Czy Spółka będzie zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń (...)

Czy Spółka będzie zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych OF z tytułu wyżej wskazanych usług doradczych, wykonywanych przez OF w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki przedstawione we wniosku z dnia 31.10.2012 r. (data wpływu 12.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłacanych z tytułu świadczenia usług doradczych, wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłacanych z tytułu świadczenia usług doradczych, wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest spółką kapitałową specjalizującą się w dostarczaniu rozwiązań informatycznych dla klientów sektora finansowego i instytucji publicznych. Spółka świadczy na rzecz swoich klientów usługi doradcze związane z kreowaniem architektury korporacyjnej, strategii informatyzacji oraz architektury poszczególnych systemów informatycznych, jak również zajmuje się tworzeniem oprogramowania, dostarczaniem infrastruktury informatycznej oraz świadczy usługi związane z jej utrzymaniem i rozwojem. spółka zajmuje się ponadto wspieraniem klientów w projektach realizowanych przez nich dostarczając wysokiej klasy specjalistów na zasadach sourcingu.

Spółka planuje w przyszłości zawrzeć umowę o świadczenie usług z dwoma osobami fizycznymi (dalej OF) prowadzącymi działalność gospodarczą, w obszarze zbieżnym z działalnością Spółki. Obie OF są wspólnikami Spółki oraz pełnią w niej odpłatnie funkcję Prezesa oraz członka zarządu. Do obowiązków OF z racji zajmowanych stanowisk należy prowadzenie spraw Spółki oraz reprezentowaniem Spółki na zewnątrz. W szczególności zaś również:

  1. podpisywanie umów handlowych z kontrahentami w zakresie prowadzonej działalności oraz w związku z prowadzonym przedsiębiorstwem;
  2. utrzymywanie relacji z kontrahentami oraz prowadzenie działalności marketingowej;
  3. rozporządzanie majątkiem Spółki łącznie z innymi członkami zarządu;
  4. planowanie i wykonywanie budżetu Spółki;
  5. kierowanie pracami Zarządu, uczestniczenie w posiedzeniach zarządu, opracowanie strategii rozwoju Spółki;
  6. podejmowanie decyzji personalnych wobec osób zatrudnionych w Spółce oraz wykonywanie wobec osób zatrudnionych w Spółce innych uprawnień i obowiązków pracodawcy w rozumieniu Kodeksu Pracy;
  7. ustalanie wynagrodzenia, przyznawanie nagród i udzielanie kar osobom zatrudnionym w Spółce.

Z tytułu wykonywania obowiązków OF na podstawie uchwały o powołaniu otrzymują wynagrodzenie.


W przypadku podjęcia przez Wnioskodawcę współpracy na podstawie umowy o świadczenie usług z OF, osoby te świadczyć będą na rzecz Spółki usługi doradztwa informatycznego w ramach realizowanych przez Spółkę (na rzecz jej klientów) projektów informatycznych. W szczególności w zakres świadczonych usług wchodzić będzie: obsługa informatyczna realizowanych przez Spółkę projektów polegających na zarządzaniu sieciami, administrowaniu serwerami, projektowaniu i budowie sieci informatycznych, doradztwie technicznym w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa pracy sieci, doradztwie w zakresie integracji systemów teleinformatycznych, diagnozowanie i usuwanie uszkodzeń sieci i oprogramowania oraz innych czynności.


Istotnymi cechami umów o świadczenie usług będą postanowienia, zgodnie z którymi:

  1. OF będzie świadczyć usługi doradztwa informatycznego w sposób samodzielny, jednakże dopuszczalna będzie również możliwość realizacji przez nią poszczególnych czynności we współpracy z osobami trzecimi lub przez podwykonawców, za których OF będzie odpowiadała;
  2. Co do zasady usługi będą świadczone w siedzibie Spółki lub w innym miejscu (przykładowo w siedzibie jej klientów) w zależności, od tego które miejsce będzie najbardziej odpowiednie dla prawidłowego wykonania danych czynności. Decyzję o miejscu wykonywania usługi OF będzie podejmowała samodzielnie uwzględniając najbardziej prawidłowe jej wykonanie;
  3. Spółka uprawniona będzie przekazywać OF instrukcje odnośnie zakresu lub kierunku świadczonych przez nią na rzecz Spółki lub jej klientów usług. OF nie będzie jednak związana otrzymanymi instrukcjami, o ile wskaże, że należyte i prawidłowe wykonanie czynności, zgodnie ze wskazaniami wiedzy i doświadczenie wymaga przeprowadzenia czynności w odmienny sposób;
  4. Rozliczenia wynikające z umowy o współpracę zależeć będą od liczby godzin pracy poświęconych na realizację usług. W konsekwencji wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu zawartej ze Spółką umowy kalkulowane będzie w oparciu o wykazaną przez Wnioskodawcę zbiorczo w raporcie miesięcznym (tzw. timesheet);
  5. OF zobowiązana będzie świadczyć usługi z należytą starannością wymaganą od podmiotów profesjonalnie trudniących się świadczeniem usług w zakresie szeroko ujętego doradztwa informatycznego, szczególności z uwzględnieniem aktualnej wiedzy, techniki, standardów świadczenia usług doradczych i dobrych obyczajów przyjętych wśród podmiotów świadczących usługi tożsame lub zbliżone do usług doradczych;

OF ponosić będzie pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługi doradcze; ponosić będzie także odpowiedzialność za działania lub zaniechania osób, którymi posługiwać się będzie przy świadczeniu usług, jak za własne działania lub zaniechania. Jednocześnie OF ponosić będzie zupełną i wyłączną odpowiedzialność względem osób trzecich, którymi posługiwać się będzie przy świadczeniu usług na rzecz Wnioskodawcy, wynikającą ze świadczenia przez takie osoby usług na rzecz Spółki.

Zaznaczyć należy, że zawarta przez Wnioskodawcę umowa o świadczenie usług nie będzie miała charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menadżerskiego lub umowy o podobnym charakterze. Wnioskodawca nie zatrudniał i nie będzie zatrudniał OF na podstawie umów o pracę. Po rozpoczęciu świadczenia usług przez OF na rzecz Spółki OF nadal będą pełnić swoje funkcje w zarządzie Spółki i za czynności wykonywane na tym stanowisku będą otrzymywać wynagrodzenie. W konsekwencji Wnioskodawca będzie wypłacał osobom fizycznym wynagrodzenie z dwóch odrębnych tytułów:

  1. wynagrodzenie przyznane na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników z tytułu czynności wykonywanych jako Prezes/członek zarządu,
  2. wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez OF usług w ramach działalności gospodarczej, na podstawie faktur wystawianych zgodnie z postanowieniami przyszłej umowy o świszczenie usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka będzie zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych OF z tytułu wyżej wskazanych usług doradczych, wykonywanych przez OF w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie będzie zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych OF z tytułu umowy o świadczenie usług doradczych, wykonywanych przez OF w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Przepisy regulujące obowiązek poboru zaliczek od wypłacanych wynagrodzeń zawarte są w rozdziale 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o PIT). Z uwagi na opisany stan faktyczny należy odnieść się do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku PIT, zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4 zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust, 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Powyższe regulacje wskazują, iż obowiązek poboru zaliczek przez płatnika uzależniony jest od tego, czy wypłacane wynagrodzenie stanowi dla otrzymującego przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 oraz art. 13 ustawy o PIT. W przypadku, gdy uzyskiwany przychód stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ustawy o PIT, na Wnioskodawcy jako podmiocie dokonującym wypłaty wynagrodzenia, zgodnie z przepisami ustawy, nie spoczywają obowiązki obliczenia, poboru i wpłaty na konto urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy.

OF, z którymi Wnioskodawca nawiąże współpracę, prowadzą własną działalność gospodarczą i w ramach tej działalności świadczą już usługi doradcze w zakresie informatyki. OF rozpoczną współpracę doradczą ze Spółką w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Za wykonane usługi Wnioskodawca otrzyma od OF fakturę. Wynagrodzenie wypłacane na podstawie umowy o świadczenie usług dotyczy czynności odmiennych od tych, jaki OF obowiązane są wykonywać z tytułu pełnionych w Spółce funkcji zarządczych. Z tego względu, okoliczność, że OF będą od Spółki jednocześnie otrzymywać osobne wynagrodzenie za wykonywanie czynności Prezesa i członka zarządu Spółki nie będzie miało wpływu na obowiązki Spółki w stosunku do wynagrodzenia wypłacanego za świadczenie przez OF usług doradczych w ramach działalności gospodarczej. Spółka podkreśla, że zakres czynności wykonywanych w ramach planowanej współpracy nie będzie dotyczył czynności wykonywanych przez OF w związku z pełnieniem ich stanowisk w zarządzie Wnioskodawcy. W szczególności, przedmiotem Umowy o świadczenie usług nie będą czynności związane z bieżącym prowadzeniem spraw Spółki i jej reprezentowaniem na zewnątrz w zakresie przewidzianym unormowaniami kodeksu spółek handlowych. Czynności te będą miały charakter usług profesjonalnych i specjalistycznych w zakresie informatyki, a ponadto zawarte będą w ramach prowadzonych przez te osoby działalności gospodarczych. Wynagrodzenie za świadczone prze OF usługi doradztwa informatycznego kalkulowane będzie w oparciu o ustaloną w umowie stawkę godzinową i miesięczne raporty. OF z tytułu świadczenia usług będą ponosiły pełne ryzyko gospodarcze, o czym świadczy między innymi sposób kalkulacji wynagrodzenia. Za czas nieprzepracowany, wynagrodzenie nie będzie OF należne.

Spółka aktualnie pobiera jako płatnik, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o PIT, zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia wypłacanego OF z tytułu wykonywania funkcji członka/Prezesa zarządu. Zdaniem Spółki, nadal, tj. w przypadku rozpoczęcia współpracy doradczej z OF w ramach ich działalności gospodarczej, będzie ona pełniła rolę płatnika wyłącznie odniesieniu do wynagrodzenia wypłacanego OF za wykonywanie zarządu, nie będzie zaś płatnikiem z tytułu wynagrodzenia.


Zatem, mając na względzie, że:

  1. ustawa o PIT obliguje płatnika do poboru zaliczek na podatek dochodowy z tytułu wypłacanych wynagrodzeń stanowiących m.in. przychody z działalności wykonywanej osobiście,
  2. ustawa o PIT nie przewiduje obowiązku poboru zaliczek przez płatnika z tytułu wynagrodzeń stanowiących przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej,
  3. usługi doradcze świadczone przez OF w ramach ich działalności gospodarczej na podstawie Umowy o współpracę ze Spółką nie będą przychodami z tytułu pełnienia funkcji z zarządzie Spółki,
  4. z tytułu sprawowania funkcji w zarządzie Wnioskodawcy OF otrzymują i będą otrzymywać odrębne wynagrodzenie określone w stosownej uchwale Zgromadzenia Wspólników, od którego Spółka pobiera i będzie pobierać zaliczki na podatek PIT,

- Spółka nie będzie zobligowana do poboru zaliczek od wynagrodzeń wypłacanych OF za usługi doradcze realizowane na rzecz Spółki w ramach ich własnej działalności gospodarczej.

Stanowisko Wnioskodawcy co do zakresu obowiązków płatnika wypłacających świadczenia z tytułu usług doradczych znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 31.01.2011 r., (ITPB1/415-1031b/10/MR) czy też IBPB1/415-214/08/MW z dnia 30 maja 2008 r.

Mając powyższe na względzie uprzejmie proszę o potwierdzenie prawidłowości powyższego stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

  • pkt 2 ? działalność wykonywana osobiście,
  • pkt 3 ? pozarolnicza działalność gospodarcza.


W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej ? oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przy czym, w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z treści wyżej cytowanego przepisu wynika, iż wyłączenie określonych czynności z pozarolniczej działalności gospodarczej może nastąpić tylko w przypadku, gdy spełnione są wszystkie trzy przesłanki w nim wymienione, a więc nieziszczenie się któregokolwiek z tych warunków powoduje, iż nie jest możliwym uznanie, że czynność nie została wykonana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż decyzję o miejscu wykonywania usługi OF będzie podejmowała samodzielnie uwzględniając najbardziej prawidłowe jej wykonanie, a zatem nie zostanie spełniona jedna z przesłanek art. 5b ust. 1. W związku z powyższym do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego nie ma zastosowania wyłączenie zapisane w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wyłączenie, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W myśl przepisu art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze ? przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej ? nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Nie jest możliwe wykonywanie tego rodzaju czynności przez podmiot inny niż osoba fizyczna, np. przez spółkę.

Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją.

Natomiast wyjątek, o którym mowa w powołanym przepisie dotyczy sytuacji, gdy podatnik powołany został np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej, w takiej sytuacji uzyskane przez niego przychody będą przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 ww. ustawy. Powołanie bowiem podatnika np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje tylko zmianę kwalifikacji przychodu, jednakże w ramach działalności wykonywanej osobiście.

Z uwagi na bezspornie osobisty charakter usług zarządzania lub umów o podobnym charakterze, ustawodawca zawarł w treści art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulację szczególną, stanowiącą, iż przychody z tego tytułu są przychodami z osobiście wykonywanej działalności, nawet gdy umowy te zawierane są przez autonomiczne podmioty gospodarcze, tj. osobę fizyczną prowadzącą działalność, spółkę cywilną, czy spółkę komandytową.

Dochody podatnika osiągającego przychody z osobiście wykonywanej działalności, o której mowa w art. 13 pkt 9 ustawy, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązane, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, płatnicy o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki ? na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będzie dokonywał wypłat wynagrodzenia osobom fizycznym, które w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będą świadczyły usługi doradztwa w zakresie działalności gospodarczej na rzecz Wnioskodawcy stosownie do zawartych umów.

Reasumując mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przyjmując za Wnioskodawcą, iż zawarta przez Wnioskodawcę umowa o świadczenie usług nie będzie miała charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menadżerskiego lub umowy o podobnym charakterze, usługi świadczone przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą na rzecz Wnioskodawcy ? wykonywane w ramach tej działalności ? stanowić będą przychody z prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.


W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, z tytułu wypłacanego wynagrodzenia za wykonywanie opisanych we wniosku usług.


Jednocześnie zauważyć należy, iż jeżeli wykonywane przez osoby fizyczne, w ramach zawartych umów o świadczenie usług, czynności w rzeczywistości (choćby częściowo) nosiły znamiona kontraktu menadżerskiego mogą zostać uznane za umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menedżerski lub umowę o podobnym charakterze, co dla wnioskodawcy skutkować będzie powstaniem obowiązku płatnika, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu podkreślić należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, czy czynności wykonywane w ramach umowy o świadczenie usług doradczych nie odpowiadają czynnościom wykonywanym w ramach usług zarządzania. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.


Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy w zakresie obowiązków płatnika i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów (podatników).


Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie stanowią one materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika