Rozpoczęcie działalności w ramach spółki jawnej, wywiera ten skutek, iż podatnik traci prawo opodatkowania (...)

Rozpoczęcie działalności w ramach spółki jawnej, wywiera ten skutek, iż podatnik traci prawo opodatkowania kartą podatkową przychodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 11.09.2008 r. (data wpływu 19.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej w formie karty podatkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.09.2008 r został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jadnoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług fotograficznych. Z tytułu prowadzenia tej działalności podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie karty podatkowej. W 2009 r. Wnioskodawca łącznie z inna osoba fizyczną ma zamiar otworzyć przedszkole niepubliczne. W tym celu podatnicy zamierzają, założyć spółkę jawną. Po założeniu spółki jawnej Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychody z tytułu udziału w spółce jawnej prowadzącej przedszkole niepubliczne i nadał będzie prowadził działalność w zakresie usług fotograficznych, która jest opodatkowana w formie karty podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wspólnik uzyskując przychody z tytułu udziału w spółce jawnej, która prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą może zachować opodatkowanie w formie karty podatkowej z tytułu prowadzonej jednoosobowo działalności gospodarczej...

Zdaniem Wnioskodawcy opodatkowanie podatkiem dochodowym niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w formie karty podatkowej wprowadza ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1999 r. Nr 144, poz. 930 ze zmianami). Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłączone jest zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej do podatnika prowadzącego działalność, o której mowa w art. 23 ustawy, jeżeli podatnik prowadzi, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, inną pozarolniczą, działalność gospodarczą. Zdaniem podatnika negatywna przesłanka, o której mowa w art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy w opisanym stanie faktycznym nie będzie spełniona, gdyż podatnik, uzyskujący przychody z tytułu udziałów w spółce jawnej nie prowadzi innej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Według podatnika osiąganie przychodów z udziałów w spółce nie mającej osobowości prawnej nie jest prowadzeniem innej pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spółka jawna jest odrębnym podmiotem praw i obowiązków, jest wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. To spółka, a nie jej wspólnicy prowadzą zatem działalność gospodarczą. W związku z powyższym uzyskiwanie przez podatnika przychodów z tytułu udziału w spółce jawnej nie jest prowadzeniem innej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Należy zaznaczyć, że opisana sytuacja jest zupełnie odmienna w przypadku uzyskiwania przychodów jako wspólnik spółki cywilnej. Spółka cywilna nie jest bowiem odrębnym podmiotem praw i obowiązków, nie podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego jako samodzielny przedsiębiorca. Wpisaniu do ewidencji działalności gospodarczej podlegają natomiast jej wspólnicy (wpis taki nie występuje w przypadku wpisu spółki jawnej). Należy więc uznać, że nie można uzyskanych dochodów ze spółki jawnej w opisanym zakresie traktować w sposób tożsamy jak prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej.

Stanowisko podatnika uzyskuje takie potwierdzenie w interpretacji przepisu art. 5b ust. 2 ustawy z dnia 26 lipce 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych Oz. U. Nr 80, poz. 350 ze zmianami) . Zgodnie z art. 5b ust. 2 wyżej wymienionej ustawy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka nie posiadająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce uznaje się za przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie można natomiast wobec wskazanej regulacji art. 5b ust. 2 pojęcia ?prowadzi działalność gospodarczą? i ?uzyskuje przychody z udziału w spółce jawnej? utożsamiać. Z takiego brzmienia przepisu nie można wywodzić, że uzyskiwanie przychodów z tytułu udziału w spółce nie mającej osobowości prawnej jest prowadzeniem innej pozarolniczej działalności gospodarczej, gdyż przepis art. 5b ust. 2 ustawy jedynie ?uznaje? takie przychody za przychody uzyskiwane z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej. Stanowią więc one inny rodzaj przychodów nie uzyskiwanych z prowadzenia działalności gospodarczej, a jedynie w wyraźnie oznaczonym zakresie w UPDOP ich traktowanie dla celów podatku jest analogiczne.

Mając na względzie powyższe uzyskiwanie dochodów z tytułu udziałów w spółce jawnej nie jest prowadzeniem innej pozarolniczej działalności gospodarczej. Uzyskiwanie takich dochodów nie wypełnia zatem negatywnej przesłanki określonej w art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i nie uniemożliwia dalszego opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez podatnika z jednoosobowej działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług fotograficznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Wybór formy opodatkowania przez podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą podlega ograniczeniom określonym w przepisach prawa podatkowego. W przypadku karty podatkowej należy brać pod uwagę przepisy zawarte w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż z definicji pojęcia działalności gospodarczej zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) wynika, że jest to działalność zarobkowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzona we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów.

Z prawnego punktu widzenia spółka jawna jest odmianą spółki osobowej, która prowadzi przedsiębiorstwo zarobkowe. Stronami umowy spółki mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne. Każdy ze wspólników jest uprawniony do prowadzenia spraw spółki i jej reprezentowania. Spółka jawna nie jest odrębnym podmiotem obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego. Podmiotami tego obowiązku są wspólnicy spółki, a źródłem przychodów jest prowadzona przez nich działalność gospodarcza. Wspólnicy, mający z mocy ustawy prawo i obowiązek prowadzenia spraw spółki, w istocie wykonują działalność gospodarczą z punku widzenia regulacji dotyczącej podatku dochodowego.

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą osoby fizycznej, należy rozumieć nie tylko działalność wykonywaną samodzielnie (w formie jednoosobowej działalności osoby fizycznej), ale również w formie spółki osobowej w tym jawnej.

Warunki uprawniające do korzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej zostały zawarte w art. 25 ust. 1 cyt. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl tego przepisu opodatkowaniu w formie karty podatkowej podlegają podatnicy, którzy:

  • prowadzą działalność gospodarczą, której rodzaje wyszczególnione zostały w art. 23 ww. ustawy,
  • złożyli wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  • we wniosku zgłosili prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do w/w ustawy,
  • przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba, że chodzi o usługi specjalistyczne,
  • nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23 ustawy, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  • nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów podatkiem akcyzowym.


W świetle przytoczonej regulacji art. 25 ust.1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie budzi wątpliwości, iż rozpoczęcie wykonywania innej działalności spowoduje utratę tego prawa.

Z powyższych uregulowań wynika, że ustawodawca nie dopuszcza możliwości prowadzenia przez podatnika kolejnej działalności ( w ramach spółki osobowej ? jawnej ) zachowując prawo do opodatkowania indywidualnej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

Podsumowując, należy stwierdzić, że rozpoczęcie działalności w ramach spółki jawnej, wywiera ten skutek, iż podatnik traci prawo opodatkowania kartą podatkową przychodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika