Skutki podatkowe wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa (...)

Skutki podatkowe wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki z o.o.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31.05.2011 r. (data wpływu 06.06.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki z o.o. ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.06.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki z o.o.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest wspólnikiem (dalej jako ?Wnioskodawca?, ?Wspólnik?), w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej jako ?Spółka?), która prowadzi działalność głównie w zakresie wydawniczym, poligraficznym, doradczym (w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania), reklamowym, fotograficznym, produkcji filmów i nagrań wideo oraz działalność radiową i telewizyjną. Działalność Spółki obejmuje także obszar związany z szeroko rozumianą działalnością, marketingową w tym zarządzanie i administrowanie znakami towarowymi.

Spółka jest właścicielem m.in. praw ochronnych do znaków towarowych (jak również praw ze zgłoszeń znaków towarowych), które są wykorzystywane w działalności gospodarczej Spółki. Znaki towarowe zostały wytworzone przez Spółkę we własnym zakresie.

Z uwagi na wysoką rozpoznawalność, a w efekcie rosnące znaczenie gospodarcze znaków towarowych, konieczność ich ochrony, a także stale zwiększającą się liczbę znaków towarowych będących własnością Spółki planowana jest reorganizacja. W ramach planowanej reorganizacji wewnętrznej struktury Spółki, której celem będzie również usprawnienie procesu zarządzania różnymi obszarami jej działalności, w wyniku decyzji biznesowej wspólników Spółki, na mocy uchwały wspólników uprawnionych do reprezentacji Spółki, dojdzie do wyodrębnienia w strukturze Spółki działu odpowiedzialnego za działalność marketingową (zarządzanie i administrowanie znakami towarowymi) w Spółce Działu Marketingu, niewykluczone, że wyodrębniony Dział Marketingu będzie miał formę oddziału Spółki (dalej jako ?Dział Marketingu? i/lub ?Oddział?), Dział Marketingu/Oddział będzie jednostką wyodrębnioną w strukturze organizacyjnej Spółki. W przypadku gdy dojdzie do zarejestrowania Oddziału, niewykluczone, że będzie on jednostką samodzielnie sporządzającą bilans, zgłoszoną do Krajowego Rejestru Sądowego, jak również będzie on także zgłoszony jako jednostka lokalna w Urzędzie Statystycznym, w celu nadania numeru identyfikacyjnego REGON.

Do zadań Działu Marketingu/Oddziału będzie mogło należeć m.in.:

  1. organizacja/zlecanie odpowiednich badań marketingowych,
  2. zarządzanie marką,
  3. działania mające na celu wzrost wartości marki,
  4. działania mające na celu wzrost rozpoznawalności marki,
  5. zarządzanie wartością,
  6. ochrona znaków towarowych,
  7. monitoring wizerunku znaków towarowych,
  8. modyfikacja znaków towarowych,
  9. kampanie/decyzje dotyczące korzystania ze znaków towarowych,
  10. rejestracja/modyfikacja znaków towarowych,
  11. monitorowanie sytuacji rynkowej związanej z nieuczciwymi działaniami konkurentów rynkowych (ochrona znaków towarowych),
  12. opracowywanie/prowadzenie kampanii marketingowych,
  13. tworzenie projektów/opracowań graficznych,
  14. współpraca z realizatorami i podwykonawcami w zakresie działań związanych z reklamą i marketingiem,
  15. rejestracja/uzyskiwanie praw ochronnych ze znaków towarowych.

Dodatkowo Spółka wyposaży Dział Marketingu/Oddział we wszystkie niezbędne do prowadzenia samodzielnej działalności (w zakresie powyżej opisanym) składniki materialne i niematerialne. Dla Działu Marketingu/Oddziału prowadzony będzie odrębny rachunek bankowy, na który najprawdopodobniej wpłacane będą wszelkie przychody generowane przez Dział Marketingu/Oddział, oraz z którego uiszczane będą płatności związane z funkcjonowaniem Działu Marketingu/Oddziału. Celem powołania/wyodrębnienia Działu Marketingu/Oddziału jest stworzenie wyspecjalizowanej, organizacyjnie i finansowo wyodrębnionej w ramach Spółki jednostki realizującej zadania opisane powyżej.

Do Działu Marketingu/Oddziału Spółka planuje przydzielić (przypisać), między innymi:

  • Aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służące realizacji zadań marketingowych (zarządzaniem i administrowaniem znakami towarowymi) wraz ze związanymi z nimi zobowiązaniami (w tym nieruchomości lub prawa do nieruchomości, w której prowadzona będzie działalność Działu Marketingu/Oddziału, sprzęt komputerowy oraz ewentualnie inne urządzenia, oprogramowanie, know-how, bazy danych, infrastrukturę biurową itp.)
  • Aktywa obrotowe - materiały biurowe, materiały reklamowe,
  • Określone osoby (personel) świadczące pracę na rzecz Spółki, które zostaną oddelegowane do wykonywania czynności związanych z działalnością Działu Marketingu/Oddziału, jak również związane ze stosunkiem tej współpracy zobowiązania,
  • Prawa, zobowiązania, należności, które będą związane z Działem Marketingu/Oddziałem wynikające z różnych umów,
  • Dokumentację rozliczeń finansowych związanych z funkcjonowaniem Działu Marketingu/Oddziału (Spółka będzie mieć możliwość przyporządkowania majątku, przychodów i kosztów związanych z funkcjonowaniem Działu Marketingu/Oddziału, jak również będzie mogła wykazać aktywa i pasywa Działu Marketingu/Oddziału),
  • Prawa do znaków towarowych zgłoszonych w Urzędzie Patentowym (prawa ochronne do znaków towarowych), ewentualnie również prawa ze zgłoszeń znaków towarowych,
  • Ewentualnie również środki pieniężne.



W sytuacji gdy wyodrębniony Dział Marketingu będzie miał postać zarejestrowanego w KRS Oddziału, to niewykluczone, że będzie on prowadził odrębną od Spółki ewidencję księgową, która obejmować będzie całość aktywów, pasywów i innych rozliczeń związanych z działalnością Oddziału. W takiej sytuacji będzie sporządzał odrębne od Spółki sprawozdanie finansowe.

Spośród osób świadczących pracę na rzecz Spółki (lub ewentualnie jej wspólników) wskazana zostanie osoba, której będzie podlegać Dział Marketingu/Oddział. Dodatkowo Spółka planuje wskazać osoby (personel), które świadczyć będą pracę tylko w ramach Działu Marketingu/Oddziału (umowy łączące te osoby ze Spółką zostaną stosownie zmienione). Jednocześnie Spółka nie wykluczą iż w związku z wyodrębnieniem Działu Marketingu/Oddziału utworzone zostanie stanowisko kierownika/dyrektora Działu Marketingu/Oddziału.

W odniesieniu do kwestii zobowiązań związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością Spółka zaznacza, że do działalności Działu Marketingu/Oddziału przypisane zostaną zobowiązania związane z (wygenerowane przez) działalnością związaną z działalnością marketingową (zarządzaniem znakami), zaś pozostałe zobowiązania związane z (wygenerowane przez) pozostałą działalnością Spółki zostaną przy Spółce.

Model prowadzenia przez Spółkę działalności biznesowej zakłada, iż w ramach usprawniania procesu zarządzania działami w Spółce, może dojść do restrukturyzacji działalności Spółki. W jej rezultacie do spółki z o.o. (dalej jako ?Nowa Spółka?) w drodze aportu zostałby przeniesiony Dział Marketingu/ Oddział, jako formalno-prawnie wyodrębniona jednostka pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym.

Wniesienie aportem Działu Marketingu/Oddziału do Nowej Spółki doprowadzi do sytuacji, w której w ramach Nowej Spółki, Dział Marketingu/Oddział będzie mógł pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym stanowić oddzielne, samodzielne przedsiębiorstwo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie aportem wydzielonego w sposób opisany w opisie zdarzenia przyszłego majątku w postaci Działu Marketingu/Oddziału na Nową Spółkę, jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie spowoduje powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych po stronie wspólnika Spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy, Dział Marketingu/Oddział będzie spełniać przesłanki do uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej jako ? ZCP?).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 5a ust. 4 zawiera definicję ZCP. Zgodnie z ww. przepisem ZCP oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z uwagi na brzmienie art. 5a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określony zespół składników materialnych i niematerialnych będzie stanowił ZCP, o ile łącznie spełnione zostaną następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań)
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w ramach istniejącego przedsiębiorstwa;
  3. składniki wchodzące w skład tego zespołu przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół ten może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

W ocenie Wnioskodawcy, bezspornym jest, że Dział Marketingu/Oddział będzie stanowić zespół składników materialnych niematerialnych (w tym zobowiązań). Do Działu Marketingu/Oddziału, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, przyporządkowane zostaną składniki materialne i niematerialne związane z działalnością Działu Marketingu/Oddziału (w tym zobowiązania).

Wyodrębnienie organizacyjne:

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera ścisłej listy okoliczności, przy spełnieniu których zespół składników może zostać uznany za wyodrębniony organizacyjnie.

Wyodrębnienie organizacyjne co do zasady oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako ?odrębny? dział, wydział, oddział itp. Jednocześnie zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym w aktualnej praktyce organów podatkowych wyodrębnienia organizacyjnego nie należy utożsamiać z wyodrębnieniem formalno-prawnym. Oznacza to, iż by określona część przedsiębiorstwa mogła być wyodrębniona organizacyjnie, nie musi stanowić samodzielnego podmiotu prawnego, jednostki organizacyjnej lub oddziału. Uwzględniając fakt wyodrębnienia Działu Marketingu w wewnętrznej strukturze Spółki, dla spełnienia przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego nie ma znaczenia czy Dział Marketingu będzie oddziałem zarejestrowanym w KRS.

Co więcej, jak wskazuje Wnioskodawca, Dział Marketingu/Oddział będzie posiadać własną wewnętrzną strukturę organizacyjną na której czele stać będzie kierownik/dyrektor, a pracę w Dziale Marketingu/Oddziale świadczyć będą określone osoby świadczące pracę na rzecz Spółki.

Dodatkowo Wnioskodawca zaznacza, że wyodrębnienie organizacyjne znajdzie również odzwierciedlenie w odrębności przejawiającej się w przedmiocie działalności Spółki i Działu Marketingu/Oddziału, których zakres będzie rozłączny.

Mając powyższe na uwadze, w opinii Wnioskodawcy, przedstawiony Dział Marketingu/Oddział jako zespół składników wyodrębniony w strukturze Spółki w postaci działu/oddziału pozwała uznać, iż przesłanka wyodrębnienia organizacyjnego w świetle art. 5a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie spełniona.

Wyodrębnienie finansowe:

W ocenie Wnioskodawcy, kwestia wyodrębnienia finansowego oznacza, że poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Co więcej w oparciu o aktualną praktykę organów podatkowych, zdaniem Spółki wyodrębnienie finansowe, niekoniecznie choć najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału (takie stanowisko wyraził min. Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w piśmie z dnia 25 września 2007 roku, nr 1471/DPR1/423-109/07/MK), co w opisanym zdarzeniu przyszłym niewykluczone, że będzie mieć miejsce. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza jednakże samodzielności finansowej jednostki od podmiotu, w ramach którego ta jednostka działa. W opinii Wnioskodawcy wartym podkreślenia jest że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej danego segmentu działalności ? wystarczy, aby alokacja rozliczeń/zdarzeń przypisywanych wyodrębnianemu segmentowi działalności dawała możliwość opracowania chociażby ?roboczego? bilansu i rachunku zysków i strat odrębnego dla tego segmentu działalności.

Tym samym w opinii Wnioskodawcy, w rezultacie faktu że dla Działu Marketingu/Oddziału prowadzony będzie odrębny rachunek bankowy, jak również że dla Działu Marketingu/Oddziału możliwe będzie określenie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań będących efektem prowadzonej przez Dział Marketingu/Oddział działalności, jak i mając na uwadze fakt, iż dla Działu Marketingu możliwe będzie opracowanie ?roboczego? bilansu i rachunku zysków i strat, a w razie zarejestrowania Oddziału w KRS (jako jednostki samobilansującej) sprawozdania finansowego, w ocenie Wnioskodawcy spełnienie przesłanki wyodrębnienia finansowego Działu Marketingu/Oddziału nie budzi wątpliwości.

Wyodrębnienie funkcjonalne:

Zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na ZCP powinien być przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych tak żeby mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zadaniami gospodarczymi Działu Marketingu/Oddziału będzie zarządzanie i administrowanie marką utrzymywanie wartości rozwój marki (związany z tym znak towarowy), kreowanie wizerunku marki, wszelkie działania marketingowe i inne wymienione w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, co przy określonych w opisie zdarzenia przyszłego składnikach materialnych i niematerialnych przyporządkowanych do Działu Marketingu/Oddziału prowadzi do wniosku, że Dział Marketingu/Oddział będzie mieć możliwość samodzielnej realizacji ww. zadań gospodarczych i mógłby stanowić niezależne od Spółki przedsiębiorstwo.

Jak Wnioskodawca wskazał do Działu Marketingu/Oddziału przypisane będą niezbędne składniki pozwalające na realizowanie działalności przypisanej Działowi Marketingu/Oddziałowi (celów gospodarczych) samodzielnie w oderwaniu od pozostałej działalności Spółki. Co więcej, jak zauważa Wnioskodawca, z uwagi na różny charakter działalności przypisany Spółce i Działowi Marketingu/Oddziałowi nie powinno być wątpliwości, iż Dział Marketingu/Oddział będzie funkcjonalnie wyodrębniony w ramach Spółki. Sprawami Działu Marketingu/Oddziału będzie zajmować się kierownik/dyrektor Działu Marketingu/Oddziału. Do świadczenia pracy w ramach Działu Marketingu oddelegowane zostaną określone osoby świadczące pracę na rzecz Spółki. Jeżeli Oddział nie będzie miał formy samobilansującego się zarejestrowanego w KRS oddziału, to możliwe będzie sporządzenia tzw. ?roboczego? sprawozdania finansowego dla Działu Marketingu, natomiast jeżeli Oddział będzie miał formę samobilansującego się zarejestrowanego w KRS oddziału, to sporządzane będą odrębne sprawozdania finansowe Oddziału w oparciu o odrębne konta księgowe i obejmujące całość przyporządkowanych do tej działalności aktywów pasywów.

Zdaniem Wnioskodawcy, składniki materialne i niematerialne przyporządkowane do Działu Marketingu/Oddziału pozwolą realizować cele gospodarcze samodzielnie, w oderwaniu od pozostałej działalności Spółki.

W konsekwencji Dział Marketingu/Oddział stanowić będzie funkcjonalnie wyodrębniony w ramach Spółki zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych służących realizacji określonego celu, tym samym spełniona będzie przesłanka ?funkcjonalnego wyodrębnienia? Działu Marketingu/Oddziału w ramach Spółki.

Dodatkowo Wnioskodawca zaznacza, że przy uwzględnieniu faktu, iż w ramach Spółki będzie istniał określony zespół składników materialnych i niematerialnych, które przyporządkowane będą do Działu Marketingu/Oddziału, jak również mając na względzie, że ten zespół przeznaczony będzie do realizacji określonych dla Działu Marketingu/Oddziału zadań gospodarczych i jednocześnie będzie w stanie samodzielnie realizować swoje zadania gospodarcze (w oderwaniu od Spółki), tym samym należy uznać, iż Dział Marketingu/Oddział będzie mógł stanowić niezależną od Spółki jednostkę ? tym samym będzie mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące przeznaczone dla niego zadania gospodarcze.

Z uwagi na powyższe należy również zaznaczyć, że po dokonaniu aportu Działu Marketingu/Oddziału do Nowej Spółki, Nowa Spółka będzie w stanie prowadzić działalność przy wykorzystaniu jednocześnie tylko w oparciu o zespół składników stanowiących Dział Marketingu/Oddział.

Mając na uwadze całość przedstawionej powyżej argumentacji, w ocenie Wnioskodawcy, w świetle art. 5a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Dział Marketingu/Oddział będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Jednocześnie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni - objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Przychód (w wysokości nominalnej wartości obejmowanych udziałów/akcji) po stronie-wspólnika spółki osobowej wnoszącej aport będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym w sytuacji gdy przedmiotem aportu będą składniki majątku niestanowiące przedsiębiorstwa lub ZCP.

A contrario przychód (w wysokości nominalnej wartości obejmowanych udziałów/akcji) po stronie wspólnika spółki osobowej wnoszącej aport będzie wolny od podatku dochodowego w sytuacji gdy przedmiotem aportu będą składniki majątku stanowiące przedsiębiorstwo lub ZCP.

W konsekwencji, wniesienie aportem Działu Marketingu/Oddziału do Nowej Spółki, będzie dla Wspólnika neutralne podatkowo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zauważyć przy tym należy, iż wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Zatem ocena czy Dział Marketingu/Oddział opisany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, spełniają wskazane wyżej kryteria uznania ich za zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy do Wnioskodawcy. Ocena ta może zostać zweryfikowana jedynie w prowadzonym przez właściwe organy postępowaniu podatkowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika