Należy stwierdzić iż Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) jest wystarczającym dokumentem poświadczającym (...)

Należy stwierdzić iż Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) jest wystarczającym dokumentem poświadczającym potwierdzenie terminu złożenia deklaracji podatkowej do urzędu skarbowego w dacie zarejestrowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 22.03.2010 r. (data wpływu 29.03.2010 r.) oraz piśmie (data nadania 25.05.2010 r., data wpływu 28.05.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 18.05.2010 r. (data nadania 18.05.2010 r., data doręczenia 24.05.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych złożenia deklaracji w formie elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 29.03.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych złożenia deklaracji w formie elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka M. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - Spółka komandytowa prowadzi działalność polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych firm zewnętrznych. Firma M Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - Spółka komandytowa skorzystała z możliwości przesyłania niektórych deklaracji podatkowych w formie elektronicznej wysyłając jedną z tych deklaracji w imieniu firmy zewnętrznej ? klienta M Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - Spółka komandytowa. W odpowiedzi otrzymała urzędowe poświadczenie odbioru dokumentu elektronicznego z Ministerstwa Finansów.

W odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 18.05.2010 r. Wnioskodawca doprecyzował opis zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowym wniosku oraz przesłał oryginał odpisu z KRS swojej firmy z dnia 20.05.2010r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ?Urzędowe poświadczenie odbioru? (dokument zwany ?UPO?) jest wystarczającym dokumentem poświadczającym otrzymanie przez Urząd Skarbowy w dacie zarejestrowania w systemie teleinformatycznym Ministerstwa Finansów deklaracji podatkowej wysłanej w systemie elektronicznym...

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 3a § 1 Ordynacji podatkowej deklaracje określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie § 3 mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Ponadto zgodnie z art. 3a § 2 Ordynacji podatkowej organ podatkowy lub elektroniczna skrzynka podawcza systemu teleinformatycznego administracji podatkowej potwierdza, w formie elektronicznej, złożenie deklaracji lub podania za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, potwierdzenie w postaci ?Urzędowego potwierdzenia odbioru? jest wystarczającym potwierdzeniem, że wysłana w formie elektronicznej deklaracja podatkowa została zarejestrowana w systemie teleinformatycznym Ministerstwa Finansów w dacie, która jest zamieszczona na tym dokumencie potwierdzającym, a co za tym idzie wystarczającym potwierdzeniem, że wysłana deklaracja została złożona do Urzędu Skarbowego w dacie zamieszczonej na tym dokumencie potwierdzającym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) podania oraz deklaracje określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie § 3 ww. ustawy mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W myśl art. 3a § 2 ww. ustawy organ podatkowy lub elektroniczna skrzynka podawcza systemu teleinformatycznego administracji podatkowej potwierdza, w formie elektronicznej, złożenie deklaracji lub podania za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Treść art. 3b § 2 ww. ustawy stanowi, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:

  1. strukturę logiczną deklaracji i podań składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
  2. sposób przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
  3. rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podań.

Warunki organizacyjno-techniczne doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym oraz formę urzędowego poświadczenia odbioru dokumentów elektronicznych przez adresatów określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 września 2005 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym (Dz. U. Nr 200, poz. 1651).

Zgodnie z § 2 pkt 4 ww. rozporządzenia urzędowe poświadczenie odbioru to dane elektroniczne dołączone do dokumentu elektronicznego doręczonego podmiotowi publicznemu lub połączone z tym dokumentem w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana dokonana w tym dokumencie jest rozpoznawalna, określające:

  1. pełną nazwę podmiotu publicznego, któremu doręczono dokument elektroniczny,
  2. datę i czas doręczenia dokumentu elektronicznego rozumiane jako data i czas wprowadzenia albo przeniesienia dokumentu elektronicznego do systemu teleinformatycznego podmiotu publicznego,
  3. datę i czas wytworzenia urzędowego poświadczenia odbioru.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczenia dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym podmiot publiczny przyjmuje doręczane dokumenty elektroniczne za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej albo na informatycznych nośnikach danych, które umożliwiają zapisanie urzędowego poświadczenia odbioru.

Stosownie do § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia podmiot publiczny informuje w sposób powszechnie dostępny, w tym w Biuletynie Informacji Publicznej, o:

  1. sposobie doręczania dokumentów elektronicznych temu podmiotowi, w tym o:
    a. udostępnionym adresie elektronicznej skrzynki podawczej,
    b. akceptowanych strukturach fizycznych dokumentów elektronicznych i zakresach użytkowych dokumentów elektronicznych, określonych zgodnie z § 3 i 4, oraz o rodzajach informatycznych nośników danych, na których może zostać zapisane urzędowe poświadczenie odbioru;
  2. innych wymaganiach określonych przepisami prawa dotyczących doręczania dokumentów elektronicznych, jeżeli ich zachowanie jest niezbędne do otrzymania przez nadawcę urzędowego poświadczenia odbioru.

W myśl § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia doręczenia dokumentu elektronicznego za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej dokonuje się przez:

  1. wprowadzenie odebranego dokumentu elektronicznego do systemu teleinformatycznego podmiotu publicznego będącego adresatem tego dokumentu;
  2. automatyczne wytworzenie przez system, o którym mowa w pkt 1, urzędowego poświadczenia odbioru;
  3. odesłanie nadawcy dokumentu elektronicznego urzędowego poświadczenia odbioru.

Zgodnie z pkt 3b załącznika 3d do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. Nr 246, poz. 1820 z późn. zm.), urzędowe poświadczenie odbioru, w rozumieniu § 2 pkt 4 cytowanego wyżej rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 września 2005 r. stanowi dowód i potwierdza termin złożenia zeznania.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz fakt, że elektroniczna skrzynka podawcza systemu teleinformatycznego administracji podatkowej ulokowana jest w systemie e-Deklaracje należy stwierdzić, że system e-Deklaracje przyjmuje za datę złożenia jedną datę, tj. datę doręczenia dokumentu elektronicznego do systemu teleinformatycznego podmiotu publicznego.

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa, należy stwierdzić iż Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) jest wystarczającym dokumentem poświadczającym potwierdzenie terminu złożenia deklaracji podatkowej do urzędu skarbowego w dacie zarejestrowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika