Koszty poniesione przez Wnioskodawcę na budowę sieci wodociągowej przekazywanej nieodpłatnie na rzecz (...)

Koszty poniesione przez Wnioskodawcę na budowę sieci wodociągowej przekazywanej nieodpłatnie na rzecz Urzędu Miasta mogą stanowić koszt uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że wydatek ten został faktycznie poniesiony.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 15.10.2008 r. (data wpływu 20.10.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.10.2008 r., został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą wybudował w 2007 r. 17 domów jednorodzinnych w L??? w systemie developerskim. Zlecił podwykonawcy wybudowanie odcinka sieci wodociągowej, żeby można było doprowadzić wodę do domów. Koszt netto ? 34.000 zł, koszt brutto 36.380 zł.

Wnioskodawca wskazuje, iż miasto w planie inwestycyjnym nie miało takiej inwestycji, tj. budowy wodociągu.

Wnioskodawca planuje ten odcinek wodociągu przekazać Urzędowi Miasta L??.. nieodpłatnie, zgodnie z warunkami wydanymi przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w L??.

Wnioskodawca wskazuje, iż domy zostały wybudowane i sprzedane.

W związku z pismem z dnia 8.12.2008 r. Nr IPPB1/415-1190/08-2/JB Wnioskodawca doprecyzował swój wniosek pismem z dnia 15.12.2008 r. informując, że w ramach działalności gospodarczej prowadzone są księgi rachunkowe od 1995 r.

Natomiast od roku 2001 do roku 2007 przedsiębiorstwo mogło przejść na prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, lecz ze względu na rozrachunki z dostawcami i odbiorcami cały czas prowadzone są księgi rachunkowe. Firma obecnie zatrudnia 15 osób.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku poniesienia nakładów inwestycyjnych związanych z wybudowaniem odcinka sieci wodociągowej doprowadzającej wodę do osiedla domków jednorodzinnych wybudowanych w systemie deweloperskim, a następnie nieodpłatne przekazanie tego odcinka sieci (poza osiedlem) na rzecz miasta, nakłady poniesione na tą sieć są kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów są kosztami uzyskania przychodów, z wyjątkami określonymi w art. 23. W katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów nie wymieniono kosztów związanych z ponoszonymi nakładami na infrastrukturę, niezależnie od charakteru ich późniejszego przekazania.

Zdaniem Wnioskodawcy nie jest to darowizna w kodeksowej jej postaci, gdyż celem działania strony nie było obdarowanie miasta, lecz uzyskanie dostępu do wymaganej infrastruktury (takie stanowisko zajęło również Ministerstwo Finansów w piśmie PB3-93-MD-82-8214-10/02).

Stąd zdaniem Wnioskodawcy warunkiem uznania tego wydatku za koszt podatkowy będzie wykazanie jego związku z prowadzoną działalnością i z dążeniem strony do uzyskania przychodu i zabezpieczenia jego uzyskania, co w przypadku funkcjonowania osiedla domków jednorodzinnych bez dostępu do miejskiej sieci wodociągowej byłoby niemożliwe.

Wnioskodawca uważa więc, że nakłady inwestycyjne związane z wybudowaniem odcinka sieci wodociągowej doprowadzającej wodę do osiedla, a następnie nieodpłatne przekazanie jej na rzecz miasta, są kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  • musi być ponoszony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;
  • nie może być wymieniony w art. 23 w/w ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów;
  • musi być należycie udokumentowany.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą wybudował w 2007 r. 17 domów jednorodzinnych w L w systemie developerskim. Aby można było doprowadzić do przedmiotowych domów wodę zlecił podwykonawcy wybudowanie odcinka sieci wodociągowej. Wnioskodawca planuje obecnie odcinek wodociągu przekazać Urzędowi Miasta L nieodpłatnie, zgodnie z warunkami wydanymi przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w L.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.) realizację budowy oraz rozbudowy urządzeń wodociągowych obowiązane są zapewnić przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne.

Zgodnie z art. 31 ust. 1 tej ustawy osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie. W przypadku przekazania infrastruktury przez podmiot, który ją wybudował, niezależnie od charakteru tego przekazania, wydatki poniesione na budowę należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Wynika to m. in. z faktu, że do kosztów przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlanego zalicza się koszty wykonania sieci i przyłączy technicznych, koszty wykonania urządzeń i obiektów budowlanych związanych z budynkami mieszkalnymi oraz koszty wykonania niezbędnego zakresu uzbrojenia terenu.

Wskazać należy, że jedynie w przypadku kiedy podatnik faktycznie poniesie wydatek, wykaże związek wydatku z uzyskanym przychodem i udowodni fakt poniesienia kosztów w sposób nie budzący wątpliwości może uznać konkretny wydatek za koszt uzyskania przychodu.

Jednakże podkreślić należy, iż to na podatniku spoczywa ciężar wykazania istnienia związku przyczynowego pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a osiąganymi przychodami oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów bądź na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Wykazanie istnienia takiego związku jest warunkiem koniecznym dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu.

Reasumując, biorąc pod uwagę powyższe oraz przedstawione przepisy prawa podatkowego uznać należy, iż koszty poniesione przez Wnioskodawcę na budowę sieci wodociągowej przekazywanej nieodpłatnie na rzecz Urzędu Miasta mogą stanowić koszt uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że wydatek ten został faktycznie poniesiony.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPB5/423-316/09-4/IŚ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika