wydatki poniesione ze środków własnych wnioskodawcy i nie pokryte dotacją, w celu uzyskania dotacji (...)

wydatki poniesione ze środków własnych wnioskodawcy i nie pokryte dotacją, w celu uzyskania dotacji na sfinansowanie wytworzenia wytwórni mas bitumicznych pozostają w związku ze źródłem uzyskania przychodów, jakim jest działalność gospodarcza i podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z tego źródła.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2008 r. (data wpływu 17 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, która polega na świadczeniu czynności wyłącznie opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (usługi budowlane - budowa dróg), stara się o pozyskanie bezzwrotnej dotacji na pokrycie wydatków związanych z inwestycją polegającą na budowie wytwórni mas bitumicznych z zapleczem socjalnym oraz infrastrukturą towarzyszącą, niezbędnych do uruchomienia produkcji mas bitumicznych.

Koszty kwalifikowalne do dotacji obejmują więc wydatki na zakup i wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wydatek sporządzenia biznes planu tej inwestycji. Produkowana masa będzie służyła jako materiał do budowy dróg, a więc inwestycja ta mieści się w podstawowym zakresie działalności przedsiębiorstwa. Powyższa dotacja jest klasyfikowana jako pomoc publiczna z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (finansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa). ? Przygotowanie planu projektu niezbędnego do wstępnej preselekcji przedsięwzięć, biznes planu oraz przygotowanie wniosku aplikacyjnego o dotację wnioskodawca zlecił wyspecjalizowanej firmie doradczej Z tego tytułu poniósł koszty (faktura za plan projektu i faktura za biznes plan) oraz poniesie je w przyszłości (faktura za przygotowanie i akceptację formalną wniosku o dotację). Wydatki poniesione na opracowanie planu projektu i biznes plan sfinansowane zostały w całości ze środków własnych wnioskodawcy. Również płatność za przygotowanie i akceptację formalną dokumentów zostanie sfinansowany w całości ze środków własnych wnioskodawcy. W przypadku uzyskania dotacji; część wydatku związanego z opracowaniem biznes planu (39,17%) zostanie zwrócona w postaci otrzymanej dotacji, jako koszt kwalifikowany. W przypadku przyznania dotacji wnioskodawca podpisze umowę o dofinansowanie projektu z EFRR i poniesie dodatkowo koszty, sfinansowane ze środków własnych, związane z opracowaniem i sporządzeniem wniosków o płatność dotacji oraz sprawozdań okresowych i sprawozdania końcowego z realizacji projektu. Bez względu na fakt otrzymania czy też nieotrzymania dotacji wnioskodawca i tak zrealizuje inwestycję.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Który z niżej podanych przepisów będzie miał zastosowanie do dotacji wypłaconej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007- 2013, będącej jednocześnie ze względu na cel dotacją związaną z zakupem i wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych, czy ewentualnie oba przepisy jednocześnie:
  • art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o pdof, jako dotacja, która nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej,
  • czy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o pdof, jako dotacja, która jest przychodem z działalności gospodarczej zwolnionym z podatku...

2. Czy w/w dotacja powinna być w całości zakwalifikowana jako dotacja związana z zakupem i wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych, czy też ta niewielka część dotacji, która pokryje wydatek poniesiony na przygotowanie biznes planu (koszt biznes planu nie zwiększa wartości środków trwałych w księgach rachunkowych) nie jest dotacją związaną z zakupem i wytworzeniem środków trwałych i w związku z tym stanowi przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o pdof zwolniony ze względu na źródło pochodzenia dotacji...

3. Czy wydatek poniesiony na opracowanie planu projektu potrzebnego do wstępnej preselekcji, część wydatku na biznes plan nie pokryta dotacją, wydatek na przygotowanie wniosku o dotację oraz ewentualne (wystąpią tylko w przypadku przyznania dotacji) wydatki związane z opracowaniem i sporządzeniem wniosków o płatność oraz sprawozdań okresowych i sprawozdania końcowego z realizacji projektu będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w przypadku, gdy dotacja zostanie przyznana i w przypadku, gdy dotacja nie zostanie przyznana...

4. Czy wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu dokumentujących wydatek na opracowanie planu projektu potrzebnego do wstępnej preselekcji, wydatek na biznes plan, wydatek na przygotowanie wniosku o dotację oraz wydatki związane z opracowaniem i sporządzeniem wniosków o płatność oraz sprawozdań okresowych i sprawozdania końcowego...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wykładnia przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Wniosek w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Stanowisko wnioskodawcy do pytania nr 1:

Dotacje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (sfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa) są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129. W kwestii tej należy wskazać na regulacje zawarte w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r.

o finansach publicznych (Dz. U. nr 249, poz. 2104 ze zm.). Z przepisów art. 5 ust. 1 pkt 2 w powiązaniu z ust. 3 tej ustawy wynika, iż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki z funduszy strukturalnych, zalicza się do środków publicznych. Zwiększają one dochody budżetu państwa (art. 96 pkt 16) jako wydatki budżetu państwa są przeznaczone na finansowanie programów i projektów (art. 97 ust. 1 pkt 10 ustawy o finansach publicznych). Z kolei z przepisów art. 106 ust. 2 pkt 3a tej ustawy wynika, iż wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów lub projektów realizowanych w ramach tych programów, finansowanych z udziałem, m. in. funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, określone zostały jako ?dotacje rozwojowe?. Zmiana statusu środków unijnych i włączanie ich do budżetu państwa w ustawie finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 roku są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych będą wydatkami budżetu państwa. Zmiany w ustawie o finansach publicznych skutkują zastosowaniem na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 ust. 1 pkt 129. Stosownie do treści tego przepisu, wolne od podatku są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Pomimo jednak, iż dotacje rozwojowe wypłacane w ramach RPO na lata 2007 ? 2013 korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych ze względu na źródło pochodzenia (art. 21 ust. 1 pkt 129), to jeżeli dotyczą zakupu bądź wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, nie stosuje się do nich przepisów dotyczących zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 129. Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o pdof nie są te dotacje uznane za przychody z działalności gospodarczej. Nie mogą więc podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego.

Stanowisko wnioskodawcy do pytania nr 2:

Zdaniem wnioskodawcy ta część dotacji, która pokryje wydatek poniesiony na przygotowanie biznes planu (koszt kwalifikowany) nie może być uznana jako dotacja przeznaczona na zakup bądź wytworzenie środków trwałych. W tej części dotacja będzie więc stanowiła przychód z działalności gospodarczej. Zdaniem wnioskodawcy przychód ten będzie zwolniony na podstawie art. 21 ust 1 pkt 129 ustawy o pdof.

Stanowisko wnioskodawcy do pytania nr 3:

Wydatki poniesione na opracowanie planu projektu potrzebnego do wstępnej preselekcji, część wydatku na biznes plan nie pokryta dotacją, wydatek na przygotowanie wniosku o dotację oraz ewentualne (wystąpią tylko w przypadku przyznania dotacji) wydatki związane z opracowaniem i sporządzeniem wniosków o płatność oraz sprawozdań okresowych i sprawozdania końcowego z realizacji projektu będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w świetle art. 22 ust. 1 ustawy o pdof bez względu na fakt otrzymania, czy też nieotrzymania dotacji.

Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 1 w/w ustawy, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Wydatki związane z uzyskaniem środków finansowych na wybudowanie wytwórni mas bitumicznych mają pośredni wpływ na przychody, bowiem przychód będzie uzyskiwany dopiero z wykorzystaniem tej wytwórni.

W związku z tym wydatki poniesione ze środków własnych wnioskodawcy i nie pokryte dotacją, w celu uzyskania dotacji na sfinansowanie wytworzenia wytwórni mas bitumicznych pozostają w związku ze źródłem uzyskania przychodów, jakim jest działalność gospodarcza i podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z tego źródła.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art.52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania ( art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika