Na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy opodatkować (...)

Na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy opodatkować opisane przez Spółkę wygrane. Stan taki będzie istniał bez względu czy przyjmie się, że dana osoba fizyczna w wyniku otrzymania wygranej/nagrody w ramach zdarzenia opisanego przez Spółkę we wniosku o interpretację indywidualną, uzyska przychód bądź z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy), bądź przychód z innego źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy). Wówczas do jej przychodu należy ? stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, stanowiącego unormowanie szczególne w odniesieniu do art. 27 i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 06.06.2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem konkursów oraz loterii promocyjnej ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 06.06.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem konkursów oraz loterii promocyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży piwa. W celu zintensyfikowania sprzedaży swoich produktów Spółka organizuje różnego rodzaju aktywności dla swoich kontrahentów. Akcje te przybierają co do zasady postać konkursów lub loterii promocyjnych. Wszystkie te aktywności, bez względu na to czy jest to konkurs czy loteria promocyjna, związane są zawsze z działalnością gospodarczą prowadzoną zarówno przez Wnioskodawcę oraz uczestników akcji.

Przykładowo, warunkiem nabycia losu uprawniającego do wzięcia udziału w loterii promocyjnej jest zakup produktów Wnioskodawcy. W przypadku konkursu, zwycięzcy mogą być wyłaniani w oparciu o takie kryteria jak: wielkość złożenia zamówienia na produkty Wnioskodawcy czy przygotowanie najładniejszej ekspozycji produktów Wnioskodawcy. Konkursy organizowane są zawsze w oparciu o przygotowane przez Spółkę regulaminy, natomiast loterie promocyjne prowadzone są na podstawie decyzji właściwego Dyrektora Izby Celnej w zakresie urządzenia gry hazardowej. Nagrodami w ramach organizowanych przez Wnioskodawcę konkursów czy loterii promocyjnych są m.in. gadżety reklamowe z logo Spółki, bilety na różnego rodzaju imprezy, sprzęt RTV i AGD czy wycieczki turystyczne.

Jak już zostało wskazane, powyższe aktywności skierowane są tylko i wyłącznie do kontrahentów Wnioskodawcy, nie mogą brać w nich udziału konsumenci, którzy nie są związani ze Spółką umowami o współpracy handlowej. W zależności od skali działalności prowadzonej przez danego kontrahenta mogą oni funkcjonować jako spółki kapitałowe (spółki z o.o. lub S.A.) bądź jako spółki nie posiadające osobowości prawnej (np. spółki jawne czy komandytowe) lub jako indywidualne jednoosobowe działalności gospodarcze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku organizacji konkursów lub loterii promocyjnych, w których zwycięzcami są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, w momencie wydania im nagród, na Wnioskodawcy jako na płatniku ciążą obowiązki, o których mowa w art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. Nr 14 poz. 176.ze zm. dalej UoPIT)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w przypadku wydania nagród w konkursach, jak i loteriach promocyjnych, w przypadku gdy zwycięzcami są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, nie ciążą na nim obowiązki płatnika przewidziane w UoPIT. Swoje stanowisko Spółka opiera na następującym rozumieniu przepisów UoPIT.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. UoPIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Poszczególne źródła przychodów zostały przez ustawodawcę wymienione enumeratywnie w art. 10 ust. 1 UoPIT. Wśród nich, jako źródło przychodów wskazano pozarolniczą działalność gospodarczą. Pod pojęciem działalności gospodarczej, zgodnie z art. 5a pkt 6 UoPIT, rozumie się działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Definicja przychodów z działalności gospodarczej znajduje się w art. 14 ust. 1 UoPIT. Zgodnie z tym przepisem za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W ocenie Wnioskodawcy, konstrukcja powyższych przepisów, pozwala przyjąć, że do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, należy zaliczyć wszystko, co w związku z prowadzoną działalnością uzyska przedsiębiorca bez względu na sposób uzyskania danego przysporzenia. Jeśli więc, tak jak zostało to przedstawione w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, kontrahenci Spółki, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będą uczestniczyli w organizowanych przez Spółkę konkursach czy loteriach promocyjnych, uzyskane nagrody będą stanowiły przychód z prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jeżeli bowiem zadania konkursowe będą opierały się na rywalizacji w zakresie np. najlepszego wyniku w prowadzonej działalności gospodarczej (np. rywalizacja dotyczy osiągnięcia najwyższego poziomu zakupów towarów podmiotu organizującego konkurs) lub w przypadku loterii promocyjnej warunkiem nabycia losu będzie dokonanie zakupu produktów Wnioskodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, taki konkurs i loterie mają charakter podobny do sprzedaży premiowej i nagroda w nich wydana jako przychód z działalności gospodarczej, powinna zostać opodatkowana na zasadach ogólnych stosowanych przy opodatkowaniu przychodów przedsiębiorców.

W konsekwencji czego nawet wówczas, jeśli wartość nagrody w konkursie przekroczy 760 PLN, a w przypadku loterii promocyjnej 2280 PLN, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 UoPIT.

Wnioskodawca wskazał, iż stanowisko zbieżne z tym, jakie zostało zaprezentowane przez Wnioskodawcę zajmują również organy podatkowe. Przykładowo wskazać tu można stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zajęte w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 18 listopada 2009 r. (sygn. IPPB1/415-698/09-4/AM), w której organ stwierdził: ?Skoro więc nagrody otrzymywane przez podmioty gospodarcze w ramach sprzedaży premiowej są traktowane jako pozostające w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą to analogicznie należy traktować nagrody otrzymywane przez takie podmioty w konkursach. Oba typy nagród są ponadto wymienione obok siebie w art. 30 ust. 1 pkt 2, a co za tym idzie powinny być traktowane jednorodnie. Nie ulega wątpliwości, iż przedsiębiorca zarówno w jednym jak i w drugim przypadku otrzymuje nagrodę, z tym że przy konkursie ograniczona jest liczba uczestników uprawnionych do jej otrzymania. Nie zmienia to jednak faktu, iż otrzymującym nagrodę jest ciągle ten sam przedsiębiorca, a uzyskiwany przez niego przychód, jako nieodpłatne świadczenie, pozostaje w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Reasumując (?) nagrody przyznawane laureatom konkursów organizowanych przez Spółkę stanowią przychody z działalności gospodarczej, na Spółce w związku z przekazywaniem Uczestnikom nagród nie ciążą obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 updof?.

Również w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z uzyskaniem przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą, nagrody w loterii promocyjnej, związanej z prowadzoną przez nią działalnością, organy podatkowe prezentują stanowisko, że wartość takiej wygranej powinna zostać doliczona do przychodów z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Jako przykład takiego stanowiska Wnioskodawca wskazał indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 13 października 2009 (IPPB1/415-524/09-4/EC). ?Podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość otrzymanej nagrody uzyskanej w ramach loterii promocyjnej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować uzyskany z tego tytułu przychód (dochód) wraz z innymi uzyskanymi z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodami (dochodami) stosownie do wybranej formy opodatkowania. Reasumując, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż do opodatkowania nagrody uzyskanej przez osoby prowadzące działalność gospodarczą nie ma zastosowania przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji, na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika zgodnie z przepisem art. 41 ust. 4 w związku z ww. przepisem art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy Podatkowej.? lub indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 12 grudnia 2008 r. (IPPB1/415-1186/08-4/AG), w której organ stwierdził ?Oznacza to, że jeżeli nagroda lub wygrana została uzyskana przez przedsiębiorcę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą ? wówczas nie ma zastosowania zryczałtowana forma opodatkowania. W związku z powyższym nie będą miały zastosowania przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość otrzymanej nagrody uzyskanej w ramach loterii promocyjnej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Skoro w przedmiotowej sprawie podmiotem tym jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą to winna ona opodatkować uzyskany z tego tytułu przychód (dochód) wraz z innymi uzyskanymi z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodami (dochodami) stosownie do wybranej formy opodatkowania. Reasumując, wnioskodawca nie będzie zobowiązany, jako płatnik do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconej tym osobom nagród.?.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 złotych, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ? w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m. in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca ? Sp. z o.o. w celu zintensyfikowania sprzedaży swoich produktów, organizuje dla swoich kontrahentów konkursy lub loterie promocyjne. Warunkiem nabycia losu uprawniającego do wzięcia udziału w loterii promocyjnej jest zakup produktów Wnioskodawcy. W przypadku konkursu, zwycięzcy mogą być wyłaniani w oparciu o takie kryteria jak: wielkość złożenia zamówienia na produkty Wnioskodawcy czy przygotowanie najładniejszej ekspozycji produktów Wnioskodawcy. Konkursy organizowane są zawsze w oparciu o przygotowane przez Spółkę regulaminy, natomiast loterie promocyjne prowadzone są na podstawie decyzji właściwego Dyrektora Izby Celnej w zakresie urządzenia gry hazardowej. Nagrodami w ramach organizowanych przez Wnioskodawcę konkursów czy loterii promocyjnych są m.in. gadżety reklamowe z logo Spółki, bilety na różnego rodzaju imprezy, sprzęt RTV i AGD czy wycieczki turystyczne.

Powyższe aktywności skierowane są tylko i wyłącznie do kontrahentów Wnioskodawcy, nie mogą brać w nich udziału konsumenci, którzy nie są związani ze Spółką umowami o współpracy handlowej. W zależności od skali działalności prowadzonej przez danego kontrahenta mogą oni funkcjonować jako spółki kapitałowe (spółki z o.o. lub S.A.) bądź jako spółki nie posiadające osobowości prawnej (np. spółki jawne czy komandytowe) lub jako indywidualne jednoosobowe działalności gospodarcze.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia ?konkurs?, również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to ?impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami?. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako ?przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami?. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to ?impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś?. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to ?zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród?.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają również definicji loterii. Słownik Języka Polskiego wydany w 1963r. definiuje loterię jako publiczną grę hazardową, której uczestnicy nabywają bilety numerowane (losy), zyskując szansę wygranej. Natomiast Słownik Języka Polskiego z 1984r. definiuje loterię jako grę, w której uczestnicy nabywają bilety numerowane (losy), a o wygranej decyduje losowanie. Loteria polega zatem na losowym przyznaniu nagrody wśród uczestników, którzy nabyli dowód udziału w grze. Do uznania gry za losową niezbędne jest zatem występowanie elementu losowości w przyznaniu nagrody.

Z treści wniosku wynika, że konkursy jakie Spółka planuje przeprowadzić posiadają regulamin, wskazane są kryteria na podstawie, których są wyłaniani zwycięzcy, czyli wystąpią elementy niezbędne do uznania ich za konkurs, a zatem spełnione zostaną warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast loterie promocyjne prowadzone są na podstawie decyzji właściwego Dyrektora Izby Celnej w zakresie urządzenia gry hazardowej. Wskazać należy, iż ze stanu faktycznego opisanego przez Spółkę nie wynika, że w wyniku otrzymania wygranej dochodzi do zmniejszenia ceny (rabatu), czy też że otrzymanie wygranej przez uczestnika loterii promocyjnych wpływa na wysokość ceny na warunkach uprzednio znanych kontrahentowi. Wprawdzie uczestnik loterii, aby otrzymać los musi spełnić warunek w postaci zakupu produktów Spółki, jednakże do momentu, kiedy nie da się wykluczyć losowości wygranej przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą jak również nie będzie można uznać, że w wyniku działań podatników i ich partnerów handlowych nie dochodzi do próby zmniejszenia obciążeń podatkowych, możliwe będzie odrębne opodatkowanie ? na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. ? opisanych przez Spółkę wygranych.

W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, lub loterii promocyjnych tj. przez kontrahentów Spółki będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Opodatkowanie nagród, którymi w przedmiotowej sprawie będą m.in. gadżety reklamowe z logo Spółki, bilety na różnego rodzaju imprezy, sprzęt RTV i AGD czy wycieczki turystyczne, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tegoż artykułu.

Zasady ustalania wartości świadczeń w naturze zostały określone w art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W konsekwencji, podstawę opodatkowania w przypadku wydawanych przez Spółkę nagród rzeczowych należy ustalić na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zatem w przypadku, gdy będzie to nagroda pieniężna, laureaci konkursu lub loterii otrzymają nagrodę po potrąceniu kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10%, który Spółka jako płatnik podatku winna pobrać od wartości nagrody i odprowadzić w określonym ustawą terminie na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

W sytuacji nagród rzeczowych laureaci konkursów lub loterii, przed wydaniem nagrody powinni wpłacić płatnikowi zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości nagrody. Wpłata kwoty podatku przez podatnika może przybrać postać rzeczywistej wpłaty, bądź potrącenia z kwot przysługujących z wynagrodzenia pracownika lub zleceniobiorcy za ich zgodą. Niemniej jednak wskazać należy, iż powyższe kwestie regulują inne przepisy niż przepisy prawa podatkowego, do których interpretowania nie jest upoważniony Minister Finansów.

Zatem Spółka, tak jak w przypadku nagród pieniężnych powyższy podatek, zobowiązana będzie odprowadzić na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzi deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z treścią art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy.

Reasumując stwierdzić należy, iż na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy opodatkować opisane przez Spółkę wygrane. Stan taki będzie istniał bez względu czy przyjmie się, że dana osoba fizyczna w wyniku otrzymania wygranej/nagrody w ramach zdarzenia opisanego przez Spółkę we wniosku o interpretację indywidualną, uzyska przychód bądź z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy), bądź przychód z innego źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy). Wówczas do jej przychodu należy ? stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, stanowiącego unormowanie szczególne w odniesieniu do art. 27 i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Ponadto organ podatkowy wskazuje, że jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnić się od stanu faktycznego, który wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika