Czy w przypadku podpisania umowy leasingu finansowego (o którym mowa jest w art. 23f ustawy o podatku (...)

Czy w przypadku podpisania umowy leasingu finansowego (o którym mowa jest w art. 23f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) kwota podatku od środków transportowych wykazana na fakturze stanowi dla Kancelarii koszt uzyskania przychodu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 08.12.2009 r. (data wpływu 14.12.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku od środków transportowych w związku z zawartą umową leasingu finansowego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.12.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku od środków transportowych w związku z zawartą umową leasingu finansowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą. Zamierza podpisać umowy leasingu dotyczące samochodów, od zakupu których przysługuje pełne odliczenie naliczonego podatku od towarów i usług (tj. do samochodów tych nie znajdują zastosowania ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego wynikające z art. 86 ust. 3 oraz z art. 86 ust. 7 ustawy o VAT).

Wśród podpisanych umów będą zarówno umowy leasingu operacyjnego spełniające kryteria określone w art. 23b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jak i umowy leasingu finansowego, o którym mowa jest w art. 23f powołanej ustawy.

Podpisane umowy przewidywać będą rozwiązanie, zgodnie z którym obok faktury głównej dokumentującej płatności wynikające z zawartych umów, na rzecz Wnioskodawcy wystawiane będą faktury dokumentujące kwotę podatku od środków transportowych. Powodem wyodrębnienia kwot podatku od środków transportowych jest brak możliwości określenia kwot tego podatku z góry za okres leasingu. Zgodnie bowiem z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, każdego roku uchwalane są nowe stawki podatku.

Faktury dokumentujące kwoty podatku od środków transportowych wystawiane będą na rzecz Wnioskodawcy raz do roku, po podjęciu uchwały przez właściwy organ samorządu terytorialnego w sprawie stawek podatku obowiązujących w danym roku. Kwota podatku od środków transportowych wykazana na wspomnianej fakturze zostanie podwyższona o należny podatek od towarów i usług, z zastosowaniem stawki 22%.

Z uwagi na rodzaj świadczonych usług (usługi prawnicze opodatkowane stawką podstawową) Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie zakupywanych towarów oraz usług, związanych z prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku podpisania umowy leasingu operacyjnego (o którym mowa jest w art. 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) mam prawo odliczyć VAT naliczony, wynikający z faktury dokumentującej kwotę podatku od środków transportowych...
  2. Czy w przypadku podpisania umowy leasingu operacyjnego (o którym mowa jest w art. 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) kwota podatku od środków transportowych wykazana na fakturze stanowi dla mnie koszt uzyskania przychodu...
  3. Czy w przypadku podpisania umowy leasingu finansowego (o którym mowa jest w art. 23f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) mam prawo odliczyć VAT naliczony, wynikający z faktury dokumentującej kwotę podatku od środków transportowych...
  4. Czy w przypadku podpisania umowy leasingu finansowego (o którym mowa jest w art. 23f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) kwota podatku od środków transportowych wykazana na fakturze stanowi dla Kancelarii koszt uzyskania przychodu...

Odpowiedź na pytanie czwarte stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie pytania pierwszego, drugiego i trzeciego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Zdaniem wnioskodawcy, ma on prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty podatku od środków transportowych, która to kwota wynika z faktury wystawionej przez Leasingodawcę.

Jak wskazano w stanie faktycznym, obowiązek zapłaty przez Wnioskodawcę na rzecz Leasingodawcy podatku od środków transportowych na podstawie otrzymanej od Leasingodawcy faktury wynika z treści zawartej przez strony umowy leasingu, a kwota tego podatku stanowi część opłat związanych z umową leasingu. Właściwe będzie więc klasyfikowanie przez Wnioskodawcę zwracanych leasingodawcy z tego tytułu kwot do kosztów podatkowych.

Powyższa interpretacja znajduje potwierdzenie w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 stycznia 2009 r. nr IPPB5/423-133/08-4/AS, w którym Dyrektor odniósł się do problemu przeniesienia z wydzierżawiającego nieruchomość na dzierżawcę kosztów podatku od nieruchomości. Wnioskodawca wskazał, iż w piśmie tym organ podatkowy stwierdził między innymi: ?W świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego strony na podstawie umowy dzierżawy ustaliły, iż dzierżawca nieruchomości w całości ponosi koszty podatku od nieruchomości i inne ciężary związane z własnością nieruchomości. Fakt, iż podmiotem zobowiązanym do opłacania podatku od nieruchomości jest właściciel nieruchomości nie oznacza, że faktyczne opłacanie przez dzierżawcę podatku nie jest równoznaczne z ponoszeniem przez niego kosztów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Skoro zatem strony dzierżawy ustaliły, że dzierżawca będzie obowiązany płacić, czy też zwracać właścicielowi wydatki związane z podatkiem od nieruchomości i innymi należnościami związanymi z własnością nieruchomości, suma tych wydatków stanowić będzie dla dzierżawcy koszt uzyskania przychodu.?

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy z punktu widzenia możliwości odliczenia VAT naliczonego z faktury dokumentującej obciążenie go kwotą podatku od środków transportowych jak i zaliczenie tego kosztu do kosztów podatkowych nie ma znaczenia to, czy kwota podatku od środków transportowych została ujęta w odrębnej fakturze. Najistotniejsze jest bowiem zastosowanie właściwej stawki opodatkowania VAT, czyli stawki 22%.

Aprobatę tego stanowiska odnaleźć można chociażby w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 kwietnia 2009 r. nr ILPP2/443-121/09-2/ISN.

(...) Organ stwierdził, że Zainteresowany może ujmować na fakturze VAT należności z tytułu podatku od nieruchomości oraz opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, którymi obciąża najemców, w odrębnych pozycjach faktury VAT, pod warunkiem zastosowania do nich stawki właściwej dla usługi głównej, czyli najmu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Kosztami uzyskania przychodu są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny związku z prowadzoną działalnością winno wynikać, iż poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do osiągnięcia przychodów z danego źródła.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  • musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,
  • musi być należycie udokumentowany.

W myśl art. 23a pkt 1 ww. ustawy przez umowę leasingu rozumie się umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej 'finansującym', oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej 'korzystającym', podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty.

Stosownie do postanowień art. 23f ust. 1 ww. ustawy do przychodów finansującego i odpowiednio do kosztów uzyskania przychodów korzystającego nie zalicza się opłat, o których mowa w art. 23b ust. 1, w części stanowiącej spłatę wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:

  1. umowa leasingu została zawarta na czas oznaczony,
  2. suma ustalonych w umowie leasingu opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych,
  3. umowa zawiera postanowienie, że odpisów amortyzacyjnych w podstawowym okresie umowy leasingu dokonuje korzystający.

Jeżeli wysokość kwoty spłaty wartości środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych przypadających na poszczególne opłaty nie jest określona w umowie leasingu, ustala się ją proporcjonalnie do okresu trwania tej umowy ( art. 23f ust. 2 ww. ustawy).

Konstrukcja leasingu finansowego sprawia, że zaliczeniu bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu korzystającego podlegać będzie tylko tzw. odsetkowa część opłat leasingowych, natomiast koszty ponoszone w związku ze spłatą wartości początkowej, co następuje w kolejnych opłatach leasingowych, mogą być zaliczone do kosztów poprzez dokonywane przez korzystającego odpisy amortyzacyjne od przedmiotu leasingu.

Kosztami uzyskania przychodów korzystającego są również koszty podatku od środków transportowych, jeżeli w umowie leasingu zastrzeżono, że korzystający będzie ponosił ciężar tych podatków.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, iż zamierza podpisać umowy leasingu finansowego. Umowy te będą spełniały kryteria określone w art. 23f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Obok faktury głównej dokumentującej płatności wynikające z zawartych umów, na rzecz Wnioskodawcy wystawiane będą faktury dokumentujące kwotę podatku od środków transportowych.

Reasumując, jeżeli umowa leasingu będzie spełniać warunki określone przepisem art. 23f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek od środków transportowych będzie mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego należy stwierdzić, że orzeczenie te zostały wydane w indywidualnej sprawie i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPB1/415-947/09-2/EC, interpretacja indywidualna

IPPP3/443-1188/09-2/KB, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika