Skutki podatkowe obniżenia wkładu wniesionego do spółki komandytowej.

Skutki podatkowe obniżenia wkładu wniesionego do spółki komandytowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 25.01.2011 r. (data wpływu 26.01.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych obniżenia wkładu wniesionego do spółki komandytowej - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26.01.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych obniżenia wkładu wniesionego do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest wspólnikiem kilku spółek komandytowych zwanych dalej ?spółkami?. Wnioskodawca pokrył swój wkład w poszczególnych spółkach albo gotówką w całości albo aportem niepieniężym w całości, albo częściowo gotówką i częściowo aportem niepieniężnym. Wnioskodawca planuje w przyszłości obniżenie swojego wkładu w niektórych spółkach. W rezultacie obniżenia wkładu Wnioskodawca otrzyma od odpowiedniej spółki środki pieniężne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy z tytułu obniżenia swojego wkładu w jednej lub wielu spółkach Wnioskodawca uzyska jakikolwiek przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym...,
  2. Czy, w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pierwsze pytanie, koszt uzyskania przychodu będzie równy przychodowi...

Ad. 1.

Wnioskodawca uważa, że z tytułu obniżenia swojego wkładu w jednej lub wielu spółkach Wnioskodawca nie uzyska żadnego przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym, ponieważ przychody z obniżenia wkładu są zwolnione z podatku na podstawie analogii z art. 14 ust. 3 pkt 10 updof. Skoro przychody będące środkami pieniężnymi otrzymanymi przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu likwidacji takiej spółki są wolne od podatku, to przychody z tytułu obniżenia wkładu w spółce niebędącej osobą prawną również powinny być zwolnione z opodatkowania. Można stwierdzić, że obniżenie wkładu jest w pewnym sensie częściową likwidacją wkładu wspólnika w spółce i dlatego powinno być zwolnione z opodatkowania należy zauważyć, że obniżenie wkładów wszystkich wspólników spółki niebędącej osobą prawną (czyli np. w spółce komandytowej) do zera jest likwidacją spółki.

Podkreślić należy, iż jedną z zasad, którą kierował się ustawodawca nowelizując updof w zakresie podatkowania wspólników spółek osobowych jest zasada pełnej neutralności podatkowej wkładu do takiej spółki. W rezultacie zarówno wniesienie wkładu, jak i jego wycofanie ze spółki nie ma wpływu na wartość tego wkładu służącą ustaleniu kosztów uzyskania przychodów w tym również wartości początkowej dla celów amortyzacji w konsekwencji nie można także uznać, że częściowe wycofanie (obniżenie) wkładu rodzi dla wspólnika skutki podatkowe.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy nawet gdyby przyjąć, że przychód z tytułu obniżenia wkładu w spółce komandytowej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, to dochód z takiej operacji wyniesie zero, ponieważ będzie równy kosztowi uzyskania tego przychodu. Należy wskazać, że wkład wniesiony przez wspólnika do spółki komandytowej pochodził z opodatkowanych uprzednio środków wspólnika. Zdaniem wnioskodawcy bez znaczenia pozostaje, jaki był koszt nabycia przedmiotów wkładu, ani co składało się na przedmiot wkładu. W każdym przypadku obniżenie wartości wkładu i przychód z tego tytułu albo całkowicie nie podlega opodatkowaniu albo podlega opodatkowaniu ale dochód do opodatkowania wynosi zero, ponieważ przychód jest równy kosztowi jego uzyskania (kwota, o jaką jest obniżany wkład, jest jednocześnie kosztem uzyskania przychodu).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 107 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) jeżeli wkładem komandytariusza do spółki jest w całości lub części świadczenie niepieniężne, umowa spółki określa przedmiot tego świadczenia (aport), jego wartość, jak również osobę wspólnika wnoszącego takie świadczenie niepieniężne. Jak wynika z art. 54 § 1 w związku z art. 37 § 1 k.s.h. zmniejszenie udziału kapitałowego wymaga zgody pozostałych wspólników. Powyższe oznacza, że przepisy k.s.h. dopuszczają możliwość zmniejszenia udziału kapitałowego czyli zmniejszenie wkładów wspólników.

W świetle powyższego nadwyżka ponad wartość wniesionego wkładu stanowi przychód z praw majątkowych, o których mowa w przepisach art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do treści tego przepisu źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ? c.

Z kolei w myśl przepisu art. 18 ustawy za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mimo, iż posługują się terminem 'prawa majątkowe', nie definiują tego pojęcia.

Jednakże wyliczenie w przepisie art. 18 ustawy praw majątkowych, z których przychody podlegają opodatkowaniu, nie ma charakteru wyczerpującego, o czym świadczy przede wszystkim posłużenie się przez ustawodawcę terminem 'w szczególności'. Należy zatem przyjąć, iż do katalogu praw majątkowych objętych zakresem regulacji art. 18 ustawy można zaliczyć także inne prawa nie wymienione w tym przepisie.

Wobec powyższego przychód otrzymany w związku z obniżeniem wkładu do spółki komandytowej podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych jako przychód z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast zgodnie z art. 22 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Reasumując z tytułu obniżenia wkładu w jednej lub wielu spółkach komandytowych Wnioskodawca uzyska przychód z praw majątkowych. Dochodem z tego źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami poniesionymi na nabycie tego wkładu. Jeżeli koszty uzyskania przychodów równają się sumie przychodów wówczas nie wystąpi dochód.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika