Jeżeli nabycie przez wnioskodawcę akcji imiennych nie miało publicznego charakteru, sprzedaż tych (...)

Jeżeli nabycie przez wnioskodawcę akcji imiennych nie miało publicznego charakteru, sprzedaż tych akcji nie jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 08.10.2007 r. (data wpływu 15.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży akcji - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 15.10.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży akcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


  1. W dniu 08.12.1993 r. stawiło się przed notariuszem 30 osób (w tym wnioskodawca) będących pracownikami Przedsiębiorstwa Państwowego X (nie była to cała załoga) i zawiązali spółkę akcyjną pod nazwą ?X? Spółka Akcyjna (zwaną dalej spółką), której kapitał akcyjny wynosił 1 424 000 000 zł i podzielony był na 1424 imiennych akcji o nominalnej wartości 1 000 000 zł każda. Akcje zostały opłacone gotówką w 100 % bez żadnych warunków preferencyjnych.
  2. W dniu 25 sierpnia 1994 r. walne zgromadzenie spółki podjęło uchwałę o podwyższeniu kapitału akcyjnego o kwotę 1 476 000 000 zł przez emisje 1476 akcji imiennych o wartości nominalnej 1 000 000zł każda. Wpłaty na akcje zostały dokonane gotówką w 100 % bez żadnych preferencji.
  3. W dniu 17 marca 1995 r. pomiędzy przedstawicielem Skarbu Państwa oraz Prezesem Spółki podpisano umowę o oddanie mienia Skarbu Państwa do odpłatnego korzystania. Umowa została zawarta na podstawie art. 37-39 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 51 poz. 298 z późniejszymi zmianami) oraz zarządzenia Ministra finansów z dnia 10 listopada 1990 r. w sprawie zasad ustalania należności za korzystanie z mienia Skarbu Państwa (M.P Nr 43, poz. 334 z późniejszymi zmianami), ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. z 1991 r. Nr 30, poz. 127 z późniejszymi zmianami) oraz zarządzenia nr 84/ORG/94 Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 27 września 1994 r. i zarządzenia nr 90/ORG/94 z dnia 13 października 1994 r. w sprawie prywatyzacji w drodze likwidacji Przedsiębiorstwa Państwowego pod nazwą: X w Warszawie. Na przedmiot niniejszej umowy składały się wszystkie materialne i niematerialne składniki przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 Kodeksu Cywilnego. Przedmiot umowy pozostawał przez cały czas jej trwania własnością Skarbu Państwa. Strony postanowiły, iż po zapłaceniu ostatniej raty należności za korzystanie z przedmiotu umowy, Skarb Państwa przeniesie na Spółkę własność mienia określonego w niniejszej umowie.
  4. W dniu 23.11.2000 r. pomiędzy przedstawicielem Ministerstwa Skarbu, a Prezesem Spółki podpisano umowę przeniesienia własności przedsiębiorstwa. Na poczet wartości mienia będącego przedmiotem niniejszej umowy zaliczono kwotę 2 010 827 zł wpłaconą przez spółkę. Kwota ta wyczerpała całość roszczeń Skarbu Państwa wobec Spółki z tytułu przeniesienia własności mienia, będącego przedmiotem niniejszej umowy.
  5. W związku z nabyciem mienia Skarbu Państwa nie został podwyższony kapitał akcyjny spółki oraz nie wzrosła również wartość nominalna akcji Spółki.
  6. W grudniu 2005 r., w związku ze zmianami w Kodeksie Spółek Handlowych, nastąpiło podwyższenie kapitału akcyjnego Spółki o kwotę 232 000 zł (do kwoty 522 000 zł) ze środków własnych spółki.
  7. Wnioskodawca podkreślił, iż Spółka nigdy nie była i nadal nie jest notowana na giełdzie papierów wartościowych. W lipcu 2007 r. wnioskodawca sprzedał wszystkie należące do niego akcje Spółki prywatnej firmie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przedmiotowych akcji zwolniona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych są źródłem przychodów w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 7 oraz 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na mocy przepisów art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zostały przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie oferty publicznej lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 ustawy prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z 1997 r. nr 118, poz. 754 z późn. zm.) pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż akcji w opisanym stanie faktycznym nie spełnia w/w przesłanek zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i w efekcie podlega opodatkowaniu według stawki 19 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych , źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Natomiast zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 6 wyżej wymienionej ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z:

  1. odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 ze zm.)

W myśl art. 30b ust. 1 wyżej wspomnianej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji)

w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Stosownie do treści art. 30b ust. 2 pkt 1 tej ustawy dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14,

Przepis art. 30b ust. 5 w/w ustawy stanowi, iż dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (na zasadach ogólnych wg skali podatkowej) oraz w art. 30c (tzw. podatek liniowy z działalności gospodarczej).

Jednocześnie zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r., z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1.01.2004 r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 01 stycznia 2004 r.

Przepis zaś wyżej powołanego art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004 r., stanowi, iż zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 01 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2003 r., dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z 1997 r. Nr 118, poz. 754 z późn. zm.).

W świetle wyżej przytoczonych przepisów art. 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej z dnia 12 listopada 2003 r., dochody ze sprzedaży akcji korzystają ze zwolnienia, jeśli równocześnie zostały spełnione warunki:

  1. akcje dopuszczono do publicznego obrotu papierami wartościowymi;
  2. nabycia dokonano przed dniem 1 stycznia 2004 r.
  3. nabycie nastąpiło na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ww. ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi;
  4. sprzedaż tych akcji nie jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż przedmiotowy wniosek dotyczy sprzedaży akcji imiennych nabytych przed 1 stycznia 2004 r.

Kwestię obrotu papierami wartościowymi dopuszczonymi do publicznej oferty regulują obowiązujące w momencie nabycia akcji przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z 1997 r. Nr 118, poz. 754 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 powołanej ustawy, publicznym obrotem papierami wartościowymi jest proponowanie nabycia, nabywanie lub przenoszenie praw emitowanych w serii papierów wartościowych przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jednakże oferta taka musi być skierowana do więcej niż 300 osób lub do nieoznaczonego adresata. Jednocześnie ustawodawca określa sytuacje, w których obrót papierami wartościowymi, w tym również oferta nabycia, pozbawiony jest publicznego charakteru, mimo posiadania wyżej określonych cech. Do takich sytuacji należy m.in., wymienione w art. 2 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, udostępnienie w procesie prywatyzacji przez Skarb Państwa akcji pracowników danej spółki oraz producentom rolnym, na trwale z przedsiębiorstwem związanych.

W tym stanie rzeczy, ponieważ nabycie przez wnioskodawcę akcji imiennych nie miało publicznego charakteru, sprzedaż tych akcji nie jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika