sygn: IPD2/415-12/05
Krąg osób objętych zwolnieniem wynikającym z przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) jest zdaniem tut. organu podatkowego jednoznacznie określony.
Zgodnie z zasadą wynikającą z treści ww. przepisu, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli dochody te spełniają łącznie następujące kryteria :
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Bezspornym jest w rozumieniu powyższego przepisu, iż prawa do zwolnienia od podatku nie nabywa podatnik, który nie jest bezpośrednim realizatorem celu programu finansowanego ze środków przekazanych przez Unię Europejską.
Cel programu jak i jego wykonawca ? są zatem elementami kluczowymi warunkującymi zastosowanie wyjątku od zasady powszechności opodatkowania a wynikającym z treści wspomnianego przepisu.
Obligatoryjność prowadzenia audytu finansowego dla realizatora 6 Programu Ramowego, oraz wyodrębnienie wydatków związanych z audytem w sprawozdaniu związanym z rozliczeniem kosztów realizacji programu finansowanego przez Unię Europejską nie stanowi przesłanki determinującej uznanie, iż audyt jako taki stanowi cel programu, a jego realizacja stanowi podstawę do zwolnienia o jakim mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jw.
Faktyczny cel zawarty jest bowiem w umowie zawartej przez beneficjenta środków unijnych i wyłącznie bezpośrednia realizacja tego celu stanowi podstawę zastosowania zwolnienia jw.
W przedmiotowej sprawie, warunek udziału Strony w bezpośredniej realizacji celu 6 Programu Ramowego w zakresie realizowanym przez beneficjenta, nie został zdaniem tut. organu spełniony, bowiem Strona została powołana przez jednostkę objętą finansowaniem ze środków Unii Europejskiej do wykonania określonych czynności lecz nie związanych z bezpośrednią realizacją celu programu, zatem nie spełnia warunków art. 21 ust. 1 pkt. 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienionej wcześniej i nie przysługuje Stronie zwolnienie wynikające z tych przepisów.
W świetle powyższego, prezentowane w przedmiotowej sprawie stanowisko Strony tut. organ podatkowy uznał za niesłuszne.
Niezależnie od powyższego, należy zwrócić uwagę, iż wypowiedź Ministerstwa Finansów zawarta w piśmie Nr PB5/IMD-033-21-1128/03 z dn. 27.06.2003r odnosi się do stanu prawnego obowiązującego przed dniem 1.01.2004r. tj. przed dniem obowiązywania nowelizacji przepisu art. 21 ust.1 pkt 46 lit b)
zawartej w art. 1 pkt 10 lit a) ustawy z dn. 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) ? nie może zatem stanowić wyłącznej przesłanki determinującej słuszność stanowiska Strony.