PIT - w zakresie opodatkowania diet otrzymywanych przez członków rady stowarzyszenia.

PIT - w zakresie opodatkowania diet otrzymywanych przez członków rady stowarzyszenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 02.12.2010 r. (data wpływu 09.12.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania diet otrzymywanych przez członków rady stowarzyszenia - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 09.12.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania diet otrzymywanych przez członków rady stowarzyszenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Rada otrzymuje diety za posiedzenie w wysokości 150,00 zł brutto. Kwota nie jest określona w wysokości miesięcznej, ale za posiedzenie, więc takiej diety nie można opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych /tj. przychody do 200 zł miesięcznie/.

Ponadto z członkiem rady stowarzyszenia nie zawarto żadnej umowy cywilnoprawnej, ani innej umowy, a przyznane diety za posiedzenie dla członka rady wynikają z regulaminu rady zatwierdzonego przez organ stanowiący stowarzyszenia, tj. walne zgromadzenie członków orazuchwałę walnego zgromadzenia o wysokości diet dla członków rady.

Zgodnie z art. 13 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście uznaje się m.in. przychody niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Zgodnie z dokumentami rejestrowymi stowarzyszenia: statutem, KRS-em rada stowarzyszenia nie jest organem stanowiącym osoby prawnej /jest nią walne zgromadzenie/. Forma organu stowarzyszenia jaką jest rada stowarzyszenia nie jest także tożsama z innym organem wymienionym w art. 13 ust. 7, nie jest bowiem też radą nadzorczą, bowiem rada nadzorcza występuje w spółkach kapitałowych. Rada stowarzyszenia zgodnie ze statutem jest organem decyzyjnym tylko w zakresie wyborów i oceny określonych projektów-operacji składanych przez beneficjentów środków unijnych. Rada nie ma natomiast wpływu na stanowienie w sprawach stowarzyszenia. Te kompetencje posiada walne zgromadzenie, zarząd, komisja rewizyjna. W związku z powyższym diety członków rady stowarzyszenia nie podlegają artykułowi 13 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż rada stowarzyszenia nie jest organem stanowiącym ani innym wymienionym w tym przepisie.

W związku z tym dieta w wysokości 150,00 zł za posiedzenie członka rady stowarzyszenia stanowi inne źródło przychodów i należy w całości wypłacić kwotę diety członkowi rady za posiedzenie. Takie posiedzenia odbywają się w ciągu roku maksymalnie 3 razy. Po zakończeniu roku podatkowego należy wystawić dla członka rady informację PIT-8C. Podatnik ma w takim wypadku obowiązek sam rozliczyć i zapłacić podatek dochodowy w zeznaniu rocznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych diety otrzymywane przez członków rady stowarzyszenia... Czy należy traktować je jako przychody z innych źródeł określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ... Jeżeli tak, to czy należy wypłacić dietę w całości, tj. w wysokości 150,00 zł brutto, a po zakończonym roku podatkowym wystawić informację PIT-8C dla każdego członka rady i każdy z nich dokona rozliczenia i następnie zapłaty podatku w zeznaniu rocznym...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy kwoty wypłacane członkom rady stowarzyszenia - diety należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych, t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307 ze zm.). Nie stanowią one bowiem przychodów otrzymywanych przez osoby należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 updof). Rada stowarzyszenia nie jest organem stanowiącym ani innym organem wymienionym w art. 13 ust. 7. Świadczenia z tego tytułu należy więc rozpoznawać jako inne świadczenia na rzecz członków stowarzyszenia. Kwoty diet powinny być więc opodatkowane według skali, przy czym ustawa nie przewidziała możliwości zastosowania koszów uzyskania przychodu (art. 20 updof).

Od przychodów z innych źródeł płatnicy nie są jednak obowiązani pobierać zaliczki, jedynym ich obowiązkiem jest wystawienie informacji PIT-8C (art. 42a updof). Kwoty diet należy więc członkom rady przekazać w całości, opodatkowania dokonają oni samodzielnie w zeznaniu rocznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Jak stanowi art. 13 pkt 7 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy wynika, iż źródłem przychodów są również inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie ?w szczególności?, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż rada stowarzyszenia Lokalnej Grupy Działania otrzymuje diety za posiedzenie w wysokości 150,00 zł brutto. Z członkiem rady stowarzyszenia nie zawarto żadnej umowy cywilnoprawnej, ani innej umowy, a przyznane diety za posiedzenie dla członka rady wynikają z regulaminu rady zatwierdzonego przez organ stanowiący stowarzyszenia, tj. walne zgromadzenie członków oraz uchwałę walnego zgromadzenia o wysokości diet dla członków rady. Zgodnie z dokumentami rejestrowymi stowarzyszenia: statutem, KRS-em rada stowarzyszenia nie jest organem stanowiącym osoby prawnej /jest nią walne zgromadzenie/. Forma organu stowarzyszenia jaką jest rada stowarzyszenia nie jest także tożsama z innym organem wymienionym w art. 13 pkt 7, nie jest bowiem tez radą nadzorczą, bowiem rada nadzorcza występuje w spółkach kapitałowych. Rada stowarzyszenia zgodnie ze statutem jest organem decyzyjnym tylko w zakresie wyborów i oceny określonych projektów-operacji składanych przez beneficjentów środków unijnych. Rada nie ma natomiast wpływu na stanowienie w sprawach stowarzyszenia. Te kompetencje posiada walne zgromadzenie, zarząd, komisja rewizyjna. Rada stowarzyszenia nie jest organem stanowiącym ani innym wymienionym w tym przepisie.

Przychody członków rady stowarzyszenia z tytułu pełnionych funkcji, byłyby przychodami ze źródła określonego w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych gdyby rada stowarzyszenia była organem stanowiącym osoby prawnej. Z zawartych we wniosku informacji wynika, iż rada stowarzyszenia nie jest organem stanowiącym stowarzyszenia. Oznacza to, że brak jest przesłanek prawnych do zaliczenia przedmiotowych przychodów do kategorii określonej w art. 13 pkt 7 ww. ustawy. Przychody z tego źródła nie mieszczą się również w zakresie żadnej innej kategorii przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

W tym stanie prawnym i faktycznym przychody członków rady stowarzyszenia zaliczyć należy do innych przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Natomiast w myśl art. 45 ust. 1 powołanej ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Mając na uwadze powyższe przepisy, diety otrzymane przez członków rady stowarzyszenia stanowią przychody z innych źródeł. Na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika, wypłata diety następuję więc w kwocie brutto, zaś podatnik sam dokonuje rozliczenia powyższych dochodów w zeznaniu podatkowym i zapłaty podatku. Na Wnioskodawcy spoczywa jedynie obowiązek wystawienia PIT-8C stosownie do treści art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika