W zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych dochodów 19% stawką podatku liniowego.
W zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych dochodów 19% stawką podatku liniowego.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 12.06.2012 r. (data wpływu 18.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych dochodów 19% stawką podatku liniowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18.06.2012 r. złożył Pan wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych dochodów 19% stawką podatku liniowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca od lipca 2007 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą P. (dalej P.). Rozpoczynając działalność złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze stawki liniowej i opodatkowaniu zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dnia 28 lutego 2012 r. zawarł z U. Sp. z o.o. (dalej U.) umowę o współpracy, na mocy której świadczy i będzie świadczył na rzecz U. usługi związane z wdrażaniem projektów dotyczących oznaczonych centrów komercyjnych. W szczególności będą to następujące usługi: koordynowanie współpracy U. z zewnętrznymi dostawcami usługi mediów (architektami, inżynierami, podmiotami świadczącymi usługi budowlane itd.), współpraca z lokalnymi władzami w zakresie uzgadniania kwestii planistycznych dla nowych przedsięwzięć oraz w procedurach uzyskiwania pozwoleń budowlanych i innych decyzji administracyjnych związanych z nowymi przedsięwzięciami, opracowywanie we współpracy z doradcami prawnymi U. struktury prawnej transakcji, uczestniczenie w procesach sporządzania studiów wykonalności zarówno dla projektowanych przedsięwzięć jak i w zakresie rozbudowy i przebudowy, dla istniejących przedsięwzięć, w szczególności opracowywanie we współpracy ze Spółką modelu finansowego przedsięwzięć., koordynowanie prac projektowych we współpracy z podmiotami świadczącymi usługi projektowe.
Zgodnie z umową, w przypadku zaistnienia takiej konieczności, U. udzieli w każdym przypadku osobie wskazanej przez P. pełnomocnictwa do reprezentowania U. przed właściwymi organami państwa. Umowa nie reguluje miejsca, w którym usługi będą świadczone, godzin w jakich będą świadczone, ani nie przewiduje żadnej podległości osób działających w ramach P., która zobowiązuje się wykonywać usługi z należytą starannością i rzetelnością, oraz przestrzegać procedur obowiązujących w U.
Na podstawie wyżej opisanej umowy o współpracę otrzymywał i będzie otrzymywał zryczałtowane miesięczne wynagrodzenie.
Przed zawarciem Umowy o Współpracę, Wnioskodawca pracował na rzecz U. (zatrudnienie na postawie umowy o pracę), a zakres Jego obowiązków obejmował całokształt prac deweloperskich U., w tym koordynowanie prac poszczególnych działów U., reprezentowanie U. przed organami samorządowymi, analizy opłacalności podejmowania nowych potencjalnych inwestycji, współpraca z ekspertami obsługującymi poszczególne projekty. Po zakończeniu umowy o pracę, dotychczasowe obowiązki Wnioskodawcy przejęły inne osoby, a Wnioskodawca, zamiast zajmować się całością działalności U., teraz, w ramach P., jako ekspert zajmuje się trzema konkretnymi projektami.
Pismem z dnia 06.08.2012 r. Wnioskodawca doprecyzował przedmiotowy wniosek informując, iż czynności wykonywane przez Niego obecnie na rzecz kontrahenta, tj. U. Sp. z o.o. na podstawie umowy cywilno -prawnej (umowa o współpracy) w żadnym zakresie nie pokrywają się z zakresem pracy/obowiązków, które Wnioskodawca pełnił w przeszłości będąc zatrudnionym na umowę o pracę.
Umowa o współpracę zawarta jest pomiędzy Wnioskodawcą (P.) w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej, a U. Sp. z o.o. jest kontraktem, zgodnie z którym Wnioskodawca świadczy usługi wymienione we wniosku. nie są to usługi zarządu ani menadżerskie. Za świadczenie niniejszych usług Wnioskodawca wystawia faktury VAT na zryczałtowane wynagrodzenie zgodnie z umową o współpracę.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy wynagrodzenie otrzymywane w ramach umowy o współpracę do dnia złożenia wniosku o interpretację indywidualną (zdarzenie przeszłe) będzie opodatkowane zryczałtowaną stawką podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości 19%?
- Czy wynagrodzenie otrzymywane w ramach umowy o współpracę po dniu złożenia wniosku o interpretację indywidualną (zdarzenie przyszłe) będzie opodatkowane zryczałtowaną stawką podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości 19%?
Zdaniem Wnioskodawcy
- Wynagrodzenie otrzymywane w ramach umowy o współpracę do dnia złożenia wniosku o interpretację indywidualną będzie opodatkowane zryczałtowaną stawką podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości 19%.
- Wynagrodzenie otrzymywane w ramach umowy o współpracę po dniu złożenia wniosku o interpretację indywidualną będzie opodatkowane zryczałtowaną stawką podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości 19%.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 9a ust 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, z zastrzeżeniem ust, 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.
W myśl art. 9a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 30c ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Ponieważ, rozpoczynając działalność Wnioskodawca złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c oraz do dnia dzisiejszego nie zawiadomił właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposoby opodatkowania ani wniosku lub oświadczenia o zastosowaniu form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, zatem, z zastrzeżeniem art. 9a ust 3 oraz art. 29, 30 i 30d, ma prawo do opodatkowania 19% zryczałtowaną stawką podatku.
Art. 29 dotyczący nierezydentów, art. 30 oraz art. 30d dotyczący transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi nie dotyczą Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 9a ust 3, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników
- (uchylony),
- wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust 1 oraz odsetek za zwlokę od zaległości z tytułu tych zaliczek
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust 1 oraz odsetek za zwlokę od zaległości z tytułu tych zaliczek
W 2012 r. - w styczniu i lutym - Wnioskodawca pracował na rzecz U. (zatrudnienie na postawie umowy o pracę) a zakres Jego obowiązków obejmował całokształt prac deweloperskich U., w tym: koordynowanie prac poszczególnych działów U., reprezentowanie U. przed organami samorządowymi, analizy opłacalności podejmowania nowych potencjalnych inwestycji w różnych częściach kraju, współpraca z ekspertami obsługującymi poszczególne projekty koordynacja działalności deweloperskiej U. na terenie całego kraju.
Od marca br., to jest po zakończeniu umowy o pracę, dotychczasowe obowiązki Wnioskodawcy przejęły inne osoby a Wnioskodawca, na podstawie umowy o współpracę zawartej z U., w ramach P. jako ekspert, zajmuje się bardziej szczegółowymi aspektami trzech konkretnych projektów. W związku z czym, zakres Jego obowiązków z umowy o pracę oraz z umowy o współpracę się nie pokrywa
W związku z powyższym ma prawo do zastosowania 19% stawki liniowej w rozliczeniu Jego podatku dochodowego, zarówno przed złożeniem niniejszego wniosku jak i po jego złożeniu, a ograniczenie z art. 9a ust 3 nie znajduje w Jego przypadku zastosowania
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
W tym miejscu podkreślić jednocześnie należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, czy czynności wykonywane z umowy o pracę nie odpowiadają czynnościom wykonywanym w ramach działalności gospodarczej. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002, r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.