1)Czy stypendium Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu w Polsce?2)Jakie przepisy prawa podatkowego będą (...)

1)Czy stypendium Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu w Polsce?2)Jakie przepisy prawa podatkowego będą stanowiły podstawę opodatkowania?3)Jeśli stypendium szwajcarskie podlega opodatkowaniu w Polsce, w jaki sposób Wnioskodawca powinien obliczyć podatek?4)Czy na sposób rozliczenia będzie mieć wpływ uzyskane przez Wnioskodawcę w Polsce dochodu z działalności wydawniczej, od którego podatek byłby równy zeru?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18.12.2008 r. (data wpływu 22.12.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.12.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą ? małe wydawnictwo. Rozlicza się na zasadach ogólnych.

Od października 2008 r. Wnioskodawca jest stypendystą szwajcarskiej fundacji , mającej swoją siedzibę w X. Stypendium trwa rok. Fundacja wspiera projekty z dziedziny sztuki oraz sztuki w powiązaniu z innymi dziedzinami twórczości. Projekt, który strona realizuje jest z dziedziny sztuki i filozofii.

W uzyskaniu stypendium nie miała i nie ma udziału żadna instytucja lub organizacja w Polsce lub za granicą.

Wnioskodawca wskazuje, iż jego projekt nie ma bezpośredniego związku z prowadzoną działalnością wydawniczą. Na czas stypendium nie zawiesił swojej dotychczasowej działalności wydawniczej. Bywa regularnie w kraju w celu regulowania bieżących spraw wydawnictwa.

W fundacji poinformowano Wnioskodawcę, że jego stypendium zwolnione jest z opodatkowania w Szwajcarii. Wnioskodawca został również poinformowany, że w trakcie odbywania stypendium nie wolno podejmować mu na terenie Szwajcarii żadnej pracy zarobkowej. Wnioskodawca nie posiada prawa do pracy zarobkowej w Szwajcarii, o zgodę taką również nie występował. Strona wskazuje, iż nie podpisywał również z fundacją umowy o pracę oraz nie wykonuje dla tej fundacji żadnych prac o charakterze zarobkowym. Realizowanie przez Wnioskodawcę projektu stypendialnego nie jest traktowane ani przez fundację, ani przez stronę jako praca zarobkowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy stypendium Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu w Polsce...
  2. Jakie przepisy prawa podatkowego będą stanowiły podstawę opodatkowania...
  3. Jeśli stypendium szwajcarskie podlega opodatkowaniu w Polsce, w jaki sposób Wnioskodawca powinien obliczyć podatek...
  4. Czy na sposób rozliczenia będzie mieć wpływ uzyskane przez Wnioskodawcę w Polsce dochodu z działalności wydawniczej, od którego podatek byłby równy zeru...

Zdaniem Wnioskodawcy realizowanie stypendium szwajcarskiego nie należy uznawać za pracę zarobkową w Szwajcarii. Fundacja nie jest dla Wnioskodawcy pracodawcą, bowiem strony nie podpisały między sobą umowy o pracę.

Strona podkreśla, iż realizowanie projektu stypendialnego nie uważają za pracę zarobkową także szwajcarskie władze skarbowe kantonu, do którego należy Bazylea. Wnioskodawca wskazuje, iż w przeciwnym razie musiałby ubiegać się o zgodę na pracę zarobkową w tym kantonie, a zgody takiej nie posiada i o zgodę taką nie występował.

Urząd Skarbowy kantonu, jak zaznacza Wnioskodawca, skorzystał ze swoich praw i, jak poinformowano stronę w fundacji, określił należny podatek od stypendium jako 0%- przedmiotowe stypendium zostało zwolnione z opodatkowania w Szwajcarii.

Wnioskodawca uważa, iż stypendium przez niego otrzymywane odpowiada istocie zagranicznego stypendium twórczego: nie jest ono zagraniczna pracą zarobkową, a zatem nie powinien od niego pobierać podatku kraj, który tego stypendium nie ufundował. Powinno być zatem traktowane, jako np.: stypendium studenckie. W przeciwnym razie będzie to oznaczać pobranie przez polski urząd skarbowy podatku od pieniędzy należnych kantonowi (kantonalny urząd skarbowy w istocie zrzekł się ich na korzyść strony jako stypendysty).

Także zgodnie z konwencją między RP a Konfederacją Szwajcarską o unikaniu podwójnego opodatkowania Wnioskodawca nie powinien zapłacić w Polsce żadnego podatku od uzyskiwanego w Szwajcarii stypendium.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

W myśl generalnej zasady wyrażonej w art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Powyższy przepis, zgodnie z treścią art. 4a ustawy, stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Regulacja omawianego przepisu nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem ?dochodu z tytułu stypendium?.

Wobec tego, że ogólnej definicji tego pojęcia nie można znaleźć ani w przepisach prawa podatkowego, ani w przepisach innych gałęzi prawa, dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. ?Stypendium' oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki i artystów. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.

W świetle powyższego przychód uzyskany prze Wnioskodawcę ze stypendium stanowi przychód z innych źródeł.

Stosownie do treści art. 21 Konwencji z dnia 2 września 1991 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 22, poz. 92) części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Zwolnienie dochodów z kraju otrzymania jest sprawą wewnętrzną tego kraju i nie może mieć wpływu na obowiązek podatkowy w Polsce wynikający z art. 3 i art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż od miesiąca października 2008 r. Wnioskodawca jest stypendystą szwajcarskiej fundacji mającej swoją siedzibę w x. Stypendium trwa rok. Fundacja wspiera projekty z dziedziny sztuki oraz sztuki w powiązaniu z innymi dziedzinami twórczości, natomiast projekt, który strona realizuje jest z dziedziny sztuki i filozofii.

Wnioskodawca zaznaczył, iż w uzyskaniu stypendium nie miała i nie ma udziału żadna instytucja lub organizacja w Polsce lub za granicą.

Ponadto Wnioskodawca prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą ? małe wydawnictwo, które rozlicza się na zasadach ogólnych. Wnioskodawca podkreślił, iż realizacja projektu nie ma bezpośredniego związku z prowadzoną działalnością wydawniczą, a na czas stypendium nie zawiesił swojej dotychczasowej działalności wydawniczej. Bywa regularnie w kraju w celu regulowania bieżących spraw wydawnictwa.

Biorąc pod uwagę nakreślony we wniosku stan faktyczny i obecnie obowiązujące przepisy prawa, otrzymywane przez Wnioskodawczynię stypendium podlega w Polsce opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z treścią art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 23 ust. 1a Konwencji zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Szwajcarii, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień wymienionych pod literą b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 23 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Przedmiotowe zwolnienie będzie miało zastosowanie w rozpatrywanej sprawie, jednakże podkreślić należy, iż ustalając wysokość zwolnienia Wnioskodawca winien odwołać się do wysokości diety obowiązującej w Szwajcarii.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów wydanych przez właściwego ministra w sprawie studiów doktoranckich i stypendiów naukowych oraz inne stypendia naukowe, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

W przedmiotowej sprawie uzyskiwane przez Wnioskodawcę stypendium nie będzie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ww. przepis ma zastosowanie wyłącznie do stypendiów, jeżeli zasady ich przyznawania zostały zaakceptowane przez ministra edukacji. Nie dotyczy natomiast stypendiów opłacanych z funduszy pochodzących z zagranicy (co ma miejsce w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z brzmieniem art. w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Polski lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Polski, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust.

    1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym

Natomiast stosownie do art. 45 ww. ustawy podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następnego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 7 i 8.

Dochody uzyskane za granicą Wnioskodawca winien wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-36, w części H ?Obliczenie podatku? w wierszu zatytułowanym ?Dochody osiągnięte za granicą, o które zwiększona jest podstawa obliczenia podatku do ustalenia stopy procentowej?. Dochód uzyskany z zagranicy Wnioskodawca wykazuje w załączniku do zeznania PIT-36 na formularzu PIT-ZG w części C ?Inne źródła, niewymienione w wierszach od 1 do 5 (w tym emerytury, renty, stypendia z zagranicy).

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz wskazane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż stypendium uzyskiwane z fundacji, mającej swoją siedzibę w X:

  • podlega opodatkowaniu w Polsce, jako przychód z innych źródeł,
  • podstawę opodatkowania do obliczenia podatku będą stanowiły przepisy art. 27 ust. 8 ustawy w zw. z art. 20 ustawy,
  • w przypadku gdy Wnioskodawca uzyska dochód z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (wydawnictwa) wówczas zagraniczne dochody z tytułu stypendium uwzględni tylko do ustalenia stopy procentowej, wg której zapłaci podatek od polskich dochodów, natomiast w przypadku, gdy Wnioskodawca w roku podatkowym nie uzyska na terytorium RP dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych, wówczas nie będzie ciążył na nim obowiązek złożenia zeznania podatkowego

Mając na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika