Czy koszt naprawy powypadkowej przyczepy może być uznany za koszt podatkowy, jeżeli przyczepa nie (...)

Czy koszt naprawy powypadkowej przyczepy może być uznany za koszt podatkowy, jeżeli przyczepa nie była objęta ubezpieczeniem dobrowolnym, a tym samym otrzymane odszkodowanie z OC sprawcy wypadku należy uznać za przychód podatkowy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 6.11.2007 r. (data wpływu 12.11.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztu naprawy powypadkowej przyczepy nieobjętej ubezpieczeniem dobrowolnym i przychodu wynikającego z otrzymania odszkodowania z OC - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 12.09.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztu naprawy powypadkowej przyczepy nieobjętej ubezpieczeniem dobrowolnym i przychodu wynikającego z otrzymania odszkodowania z OC.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą usługi transportowe, jako osoba fizyczna opodatkowaną na zasadach ogólnych.

Pracownik strony, kierując samochodem ciężarowym wraz z przyczepą uczestniczył w wypadku samochodowym. Uderzył w samochód jadący przed nim a w przyczepę samochodu Wnioskodawcy najechał samochód jadący za nim. Został uszkodzony i samochód i przyczepa. Samochód posiadał wykupioną polisę AC, natomiast przyczepa tylko polisę OC.

Wnioskodawca poniósł koszty naprawy powypadkowej przyczepy potwierdzone fakturą VAT wystawioną na firmę strony.

Ponieważ szkoda ta powstała nie tylko z winy kierowcy samochodu jadącego za samochodem strony, ale również z winy kierowcy Wnioskodawcy ubezpieczyciel chce przyznać odszkodowanie z polisy OC sprawcy szkody, ale tylko do wartości 50% poniesionych kosztów naprawy przyczepy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy koszt naprawy powypadkowej przyczepy może być uznany za koszt podatkowy, jeżeli przyczepa nie była objęta ubezpieczeniem dobrowolnym, a tym samym otrzymane odszkodowanie z OC sprawcy wypadku należy uznać za przychód podatkowy...

Zdaniem wnioskodawcy ma on prawo ująć fakturę za naprawę powypadkową przyczepy nie objętej ubezpieczeniem dobrowolnym w koszty uzyskania przychodów, ponieważ art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącza z kosztów podatkowych remonty powypadkowe samochodów, a nie przyczep, które nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym. Przyczepa jest pojazdem mechanicznym, ale nie samochodem.

Natomiast całą wartość odszkodowania z polisy OC sprawcy wypadku Wnioskodawca uważa, iż powinien zaliczyć do przychodów podatkowych zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika