możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości i ustalenia (...)

możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości i ustalenia związanych z tym kosztów uzyskania przychodu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 05.02.2010 r. (data wpływu 05.02.2010 r.), piśmie (data wpływu 29.03.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 23.03.2010 r. (data nadania 23.03.2010 r., data doręczenia 24.03.2010 r.) oraz piśmie (data wpływu 19.04.2010 r.,) doprecyzowującym zdarzenie przyszłe na wezwanie z dnia 09.04.2010 r. (data nadania 09.04.2010 r., data doręczenia 14.04.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości i ustalenia związanych z tym kosztów uzyskania przychodu ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.02.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości i ustalenia związanych z tym kosztów uzyskania przychodu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

I. Dotyczy kosztu uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

  1. W kwietniu 2007 r. została nabyta w drodze przetargu nieruchomość gruntowa za kwotę 39.040,00 zł ( w tym 22% VAT w kwocie 7.040,00 zł).W 2007 r. rozpoczęto budowę domu mieszkalnego na własne potrzeby mieszkaniowe.
  2. W kwietniu 2008 r. został zaciągnięty w banku B kredyt hipoteczny w wysokości 92.764,00 CHF. W przeliczeniu na PLN stanowiło to kwotę 199.500,00 zł (2,15 zł = 1 CHF). Bank kwotę zaciągniętego kredytu wypłacił w trzech transzach łącznie 188.553,00 zł. Różnicę: 199.500,00 zł ? 188.553,00 zł = 10.947,00 zł bank nie wypłacił zostawiając sobie na ryzyko kursowe.W przypadku zbycia przedmiotowej nieruchomości np. w roku bieżącym Wnioskodawczyni byłaby zobowiązana do jednorazowej spłaty pozostałej kwoty kredytu (ok. 90.300,00 CHF) w PLN po kursie z dnia spłaty (np.1 CHF = 2,85 zł).
  3. W przypadku zbycia ww. nieruchomości np. w roku bieżącym, należy jednorazowo spłacić pozostałą kwotę kredytu (ok. 90.300,00 CHF) w PLN po kursie z dnia spłaty (np. 1 CHF = 2,85 zł).

Wydatek poniesiony na rzecz banku stanowiący koszt Wnioskodawczyni:

  • z tytułu różnicy kursowej waluty (90.300,00 CHF x 0,70 zł = 63.210,00 zł),
  • kwota pobrana przez bank na ryzyko kursowe (10.947,00 zł),
  • zapłacone odsetki od kredytu w okresie spłaty,
  • inne prowizje i opłaty pobrane przez bank do dnia spłaty kredytu.

II. Dotyczy zwolnienia przedmiotowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 126 lit a) ust 21 i 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązującej od 01.01.2007 r. Pkt 126 uchylony ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 209 poz. 1316).

Budowa ww. domu miała miejsce w trakcie trwania związku małżeńskiego. Jeżeli zameldowanie Wnioskodawczyni nastąpi po orzeczeniu rozwodu np. w 2010 r. to czy w takim przypadku przysługuje jej zwolnienie na podstawie ww. przepisów.

III. Pozostała kwota uzyskana ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, (tj po spłaceniu kredytu) zostanie przeznacza na zakup mieszkania w bloku na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych.

IV. Odbiór domu nastąpił w 2010 r. przez Inspektora Nadzoru.

W odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 23.03.2010 r. i z dnia 09.04.2010 Wnioskodawczyni doprecyzowała opis zdarzenia przyszłego przedstawionego w przedmiotowym wniosku oraz zmieniła treść pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i 3 i przedstawiła własne stanowisko do tych pytań.

Jednocześnie Wnioskodawczyni poinformowała, iż jest po orzeczonym rozwodzie w styczniu 2010 r. i dom jest w sprzedaży. W marcu 2010 r. podpisana została umowa przedwstępna z nabywcą. Po rozwodzie przedmiotowa nieruchomość stanowi własność Wnioskodawczyni i jej byłego męża po #189; części.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy kosztem uzyskania przychodu w przedmiotowej sprawie jest:
    - VAT zapłacony przy zakupie działki (7.040,00 zł),
    - zapłacone odsetki od kredytu, prowizje i inne opłaty pobrane przez bank do dnia spłaty,
    - pobrana przez bank kwota na ryzyko kursowe (ok. 11.000,00 zł),
    - kwota stanowiąca różnicę kursową 963.210,00 zł).
    W przypadku zaliczenia ww. kwot do kosztów uzyskania przychodu Wnioskodawczyni prosi o podanie zasad ich wyliczenia do celów podatkowych.
  2. Czy uzyskany przychód ze sprzedaży w 2010 r. tej nieruchomości podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych...
  3. Czy do uzyskanego w 2010 r. przychodu ze sprzedaży tej nieruchomości mają zastosowanie przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące w 2010 r. dotyczące zwolnienia od podatku...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad. 1.

Wydatek związany z obsługą kredytu, o którym mowa w punkcie 1, powinien stanowić koszty uzyskania przychodu. Pozostała kwota dochodu przeznaczona na własne cele mieszkaniowe powinna być wolna od podatku.

Ad. 2.

Ww. przychód powinien być zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ po spłaceniu kredytu Wnioskodawczyni pozostałą kwotę przeznaczy na zakup mieszkania. Wnioskodawczyni nie posiada obecnie żadnego mieszkania.

Ad. 3.

Do przychodu uzyskanego w 2010 r. powinny mieć zastosowanie przepisy dotyczące zwolnienia od podatku obowiązujące w 2010 r.

Wnioski:

Zdaniem Wnioskodawczyni przy zastosowaniu przepisów z 2007 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych zostaje ona pozbawiona jakiejkolwiek ulgi od podatku dochodowego od osób fizycznych, mimo że pozostały przychód przeznaczy na zakup mieszkania. Niemożliwym było zameldowanie w domu, który nie był wykończony i nie posiadał odbioru budowlanego. W przypadku zastosowania przepisów dotyczących ulgi podatkowej z 2007 r. nie adekwatna staje się według Wnioskodawczyni ogólnie przyjęta przez nasze państwo zasada o pomocy w zaspokajaniu własnych potrzeb mieszkaniowych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji nieruchomości, w związku z czym należy odnieść się do tej definicji zawartej w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z treścią art. 46 § 1 tej ustawy nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. W myśl art. 48 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane. Stosownie do art. 47 § 1 Kodeksu cywilnego część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Z wyżej wymienionych przepisów wynika zatem, że grunty stanowiące odrębny przedmiot własności są z natury swej nieruchomościami, budynki natomiast trwale z gruntem związane są częścią składową nieruchomości. W konsekwencji, budynek trwale związany z gruntem, jako część składowa gruntu, nie może być przedmiotem odrębnej własności i własność nieruchomości gruntowej rozciąga się również na budynki, które stanowią części składowe tej nieruchomości. Za datę nabycia nieruchomości w takim wypadku uznać należy datę nabycia gruntu.

Na mocy art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy zmienionej w art. 1, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. Wobec tego do opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości, która została nabyta w 2007 r. ? w związku z treścią powołanego uprzednio przepisu ? będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 roku.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. W przypadku odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego stanowiącego współwłasność obojga małżonków, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu jest odrębnie każdy z małżonków, a nie małżonkowie łącznie. Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów. W przypadku dochodów z odpłatnego zbycia nie znajduje zastosowania art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ dochody z tego tytułu zostały wyłączone z możliwości łącznego opodatkowania. Stosownie do art. 30e. ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6c ww. ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość nakładów o których mowa w ust. 6c ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy). Natomiast w myśl art. 22 ust. 6f cytowanej ustawy koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej 'Monitor Polski'.

W świetle powyższego definicję kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości ustawodawca precyzuje poprzez bezpośrednie wskazanie, iż koszty takie stanowią udokumentowane koszty nabycia nieruchomości powiększone o nakłady, które zwiększyły wartość nieruchomości, a poczynione zostały w czasie jej posiadania.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż w świetle art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do kosztów uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży przedmiotowej nieruchomości można zaliczyć cenę nabycia tej nieruchomości, tj. cenę nabycia działki brutto (tj. wartość netto + VAT) oraz opłaty związane z jej nabyciem: opłatę związaną ze sporządzeniem aktu notarialnego, podatek od towarów i usług, podatek od czynności cywilnoprawnych, opłatę sądową (założenie księgi wieczystej). Wartość powyższych wydatków wynika z aktu notarialnego. Kosztem uzyskania przychodu będą także poczynione nakłady czyli wydatki poniesione na budowę domu odpowiednio udokumentowane.

Nie sposób natomiast uznać za koszt związany z nabyciem przedmiotowej nieruchomości kwoty spłaconego kredytu. Zaciągnięcie kredytu jest wyłącznie sposobem na pozyskanie pieniędzy na sfinansowanie inwestycji. Skoro zaciągnięcie kredytu i uzyskanie pieniędzy od banku nie jest w świetle prawa podatkowego traktowane jako osiągnięcie przez podatnika przychodu do opodatkowania, to oczywistym jest, że wydatki na spłatę kredytu nie mogą być uznawane za koszt uzyskania przychodu.

Również do kosztów uzyskania przychodów nie może zostać zaliczona spłata odsetek od kredytu, kwota stanowiąca różnicę kursową, kwota pobrana przez bank na ryzyko kursowe, spłata prowizji i innych opłat pobranych przez bank do dnia spłaty ww. kredytu. Nie sposób bowiem traktować tych wydatków jako nakłady na nieruchomość w rozumieniu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ich poniesienie nie ma związku ani z nabyciem nieruchomości ani z jej odpłatnym zbyciem, jest to wyłącznie koszt związany ze spłatą samego kredytu.

Odnosząc się natomiast do możliwości skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia w stosunku do dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości należy zaznaczyć, iż z uwagi na fakt, że zbywana nieruchomość została nabyta w 2007 r., jedynym zwolnieniem przychodu uzyskanego ze sprzedaży budynku mieszkalnego jest art. 21 ust. 1 pkt 126 (ulga meldunkowa). W 2007 r. przepisy prawa podatkowego nie przewidywały żadnych innych zwolnień w stosunku do przychodów uzyskanych ze sprzedaży budynku mieszkalnego. W związku z powyższym do uzyskanego dochodu nie mają zastosowania przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące w 2010 r.

Zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 cytowanej ustawy nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania. Tym samym nie uzależnia zameldowania od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Bez znaczenia są natomiast stosunki własnościowe istniejące w okresie tych 12 miesięcy. Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (art. 21 ust. 21 ww. ustawy).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 3 ustawy zmieniającej z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, podatnicy, którzy zbywają nieruchomości lub prawa nabyte w okresie od 01 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składają w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości. W powyższym przypadku 14-dniowy termin określony w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r., nie ma zastosowania.

Wobec powyższego, zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

  • okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,
  • terminowe złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia.



Należy jednak zaznaczyć, iż zwolnieniem określonym w tym przepisie objęty jest wyłącznie budynek mieszkalny. Ewentualny przychód ze sprzedaży gruntu związanego z tym budynkiem podlega opodatkowaniu na zasadach wymienionych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie został objęty dyspozycją art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy jako zwolniony. Zgodnie z art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków. W tym miejscu należy podkreślić, że wszelkiego rodzaju ulgi podatkowe są odstępstwem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, w sposób szczegółowo uregulowanymi w przepisach materialnego prawa podatkowego. Są one przywilejem, z których podatnik ma prawo, a nie obowiązek skorzystania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że ww. działka pod zabudowę mieszkaniową została nabyta w 2007 r. Na działce tej został wybudowany budynek mieszkalny. Ww. budynek został odebrany przez Inspektora Nadzoru w 2010 r. W tym samym roku Wnioskodawczyni planowała zameldować się w przedmiotowym budynku. W 2010 r. Wnioskodawczyni zamierza także zbyć przedmiotową nieruchomość i w tym celu w marcu 2010r. podpisała umowę przedwstępną z nabywcą.

Mając zatem na uwadze przytoczone powyżej uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż w związku z faktem, że Wnioskodawczyni planowała zameldować się w przedmiotowej nieruchomości i sprzedać ją w 2010 r nie spełnia wymaganego przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunku dwunastomiesięcznego okresu zameldowania na pobyt stały, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, co oznacza, że Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do skorzystania z ulgi meldunkowej. Prawo do skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej Wnioskodawczyni nabędzie dopiero po dwunastomiesięcznym okresie zameldowania na pobyt stały w przedmiotowej nieruchomości.

Reasumując mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, iż do kosztów uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży przedmiotowej nieruchomości można zaliczyć tylko cenę nabycia działki, opłaty związane z jej nabyciem wynikające z aktu notarialnego oraz poczynione nakłady czyli wydatki poniesione na budowę domu odpowiednio udokumentowane. Poniesione przez Wnioskodawczynię koszty związane z kredytem bankowym, zaciągniętym na budowę zbywanego budynku mieszkalnego, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości.

W przypadku zbycia przedmiotowej nieruchomości w 2010 r. uzyskany ze sprzedaży przychód nie będzie korzystać ze zwolnienia, ponieważ przepisy ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2007 r. nie przewidywały możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze zbycia nieruchomości przeznaczonego na zakup mieszkania i spłatę kredytu. Również skorzystanie z ?ulgi meldunkowej? jest w przypadku Wnioskodawczyni niemożliwe, ponieważ nie była zameldowana w tym budynku na pobyt stały przez okres 12 miesięcy. Ponieważ przedmiotowa działka pod zabudowę mieszkaniową została zakupiona w 2007r. więc zgodnie z art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. zastosowanie będą miały przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2007r. do 31.12.2008 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika