Przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub (...)

Przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, stanowić będą zawsze przychody z działalności wykonywanej osobiście, również gdy są uzyskiwane przez spółkę osobową prawa handlowego np. jawną. Nie ma znaczenia, że spółka jawna jest przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o działalności gospodarczej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20.08.2007 r. (data wpływu 23.08.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu oraz stawki podatkowej z tytułu udziałów w spółce jawnej - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 23.08.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu oraz stawki podatkowej z tytułu udziałów w spółce jawnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza utworzyć spółkę jawną. Wspólnikami tej spółki byłby wnioskodawca oraz inna osoba fizyczna. Spółka będzie prowadzić działalność na terytorium Polski po 1 stycznia 2008 r. W przedmiocie działalności spółki będzie się znajdować m. in. zarządzanie. W ramach zawieranych umów spółka będzie wykonywać usługi zarządzania innymi przedsiębiorstwami. Strona nie pozostawała i nie pozostaje w roku 2007 w stosunku pracy, ani w spółdzielczym stosunku pracy z podmiotami, dla których spółka będzie świadczyła usługi. Wnioskodawca nie zamierza także w przyszłości zawierać umów o pracę z podmiotami, dla których będzie świadczyć usługi w ramach działalności gospodarczej. Podatnik złoży we właściwym terminie oświadczenie o wyborze sposobu opodatkowania, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy przychody uzyskiwane z udziału w spółce jawnej są traktowane jako przychody ze źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako pozarolnicza działalność gospodarcza i czy w związku z tym dochody osiągnięte z udziałów w tej spółce mogą być opodatkowane na zasadach przewidzianych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym ...

Zdaniem wnioskodawcy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka nie mająca osobowości prawnej, to zgodnie z art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 czyli przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z udziału w spółce będą określane proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku. Przychodów tych, w związku ze złożeniem oświadczenia o wyborze sposobu opodatkowania określonego w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wnioskodawca nie będzie łączył z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Strona uważa, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje żadnych dodatkowych warunków uznania przychodów z udziału w spółce osobowej za przychody ze źródła ?pozarolnicza działalność gospodarcza?. W szczególności nie znajdzie w danym przypadku zastosowania art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłączający z tego źródła niektóre przychody w przypadku spełnienia przez osobę fizyczną łącznie trzech wskazanych w tym przepisie warunków.

Wnioskodawca uważa, iż warunki wymienione w art. 5b ust. 1 odnoszą się bowiem jedynie do osób fizycznych prowadzących indywidualnie działalność gospodarczą, a ich analiza w odniesieniu do wspólników spółek osobowych nie znajduje uzasadnienia w treści przepisu. Po pierwsze, spółka osobowa w odniesieniu do swojej działalności nie jest dla wspólnika zlecającym i nie jest nim także klient spółki, a zatem pierwszy z trzech ww. warunków nie dotyczy w ogóle wspólników spółek osobowych. Drugi warunek dotyczy wykonywania czynności pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego. Sposób redakcji tego przepisu wskazuje na to, że nie odnosi się on do wspólników spółki osobowej, którzy nie wykonują działalności w swoim imieniu lecz w imieniu i na rzecz spółki. Co do ryzyka gospodarczego, o którym mowa w art. 5b ust.1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ponosi je zarówno spółka jawna jak i jej wspólnicy.

Jak z powyższego wynika, art. 5b ust. 2 stanowi odrębny przepis regulujący w sposób jednoznaczny i samodzielny źródło przychodów w przypadku wspólników spółek osobowych. Źródłem tym jest zawsze pozarolnicza działalność gospodarcza.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w art. 10 w ust. 1 wyróżnia wśród źródeł przychodów: działalność wykonywaną osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy) oraz pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy).

Pozarolniczą działalnością gospodarczą, w myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, jest działalność zarobkowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzona we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Z powyższego jednoznacznie wynika, że przychody z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2) nie są przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Oznacza to, że przychody uzyskane z tych tytułów stanowią zawsze przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli tego rodzaju umowy zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wyjątek, o którym mowa w art. 13 pkt 9 ww. ustawy, oznacza, że przychody podatnika, który na podstawie kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze powołany został np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej, są przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powołanie bowiem podatnika np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje zmianę kwalifikacji źródła przychodu.

Dochody podatnika osiągającego przychody z osobiście wykonywanej działalności określone w art. 13 pkt 9, jak również pkt 7 ustawy podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy. Wyodrębnienie dla celów podatku dochodowego działalności wykonywanej osobiście, jako odrębnego od pozarolniczej działalności gospodarczej źródła przychodów, znajduje uzasadnienie również w postanowieniach art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którymi podmioty dokonujące wypłaty należności z tytułów określonych w art. 13 pkt 7 i 9 ustawy są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ww. ustawy.

Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym wniosku, przedstawia, iż przedmiotem działalności Spółki będą m.in. usługi zarządzania innymi przedsiębiorstwami. A zatem Spółka będzie prowadziła jeszcze działalność w innym zakresie.

Należy dodać, iż spółka jawna jest spółką osobową prawa handlowego. Posiada zdolność prawną ale nie jest osobą prawną. Celem spółki jawnej jest prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą. W przeciwieństwie do spółki cywilnej, w przypadku spółki jawnej za przedsiębiorcę uważa się spółkę , a nie jej wspólników. Mimo to dla celów podatkowych, każdy wspólnik spółki jawnej traktowany jest jako podatnik indywidualny. Podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych nie jest spółka jawna tylko wspólnicy tej spółki. Przychody z udziału w spółce jawnej u każdego wspólnika określa się proporcjonalnie do jego udziału w zysku spółki. Te same zasady stosuje się do ustalenia kosztów uzyskania przychodów oraz wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, strat, ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Spółka jawna, której wspólnicy wybrali opodatkowanie na zasadach ogólnych, obowiązana jest do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych zgodnie z art. 24a ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na tej podstawie księgi (wspólnej dla wszystkich wspólników) ustala się dochody każdego z nich, zgodnie z zasadą proporcjonalnego podziału przychodów i kosztów. Każdy ze wspólników może wybrać opodatkowanie według skali podatkowej albo według stawki liniowej, niezależnie od wyboru dokonanego przez innych wspólników.

Reasumując, przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, stanowić będą zawsze przychody z działalności wykonywanej osobiście, również gdy są uzyskiwane przez spółkę osobową prawa handlowego np. jawną. Nie ma znaczenia, że spółka jawna jest przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o działalności gospodarczej.

Natomiast inne przychody osiągane przez Spółkę, z wyłączeniem przychodów z tytułu usług zarządzania, usług menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, będą przychodami działalności gospodarczej, które mogą być opodatkowane przez wspólników tej spółki przy zachowaniu warunków zawartych w art. 9a ust. 1 i 2 ww. ustawy na zasadach przewidzianych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższych uregulowań oraz stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, przychody uzyskiwane przez Spółkę jawną w związku z zawartymi umowami o zarządzanie będą traktowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiści i jako takie winny być obowiązkowo opodatkowane za pośrednictwem płatnika. Inne przychody Spółki będą przychodami osiąganymi tytułu działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe, zajęte stanowisko w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika