1. Czy wydatek na zakup gry używanej w celu jej dalszej odsprzedaży, od klienta na podstawie pisemnej (...)

1. Czy wydatek na zakup gry używanej w celu jej dalszej odsprzedaży, od klienta na podstawie pisemnej umowy kupna - sprzedaży zawierającej dane klienta, a w szczególności imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i podpis nabywcy, podane poprzez pisemne oświadczenie stanowiące integralną część umowy, przy możliwości ich weryfikacji przy pomocy dowodu osobistego będzie stanowił dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych?
2. Czy wydatek na zakup gry używanej w celu jej dalszej odsprzedaży, od klienta na podstawie umowy kupna-sprzedaży dokonanej przy użyciu karty lojalnościowej z unikalnym numerem przypisanym do konkretnego klienta i potwierdzonej następnie wydrukiem z sytemu tele-informatycznego oraz na podstawie danych klienta, a w szczególności imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i podpis nabywcy, podanych poprzez pisemne oświadczenie w momencie zawarcia ramowej umowy, przy możliwości ich weryfikacji przy pomocy dowodu osobistego, będzie stanowił dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych?
3. Czy wydatek na zakup gry używanej w celu jej dalszej odsprzedaży, od klienta na podstawie umowy kupna-sprzedaży dokonanej przy użyciu karty lojalnościowej z unikalnym numerem przypisanym do konkretnego klienta i potwierdzonej następnie wydrukiem z sytemu tele-informatycznego oraz na podstawie danych klienta, a w szczególności imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i podpis nabywcy, podanych poprzez wypełnienie odpowiednich formularzy na stronie internetowej Wnioskodawcy, przy braku możliwości ich weryfikacji przy pomocy dowodu osobistego, będzie stanowił dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych?
4. Czy wydatek na zakup gry używanej w celu jej dalszej odsprzedaży, od użytkownika portalu aukcyjnego na podstawie umowy sprzedaży dokonanej za pomocą portalu aukcyjnego gdzie dowodem transakcji jest jedynie wydruk ze strony internetowej oraz dowód wpłaty wylicytowanej ceny na konto bankowe sprzedawcy, będzie stanowił dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych?
5. Jak powinien zostać określony dochód w przypadku późniejszej sprzedaży przez Wnioskodawcę gry nabytej ww. sytuacji określonej w pkt. l -4.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 20.02.2012 r. (data wpływu 23.02.2012 r.) uzupełnionym pismem (data wpływu 23.04.2012 r.) złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-143/12-2/KS z dnia 16.04.2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup gier oraz sposobu ustalenia dochodu z ich sprzedaży ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.02.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup gier oraz sposobu ustalenia dochodu z ich sprzedaży.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca zamierza nabywać od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej klienci) gry na konsole na nośnikach w szczególność DVD, Blue-Ray itp. w prowadzonych przez siebie sklepach. Klienci będą sprzedawać Wnioskodawcy gry, które posiadają, a nabywać od firmy kolejne. Sprzedaż przez Wnioskodawcę gry będzie często związana z nabyciem gry używanej od klienta. Transakcje takie będą dokumentowane przez Wnioskodawcę umowami kupna - sprzedaży, na której będą podane dane klienta (imię nazwisko, adres zamieszkania) oraz jego podpis, jak też dane nabywcy, czyli firmy Wnioskodawcy. Dane klienta będą podawane poprzez oświadczenie, czasami będą też weryfikowane poprzez porównanie z dowodem osobistym, albo też jest tam dodatkowo podawany nr NIP lub PESEL klienta.

W celu usprawnienia procesu zakupu i sprzedaży gier Wnioskodawca zamierza także zastosować uproszczoną formę dokonywania umów-kupna sprzedaży tj.

  • poszczególne umowy kupna-sprzedaży nie będą miały formy pisemnej, lecz będą dokonywane poprzez wprowadzenie odpowiednich danych do systemu informatycznego za pomocą karty lojalnościowej wydawanej klientom w celu ich identyfikacji w momencie złożenia wniosku o wydanie takiej karty i jednoczesnego zawarcia jednorazowo ramowej umowy
  • kupna-sprzedaży gier, zawierającej oświadczenie klienta co do jego danych osobowych.

Wnioskodawca przewiduje również, że niektórzy klienci będą podawać swoje dane teleadresowe poprzez formularz zamieszczony na stronie internetowej Wnioskodawcy, a w szczególności imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i podpis nabywcy, przy braku możliwości ich weryfikacji przy pomocy dowodu osobistego. Dowodem księgowym dokonania transakcji zakupu gry od klienta będzie wydruk z systemu teleinformatycznego Wnioskodawcy traktowany jako dowód wewnętrzny lub zastępczy dowód księgowy jeśli Wnioskodawca rozpocznie ewidencję zdarzeń gospodarczych przy zastosowaniu ustawy o rachunkowości tj. tzw. pełną księgowość.

Wnioskodawca przewiduje również możliwość zakupu gier za pośrednictwem Internetu, w szczególności poprzez portale aukcyjne oraz za pomocą swojej strony internetowej i zawartego tam formularza. Dowodem księgowym dokonania transakcji zakupu gry od klienta będzie wydruk z Internetu traktowany jako dowód wewnętrzny lub zastępczy dowód księgowy jeśli Wnioskodawca rozpocznie ewidencję zdarzeń gospodarczych przy zastosowaniu ustawy o rachunkowości tj. tzw. pełną księgowość.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wydatek na zakup gry używanej w celu jej dalszej odsprzedaży, od klienta na podstawie pisemnej umowy kupna - sprzedaży zawierającej dane klienta, a w szczególności imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i podpis nabywcy, podane poprzez pisemne oświadczenie stanowiące integralną część umowy, przy możliwości ich weryfikacji przy pomocy dowodu osobistego będzie stanowił dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy wydatek na zakup gry używanej w celu jej dalszej odsprzedaży, od klienta na podstawie umowy kupna-sprzedaży dokonanej przy użyciu karty lojalnościowej z unikalnym numerem przypisanym do konkretnego klienta i potwierdzonej następnie wydrukiem z sytemu tele-informatycznego oraz na podstawie danych klienta, a w szczególności imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i podpis nabywcy, podanych poprzez pisemne oświadczenie w momencie zawarcia ramowej umowy, przy możliwości ich weryfikacji przy pomocy dowodu osobistego, będzie stanowił dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych...
  3. Czy wydatek na zakup gry używanej w celu jej dalszej odsprzedaży, od klienta na podstawie umowy kupna-sprzedaży dokonanej przy użyciu karty lojalnościowej z unikalnym numerem przypisanym do konkretnego klienta i potwierdzonej następnie wydrukiem z sytemu tele-informatycznego oraz na podstawie danych klienta, a w szczególności imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i podpis nabywcy, podanych poprzez wypełnienie odpowiednich formularzy na stronie internetowej Wnioskodawcy, przy braku możliwości ich weryfikacji przy pomocy dowodu osobistego, będzie stanowił dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych...
  4. Czy wydatek na zakup gry używanej w celu jej dalszej odsprzedaży, od użytkownika portalu aukcyjnego na podstawie umowy sprzedaży dokonanej za pomocą portalu aukcyjnego gdzie dowodem transakcji jest jedynie wydruk ze strony internetowej oraz dowód wpłaty wylicytowanej ceny na konto bankowe sprzedawcy, będzie stanowił dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych...
  5. Jak powinien zostać określony dochód w przypadku późniejszej sprzedaży przez Wnioskodawcę gry nabytej ww. sytuacji określonej w pkt. l -4.

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup gier oraz sposobu ustalenia dochodu z ich sprzedaży. Natomiast w zakresie prawidłowości dokumentowania poniesionych wydatków zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy wydatek na zakup gry używanej przy zachowaniu warunków opisanych we wszystkich zadanych pytaniach może być uznany za koszt uzyskania przychodu. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr. 51 poz,307 ze zm.) ? dalej updof kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Wydatek na zakup gry używanej w celu jej dalszej późniejszej odsprzedaży jest niewątpliwie poniesiony w celu osiągnięcia przychodu, a nadto wydatek taki nie został wymieniony w katalogu określonym w art. 23 updof. Przy tym udokumentowanie zdarzenia w postaci wydruku z systemu teleinformatycznego Wnioskodawcy lub z Internetu traktowanego jako dowód wewnętrzny lub zastępczy dowód księgowy, jeśli Wnioskodawca rozpocznie ewidencję zdarzeń gospodarczych przy zastosowaniu ustawy o rachunkowości tj. tzw. pełną księgowość, nie daje podstaw do nieuznania ww. wydatku za koszt uzyskania przychodu.

Dochodem wnioskodawcy będzie różnica pomiędzy przychodem ze sprzedaży gry a kosztem uzyskania przychodu poniesionym w związku z jej nabyciem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanych zdarzeń przyszłych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup gier oraz sposobu ustalenia dochodu z ich sprzedaży - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenie źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Kwestie kosztów uzyskania przychodów należy więc rozpatrywać w oparciu o ogólną zasadę dotycząca kosztów uzyskania przychodów zawartą w art. 22 ust. 1 powoływanej ustawy.

Aby wydatek mógł być uznany za koszy uzyskania przychodu, winien w myśl powoływanego wyżej przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • być właściwie udokumentowany.

Wskazać należy, iż katalog wyłączeń zawarty w art. 23 ww. ustawy nie zawiera żadnych ograniczeń w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wskazanych we wniosku wydatków, poniesionych przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Możliwość zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów zależy zatem od spełnienie pozostałych przesłanek określonych w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności od oceny zasadności poniesienia tych wydatków.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów oparta jest więc na swoistej klauzuli generalnej, zgodnie z którą podatnik ma możliwość odliczania wszelkich kosztów, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu bądź zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodu.

Zatem generalną zasadą prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest ścisłe powiązanie kosztów ponoszonych przez podatnika z celem osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, przy czym cel ten musi być widoczny, a poniesione koszty winny go bezpośrednio realizować lub co najmniej winny go zakładać jako realny.

Zauważyć należy, iż przez sformułowanie ?w celu? należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot ?celowości? jeżeli na podstawie dostępniej wiedzy o związkach przyczynowo-skutkowych można zasadnie uznać, że poniesiony koszt może przynieść oczekiwane następstwo (doprowadzić do zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu).

Tym samym możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od obiektywnej, rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten spowoduje zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodu jakim jest w rozpatrywanym przypadku pozarolnicza działalność gospodarcza. Jednakże na podatniku spoczywa nie tylko obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą, wykazania że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów ale także obowiązek właściwego ich udokumentowania. W szczególności wykazanie tego związku oraz ocena należytego udokumentowania przez podatnika poniesionych wydatków nie leży w kompetencji tut. Organu podatkowego, gdyż wykracza poza zakres indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na nabycie gier jako wydatki ponoszone w związku z uzyskaniem przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej można uznać za koszt uzyskania przychodu z tej działalności, na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże poniesione wydatki muszą być przez podatnika właściwie udokumentowane. Oznacza, to iż Wnioskodawca winien dysponować dowodami, z których wynika, że poniesione wydatki miały związek z uzyskaniem przychodu bądź zachowaniem albo zabezpieczeniem jego źródła oraz zostały faktycznie poniesione.

Przy czym ocena prawidłowości dokumentowania poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków nie należy do kompetencji tut. Organu podatkowego. Zasadność zaliczania wskazanych we wniosku wydatków do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów (dowodów poniesienia wydatku) może zostać zweryfikowania jedynie w toku ewentualnego postępowania dowodowego przeprowadzonego przez uprawniony organ podatkowy. Zauważyć bowiem należy, iż rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest przeprowadzanie postępowania dowodowego. To na podatniku ciąży bowiem obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania dowodowego, okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawe.

Odnosząc się natomiast do problematyki dotyczącej sposobu ustalenia dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu odpłatnego zbycia nabytych przez Wnioskodawcę gier, wskazać należy, iż zgodnie z art. 24 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, u podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem w rozumieniu art. 14 a kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa.

Natomiast zgodnie z art. 24 ust. 1 powoływanej ustawy u podatników, którzy prowadzą księgi rachunkowe, za dochód z działalności gospodarczej uważa się dochód wykazany na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg, zmniejszony o dochody wolne od podatku i zwiększony o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zaliczone uprzednio do w ciężar kosztów przychodów, zaliczone uprzednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca z tytułu odpłatnego zbycia nabytych gier w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą będzie zobowiązany ustalić dochód w zależności od prowadzonej ewidencji księgowej albo na zasadach, o których mowa w art. 24 ust. 2 zdaniem pierwsze ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sytuacji gdy zdarzenia gospodarcze będzie ewidencjonował w podatkowej księdze przychodów i rozchodów albo na zasadach określonych w art. 24 ust. 1 powoływanej ustawy, w przypadku gdy będzie prowadził księgi rachunkowe.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup gier oraz sposobu ustalenia dochodu z ich sprzedaży należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika