Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzenia spisu z natury i ustalenia dochodu zgodnie z art. (...)

Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzenia spisu z natury i ustalenia dochodu zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zapłaty zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od dochodu z remanentu likwidacyjnego, o którym mowa w art. 44 ust. 4 ww. ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29.12.2008 r. (data wpływu 31.12.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku spadkobiercy w zakresie sporządzenia spisu z natury i ustalenia dochodu po śmierci matki - jest prawidłowe.

UZASADNIEIE

W dniu 31.12 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku spadkobiercy w zakresie sporządzenia spisu z natury i ustalenia dochodu po śmierci matki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 26 lipca 2008 roku zmarła mama Wnioskodawcy, która prowadziła jednoosobową działalność gospodarczą o charakterze rachunkowo-księgowym. Działalność opodatkowana była na zasadach określonych w art. 30C ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednocześnie będąc podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ostatnia zaliczka na podatek dochodowy wg. stawki 19% opłacona została przez mamę Wnioskodawcy za miesiąc czerwic 2008 roku. Również ostatnią deklarację VAT 7 została złożona za miesiąc czerwiec 2008 r. oraz uiszczona została kwota podatku podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego

Według wiedzy Wnioskodawcy w miesiącu lipcu mama nie uzyskała już żadnego przychodu z tytułu prowadzonej działalności. Po śmierci mamy Wnioskodawca niezwłocznie powiadomił naczelnika właściwego urzędu skarbowego o zaistniałym zdarzeniu oraz poinformował, iż podjął działalni zmierzające do wyrejestrowania prowadzonej przez zmarłą działalności gospodarczej. Decyzją Prezydenta Miasta z dnia 26 lipca 2008 roku tj. z dniem śmierci wykreślony został wpis z ewidencji działalności gospodarczej dotyczący prowadzonej przez zmarłą działalności. Wnioskodawca nie przejął i nie kontynuował tejże działalności gospodarczej. Postanowieniem z dnia 3 listopada 2008 r. Sąd Rejonowy dla .. stwierdził, iż Wnioskodawca nabył w całości na podstawie ustawy spadek po zmarłej.

Związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy na mocy obowiązujących przepisów prawa, jako jedyny spadkobierca nie kontynuujący prowadzonego przez zmarłą przedsiębiorstwa zobowiązany jestem do:

  1. Złożenia deklaracji VAT 7 za ostatni miesiąc prowadzenia działalności przez mamę tj. lipiec 2008 r. wraz z remanentem likwidacyjnym na dzień zaprzestania działalności tj. na dzień śmierci mamy celem opodatkowania podatkiem od towarów i usług towarów, które po nabyciu ich przez zmarłą nie były przedmiotem dostaw, czyli czy Wnioskodawca jest zobowiązany jest do zapłaty kwoty podatku należnego...
  2. Sporządzenia spisu z natury i ustalenia dochodu zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zapłaty zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od dochodu z remanentu likwidacyjnego, o którym mowa w art. 44 ust. 4 ww. ustawy.

Odpowiedź na pytanie drugie stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej.

Wniosek w zakresie pytania pierwszego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego jako spadkobierca nie jest zobowiązany do spełnienia obowiązków wynikających z art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie ma obowiązku sporządzenia spisu z natury, ustalenia jego wartości, obliczeniu z niego dochodu i zapłaty 10% podatku dochodowego o którym mowa w art. 44 ust. 4 ustawy podatkowej.

Wnioskodawca uważa, iż ustalenie dochodu metodą remanentową to zobowiązanie podatkowe powstałe po śmierci podatnika, za które Spadkobiercy nie mogą ponosić odpowiedzialności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) nie precyzuje wprost skutków prawnych związanych ze śmiercią podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, jednak śmierć podatnika jest jedną z form zakończenia bytu prawnego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, a więc również zakończeniem występowania podmiotu w obrocie gospodarczym w charakterze podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

W myśl art. 97 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), spadkobiercy podatnika przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy. Natomiast § 2 ww. artykułu przewiduje, że jeżeli na podstawie przepisów prawa podatkowego, spadkodawcy przysługują prawa o charakterze niemajątkowym, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, uprawnienia te przechodzą na spadkobierców, pod warunkiem dalszego prowadzenia tej działalności na ich rachunek.

Powyższe oznacza, że spadkobiercy przejmują wszelkie prawa i obowiązki majątkowe oraz prawa niemajątkowe, których sukcesję ustawodawca uzależnił od dalszego prowadzenia przez spadkobierców działalności gospodarczej.

Jednocześnie należy zauważyć, iż zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r.

w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów ( DZ. U Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Natomiast § 27 ww. rozporządzenia stanowi, że podatnicy są obowiązani do sporządzania i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów w następujących sytuacjach:

  • na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej w ciągu roku podatkowego,
  • w razie zmiany wspólnika lub proporcji udziałów wspólników,
  • w razie likwidacji działalności gospodarczej,
  • za okresy miesięczne
  • z własnej inicjatywy, gdy jego sporządzenie zarządził naczelnik urzędu skarbowego.

Mając na uwadze powyższe, należy zauważyć, że obowiązek sporządzenia spisu z natury został nałożony na podatnika jako osobę prowadzącą działalność gospodarczą. Dlatego w przypadku śmierci podatnika, sporządzenie takiego spisu z natury jest z przyczyn oczywistych ? niemożliwe. Przepisy ww. rozporządzenia nie przewidują natomiast sytuacji, w ramach której obowiązki nałożone na zmarłego podatnika przechodzą na członków rodziny.

W tym miejscu należy wskazać, iż również obowiązek wynikający z art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiący, iż podatek od dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 3, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10 % tego dochodu. Podatek jest płatny w terminie płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności, a w przypadku podatników, którzy wybrali kwartalny sposób wpłacania zaliczek - w terminie płatności zaliczki za ostatni kwartał prowadzenia działalności. W tym przypadku podatnik jest obowiązany w terminie płatności tego podatku złożyć w urzędzie skarbowym spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, w tym także dzieł sztuki, eksponatów muzealnych i aparatury audiowizualnej, niebędących środkami trwałymi, wycenionych według cen zakupu, jeżeli wydatki na ich nabycie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów - dotyczy wyłącznie podatników.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawne należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzenia spisu z natury i ustalenia dochodu zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zapłaty zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od dochodu z remanentu likwidacyjnego, o którym mowa w art. 44 ust. 4 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPP1/443-13/09-3/AP, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika