Jak prawidłowo Technostarter powinien zaewidencjonować lub/i zaksięgować w prowadzonej podatkowej (...)

Jak prawidłowo Technostarter powinien zaewidencjonować lub/i zaksięgować w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów faktury za zakup sprzętu elektronicznego usług dodatkowych związanych z wykonaniem Umowy, wyposażenia oraz kwotę otrzymanej z Agencji zaliczki na uruchomienie programu oraz pozostałej kwoty wsparcia, która zostanie wypłacona zgodnie z Umową?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29.11.2008 r. (data wpływu 8.12.2008 r.) oraz piśmie (data nadania 26.02.2009 r., data wpływu 2.03.2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-1346/08-2/ES z dnia 17.02.2009 r. (data nadania 17.02.2009 r., data doręczenia 19.02.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej kwoty wsparcia ze środków budżetu Państwa ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 8.12.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej kwoty wsparcia ze środków budżetu Państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 31 lipca 2008 roku prowadzący działalność gospodarczą dalej ?Technostarter? podpisał umowę o udzielenie wsparcia dla technostarterów dalej ?Umowy?, z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości dalej ?Agencja?. Zgodnie z umową za podjęcie działalności innowacyjnej i wykonanie zadań określonych w par. 2 umowy Agencja zobowiązuje się udzielić bezzwrotnego wsparcia finansowego w wysokości 180.000,00 zł (słownie: sto osiemdziesiąt tysięcy złotych). Do dnia złożenia wniosku wpłynęła na konto Technostartera zaliczka w wysokości 144.000,00 zł (słownie: sto czterdzieści cztery tysiące złotych). W związku z otrzymaniem przedmiotowej zaliczki Technostarter rozpoczął wydatki inwestycyjne na sprzęt elektroniczny, zakup niezbędnych usług dodatkowych związanych z wykonaniem Umowy oraz wyposażenie. Wartość zakupu poszczególnych elementów sprzętu, oprogramowania wyposażenia często przekracza kwotę 3.500 zł netto, a więc część wydatków w rozumieniu przepisów będzie stanowiła środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 17 lutego 2009 r. Nr IPPB1/415-1346/08-2/ES pełnomocnik Wnioskodawcy pismem z dnia 25 lutego 2009 r. (data wpływu 3 marca 2009 r.) uzupełnił, iż bezzwrotne wsparcie finansowe pochodzi ze środków budżetu Państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak prawidłowo Technostarter powinien zaewidencjonować lub/i zaksięgować w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów faktury za zakup sprzętu elektronicznego usług dodatkowych związanych z wykonaniem Umowy, wyposażenia oraz kwotę otrzymanej z Agencji zaliczki na uruchomienie programu oraz pozostałej kwoty wsparcia, która zostanie wypłacona zgodnie z Umową...

Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie art. 21 ust 1 pkt 46 lit. b) Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dalej ?Ustawy? tj. zwolnienie z podatku dochodów otrzymanych przez podatnika, jeżeli podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Nie ma wątpliwości, że program finansowany jest z bezzwrotnej pomocy, co wynika bezpośrednio z par. 1 pkt 3) załączonej Umowy. Ponadto Technostarter i zarazem podatnik bezpośrednio realizuje cel programu określonego w umowie, nawet jeżeli przy jego realizacji częściowo korzysta z usług innych przedsiębiorców, co jest zgodne z podpisaną z Agencją Umową. Kwota otrzymanej zaliczki bezzwrotnego wsparcia nie powinna być księgowana w przychód w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, dalej ?Księdze? w kolumnie nr 8 (pozostałe przychody) w związku z brzmieniem art. 14 ust. 3 pkt 3a Ustawy.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) oraz pkt 45 w zw. z art. 22 ust. 8 Ustawy, wydatki na nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz odpisy amortyzacyjne nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów natomiast pozostała część wydatków związanych z wykonaniem Umowy w dacie ich poniesienia także nie będzie kosztem uzyskania przychodów w związku z art. 23 ust. 1 pkt 56 Ustawy.

W piśmie z dnia 30 sierpnia 2006 roku Ministerstwa Finansów Podsekretarza Stanu (DD6-8213-8/06/DZ/412) skierowanym do Dyrektorów Izb Skarbowych, Urzędów Kontroli Skarbowej oraz Naczelników Urzędów Skarbowych czytamy ze ?w przypadku otrzymania przez przedsiębiorcę pomocy przeznaczonej na inwestycje wydatki poniesione na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie są kosztami uzyskania przychodów (art. 16 ust 1 pkt 1 lit. b i c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 23 ust. 1 pkt 1 lit b i c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która zastała zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów odpowiednio do art. 16 ust. 1 pkt 46 i art. 23 ust 1 pkt 45 ustaw podatkowych?.

Z powyższego wynika, ze otrzymane kwoty wsparcia oraz wydatki poniesione w związku z wykorzystaniem kwot wsparcia będą obojętne podatkowo i nie będą podlegały ewidencji w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe, jednakże uzasadnienie prawne jest odmienne od uzasadnienia przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo, jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Jednocześnie ? w myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129 nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Pojęcie agencji rządowych nie jest wyjaśnione w przepisach prawa. To, czym jest agencja rządowa (jej formę prawną; zasady jej funkcjonowania), określa w każdym przypadku konkretna ustawa bądź inny akt prawny pochodzący od organu założycielskiego. Są to, więc utworzone na podstawie konkretnych przepisów jednostki organizacyjne wyłączone z tradycyjnych struktur ministerialnych, chociaż na ogół poddane nadzorowi ministrów, tworzone, jako szczególnego rodzaju rządowe przedstawicielstwa, w celu spełnienia wyznaczonych przez rząd zadań.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca w dniu 31 lipca 2008 roku podpisał umowę o udzielenie wsparcia dla technostarterów z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

W uzupełnieniu wniosku pełnomocnik podał, iż bezzwrotne wsparcie finansowe pochodzi ze środków budżetu Państwa.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości działa na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (t. j. z 2007 r. Nr 42, poz. 275) i jest państwową osobą prawną, która realizuje zadania z zakresu administracji rządowej (art. 1 ust. 1 i art. 4 ust. 1 niniejszej ustawy).

W zakresie realizacji zadań Agencja może udzielać pomocy przedsiębiorcom, podmiotom działającym na rzecz rozwoju gospodarczego, podmiotom działającym na rzecz zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich, jednostkom samorządu terytorialnego, podmiotom działającym na rzecz innowacyjności (art. 6b ust. 1).

Szczególny tryb udzielania pomocy finansowej, niezwiązanej z realizacją programów operacyjnych reguluje natomiast rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 2006 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi (Dz. U. z 2006 r. Nr 226, poz. 1651 ze zmianami).

Biorąc pod uwagę powyższe, w odniesieniu do postawionego przez Wnioskodawcę pytania oraz przedstawionego staniu faktycznego należy stwierdzić, że kwota otrzymana od Polskiej Agencji Przedsiębiorczości z przeznaczeniem na podjęcie działalności innowacyjnej, jako dotacja z budżetu państwa, jest wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z tej dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy).

W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma obowiązku do ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów otrzymanej kwoty dotacji oraz wydatków bezpośrednio nią sfinansowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informujemy, iż załącznik do wniosku w postaci umowy o udzielenie wsparcia dla technostarterów nie podlega analizie i weryfikacji. Podatnik jest zobowiązany do przedstawienia stanu faktycznego wyłącznie we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika