Stwierdzić należy, iż kwota dotacji w części dotyczącej naliczonego podatku od towarów i usług, (...)

Stwierdzić należy, iż kwota dotacji w części dotyczącej naliczonego podatku od towarów i usług, odliczonego w tym podatku, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, iż w istocie nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Powyższe zwolnienie dotyczy kwoty podatku od towarów i usług od wszystkich poniesionych wydatków, tj. zakupu środków trwałych, wyposażenia oraz wydatków związanych z bieżącą działalnością firmy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 03.10.2012 r. (data wpływu 08.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania naliczonego podatku VAT w związku otrzymaną dotacją oraz wsparciem pomostowym - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 08.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania naliczonego podatku VAT w związku otrzymaną dotacją oraz wsparciem pomostowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie oprogramowania wg PKD z 2007 r. 62.01.Z od dnia 11 czerwca 2012 r. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Forma opodatkowania zasady ogólne. Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Na uruchomienie działalności otrzymał jednorazową dotację oraz comiesięczne wsparcie pomostowe przez okres 6-ciu miesięcy w Ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Działanie 6.2 wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samo zatrudnienia współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dotacja oraz wsparcie pomostowe zostały udzielone w ramach pomocy de minimis w wartości brutto. Instytucją pośredniczącą w dofinansowaniu jest Wojewódzki Urząd Pracy. Wpływ dotacji na rachunek bankowy nastąpił w czerwcu br. Od sierpnia br. wpływa na konto wsparcie pomostowe w wysokości 1000 zł.

Otrzymane środki z dotacji zostały przeznaczone na zakup środków trwałych, wyposażenia. Natomiast wsparcie pomostowe zostaje przeznaczone na sfinansowanie zakupów związanych z bieżącą działalnością firmy tj. zakup materiałów biurowych, energia, telefon itp.

Począwszy od rozpoczęcia działalności gospodarczej od dokonanych zakupów sfinansowanych dotacją i wsparciem finansowym Wnioskodawca dokonał odliczenia podatku naliczonego VAT. Ww. zakupy nie zostały zakwalifikowane jako koszty uzyskania przychodu. Otrzymana dotacja oraz wsparcie pomostowe korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku od osób fizycznych.


Pismem z dnia 19.12.2012 r. (data wpływu 19.12.2012 r.) Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony stan faktyczny informując, iż przedmiotową dotację nie otrzymał jako osoba bezrobotna.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie


Czy kwota podatku VAT odliczonego do zakupów sfinansowanych jednorazową dotacją i wsparciem pomostowym stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 21 ust.1 pkt 137) zwalnia się z podatku dochodowego środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz.1240 oraz z 201 Dr Nr. 28, poz. 146).

Refundacje będące zwrotem VAT lub innych wydatków (art. 14 ust. 2 pkt 7d ustawy o pdof) nie stanowią przychodu w tej części, w której uprzednio wydatki nie zostały zaliczone do koszów uzyskania przychodu, dotacje otrzymane na inne cele niż w pkt 1 i 2 (art.14 ust. 3 pkt 3a ustawy o pdof) nie stanowią przychodów, jeśli wydatki nie zostały wcześniej zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy pomimo, iż dotacja udzielona jest w wielkości brutto a podatek VAT został odliczony od zakupów sfinansowanych dotacją to odliczony w ten sposób podatek będzie korzystał ze zwolnienia (art. 21 ust. 1 pkt 137).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.


W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu, należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych ? zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych ? nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.


Wskazać należy, iż program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 ? 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.


Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.


Do środków europejskich zalicza się zatem:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy,
  3. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej ?Sekcja Gwarancji?,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca na rozpoczęcie działalność gospodarczą otrzymał jednorazową dotację oraz comiesięczne wsparcie pomostowe przez okres 6-ciu miesięcy w Ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Działanie 6.2 wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Otrzymane środki z dotacji zostały przeznaczone na zakup środków trwałych, wyposażenia. Natomiast wsparcie pomostowe zostało przeznaczone na sfinansowanie zakupów związanych z bieżącą działalnością firmy. Od dokonanych zakupów sfinansowanych dotacją i wsparciem finansowym Wnioskodawca dokonał odliczenia podatku naliczonego VAT. Ww. zakupy nie zostały zakwalifikowane jako koszty uzyskania przychodu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż otrzymane środki finansowe w wysokości, w której sfinansowano nimi zakup wyposażenia oraz wydatków związanych z bieżącą działalnością firmy również w części dotyczącej naliczonego podatku od towarów i usług, odliczonego w tym podatku, stanowią przychód w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie cytowanego powyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast otrzymana dotacja, w części przeznaczonej na nabycie środków trwałych, co do zasady nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże zauważyć należy, iż pokrycie z otrzymanego wsparcia finansowego, wydatków na zakup środków trwałych, w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, odliczonego w tym podatku, powoduje, że ta część wsparcia nie była związana z zakupem środków trwałych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy), od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, bowiem pokryty tym wsparciem odliczony podatek VAT nie zwiększa wartości początkowej tych środków trwałych, o której mowa w art. 22g ust. 3 ww. ustawy. W myśl bowiem tego przepisu, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W tym zakresie naliczony podatek od towarów i usług, odliczony w tym podatku, stanowi zatem przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który jednak korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów, stwierdzić należy, iż kwota dotacji w części dotyczącej naliczonego podatku od towarów i usług, odliczonego w tym podatku, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, iż w istocie nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Powyższe zwolnienie dotyczy kwoty podatku od towarów i usług od wszystkich poniesionych wydatków, tj. zakupu środków trwałych, wyposażenia oraz wydatków związanych z bieżącą działalnością firmy.


W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać, za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika