Czy można skorygować złożone zeznanie, w celu dokonania odliczenia wpłat na fundusz remontowy, w (...)

Czy można skorygować złożone zeznanie, w celu dokonania odliczenia wpłat na fundusz remontowy, w sytuacji gdy przez cały rok podatkowy podatnik otrzymywał dodatek mieszkaniowy?

Stosownie do art. 27a ust. 1 pkt 1 i ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r., podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2 ?15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone między innymi na - udokumentowane dowodami - wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Porady prawne

W 2003 roku otrzymywał Pan dodatek mieszkaniowy. W decyzjach dot. jego przyznania, przeanalizowanych dopiero po złożeniu zeznania, pośród dotowanych pozycji nie został wymieniony fundusz remontowy, a wpłaty na ten fundusz, choć dokonywane z własnych środków, nie zostały odliczone od podatku dochodowego w zeznaniu.

W skład wydatków, które decydują o przyznaniu dodatku mieszkaniowego, wchodzą świadczenia okresowe ponoszone przez gospodarstwo domowe w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego, w tym czynsz, opłaty za świadczenia związane z eksploatacją lokalu mieszkalnego, opłaty eksploatacyjne w spółdzielni mieszkaniowej, zaliczki płacone przez właścicieli lokali mieszkalnych na koszty związane z nieruchomością wspólną, świadczenia związane z eksploatacją domu jednorodzinnego, inne wydatki wynikające z odrębnych przepisów. Zatem wpłaty na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych także podlegają refundacji w ramach dodatków mieszkaniowych.

W przypadku gdy w ramach dodatku mieszkaniowego nie była finansowana wpłata na wyodrębniony fundusz remontowy, przysługiwało prawo do skorzystania z odliczenia od podatku udokumentowanych wpłat na ten fundusz.

Jeżeli istnieją przesłanki do skorzystania z przedmiotowej ulgi ma Pan prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty i obowiązek równoczesnego złożenia skorygowanego zeznania podatkowego, zgodnie z art. 75 § 2 pkt 1 lit. a) i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.).

Odliczenia, także dotyczące wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy, mogą być dokonywane pod warunkiem, że nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 ww. ustawy).

Jeżeli bowiem podatnik skorzystał z odliczeń od podatku z tytułów poniesionych wydatków na cele określone w ust. 1, a następnie po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu, do podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone (art. 27a ust. 14 ustawy).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika