Sprzedaż świadectw pochodzenia energii stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów (...)

Sprzedaż świadectw pochodzenia energii stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów określone w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (kapitały pieniężne), którego zasady opodatkowania reguluje art. 30b ww. ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 04.11.2009 r. (data wpływu 05.11.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.11.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą Małe Elektrownie Wodne w zakresie produkcji energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii od 1992 roku, która opodatkowana jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stawką 5,5%.

Zmiany w ustawie Prawo Energetyczne z dnia 1 października 2005 r. wprowadziły rozdział energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii na energię elektryczną i prawa majątkowe do świadectw pochodzenia wytwarzanej energii. Prawa majątkowe są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy o giełdach towarowych i są sprzedawane przez biuro maklerskie.

Wnioskodawca wskazuje, iż są zawarte umowy na sprzedaż energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii (Małe Elektrownie Wodne w B i Ł) z E S.A. i - O S.A.. Cena energii jest uzależniona od średniej ceny sprzedaży publikowanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Co miesiąc są wystawiane faktury VAT, na podstawie których opłacany jest zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 5,5% od wartości przychodów netto.

Cena, którą płaci Zakład Energetyczny nie pokrywa nawet kosztów wytworzenia energii, pokrywa w 1/3 koszty wyprodukowania energii elektrycznej.

Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy. Po dokonaniu sprzedaży Świadectw Pochodzenia przez Dom Maklerski wystawiana jest faktura rozliczeniowa. Podatek zryczałtowany w wysokości 5,5% opłacany jest od każdej faktury sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż praw majątkowych wynikających z produkcji energii elektrycznej odnawialnej pozwala na opłacenie podatku dochodowego w formie zryczałtowanej...

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż praw majątkowych do Świadectw Pochodzenia energii pozwala na opłacanie podatku dochodowego w formie zryczałtowanej.

Zgodnie z art. 4 ust 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144 poz. 930 ze zm.) przez działalność wytwórczą rozumie się działalność w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji prowadzoną przez podatnika.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 6 ust 1 wyżej cytowanej ustawy podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, zgodnie z którym za przychód z działalności uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane.

Z kolei przepis art. 8 ust 1 pkt 4 wymienionej ustawy stanowi że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust 1b nie stosuje się do podatników wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytworzenia energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.

Natomiast z przepisu art. 12 ust I pkt 4 lit a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodu z działalności wytwórczej

Uwzględniając powyższe zgodnie z zasadami rozliczania się uczestników obrotu energią wytworzoną w odnawialnym źródle energii produkt wykonywanej przez nas działalności wytwórczej ma cechy produktu materialnego, z którego wytworzeniem wiążą się przysługujące producentowi prawa materialne, o ? charakterze zbywalnym.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 89 poz. 84 ze zm.) produkcja energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii mieści się w grupowaniu 40.11.10-72 ?Energia elektryczna wytwarzana w elektrowniach wodnych?, a sprzedaż energii elektrycznej wytwarzanej przez własne przedsiębiorstwo nie jest odrębnie klasyfikowana i mieści się w powyższym grupowaniu. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż praw majątkowych wynikających ze Świadectw Pochodzenia mieści się w ramach wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przychodem z działalności wytwórczej podlegającym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% jest w tym przypadku kwota należna ze sprzedaży energii wytworzonej w odnawialnym źródle energii. Na należność tę składają się zarówno należności za zbytą energię do zakładu energetycznego tzw. ?czarną?, jak i należność ze sprzedaży uzyskanych z tytułu wyprodukowania tej energii praw majątkowych wynikających ze świadectwa pochodzenia - ?energia zielona?.

Wobec powyższego stanowisko dotyczące możliwości opodatkowania sprzedaży praw majątkowych od świadectw pochodzenia energii elektrycznej w formie zryczałtowanej jest prawidłowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) odrębnymi źródłami przychodów są m. in. wymienione w pkt 3 i 7 tego przepisu:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza oraz
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 10 cytowanej ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych.

Natomiast zgodnie z art. 9e ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t. j. Dz. U. z 2006 r., Nr 89, poz. 625, ze zm.), potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii jest świadectwo pochodzenia tej energii, zwane 'świadectwem pochodzenia'.

Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019, ze zm.) ? art. 9e ust. 6 ww. ustawy prawo energetyczne.

Przyznanie świadectwa pochodzenia wywołuje skutek w postaci możliwości swobodnego nim obrotu. Świadectwo pochodzenia stanowi potwierdzenie ilości wyprodukowanej energii i obrót nim nie ma już związku z przychodami uzyskanymi z produkcji energii.

Prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia należy uznać za instrumenty finansowe nie będące papierami wartościowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 ze zm.). W myśl bowiem tego przepisu instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe).

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przychód ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii stanowi przychód z kapitałów pieniężnych a nie przychód ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej ?spółką?. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Z powyższego wynika, iż ww. ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie przewiduje możliwości opodatkowania w formie ryczałtu przychodów z kapitałów pieniężnych, w tym uzyskanych ze zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii.

Stosownie do art. 30b ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych ? w tym świadectw pochodzenia energii elektrycznej, i z realizacji praw z nich wynikających, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest działalność gospodarcza polegająca na produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. W związku z wykonywaną działalnością prowadzi również sprzedaż energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii.

Reasumując, mając na uwadze powyższe oraz przywołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż sprzedaż świadectw pochodzenia energii stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów określone w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (kapitały pieniężne), którego zasady opodatkowania reguluje art. 30b ww. ustawy.

Jednocześnie zauważyć należy, iż brak możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów osiąganych ze zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii nie wyłącza możliwości opodatkowania w tej formie przychodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu takiej energii.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W tym miejscu należy wskazać, iż w myśl art. 1 ustawy z dnia 23.10.2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 201, poz. 1541) od 01.01.2010 r. przychody z odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia otrzymanych przez przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii na wniosek, o którym mowa w art. 9e ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. nr 89, poz. 625, z późn. zm.) są przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 2 ww. ustawy Wnioskodawca, opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym, przychody uzyskiwane z tego tytułu będzie opodatkowywał stawką w wysokości 5,5%.

Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 04.11.2009 r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej na wskazany adres.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika