowe stanowić będzie około 10%. W związku z powyższym Wnioskodawca podjął wątpliwość jaką stawką VAT należy objąć roboty budowlane- prace adaptacyjne związane z wykonaniem lokali usługowych w budynku mieszkalnym. Wątpliwość co do wysokości stawki VAT powzięto na tle aktualnego brzmienia przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. W myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ustawy, stawkę podatku o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przy czym przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym w świetle art. 41 ust. 12a cyt. ustawy ?(..) rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych (?)?. W podobny sposób sformułowano przepisy w tym zakresie w § 5 ust. 1 i ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r.

Projektowane roboty budowlane obejmują zakres robot budowlanych wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w : sekcji F Dział 45 - Roboty budowlane. Przedmiotowe roboty dotyczą budynku jako całości i objęte są jedną umową.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, ze w ramach przedsięwzięcia inwestycyjnego będzie wykonywana również infrastruktura towarzysząca budynkowi: wykonywanie przyłączy: kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej, cieplnej, elektrycznej, kanalizacji deszczowej, oświetlenia terenu, wykonanie parkingów i dojść do budynku, przebudowa ogrodzenia. W tym przypadku zamawiający ? Gmina Miejska Ś nie ma wątpliwości, że do tych robót należy zastosować stawkę podstawową podatku VAT ? 22%.

Przedmiotowy budynek przed rozpoczęciem adaptacji był budynkiem stałego zamieszkania (hotel robotniczy) i podlegał klasyfikacji wg symbolu w grupie 113 ? budynki zbiorowego zamieszkania, klasa ? budynki zbiorowego zamieszkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku należy objąć roboty adaptacyjno-budowlane przy wykonaniu lokali użytkowych w realizowanym przedsięwzięciu inwestycyjnym polegającym na adaptacji byłego budynku hotelu na mieszkania socjalne z częścią lokali usługowych w części podziemnej budynku...

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowe lokale użytkowe usytuowane w budynku mieszkalnym winny zostać objęte stawką 22%, ponieważ przepis art. 41 ust. 12a w sposób wyraźny wyłącza stosowanie obniżonej stawki VAT w wysokości 7% w stosunku do lokali użytkowych. Przedmiotowe lokale użytkowe (5 szt.) w przyszłości zostaną podnajęte przez Gminę podmiotom zewnętrznym z przeznaczeniem na działalność komercyjną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i sług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust.

1 cyt. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%. Jednakże zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

W myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, 7% stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

W myśl ust. 12b ww. artykułu do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m#178;;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m#178;.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
  • w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. Obiekty budownictwa mieszkaniowego to zgodnie z art. 2 pkt 12 cyt. ustawy o VAT, budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Z powyższego wynika, iż o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy oraz § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) obowiązującą dla celów podatku VAT do dnia 31 grudnia 2008r., w Dziale 45 mieszczą się roboty budowlane. Dział ten obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.

Wskazać należy także, iż zgodnie z objaśnieniami zawartymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zleci (po uprzednim przetargu ofert) wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie budynku hotelu pracowniczego. Wskazuje, że przedmiotowy budynek jest (przed dokonaniem prac adaptacyjnych) budynkiem stałego zamieszkania sklasyfikowanym w PKOB 113 ? budynki zbiorowego zamieszkania. Zakres ww. robót obejmie m. in.:

  • adaptację (przebudowę czterech kondygnacji nadziemnych budynku na 52 mieszkania socjalne oraz wykonanie w piwnicach 52 komórek lokatorskich przynależnych do poszczególnych lokali mieszkalnych,
  • wykonanie w piwnicach 6 lokali usługowych oraz niezbędnych pomieszczeń technicznych.

Projektowane roboty budowlane obejmują zakres robót budowlanych wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w : sekcji F Dział 45 - Roboty budowlane.

Wskazane roboty budowlane dotyczyć będą budynku jako całości i objęte będą jedną umową.

Przebudowany budynek sklasyfikowany będzie wg symbolu klasyfikacji PKOB w dziale 11 grupa 112 klasa 1122 gdyż powierzchnia lokali mieszkalnych stanowić będzie około 90% powierzchni całego budynku, natomiast powierzchnia zajmowana przez lokale usługowe stanowić będzie około 10%.

Odnosząc przytoczone wyżej przepisy do stanu faktycznego sprawy stwierdzić należy, że jeżeli przedmiotem robót budowlanych będzie sklasyfikowany w PKOB w dziale 113 obiekt budownictwa mieszkaniowego stałego zamieszkania (po przebudowie sklasyfikowany jako PKOB 112) jako całość i umowa będzie zawarta na realizację budynku jako całości, to stawka 7% ma zastosowanie do całości robót (zarówno związanych z lokalami użytkowymi jak i usługowymi mieszczącymi się w części podziemnej budynku).

Jeżeli jednak podejmowana będzie odrębna robota budowlano-montażowa (na podstawie odrębnej umowy), wykonywana w lokalu użytkowym, to do tej roboty powinna mieć zastosowanie stawka 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanego we wniosku budynku według PKOB jak i świadczonych usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB jak i usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. obiektu według PKOB i świadczonych usług według PKWiU, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego .

W świetle powyższego należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na klasyfikacji wskazanej przez Wnioskodawcę i przy założeniu, że przebudowany budynek przed rozpoczęciem adaptacji był budynkiem stałego zamieszkania sklasyfikowanym do PKOB 113 budynki zbiorowego zamieszkania, a po adaptacji będzie również sklasyfikowany w dziale 11.

Ponadto niniejsza interpretacja nie dotyczy sprawy opodatkowania czynności związanych z wykonywaniem infrastruktury towarzyszącej wskazanemu we wniosku budynkowi (wykonanie przyłączy: kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej, cieplnej, elektrycznej, kanalizacji deszczowej, oświetlenia terenu, wykonanie parkingów i dojść do budynku, przebudowa ogrodzenia) gdyż Wnioskodawca nie przedstawił w tej sprawie wyczerpująco zdarzenia przyszłego, nie zadał pytania w tym zakresie oraz nie przedstawił własnego stanowiska, zaznaczając jednocześnie, że w tej kwestii nie ma wątpliwości jaką należy zastosować stawkę. Uznano zatem, że sprawa ta nie jest przedmiotem interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika