czy w związku z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej i wykonywaniem na rzecz Kancelarii (...)

czy w związku z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej i wykonywaniem na rzecz Kancelarii i jej klientów opisanych powyżej usług prawnych przysługuje mu prawo opodatkowania dochodów na zasadach przewidzianych w art. 30c w zw. z art. 9a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. według stawki podatku w wysokości 19%?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 21.07.2008 r. (data wpływu 24.07.2008 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19% ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.07.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19%.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W okresie od 2004 roku do chwili obecnej Wnioskodawca jest zatrudniony w kancelarii prawnej na podstawie umowy o pracę jako prawnik. Zgodnie z § 2 umowy o pracę z dnia 22.09.2004 r. do zakresu obowiązków Podatnika należy pomoc radcy prawnemu, adwokatowi lub prawnikowi zagranicznemu w obsłudze prawnej klientów Kancelarii. W ramach powyższych obowiązków wykonuje on funkcję asystenta prawników, którzy posiadają uprawnienia do wykonywania zawodu radcy prawnego, adwokata lub prawnika zagranicznego. Rola Wnioskodawcy polega na wykonywaniu ich poleceń, w tym wyszukiwaniu materiałów do sporządzanych przez nich opinii prawnych, analizie orzecznictwa, przygotowywaniu zgodnie z ich instrukcjami projektów umów i innych dokumentów, pisaniu projektów listów przewodnich do klientów, a także asystowaniu radcom prawnym i adwokatom w kontaktach z klientami Kancelarii. Do zakresu jego obowiązków pracowniczych nie należy natomiast świadczenie pomocy prawnej tj. m.in. reprezentowanie klientów przed sądami i innymi organami ani sporządzanie opinii prawnych lub udzielanie porad prawnych, które to czynności, zgodnie z obowiązującymi przepisami, zastrzeżone są wyłącznie dla radców prawnych, adwokatów oraz ? na odrębnych zasadach ? prawników zagranicznych. Zakaz wykonywania tego typu czynności wynika również z Regulaminu aplikacji radcowskiej i egzaminu radcowskiego uchwalonego przez K..... w dniu 11 października 1996 roku, do którego przestrzegania Wnioskodawca był zobowiązany jako aplikant radcowski.

W związku ze złożeniem egzaminu radcowskiego w maju 2008 roku i wpisem na listę radców prawnych, po złożeniu ślubowania Podatnik będzie uprawniony do wykonywania zawodu radcy prawnego, a co za tym idzie do samodzielnego świadczenia pomocy prawnej w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych. Przed dniem uzyskania uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego Wnioskodawca zamierza rozwiązać stosunek pracy z dotychczasowym pracodawcą (Kancelarią).

Jako radca prawny Wnioskodawca zamierza rozpocząć wykonywanie pozarolniczej działalności gospodarczej i wykonywać zawód radcy prawnego w formie indywidualnej kancelarii radcy prawnego. Posiadając uprawnienia radcy prawnego będzie uprawniony do świadczenia pomocy prawnej, a w szczególności do samodzielnego udzielania porad prawnych, sporządzania opinii prawnych, opracowywania projektów, aktów prawnych oraz występowania przed sądami i urzędami.W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Podatnik zamierza świadczyć usługi prawne na podstawie umowy o świadczenie usług również na rzecz Kancelarii i jej klientów.

Przedmiot świadczenia usług na rzecz Kancelarii i jej klientów na podstawie umowy o świadczenie usług prawnych będzie zasadniczo różny od zakresu obowiązków Wnioskodawcy, realizowanych na podstawie umowy o pracę. Wnioskodawca całkowicie zaprzestanie wykonywać zadania asystenta radcy prawnego, adwokata i prawnika zagranicznego Kancelarii, natomiast jako radca prawny będzie samodzielnie świadczyć pomoc prawną na rzecz Kancelarii i jej klientów. W ramach świadczonych usług Wnioskodawca będzie udzielał porad prawnych i sporządzał opinie prawne na rzecz Kancelarii i jej klientów, opracowywał dla nich projekty umów i innych aktów prawnych oraz występował w ich imieniu przed sądami i urzędami. Nie mając uprzednio stosownych uprawnień, żadnych z powyższych czynności nie mógł wykonywać i nie wykonywał na podstawie umowy o pracę zawartej z Kancelarią. Przed dniem rozpoczęcia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza złożyć oświadczenie w trybie art. 9a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych o wyborze sposobu opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 30c (tj. według stawki podatkowej 19%).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W świetle opisanego stanu faktycznego Wnioskodawca wnosi o wyjaśnienie czy w związku z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej i wykonywaniem na rzecz Kancelarii i jej klientów opisanych powyżej usług prawnych przysługuje mu prawo opodatkowania dochodów na zasadach przewidzianych w art. 30c w zw. z art. 9a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. według stawki podatku w wysokości 19%...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 9a ust. 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy.

Zgodnie z art. 30c cytowanej ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Uprawnienie do takiej formy opodatkowania nie przysługuje w przypadku, gdy podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa powyżej, uzyska z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub w formie spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym,
  • w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.



W takiej sytuacji podatnik traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jest obowiązany do złożenia właściwych deklaracji o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku i wpłacenia zaliczek obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ww. ustawy, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z przytoczonych powyżej regulacji jasno wynika, iż opodatkowanie przychodów w sposób, o którym mowa w art. 30c ww. ustawy, nie przysługuje podatnikom, którzy świadczą usługi na rzecz podmiotu, z którym dotychczas pozostawali w stosunku pracy, jeżeli usługi te odpowiadają czynnościom wykonywanym na podstawie umowy o prace.

Jak wynika z przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego usługi świadczone na podstawie umowy o świadczenie usług prawnych na rzecz Kancelarii i jej klientów nie będą pokrywać się z zakresem czynności wykonywanych dla Kancelarii na podstawie umowy o pracę. Wynika to przede wszystkim z ustawowych zasad wykonywania zawodu radcy prawnego. Na gruncie art. 23 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 123, poz. 1059 z późn. zm.) prawo wykonywania zawodu radcy prawnego powstaje dopiero z chwilą dokonania wpisu na listę radców prawnych i złożeniem ślubowania. Uprawnienie to można uzyskać dopiero po złożeniu egzaminu radcowskiego stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy. Przed złożeniem egzaminu radcowskiego, wpisem na listę radców prawnych i złożeniem ślubowanie Wnioskodawca nie jest uprawniony do wykonywania zawodu radcy prawnego i nie może świadczyć pomocy prawnej; zgodnie bowiem z art. 3 ustawy o radcach prawnych, zawód radcy prawnego może wykonywać jedynie osoba, która spełnia wymagania określone ustawą, tj. m.in. zdała egzamin radcowski, została wpisana na listę radców prawnych i złożyła ślubowanie. Wykonywanie zawodu radcy prawnego, stosownie do art. 6 ww. ustawy, polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami. Z kolei art. 7 ww. ustawy przewiduje, iż pomocą prawną jest w szczególności udzielanie porad i konsultacji prawnych, opinii prawnych, zastępstwo prawne i procesowe.

Wnioskodawca wskazuję, że jako aplikant radcowski powyższych czynności nie mógł Wykonywać w ramach umowy o pracę, przed złożeniem egzaminu radcowskiego, wpisem na listę radców prawnych oraz złożeniem ślubowania. Należy zaznaczyć, że pracując w Kancelarii na podstawie umowy o pracę Podatnik jest zobowiązany do wykonywania wszelkich poleceń radców prawnych, adwokatów i prawników zagranicznych działających w ramach Kancelarii, a stanowiska Wnioskodawcy, w żadnym stopniu nie można określić jako samodzielnego. Wynika to również z faktu, iż celem aplikacji radcowskiej (odbywanej w kancelarii) jest jedynie przygotowanie aplikanta do należytego i samodzielnego wykonywania zawodu radcy prawnego.

Jako radca prawny Wnioskodawca nie będzie mógł już wykonywać czynności pomocniczych na rzecz innych prawników ani nie będzie związany ich poleceniami, będzie natomiast zobowiązany samodzielnie wykonywać czynności w ramach świadczenia pomocy prawnej, co znajduje odzwierciedlenie w przepisach ustawy o radcach prawnych.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy o radcach prawnych, radca prawny nie jest związany poleceniem co do treści opinii prawnej, a zgodnie z art. 14 ww. ustawy prowadzi samodzielnie sprawy przed organami orzekającymi. Zasadę niezależności i samodzielności wykonywania zawodu radcy prawnego podkreślają również zasady etyki radcy prawnego, których przestrzeganie jest obowiązkiem każdego radcy. Tym samym zakres obowiązków w ramach umowy o pracę świadczy o tym, iż dotychczasowe zatrudnienie Wnioskodawcy w Kancelarii ma charakter zatrudnienia na stanowisku niesamodzielnego asystenta prawnego. Jako radca prawny, po zawarciu z Kancelarią umowy o świadczeniu usług prawnych zgodnie z przepisami ustawy o radcach prawnych Podatnik nie będzie mógł już wykonywać czynności charakterystycznych dla stanowiska asystenta prawnego. W związku z uzyskaniem przez niego stosownych kwalifikacji zakres wykonywanych przeze niego czynności będzie obejmował samodzielne świadczenie pomocy prawnej na rzecz Kancelarii i klientów Kancelarii.

Podsumowując, zakres obowiązków Wnioskodawcy, wykonywanych na podstawie umowy o prace z Kancelarią, nie pokrywa się z zakresem usług jakie świadczyć będzie na rzecz Kancelarii i jej klientów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (umowy o świadczenie usług), a zatem Podatnik będzie uprawniony do opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej według zasad określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. opodatkowania dochodów według stawki w wysokości 19%.

Zaprezentowane powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie również w wykształconej, jednolitej linii orzecznictwa i interpretacji organów podatkowych m.in. w wyroku WSA z 01 marca 2007 r., sygn. akt I SA/Po 1138/06. Analogiczne stanowisko zajmują również organy podatkowe m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów w interpretacji z dnia 07.09.2007 r. (1433/GF/415-28/07/DG), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w postanowieniu z dnia 04.11.2005 r. (1401/FA/4117-14/30/05/AG), Dyrektor IS w Warszawie w postanowieniu z dnia 14.05.2008 r. (IPPB1/415-205/08-4/MO), Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów w postanowieniu z dnia 07.09.2007 r. (1433/GF/415-23/07/DG), Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga w postanowieniu z dnia 05.03.2007 r. (1434/DD1/415/41P/06/07/TK), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piasecznie w postanowieniu z dnia 12.01.2006 r. (1418/ZD/F/415/4/06/PM), Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza w postanowieniu z dnia 06.06.2005 r. (PB l/415/90/2005).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
  • w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W myśl art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższego wynika zatem, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania określonego w art. 30c - według liniowej stawki 19%, zostali pozbawieni ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał bądź wykonuje na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym lub roku poprzedzającym rok podatkowy w ramach stosunku pracy.

W złożonym wniosku podkreśla Pan, że zakres obowiązków, wykonywanych na podstawie umowy o prace z Kancelarią, nie pokrywa się z zakresem usług jakie świadczyć będzie Pan na rzecz Kancelarii i jej klientów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (umowy o świadczenie usług).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982r. o radcach prawnych (t. j. z 2002 r. Dz. U. Nr 123, poz. 1059 ze zm.) zawód radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami. Wykonywanie zawodu radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, z wyjątkiem występowania w charakterze obrońcy w postępowaniu karnym i w postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe.

Natomiast celem aplikacji radcowskiej na podstawie art. 32 ust. 1 ww. ustawy jest przygotowanie aplikanta do należytego i samodzielnego wykonywania zawodu radcy prawnego. Zgodnie z § 16 ust. 1 i ust. 8 regulaminu aplikacji radcowskiej z dnia 10 czerwca 2006 r. (Uchwała Nr 504/VI/2006 Krajowej Rady Radców Prawnych) aplikant odbywa aplikację pod kierunkiem patrona i w okresie aplikacji radcowskiej aplikant obowiązany jest wypełniać polecenia patrona związane ze szkoleniem aplikacyjnym.

W trakcie aplikacji aplikant zobowiązany jest do uczestniczenia w zajęciach szkoleniowych organizowanych przez Krajową Radę Radców Prawnych oraz odbycia praktyki w sądzie, prokuraturze, urzędach, kancelariach prawniczych oraz w innych jednostkach organizacyjnych wskazanych przez Radę (§ 7 ust. 1 Regulaminu).

Z powyższego wynika zatem, że usługi świadczone na podstawie umowy o świadczenie usług prawnych na rzecz Kancelarii i jej klientów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będą pokrywać się z zakresem czynności wykonywanych dla Kancelarii na podstawie umowy o pracę.

Wobec powyższego, w przedstawionym przez Pana zdarzeniu przyszłym nie zachodzą okoliczności o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując dochody uzyskiwane przez Pana z tytułu wykonywania wolnego zawodu radcy prawnego mogą być opodatkowane 19% podatkiem liniowym na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, oraz powołanych interpretacji organów podatkowych, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika