Czy wnioskodawca ma prawo obniżać podstawę opodatkowania o obowiązkowe składki społeczne opłacane (...)

Czy wnioskodawca ma prawo obniżać podstawę opodatkowania o obowiązkowe składki społeczne opłacane za pracowników, którzy są zarejestrowani w niemieckiej instytucji ubezpieczeniowej ?Czy wnioskodawca ma prawo obniżyć podatek o składkę zdrowotną w odniesieniu do pracowników zarejestrowanych w niemieckiej instytucji ubezpieczeniowej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23.08.2007 r. (data wpływu 3.09.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego możliwości obniżenia podstawy opodatkowania o obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości obniżenia podstawy opodatkowania o obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne opłacane za pracowników oraz obniżenie podatku o składkę zdrowotną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

Jako osoba zagraniczna wnioskodawca prowadzi od 2004 r. zarejestrowaną w Polsce działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod nazwą ?X?. Jedną z form działalności jest opieka nad osobami starszymi w kraju i za granicą (kraje Unii Europejskiej).

?X? zatrudnia i deleguje zatrudnionych zagranicę ? obecnie do Niemiec.

Podatek dochodowy od osób fizycznych oraz obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne były dotychczas opłacane w Polsce, do odpowiednio powołanych Instytucji: Urzędu Skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z obowiązującym prawem, dawało to możliwość obniżenia podstawy opodatkowania o obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne opłacane za pracowników oraz obniżenie podatku o składkę zdrowotną.

W lutym 2007 r. orzeczeniem Sądu Okręgowego w T ? Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w sprawie przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych, ?X? został zmuszony do ubezpieczenia zatrudnionych i delegowanych za granicę w odpowiedniej, zagranicznej instytucji ubezpieczeń społecznych (A) oraz wyrejestrowania dotychczas zatrudnionych z datą wsteczną (wstecz do 2005 r.).

Obecnie zatrudnieni w ?X? i delegowani do Niemiec są ubezpieczeni w A, natomiast zaliczki na podatek dochodowy są odprowadzane do polskiego Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym wnioskodawca otrzymał informację, iż w obecnej sytuacji nie ma możliwości obniżenia podstawy opodatkowania o obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne opłacane za pracowników oraz obniżenie podatku o składkę zdrowotną.

Wskazane działanie państwa członkowskiego, którego system podatkowy uzależnia możliwość skorzystania z ulg i odliczeń, w związku z oszczędzaniem na emeryturę, od przynależności państwowej danej instytucji ubezpieczeniowej zdaniem podatnika, jest niezgodne z prawem unijnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wnioskodawca ma prawo obniżać podstawę opodatkowania o obowiązkowe składki społeczne opłacane za pracowników, którzy są zarejestrowani w niemieckiej instytucji ubezpieczeniowej A...
  2. Czy wnioskodawca ma prawo obniżyć podatek o składkę zdrowotną w odniesieniu do pracowników zarejestrowanych w niemieckiej instytucji ubezpieczeniowej A...


Zdaniem wnioskodawcy jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych ma prawo odliczenia zagranicznych składek za ubezpieczenie społeczne.

Strona podkreśla, iż nadrzędną zasadą Wspólnoty Europejskiej jest równe traktowanie wszystkich jej obywateli.

W związku z powyższym każdy obywatel Unii Europejskiej, niezależnie od tego, w jakim kraju UE i jakiemu systemowi ubezpieczeń społecznych podlega, powinien mieć w danym państwie takie same prawa, jak obywatel tego kraju podlegający krajowemu systemowi ubezpieczeń społecznych.

Nierówne traktowanie zatrudnionych w ?X? obywateli polskich, podlegających niemieckiemu systemowi ubezpieczeń społecznych, polegające na braku możliwości obniżania podstawy opodatkowania o obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne oraz brak możliwości obniżania podatku o składkę zdrowotna jest w ocenie podatnika niesprawiedliwe i godzi w zasadę swobody świadczenia usług, przemieszczania się pracowników oraz upośledza swobodę prowadzenia działalności gospodarczej.

Nie tylko różnicuje sytuację finansową przedsiębiorców, stawiając w niewątpliwie niekorzystnej sytuacji pracodawcę zatrudniającego pracownika podlegającego obcemu systemowi ubezpieczeń społecznych, lecz także wpływa na niekorzyść samych pracowników, którzy są zmuszeni ponieść znacznie wyższe koszty zatrudnienia.

Zarówno pracodawca, jak i pracownik znajdujący się w opisanej sytuacji są dyskryminowani przez system podatkowy, który obciąża ich kosztami pracy, a w sposób uprzywilejowany traktuje pracowników i pracodawców podlegających polskiemu systemowi ubezpieczeń.

Zdaniem strony działanie Państwa członkowskiego, którego system podatkowy uzależnia możliwość skorzystania z ulg i odliczeń w związku z oszczędzaniem na emeryturę, od przynależności państwowej danej instytucji ubezpieczeniowej jest niezgodne z prawem unijnym.

Zatem każdy, kto płaci składki ubezpieczeniowe poza granicami kraju powinien mieć prawo do uwzględniania ich w swoim rozliczeniu podatkowym.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. Nr 14 z 2000 r. poz. 176 ze zm.) osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej 'zakładami pracy', są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy ? wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zasady poboru podatku w takich przypadkach precyzuje art. 32 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dochód, o którym mowa w ust. 1 i 1a, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) (?).

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 2 podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29 -30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot:

składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.):

  1. zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
  2. potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym, że w przypadku podatnika osiągającego p
  • odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z powyższego wynika, iż w celu uznania, iż możliwe jest pomniejszenie podstawy opodatkowania o składki na ubezpieczenie społeczne muszą być to składki określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.).

Przedmiotowe składki jako opłacane na podstawie przepisów obowiązujących na terenie Niemiec nie są takimi składkami, a więc nie mogą pomniejszać podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kwestia odliczenia od zaliczek na podatek składek na ubezpieczenie zdrowotne została uregulowana w art. 32 ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie, z którym zaliczkę na podatek dochodowy zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej w tym miesiącu przez zakład pracy zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 27b ust. 1 podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135):

  1. opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
  2. pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środk
  • obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Podobnie jak w przypadku składek na ubezpieczenie społeczne składki na ubezpieczenie zdrowotne, o których mowa we wniosku są płacone na podstawie przepisów obowiązujących na terenie Niemiec, a nie na podstawie przepisów ww. ustawy, a więc nie mogą zmniejszać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z powyższym zajęte przez Pana stanowisko w kwestii możliwości obniżenia podstawy opodatkowania o obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne oraz obniżenie podatku o składkę zdrowotną opłacone w niemieckiej instytucji ubezpieczeniowej jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika