możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów rat leasingu operacyjnego związanego z przyznaną (...)

możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów rat leasingu operacyjnego związanego z przyznaną pomocą z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz korekty kosztów uzyskania przychodów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2010 r. (data wpływu 26 maja 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 9 sierpnia 2010 r. (data wpływu: 9 sierpnia 2010 r. oraz 10 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów rat leasingu operacyjnego związanego z przyznaną pomocą z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz korekty kosztów uzyskania przychodów ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów rat leasingu operacyjnego związanego z przyznaną pomocą z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz korekty kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie m.in. budowy dróg kołowych, robót ziemnych, działalności sanitarnej. Jest małym podatnikiem. Ewidencja księgowa prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Jest podatnikiem VAT. Podatek dochodowy Wnioskodawczyni rozlicza na zasadzie art. 30c. W dniu 01.02.2010 r. podpisała umowę przyznania jednorazowej pomocy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach działania ?Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw? objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Jest to pomoc finansowa z publicznych środków krajowych i wspólnotowych na refundację nie więcej niż 50% kosztów kwalifikowanych związanych z zakupem środków trwałych, kosztem operacji leasingu 4 sztuk maszyn. Pomoc będzie przekazana w 6 transzach od sierpnia 2010 r. do lutego 2013 r. zgodnie z harmonogramem operacji dla danego etapu. Etap II dotyczy zwrotu 50% kosztów zakupu środka trwałego (maszyny), etap I, II-VI to zwrot 50% kosztów inwestycji objętej leasingiem. W miesiącu lutym Wnioskodawczyni kupiła zamiatarkę, a dotację otrzyma w marcu 2011 r.

Pismami z dnia 9 sierpnia 2010 r. (data wpływu: 9 sierpnia 2010 r. oraz 10 sierpnia 2010r.) Wnioskodawczyni uzupełniła przedstawiony stan faktyczny, doprecyzowała pytanie nr 1, zajęła stanowisko adekwatne do tego pytania, uiściła stosowną opłatę oraz uzupełniła przedstawiony stan faktyczny. W uzupełnieniu wniosku wnioskodawczyni poinformowała, iż koszty rozliczane są metodą memoriałową. Środek trwały zakupiony z dotacji mieści się w grupie 3-8 KŚT.

Przedmioty będące przedmiotem umowy leasingu nie są środkami trwałymi dla leasingobiorcy, amortyzacji dokonuje leasingodawca. Jest to leasing operacyjny zgodnie z art. 23b ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Opłata wstępna nie warunkuje zawarcia umowy leasingu. Z treści umowy leasingu nie wynika, iż warunkiem jej skuteczności jest zapłata jakiejkolwiek opłaty przed jej zawarciem. W przypadku operacji obejmującej inwestycje polegające na nabyciu rzeczy będących przedmiotem leasingu, przewidziane jest przeniesienie prawa własności przedmiotu umowy leasingu na firmę Wnioskodawczyni, nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność, dla etapu w ramach, którego po raz ostatni będą rozliczane koszty leasingu. Pomoc została udzielona na podstawie:

  • art. 22 ust. 1 z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. 2007, Nr 64, poz. 427 z póź. zm.),
  • rozporządzenia 1698/2005 ? Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania ?Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 139, poz. 883 z późn. zm.).
  • rozporządzenia ? Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 lipca 2008 r. ?Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 139, poz. 883 z późn. zm).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy kwota przyznanej pomocy jest przychodem Wnioskodawczyni podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym...
  2. Czy zakupiony środek trwały częściowo sfinansowany z dotacji Wnioskodawczyni może amortyzować jednorazowo do wysokości limitu...
  3. Czy w dniu przekazania dotacji na konto Wnioskodawczyni należy skorygować kwotę odpisu amortyzacyjnego o wartość otrzymanej dotacji...
  4. Czy raty leasingu operacyjnego w kwocie netto będą kosztem w dniu poniesienia wydatku, następnie należałoby zminusować w/w koszt w dniu przekazania dotacji...

Odpowiedź na pytanie czwarte stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek Pani w zakresie pozostałych pytań zostanie rozpatrzony w odrębnych rozstrzygnięciach.

Zdaniem Wnioskodawczyni raty leasingu są jej kosztem w dniu wystawienia faktury. W dniu przekazania kwoty pomocy zgodnie z harmonogramem koryguje kwotę netto raty o otrzymane dotacje (in minius).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj.

    w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 23a pkt 1 ww. ustawy, ilekroć jest mowa o umowie leasingu - rozumie się przez to umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana 'finansującym', oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej 'korzystającym', podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty.

Stosownie do art. 23b ust. 1 ustawy, opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli umowa ta spełnia następujące warunki:

  1. została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome,
  2. suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie z art. 23b ust 2 ww. ustawy ? jeżeli finansujący w dniu zawarcia umowy leasingu korzysta ze zwolnień w podatku dochodowym przysługujących na podstawie:

  1. art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.),
  2. przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych,
  3. art. 23 i 37 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (Dz. U. z 1997 r. Nr 26, poz. 143 ze zm.),

- do umowy tej stosuje się zasady opodatkowania określone w art. 23f-23h.

Jeżeli zatem umowa leasingu spełnia wszystkie warunki określone w art. 23b ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to poniesione przez korzystającego, opłaty ustalone w umowie leasingu w podstawowym okresie umowy, z tytułu używania przedmiotu umowy leasingu mogą co do zasady stanowić koszt uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Należy jednocześnie pamiętać, iż całość poniesionych opłat związanych z zawartą umową leasingu może być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, iż wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona.

Zgodnie z art. 22 ust. 5 ww. ustawy, u podatników prowadzących księgi rachunkowe, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 5a i 5b.

W myśl art. 22 ust. 5c powoływanej ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Zgodnie z art. 22 ust. 6 ww. ustawy, zasady określone w ust. 5-5c, z zastrzeżeniem ust. 6b, mają zastosowanie również do podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów, pod warunkiem że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego.

Z kolei stosownie do art. 22 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników, o których mowa w ust. 6, z zastrzeżeniem ust. 5e, 6ba, 6bb i 7b, uważa dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Mając na uwadze powyższe uznać należy, iż wydatki ponoszone przez Wnioskodawczynię na zapłacenie rat z tytułu zawarcia umowy leasingu operacyjnego będą w kwocie netto mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dniu ich poniesienia.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47c,47d,116,122,129,136 i 137.

W oparciu o powyższe należy wskazać, iż w sytuacji gdy Wnioskodawczyni otrzyma w ramach przyznanej pomocy refundację poniesionych wydatków na opłacenie rat leasingu operacyjnego, które w chwili poniesienia zostały uprzednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, to przychód ten będzie wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednocześnie wydatki sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób fizycznych, nie będą ? w myśl art. 21 ust. 1 pkt 56 cytowanej ustawy, uważane za koszty uzyskania przychodów. Wyłączenia wydatków objętych dofinansowaniem z kosztów uzyskania przychodów powinno nastąpić w miesiącu otrzymania dofinansowania.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż wydatki ponoszone przez Wnioskodawczynię na zapłacenie rat z tytułu zawarcia umowy leasingu operacyjnego będą w kwocie netto mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dniu ich poniesienia, z tym, że w miesiącu otrzymania dofinansowania należy wyłączyć jej z kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPB1/415-524/10-4/KS, interpretacja indywidualna

IPPB1/415-524/10-5/KS, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika