Na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy opodatkować (...)

Na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy opodatkować opisane przez Spółkę wygrane. Stan taki będzie istniał bez względu czy przyjmie się, że dana osoba fizyczna w wyniku otrzymania wygranej/nagrody w ramach zdarzenia opisanego przez Spółkę we wniosku o interpretację indywidualną, uzyska przychód bądź z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy), bądź przychód z innego źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy). Wówczas do jej przychodu należy - stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, stanowiącego unormowanie szczególne w odniesieniu do art. 27 i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18.05.2012 r. (data wpływu 21.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem konkursów:

  • skierowanych do podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej - jest prawidłowe,
  • skierowanych do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21.05.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem konkursów.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (dalej jako Spółka, Wnioskodawca) w ramach prowadzonej działalności świadczy szeroko rozumiane usługi reklamowe, w tym m.in. usługi organizacji i obsługi konkursów, loterii, programów lojalnościowych i innych akcji promocyjnych/ marketingowych/ reklamowych/lojalnościowych. Spółka będzie organizować dla swoich klientów akcje marketingowe- konkursy (dalej jako Akcja) skierowane do różnego kręgu odbiorców. Krąg adresatów Akcji może być zróżnicowany. Akcja może być kierowana np. jedynie do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (tj. osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą spółek cywilnych, spółek osobowych, spółek kapitałowych) jak również do nieograniczonego kręgu adresatów (laureatami nagrodzonymi w ramach Akcji mogą być zarówno podmioty prowadzące działalność gospodarczą jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej), dalej łącznie jako ?Laureaci?, przy czym w odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - udział w Akcji będzie pozostawał w związku z wykonywaną przez nich działalnością gospodarczą i jednocześnie nagrody w Akcji będą konsekwencją czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Mogą się zdarzyć również sytuacje, w których Wnioskodawca będzie występować jedynie w roli podmiotu wydającego/stawiającego do dyspozycji nagrody w Akcjach, w których organizatorem będzie podmiot inny niż Wnioskodawca.


Cel Akcji, warunki uczestnictwa w Akcji, charakterystyka Akcji, sposób wyłaniania zwycięzców, opis nagród i sposób ich wydawania będą każdorazowo szczegółowo określane w regulaminie Akcji.


Laureaci mogą otrzymywać określone nagrody ? zarówno nagrody pieniężne jak i nagrody rzeczowe, dalej jako Nagrody.


Wnioskodawca jako organizator Akcji lub jako podmiot zobowiązany do wydania Nagród zobowiązuje się do wydawania/stawiania do dyspozycji Nagród Laureatom w ramach Akcji. Wnioskodawca będzie przekazywać Nagrody bezpośrednio Laureatom.

W przypadku gdy Laureatem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą Wnioskodawca będzie uzyskiwać od tych Laureatów oświadczenia, z których wynikać będzie, że otrzymana nagroda zostanie uzyskana w związku z prowadzoną przez tych Laureatów działalnością gospodarczą.

Przedmiotem niniejszego wniosku nie jest ocena czy Akcje będą stanowić konkurs na gruncie przepisów prawa podatkowego i jednocześnie Wnioskodawca na potrzeby przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego przyjmuje założenie, że charakter Akcji pozwala na uznanie jej za konkurs w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z wydawanymi Nagrodami na rzecz Laureatów w ramach Akcji (tj. zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą spółek cywilnych, spółek osobowych, czy spółek kapitałowych) na Spółce, jako podmiocie wydającym Nagrody będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z ustaw o podatkach dochodowych?


Zdaniem Wnioskodawcy, na to czy na Spółce będą ciążyć obowiązki płatnika podatku od wydawanych Nagród bezpośredni wpływ ma charakter/rodzaj Laureata.


Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Laureaci - inni niż osoby prawne, tj. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej jak i podmioty prowadzące działalność gospodarczą.


W odniesieniu do obowiązków płatnika, w sytuacji gdy Laureatami będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej jak i podmioty prowadzące działalność gospodarczą Spółka prezentuje następujące stanowisko:


Zgodnie z np. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem np. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ? w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Jednocześnie w świetle art. 41 ust. 4 ustawy PIT płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Tym samym na podstawie art. 41 ustawy PIT podmiot wydający nagrody jako płatnik zobowiązany jest do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu określonego w np. art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT tj. z tytułu wygranych w konkursach w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Co więcej, wydający nagrody, zgodnie z np. 42 ust. 1 ustawy PIT, jest zobowiązany do przekazania kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) ? na rachunek właściwego dla siebie urzędu skarbowego.

Dodatkowo na wydającym nagrody jako płatniku ciąży obowiązek informacyjny wynikający z np. 42 ust. 1 a ustawy PIT, zgodnie z którym, organizator jako płatnik, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, obowiązany jest przesłać do właściwego dla siebie urzędu skarbowego, roczną deklarację na formularzu PIT 8AR (deklaracja roczna o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT źródłem przychodów jest m.in. pozarolnicza działalność gospodarcza. Natomiast art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy PIT stanowi, że przychodem z działalności gospodarczej jest wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Mając na uwadze powyżej przytoczone przepisy ustawy PIT, w ocenie Wnioskodawcy na podstawie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, Nagrody otrzymywane przez część Laureatów, tj. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, będą polegać opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z np. art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT i Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych będzie obowiązany do poboru tego podatku.

Wnioskodawca wskazuje, że jego stanowisko w tym zakresie znajduje poparcie w aktualnych interpretacjach organów podatkowych. W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje np. na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 listopada 2011 r.

(nr IPPB1/415-800/11-2/ES), który uznał za prawidłowe stanowisko podatnika i potwierdził, że ?przychody uzyskane przez uczestników konkursu (...) tj. sprzedawcy ? osoby fizyczne, które są zatrudniane w ramach stosunku pracy u kontrahentów Wnioskodawcy z tytułu nagród rzeczowych i wygranych pieniężnych będą podlegały opodatkowaniu na zasadach właściwych dla np. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w formie zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od osób fizycznych.?

Natomiast uwzględniając brzmienie przepisów ustawy PIT w zakresie opodatkowania osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, zdaniem Wnioskodawcy jego obowiązki jako podmiotu wydającego Nagrody na rzecz części Laureatów będących podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą będą kształtować się inaczej niż w sytuacji wydawania Nagród Laureatom ? osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Przytoczone przepisy ustawy PIT, pozwalają w ocenie Wnioskodawcy sądzić, że jeżeli np. nagroda w konkursie uzyskana przez osobę fizyczną prowadzącą/podmiot prowadzący działalność gospodarczą zostanie uzyskana w związku z tą działalnością ? to po stronie tej osoby/podmiotu powstaje przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Tym samym przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT nie będą miały wobec takiej osoby zastosowania, a wspomniana osoba fizyczna wartość nagrody uzyskanej w konkursie powinna zaliczyć do źródła przychodu wymienionego we wspomnianym art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT, a nie do innych źródeł tak jak są zaliczane nagrody w konkursach.

Dodatkowo w odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w innych formach Wnioskodawca zauważa, że zgodnie z art. 5b ust. 2 ustawy PIT jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (z pozarolniczej działalności gospodarczej).

Konsekwentnie, mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, w przypadku Nagród przekazywanych części Laureatom (podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą), w sytuacji gdy udział w Akcji pozostaje w związku z wykonywaną przez tych Laureatów działalnością gospodarczą, jednocześnie Nagroda jest konsekwencją czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na Wnioskodawcy jako na podmiocie wydającym Nagrody nie będą ciążyć obowiązki płatnika. Taki Laureat lako prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany będzie doliczyć wartość otrzymanej Nagrody do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować wraz z innymi uzyskanymi z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodami (dochodami) stosownie do wybranej formy opodatkowania.

Powyższe wynika z tego, że uzyskana Nagroda pozostaje (zgodnie z oświadczeniem tych Laureatów) w bezpośrednim związku z prowadzoną przez tych Laureatów działalnością gospodarczą i stanowi dla nich przychód z tej działalności zgodnie z art. 14 ustawy o PIT, który powinien zostać opodatkowany według właściwych zasad opodatkowania działalności gospodarczej.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje poparcie w aktualnej linii interpretacyjnej organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji z dnia 22 marca 2010 r. (nr IPPB1/415-960/09-4/AG gdzie organ potwierdził prawidłowość stanowiska podatnika, zgodnie z którym ?w przypadku nagród lub wygranych przekazanych w ramach konkursu agentom/kontrahentom podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ze względu na to, że uzyskana gratyfikacja pozostaje w bezpośrednim związku z prowadzoną przez agenta/kontrahenta działalnością gospodarczą i stanowi przychód z tej działalności zgodnie z np. art. 14 ustawy o PDOF, który powinien zostać opodatkowany według właściwych zasad opodatkowania działalności gospodarczej. Podstawą określenia wysokości otrzymanego przychodu jest informacja przekazana przez Spółkę o wysokości uzyskanej przez laureata konkursu nagrody. Zdaniem Spółki wypłata przedstawionych we wniosku nagród lub wygranych przekazanych w ramach konkursu osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą nie będzie skutkowała powstaniem po stronie Spółki obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku. Powyższe stanowisko potwierdzone zostało interpretacją nr 1472/DPC/415-33/07/PK z dnia 24 maja 2007 roku wydaną przez Urząd Skarbowy w Warszawie.?

Analogiczne stanowisko zaprezentował również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 15 czerwca 2010 r. (nr IPPB2/415-206/10-2/AS) wskazując, że ?W odniesieniu do osób fizycznych, np. we własnym imieniu podejmują i wykonują działalność gospodarczą i współpracują w właścicielem sklepu i w ramach wykonywanych przez siebie czynności aktywnie i bezpośrednio uczestniczą w procesie sprzedaży, wysokość nagrody będzie stanowiła przychód z działalności gospodarczej (...) Skoro udział w konkursie związany jest z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą to uzyskana w tym konkursie nagroda jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, w rozumieniu np. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającym opodatkowaniu tym podatkiem. Zatem otrzymaną nagrodę należy zakwalifikować, jako przychód z działalności gospodarczej (...).Przychody uzyskane przez uczestników konkursu (...), tj. (...) osoby, które we własnym imieniu podejmują i wykonują działalność gospodarczą z tytułu nagród rzeczowych i wygranych pieniężnych uzyskają przychody z działalności gospodarczej. Na Wnioskodawcy, będzie ciążył obowiązek płatnika w zakresie pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od osób fizycznych, z wyłączeniem osób, które wygrane rozliczą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Podsumowując, do opodatkowania Nagród uzyskanych przez Laureatów prowadzących działalność gospodarczą nie będzie mieć zastosowania przepis np. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, a w konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika wynikające z np. 41 ust. 4 w związku z np. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT.


Podsumowanie


W ocenie Wnioskodawcy w odniesieniu do nagród wydawanych Laureatom (podmiotom nieprowadzącym działalności gospodarczej), na Wnioskodawcy (jako wydającym te Nagrody) będzie spoczywać obowiązek pobrania i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.

W ocenie Wnioskodawcy w odniesieniu do Nagród wydawanych Laureatom (podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą), na Wnioskodawcy (jako na wydającym te Nagrody) nie będzie spoczywać obowiązek pobrania i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, przy założeniu, że Nagrody otrzymane przez tych Laureatów będą pozostawać w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.

Różny charakter/rodzaj Laureatów, jak również fakt czy dana Akcja będzie skierowana tylko do określonej grupy adresatów/Laureatów (np. tylko do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą lub do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą jak i podmiotów nieprowadzących działalności) nie będzie mieć wpływu na obowiązki Spółki jako płatnika podatku od Nagród. Na Spółce, w związku z wydawanymi w ramach Akcji Nagrodami i w zależności od charakteru/rodzaju Laureata, nie będą i/lub będą ciążyć obowiązki płatnika, zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym w niniejszym
wniosku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się w części obowiązków płatnika związanych z organizowaniem konkursów skierowanych do podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej za prawidłowe, w części obowiązków płatnika związanych z organizowaniem konkursów skierowanych do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W artykule 10 ust. 1 ww. ustawy, jednym z wymienionych źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.


Przepis art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ? tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
    ? prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust.

    1 pkt 1, 2 i 4-9.


Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Stosownie z brzmieniem art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ? w wysokości 10% wygranej lub nagrody.


Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.


Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca - spółka będzie organizować dla swoich klientów akcje marketingowe- konkursy (dalej jako Akcja) skierowane do różnego kręgu odbiorców. Krąg adresatów Akcji może być zróżnicowany. Akcja może być kierowana np. jedynie do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (tj. osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą spółek cywilnych, spółek osobowych, spółek kapitałowych) jak również do nieograniczonego kręgu adresatów (laureatami nagrodzonymi w ramach Akcji mogą być zarówno podmioty prowadzące działalność gospodarczą jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej), dalej łącznie jako ?Laureaci?, przy czym w odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - udział w Akcji będzie pozostawał w związku z wykonywaną przez nich działalnością gospodarczą i jednocześnie nagrody w Akcji będą konsekwencją czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Cel Akcji, warunki uczestnictwa w Akcji, charakterystyka Akcji, sposób wyłaniania zwycięzców, opis nagród i sposób ich wydawania będą każdorazowo szczegółowo określane w regulaminie Akcji. Laureaci mogą otrzymywać określone nagrody ? zarówno nagrody pieniężne jak i nagrody rzeczowe, dalej jako Nagrody.


W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca przyjmuje założenie, że charakter akcji pozwala na uznanie jej za konkurs.


Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "konkurs", również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami". Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako "przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to "impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś". Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to "zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród".

Przyjmując za Wnioskodawca, iż akcje mają charakter konkursu przychód z tytułu nagród otrzymanych przez Laureatów w ramach zorganizowanych konkursów będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Opodatkowanie nagród, którymi w przedmiotowej sprawie będą nagrody pieniężne oraz nagrody rzeczowe musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tegoż artykułu.

Zasady ustalania wartości świadczeń w naturze zostały określone w art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W konsekwencji, podstawę opodatkowania w przypadku wydawanych przez Spółkę nagród rzeczowych należy ustalić na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zatem w przypadku, gdy będzie to nagroda pieniężna, laureaci konkursów otrzymają nagrodę po potrąceniu kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10%, który Spółka jako płatnik podatku winna pobrać od wartości nagrody i odprowadzić w określonym ustawą terminie na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

W sytuacji nagród rzeczowych laureaci konkursów, przed wydaniem nagrody powinni wpłacić płatnikowi zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości nagrody. Wpłata kwoty podatku przez podatnika może przybrać postać rzeczywistej wpłaty, bądź potrącenia z kwot przysługujących z wynagrodzenia pracownika lub zleceniobiorcy za ich zgodą. Niemniej jednak wskazać należy, iż powyższe kwestie regulują inne przepisy niż przepisy prawa podatkowego, do których interpretowania nie jest upoważniony Minister Finansów.

Zatem Spółka, tak jak w przypadku nagród pieniężnych powyższy podatek, zobowiązana będzie odprowadzić na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzi deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z treścią art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy.


W tym miejscu należy zauważyć, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym uczestnikami konkursu oprócz osób fizycznych są także spółki cywilne. Spółkę cywilną tworzy więcej niż jedna osoba fizyczna.


Organ podatkowy zauważa, że zgodnie z ww. art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jej przepisy obejmują wyłącznie dochody osób fizycznych. Zobowiązanie podatkowe powstaje u konkretnego podatnika. Podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych nie są łącznie np. wspólnicy spółki cywilnej, ale zawsze każdy z nich odrębnie.

Jak wskazano powyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się do dochodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie stosuje się ich w stosunku do podmiotów zbiorowych, jakim w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jest spółka cywilna.


Reasumując stwierdzić należy, iż na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy opodatkować opisane przez Spółkę wygrane. Stan taki będzie istniał bez względu czy przyjmie się, że dana osoba fizyczna w wyniku otrzymania wygranej/nagrody w ramach zdarzenia opisanego przez Spółkę we wniosku o interpretację indywidualną, uzyska przychód bądź z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy), bądź przychód z innego źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy). Wówczas do jej przychodu należy - stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, stanowiącego unormowanie szczególne w odniesieniu do art. 27 i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.


Ponadto organ podatkowy wskazuje, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różnić się od zdarzenia przyszłego, który wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.


Krańcowo należy podkreślić, że przywołane przez Wnioskodawcę interpretacje dotyczące przepisów prawa wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach. Z uwagi na powyższe przywołane rozstrzygnięcia organów podatkowych nie są wiążące dla tut. Organu podatkowego. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika