Dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2013 r. (data wpływu 11 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika? jest prawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 11 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


  1. Stowarzyszenie [Wnioskodawca] jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną zajmującą się zbiorowym zarządzaniem prawami autorskimi pokrewnymi powierzonymi Wnioskodawcy przez autorów producentów utworów audiowizualnych lub wideogramów.
  2. Wnioskodawca posiada status organizacji zbiorowego zarządzania w rozumieniu art. 104 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tj. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.). Wnioskodawca działa w oparciu o treść wskazanej ustawy i w zakresie określonym w zezwoleniu Ministra Kultury i Sztuki z 29 maja 1995 r. , zmienionym decyzją Ministra Kultury z 28 lutego 2003 r.
  3. Zbiorowy zarząd prawami autorskimi i pokrewnymi obejmuje zarówno udzielanie zezwolenia na korzystanie z utworów wymagających udzielania licencji, jak i zarząd prawami do utworów audiowizualnych i wideogramów na różnych polach eksploatacji. Powyższe realizowane jest na podstawie umowy o powierzenie w zarząd autorskich praw majątkowych [Umowa]. Umowy są realizowane m.in. dla osób takich jak: reżyser, operator dźwięku, montażysta, dekorator wnętrz, animator 3D, charakteryzator, scenarzysta, scenograf, kostiumograf, prowadzących własną działalność gospodarczą [Powierzający].
  4. W ramach Umowy zawieranej z Powierzającym Wnioskodawcy powierzane jest zarządzanie prawami w zakresie zezwalania na korzystanie z utworów wymagających udzielania licencji, jak i korzystanie z utworów audiowizualnych w następujących obszarach: najem egzemplarzy, reprodukcja niezależnie od użytej techniki, nadawanie, wyświetlanie lub reemitowanie, dokonywanie publicznego odtwarzania, wykorzystywanie przez operatorów sieci telefonii komórkowej lub inne podmioty w związku z udostępnianiem fragmentów utworów, wideo na żądanie, wprowadzanie do pamięci komputera lub innego urządzenia elektronicznego pozwalającego na komunikowanie utworu w sieci przewodowej lub bezprzewodowej o zasięgu ograniczonym i nieograniczonym.
  5. Powierzający składa Wnioskodawcy oświadczenie potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej, w ramach, której wytwarzane i wykorzystywane są majątkowe prawa autorskie, wskazując jednocześnie przedmiot działalności gospodarczej wg nomenklatury PKD.

    Z indywidualnych oświadczeń otrzymanych od Powierzających wynika, iż głównym przedmiotem działalności gospodarczej Powierzających jest m.in. działalność związaną z produkcją i postprodukcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (nr PKD 59.11.Z oraz 59.12.Z), działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych (nr PKD 59.20.Z), działalność wspomagającą wystawianie przedstawień artystycznych (nr PKD 90.02.Z), artystyczna i literacka działalność twórcza (nr PKD 90.03.Z), działalność agencji reklamowych (nr PKD 73.11.Z).
  6. Wnioskodawca z tytułu realizacji Umowy przekazuje Powierzającemu, po potrąceniu kosztów inkasa, wynagrodzenie w kwocie brutto, bez potrącania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku z realizacją Umowy na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia przekazywanego Powierzającemu?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przekazywania wynagrodzenia Powierzającemu przy ocenie obowiązków Wnioskodawcy, jako płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych [pdof] istotne znaczenie ma okoliczność prowadzenia przez Powierzającego działalności gospodarczej, w ramach, której wytwarzane i wykorzystywane są majątkowe prawa autorskie powierzone następnie w zarząd Wnioskodawcy na podstawie Umowy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o pdof obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych występuje w przypadku, gdy świadczenia dokonywane są z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy o pdof. Nawet jednak w takim przypadku, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o pdof w związku z art. 13 pkt 2 i 8, płatnik jest zwolniony z obowiązku poboru zaliczki na pdof, jeżeli podatnik złoży mu oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Co do zasady, w przypadku gdy prowadzona jest działalność gospodarcza przepisy ustawy o pdof przewidują odrębne od wskazanych w art. 41 ust. 1 zasady obliczenia i opłacania zaliczek na pdof w trakcie roku. Zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdof podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w ar. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na pdof według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h (tzw. mechanizm samoopodatkowania podatnika prowadzącego działalność gospodarczą).

Przywołane przepisy wskazują, zatem, iż w przypadku dochodów z działalności gospodarczej obowiązek obliczenia i wpłaty należnej zaliczki na pdof ciąży wyłącznie na podatniku uzyskującym dochody z tego źródła. Co więcej, mimo nałożenia z mocy ustawy o pdof obowiązku poboru przez płatnika zaliczki na pdof w przypadku wypłaty świadczeń z określonych źródeł przychodów, płatnik zostaje zwolniony z tego obowiązku, gdy tylko uzyska informację, iż osiągane przychody wchodzą w zakres prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Ustawodawca podatkowy dostrzega, bowiem szczególną rolę płatnika w procesie ustalania okoliczności faktycznych, decydujących o obowiązku poboru zaliczki na pdof, w sytuacji, gdy z charakteru danego przychodu wynika, iż może on odpowiadać również opisowi innego źródła przychodów niż pozarolnicza działalność gospodarcza. W świetle art. 41 ust. 2 ustawy o pdof na etapie realizacji obowiązków płatnika przedłożenie przez podatnika oświadczenia o realizacji usług w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej umożliwia płatnikowi przyjęcie, iż dokonywane przez niego świadczenia stanowią dla podatnika przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej i zostaną samodzielnie rozliczone przez podatnika w ramach tej działalności. Jednocześnie, art. 41 ust. 2 ustawy o pdof nie nakłada na płatnika obowiązku szczegółowej weryfikacji czy charakter działalności gospodarczej pokrywa się z treścią oświadczenia złożonego przez podatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest to zasada porządkująca obowiązki płatnika w sytuacji, gdy ze względu na rozmiar i charakter działalności, podatnik kwalifikuje uzyskiwane przychody do źródła pozarolnicza działalność gospodarcza.

W takim, bowiem przypadku, mając na względzie art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdof, interes budżetu państwa zostanie zabezpieczony poprzez nałożenie na osobę osiągającą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej obowiązku samodzielnej wpłaty zaliczki na pdof.

Należy zwrócić uwagę, iż powyższa zasada jest, zgodnie z wyraźną intencją ustawodawcy, wyłączona w odniesieniu do przychodów, które co prawda są osiągane w ramach działalności gospodarczej, ale zostały przypisane do innego źródła przychodów pomimo ich niewątpliwego związku z działalnością gospodarczą podatnika. Do tej kategorii przychodów należą przypisane do źródła ?działalność wykonywana osobiście? przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 13 pkt 9 ustawy o pdof).

Wnioskodawca przyjmuje, zatem, iż w przypadku, gdy Powierzający informuje Wnioskodawcę, iż jest przedsiębiorcą wpisanym do właściwej ewidencji działalności gospodarczej, otrzymywane świadczenia są związane z zakresem działalności gospodarczej prowadzonej przez Powierzającego, Powierzający legitymuje się wpisem do ewidencji, numerem PKD i posługuje się numerem identyfikacji podatkowej, wypłacając świadczenie z tytułu Umowy Wnioskodawca nie będzie pełnił roli płatnika zaliczek na pdof. Jednocześnie, Wnioskodawca przyjmuje, iż Powierzający jest w pełni świadomy obowiązków podatkowych, jakie wynikają z uzyskiwania przez niego przychodów w ramach działalności gospodarczej.

Nie bez znaczenia dla realizacji obowiązków Wnioskodawcy, jako płatnika zaliczek na pdof ma fakt, iż ustawa o pdof nie daje podstaw do przyjęcia, iż osoba prowadząca działalność gospodarczą uzyskująca w jej ramach przychody w związku z powierzeniem w zarząd majątkowych praw autorskich w zakresie zezwalania na korzystanie z utworów wymagających udzielania licencji, jak i korzystanie z utworów audiowizualnych, nie może rozliczać tych przychodów jako przychodów ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza.


Należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o pdof przez działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą rozumie się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Powyższa definicja, zdaniem Wnioskodawcy, odzwierciedla zasadę przyjętą na gruncie ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 672 ze zm.), iż podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej jest wolne dla każdego na równych prawach, z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa. Tym samym, każda osoba fizyczna, o ile przepisy prawa nie stanowią inaczej, może podjąć suwerenną decyzję o prowadzeniu swojej aktywności zawodowej w wybranej sferze działalności w formie zorganizowanej i ciągłej, a w związku z tym osoba ta może występować w obrocie gospodarczym, jako niezależny przedsiębiorca i ponosić ryzyko ekonomiczne, związane z prowadzeniem tej działalności.

W konsekwencji, w przypadku Powierzającego, mając na względzie treść złożonego przez niego oświadczenia, brak jest podstaw do przyjęcia innego założenia, co do faktu prowadzenia działalności gospodarczej, jak i jej zakresu, w tym także na gruncie ustawy o pdof.

Zarówno na gruncie ustawy o pdof oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, podstawowymi przymiotami pozarolniczej działalności gospodarczej jest prowadzenie działalności zarobkowej, we własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły. Jeżeli w ramach działalności spełniającej powyższe warunki podatnik osiąga przychód będący następstwem tej działalności, to na potrzeby opodatkowania pdof przychód ten należy zakwalifikować do przychodów z tej działalności. Wyróżnikiem źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, spośród innych źródeł przychodów, podlegających opodatkowaniu pdof, są, bowiem szczególne okoliczności osiągania tych przychodów, wskazujące na profesjonalny i zorganizowany charakter działań podatnika.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, gdy osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą, w ramach, której wytwarzane i wykorzystywane są majątkowe prawa autorskie, oraz osoba ta w sposób zorganizowany i ciągły prowadzi działalność zarobkową w tym zakresie, przychody uzyskiwane z tytułu wykorzystywanych majątkowych praw autorskich stanowią dla tej osoby przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Żaden z przepisów definiujących poszczególne źródła przychodów opodatkowanych pdof nie zawiera, bowiem normy, która nakazuje wyłączenie z ogólnej definicji przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodów uzyskiwanych przez przedsiębiorców z tytułu majątkowych praw autorskich, takich jak przychody z tytuły udzielania licencji na korzystanie z utworów, najmu utworów, reprodukcji utworów, reemisji utworów, wykorzystania utworów przez podmioty z branży telefonii komórkowej. Również w świetle art. 14 ust. 3 ustawy o pdof tego rodzaju przychody nie zostały wyłączone z definicji przychodów z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ust. 1.


Powyższe stanowisko potwierdza przykładowo interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 30 maja 2012 r., nr ITPB1/415-276/12/MR, zgodnie, z którą:

?działalność związana z oprogramowaniem nosi znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej w świetle przytoczonej powyżej ustawowej definicji, spełniając wszystkie jej przesłanki. Wnioskodawca m.in. tworzy nowe podprogramy niewątpliwie we własnym imieniu i na własny rachunek, w sposób ciągły (powtarzalny i stały). Wypełnia również kryterium zorganizowania w ramach podmiotu określonego administracyjnoprawnie, uczestniczącego w obrocie gospodarczym. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, iż wskazane we wniosku podprogramy (kody źródłowe) zostaną wytworzone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jako jej efekt, towar. Natomiast majątkowe prawa autorskie do tych podprogramów (kodów źródłowych), wchodzące w skład majątku przedsiębiorcy mogą być w niej wykorzystywane, gdyż łącznie z innymi składnikami przedsiębiorstwa służą realizacji określonych działań gospodarczych. Tak wiec, rodzaj aktywności Wnioskodawcy w postaci działalności polegającej na tworzeniu programów (kodów źródłowych), należy zaliczyć do pozarolniczej działalności gospodarczej?


Wnioskodawca zwraca również uwagę na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 23 października 2012 r., nr ITPB1/415-877/12/MR, wydaną na wniosek artysty prowadzącego usługową działalność gospodarczą w zakresie m.in. nagrań dźwiękowych i muzycznych, wystawiania przedstawień artystycznych, artystycznej i literackiej działalności twórczej oraz reprodukcji nośników informacji.

W powołanej interpretacji organ podatkowy wskazał, iż wynagrodzenie podatnika, uzyskane od organizacji zbiorowego zarządzania prawami, w związku z powierzeniem praw do artystycznych wykonań utworów muzycznych i słowno-tekstowych, a więc wynagrodzenie o zbliżonym charakterze prawnym jak wynagrodzenia przekazywane przez Wnioskodawcę na rzecz Powierzających, należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Tym samym, powyższe pismo organu podatkowego, działającego z upoważnienia Ministra Finansów, potwierdza możliwość uznania przychodów uzyskanych przez przedsiębiorcę w związku z powierzeniem majątkowych praw autorskich, wytworzonych i wykorzystywanych w ramach działalności gospodarczej, do źródła pozarolnicza działalność gospodarcza.

Wnioskodawca zwraca też uwagę na treść art. 22 ust. 12 ustawy o pdof stosownie do którego, do przychodów określonych w art. 14 nie mają zastosowania koszty uzyskania przychodów ustalone w ust. 22 ust. 9. Na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o pdof koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami ustala się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Zestawienie art. 22 ust. 9 pkt 3 oraz art. 22 ust. 12 ustawy o pdof prowadzi do wniosku, iż jeżeli w ramach działalności gospodarczej przedsiębiorca, będący twórcą, wytwarza utwory w stosunku, do których przysługują mu majątkowe prawa autorskie bądź inne prawa, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3, oraz w związku 2 tymi prawami uzyskuje przychód podatkowy, przedsiębiorca nie ma prawa do obniżenia uzyskanego przychodu o zryczałtowane, 50% koszty uzyskania przychodów. W takim przypadku przychód uzyskany z tytułu majątkowych praw autorskich podlega kumulacji innymi przychodami uzyskanymi w ramach działalności gospodarczej oraz może zostać obniżony o koszty faktycznie poniesione w ramach tej działalności, niezaliczone do kosztów niestanowiących koszty uzyskania przychodów. Tym samym, ustawodawca podatkowy wprost wskazał, iż przychody, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawie o pdof, a więc odpowiadające charakterowi wynagrodzeń przekazywanych Powierzającym przez Wnioskodawcę, mogą być osiągane w ramach źródła pozarolnicza działalność gospodarcza.

Również treść przepisów ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne [Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) [ustawa o zpd] potwierdza, iż do przychodów ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza można zaliczyć przychody osiągane przez przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie usług, których nieodzownym elementem jest kreowanie utworów będących przedmiotem majątkowych praw autorskich. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. d) ustawy o zpd opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie znajduje zastosowania do podatników osiągających przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym m.in. usług związanych z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych (poz. 22), usług reklamowych (poz. 34) oraz usług kulturalnych i rozrywkowych (poz. 54). Mając na względzie fakt, iż adresatami ustawy o zpd są, poza wyjątkami nie mającymi znaczenia w analizowanym stanie faktycznym, osoby osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, wskazanie w załączniku nr 2 wymienionych wyżej rodzajów usług, należy przyjąć, iż przychody uzyskiwane z tytułu tych usług podlegają opodatkowaniu, jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, przy czym przychodów tych przedsiębiorca nie może rozliczać na zasadach wynikających z ustawy o zpd lecz według zasad przewidzianych w ustawie o pdof - zgodnie z art. 27 lub art. 30c ustawy o pdof. Przyjęcie odmiennej wykładni, wyłączającej możliwość rozliczania przychodów uzyskiwanych z tytułu ww. usług w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, prowadziłoby do wniosku, iż wyliczenie zawarte w załączniku nr 2 do ustawy o zpd jest nieuzasadnione i zaburza spójność systemu opodatkowania dochodów (przychodów) osiąganych przez osoby fizyczne, co podważałoby zasadę racjonalności ustawodawcy.

Biorąc pod uwagę powyższe, skoro ustawa o pdof nie wyklucza kwalifikacji przychodów osiąganych przez Powierzających, prowadzących działalność gospodarczą do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wnioskodawca, jako płatnik, zobligowany jest do uwzględnienia takiej kwalifikacji podatkowej przekazywanych przez niego wynagrodzeń na podstawie Umowy. W związku z realizacją obowiązków płatnika Wnioskodawca zobowiązany jest również do uwzględnienia wszelkich znanych mu okoliczności faktycznych, towarzyszących osiąganiu przychodów przez Powierzającego, w tym oświadczenia Powierzającego o prowadzeniu działalności gospodarczej, w ramach, której wytwarzane i wykorzystywane są majątkowe prawa autorskie oraz o przedmiocie tej działalności wg. nomenklatury PKD.

Tym samym, zestawienie okoliczności prawnych i faktycznych prowadzi do wniosku, iż w związku z wypłatą wynagrodzenia na rzecz Powierzających w ramach Umowy, nie znajduje zastosowania norma wskazana w art. 41 ust. 1 ustawy, o pdof - Wnioskodawca nie jest podmiotem dokonującym na rzecz Powierzających świadczeń z tytułu działalności wykonywanej osobiście bądź z praw majątkowych. Wnioskodawca nie jest, więc zobowiązany do poboru zaliczek w odniesieniu do przychodów Powierzającego rozliczanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.


Reasumując, mając na uwadze, że:

  1. ustawa o pdof zobowiązuje płatnika do poboru zaliczek na pdof z tytułu wypłacanych należności stanowiących m.in. przychody z działalności wykonywanej osobiście, przychody z praw majątkowych,
  2. ustawa o pdof nie przewiduje obowiązku poboru zaliczek przez płatnika z tytułu należności stanowiących przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej,
  3. wynagrodzenia przekazywane przez Wnioskodawcę Powierzającemu, zgodnie ze złożonym przez niego oświadczeniem mieszczą się w zakresie przychodów uzyskiwanych przez Powierzającego, w ramach działalności gospodarczej, w której wytwarzane i wykorzystywane są majątkowe prawa autorskie,
  4. żaden z przepisów definiujących poszczególne źródła przychodów opodatkowanych pdof nie zawiera normy, która nakazuje wyłączenie z ogólnej definicji przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodów uzyskiwanych przez przedsiębiorców z tytułu majątkowych praw autorskich, takich jak przychody osiągane przez Powierzających w ramach Umowy.


Wnioskodawca w związku z realizacją Umowy nie będzie zobowiązany do poboru zaliczek na podatek pdof od wynagrodzenia przekazywanego Powierzającemu prowadzącemu działalność gospodarczą.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Jednakże, tut. Organ wskazuje, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika