mając na uwadze, iż przedmiotowe nieruchomości o nr ewidencyjnych 213/9, 213/10 nie są wykorzystywane (...)

mając na uwadze, iż przedmiotowe nieruchomości o nr ewidencyjnych 213/9, 213/10 nie są wykorzystywane przez Wnioskodawczynię w prowadzonej działalności gospodarczej i nie były wciągnięte do ewidencji środków trwałych należy stwierdzić, iż przychód ze sprzedaży ww. nieruchomości w styczniu 2011 r. nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy od podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ 5 lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie, 5 letni okres upłynie z dniem 31 grudnia 2010 r. W związku z tym od uzyskanego ze sprzedaży przychodu Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do uiszczania podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 08.09.2010 r. (data wpływu 11.10.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości gruntowych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.10.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości gruntowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 03 lutego 2005 r., na mocy Postanowienia Sądu Rejonowego Wnioskodawczyni razem z mężem nabyła, na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej, w postępowaniu egzekucyjnym własność czterech działek gruntu położonych w P. Trzy działki o nr ewidencyjnych 213/9, 213/10, 213/12 były niezabudowane a działka 213/11 była zbudowana dwoma budynkami administracyjno-handlowymi o powierzchni użytkowej 1226,24 m2. Wnioskodawczyni podnosi, że licytacja obejmowała pod jedną pozycją wszystkie cztery działki. Z chwilą zakupu nieruchomości o nr ewidencyjnym 213/11 i 213/12 zostały one przeznaczone, za zgodą męża Wnioskodawczyni, do działalności gospodarczej Wnioskodawczyni i są w niej wykorzystywane po dzień dzisiejszy. Zostały one wciągnięte do ewidencji środków trwałych. Pozostałe dwie nieruchomości o nr ewidencyjnych 213/9, 213/10 nie są wykorzystywane do prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. Od dnia zakupu po dzień dzisiejszy są porośnięte krzakami. Stanowią Wnioskodawczyni i jej małżonka majątek prywatny niewykorzystywany w działalności gospodarczej. Te dwie nieruchomości nie były także wciągnięte w ewidencję środków trwałych.

W chwili obecnej Wnioskodawczyni wraz z mężem zamierza zbyć działki o nr ewidencyjnych 213/9 i 213/10. Nieruchomości te chce zakupić Urząd Miasta. Przedstawiciele miasta oświadczyli, że chcą dokonać tego nabycia, w celu wybudowania hali sportowo-rekreacyjnej. Zgodnie z zapowiedziami urzędników do transakcji ma dojść po 01 stycznia 2011r.

W chwili obecnej podczas gromadzenia i przeglądania dokumentów własnościowych okazało się, że pani księgowa przez pomyłkę, bez wiedzy Wnioskodawczyni, ujmowała działki o nr 213/9 i 213/10 w bilansie jako ?działki nie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą?. Jak wyjaśniła pomyłka wynikła stąd, że wszystkie działki były objęte jedną ceną w postanowieniu Sądu Rejonowego i sądziła, że to wszystko jest nabyte na działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni dokonując po dniu 01 stycznia 2011 roku zbycia z mężem działek gruntu o nr ewidencyjnych 213/9 i 213/10, które nie były wykorzystywane do działalności gospodarczej, na rzecz Urzędu Miasta nie będzie zmuszona do opodatkowania uzyskanego przychodu, jako źródła określonego w art. 10 ust. 8 lit a ww. ustawy, a także nie będzie zmuszona zaliczyć otrzymanej kwoty do przychodu z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ww. ustawy...

Zdaniem Wnioskodawczyni dokonując zbycia nieruchomości o nr ewidencyjnych 213/9 i 213/10 na rzecz Urzędu Miasta nie będzie zobligowana do ujęcia otrzymanych kwot jako przychodu uzyskanego w ramach działalności gospodarczej, a tym bardziej jego opodatkowania w ramach tego źródła przychodów. Nieruchomości nie były wykorzystywane ani też Wnioskodawczyni nie miała zamiaru ich wykorzystywania do działalności gospodarczej. Według wiedzy Wnioskodawczyni i stanu świadomości przedmiotowe nieruchomości stanowią jej ?majątek prywatny?, który nie był wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej, przez to zgodnie z art. 14 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jego zbycie i kwoty otrzymane z tego tytułu nie mogą stanowić przychodu z tego źródła.

Poza tym zbycie tych nieruchomości, które stanowią majątek prywatny Wnioskodawczyni nie będzie podlegało opodatkowaniu, na podstawie źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy, gdyż będzie dokonane po upływie 5 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło ich nabycie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje także generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w dniu 03 lutego 2005 r., na mocy Postanowienia Sądu Rejonowego Wnioskodawczyni razem z mężem nabyła, na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej, w postępowaniu egzekucyjnym własność czterech działek gruntu położonych w P. Trzy działki o nr ewidencyjnych 213/9, 213/10, 213/12 były niezabudowane a działka 213/11 była zbudowana dwoma budynkami administracyjno-handlowymi o powierzchni użytkowej 1226,24 m2. Działki o nr ewidencyjnym 213/11 i 213/12 zostały przeznaczone do działalności gospodarczej Wnioskodawczyni i są w niej wykorzystywane po dzień dzisiejszy. Zostały one wciągnięte do ewidencji środków trwałych. Pozostałe dwie nieruchomości o nr ewidencyjnych 213/9, 213/10 nie są wykorzystywane do prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej i nie były także wciągnięte w ewidencję środków trwałych.

Wnioskodawczyni i jej małżonek zamierzają w styczniu 2011 r. dokonać odpłatnego zbycia przedmiotowych nieruchomości.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych od 1 stycznia 2007 r.

Ponieważ nabycie przedmiotowych nieruchomości nastąpiło przed 1 stycznia 2007 r. do ustalenia skutków podatkowych ich sprzedaży należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Reasumując, mając na uwadze, iż przedmiotowe nieruchomości o nr ewidencyjnych 213/9, 213/10 nie są wykorzystywane przez Wnioskodawczynię w prowadzonej działalności gospodarczej i nie były wciągnięte do ewidencji środków trwałych należy stwierdzić, iż przychód ze sprzedaży ww. nieruchomości w styczniu 2011 r. nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy od podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ 5 lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie, 5 letni okres upłynie z dniem 31 grudnia 2010 r. W związku z tym od uzyskanego ze sprzedaży przychodu Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do uiszczania podatku.

Końcowo należy podkreślić, iż Wnioskodawczyni słusznie zauważyła, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 14 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ ww. artykuły dotyczą przychodów uzyskiwanych w związku z odpłatnym zbyciem nieruchomości wykorzystywanych w działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika