Mając na uwadze literalne brzmienie powołanego przepisu art. 24 ust. 15 ww. ustawy, podstawa ustalenia (...)

Mając na uwadze literalne brzmienie powołanego przepisu art. 24 ust. 15 ww. ustawy, podstawa ustalenia uzyskanego przez Nowego Ubezpieczonego dochodu w momencie wypłaty świadczenia powinna zostać ustalona zgodnie z dyspozycją ww. przepisu, czyli jako różnica pomiędzy wypłaconą kwotą świadczenia z tytułu umowy ubezpieczenia, a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy zarówno przez Dotychczasowego jak i Nowego Ubezpieczonego. Zatem Wnioskodawca jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z treścią ww. art. art. 41 ust. 4 w momencie wypłaty świadczenia z tytułu umowy ubezpieczenia na rzecz Nowego Ubezpieczonego powinien ustalić dochód z tego tytułu na podstawie przepisu art. 24 ust. 15 ww. ustawy. Dochód ten będzie stanowiła różnica pomiędzy wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń przez cały okres trwania umowy ubezpieczenia (suma składek faktycznie sfinansowanych przez Dotychczasowego Ubezpieczonego oraz Nowego Ubezpieczonego).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15.12.2011 r. (data wpływu 19.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z ustaleniem dochodu w związku z wypłatą świadczeń w wyniku zawartego czterostronnego porozumienia i wynikających z tego tytułu obowiązków płatnika (pytanie Nr 1 i Nr 2)? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 19.12.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z ustaleniem dochodu w związku z wypłatą świadczeń w wyniku zawartego czterostronnego porozumienia i wynikających z tego tytułu obowiązków płatnika.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka S.A. (?Wnioskodawca?) jest Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie. W ramach prowadzonej działalności jest ubezpieczycielem m.in. w zakresie dwóch typów umów ubezpieczenia grupowego zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a Ubezpieczającym (bankiem lub inną instytucją finansową), w ramach których ochroną ubezpieczeniową obejmowani są klienci Ubezpieczającego.

Pierwszy z wyżej wymienionych typów umów stanowią umowy ubezpieczenia grupowego z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi ze składką regularną (?Ubezpieczenia z Funduszami Kapitałowymi?). Drugi typ zawartych umów stanowią umowy ubezpieczenia grupowego z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi ze składką jednorazową (tzw. ?Produkty Strukturyzowane?).


Składki należne w ramach stosunku ubezpieczenia są płacone przez Ubezpieczającego, a finansowane przez ubezpieczonych.


Z uwagi na fakt, iż niektórzy ubezpieczeni nie są zainteresowani dalszym pozostawaniem w ramach stosunku ubezpieczenia w obu wyżej wskazanych typach umów oraz w związku z faktem, iż rezygnacja ubezpieczonego przed zakończeniem okresu ubezpieczenia wiąże się z wypłatą wartości wykupu (stanowiącej określony procent rachunku udziału ubezpieczonego), planowane jest zawieranie 4-stronnych porozumień (dalej: ?Porozumienie? lub odpowiednio ?Porozumienia?), mających na celu przeniesienie praw i obowiązków wynikających z przystąpienia ubezpieczonych do ww. umów, którego stronami będą:

  1. Wnioskodawca,
  2. Ubezpieczający,
  3. Dotychczasowy Ubezpieczony oraz
  4. Nowy Ubezpieczony - będący nowym klientem Ubezpieczającego i Wnioskodawcy.

W wyniku zawarcia Porozumienia dojdzie do zmiany przedmiotu ubezpieczenia. Od momentu zawarcia Porozumienia ochroną ubezpieczeniową będzie objęte życie Nowego Ubezpieczonego oraz dojdzie do przeniesienia praw i przejęcie zobowiązań Dotychczasowego Ubezpieczonego, wynikających z grupowego ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowymi Funduszami Kapitałowymi oraz ubezpieczeń strukturyzowanych.

Wnioskodawca nie będzie uczestniczył w dokonywaniu wzajemnych rozliczeń finansowych pomiędzy Dotychczasowym Ubezpieczonym a Nowym Ubezpieczonym - przejmującym obowiązki wynikające ze stosunku ubezpieczenia. Wnioskodawca nie będzie też ingerował w sposób dokonania rozliczenia oraz podstawę prawną stanowiącą podstawę do cesji praw i obowiązków ubezpieczonego wynikających z umowy ubezpieczenia.


Nabycie przez Nowego Ubezpieczonego praw wynikających z dwóch typów umów ubezpieczenia odbędzie się w zależności od uznania Nowego i Dotychczasowego Ubezpieczonego:

  1. w drodze dokonania odpłatnej cesji tych praw i obowiązków, przy czym kwota odpłatności zostanie dowolnie określona przez strony;
  2. w formie darowizny;

- określanych dalej łącznie jako ?Nabycie?.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w razie zawarcia 4-stronnego Porozumienia oraz wstąpienia do stosunku ubezpieczenia przez Nowego Ubezpieczonego w miejsce Dotychczasowego Ubezpieczonego za odpłatnością określoną według uznania Dotychczasowego Ubezpieczonego oraz Nowego Ubezpieczonego oraz kontynuowania stosunku ubezpieczenia przez Nowego Ubezpieczonego po stronie Wnioskodawcy jako płatnika powstanie obowiązek potrącenia podatku dochodowego od osób fizycznych uzyskanego od dochodu z tytułu inwestowania składki w ramach ubezpieczenia z funduszem kapitałowym z regularną składką oraz w ramach Produktów Strukturyzowanych związanych z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym z jednorazową składką obliczonego jako różnica pomiędzy wartością wypłaconego świadczenia na rzecz Nowego Ubezpieczonego związanego z zakończeniem ubezpieczenia a wartością wszystkich składek zapłaconych w związku z istnieniem stosunku ubezpieczenia, tj. składek zapłaconych zarówno przez Dotychczasowego, jak i Nowego Ubezpieczonego?
  2. Czy w razie zawarcia 4-stronnego Porozumienia oraz wstąpienia do stosunku ubezpieczenia przez Nowego Ubezpieczonego w miejsce Dotychczasowego Ubezpieczonego pod tytułem darmym (cesja praw i obowiązków pod tytułem darmym) oraz kontynuowania stosunku ubezpieczenia przez Nowego Ubezpieczonego po stronie Wnioskodawcy jako płatnika powstanie obowiązek potrącenia podatku dochodowego od osób fizycznych uzyskanego od dochodu z tytułu inwestowania składki w ramach ubezpieczenia z funduszem kapitałowym z regularną składką oraz w ramach Produktów Strukturyzowanych z jednorazową składką związanych z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym obliczonego jako różnicę pomiędzy wartością wypłaconego świadczenia na rzecz Nowego Ubezpieczonego związanego z zakończeniem ubezpieczenia a wartością wszystkich składek zapłaconych w związku z istnieniem stosunku ubezpieczenia, tj. składek zapłaconych zarówno przez Dotychczasowego jak i Nowego Ubezpieczonego?
  3. W razie negatywnej odpowiedzi na pytanie 1 w jaki sposób należy ustalić dochód u Nowego Ubezpieczonego od którego potrącany jest podatek dochodowy przez płatnika w związku z zakończeniem stosunku ubezpieczenia, jeżeli doszło do zawarcia Porozumienia, w której odpłatność została ustalona pomiędzy Dotychczasowym Ubezpieczonym i Nowym Ubezpieczonym?
  4. W razie negatywnej odpowiedzi na pytanie 2 w jaki sposób należy ustalić dochód u Nowego Ubezpieczonego, od którego potrącany jest podatek dochodowy przez płatnika w związku z zakończeniem stosunku ubezpieczenia, jeżeli doszło do zawarcia Porozumienia, w której cesja praw i obowiązków ubezpieczonego wynikająca z umowy ubezpieczenia nastąpiła pod tytułem darmym pomiędzy Dotychczasowym Ubezpieczonym i Nowym Ubezpieczonym?


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1 i 2.


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że uzyskany przez Nowego Ubezpieczonego dochód w momencie wypłaty świadczenia powinien zostać ustalony zgodnie z dyspozycją przepisu art. 24 ust. 15 Ustawy PIT, czyli jako różnica pomiędzy wypłaconą kwotą świadczenia z tytułu umowy ubezpieczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy. Co do zasady wypłaty z tytułu ubezpieczeń osobowych oraz majątkowych są wolne od podatku dochodowego (art. 21 ust. 1 pkt 4 Ustawy PIT). Zasada ta nie dotyczy jednakże ubezpieczeń osobowych oraz majątkowych, które:

  1. stanowią odszkodowanie za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z której dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c;
  2. stanowią dochód, o którym mowa w przepisie art. 24 ust. 15 Ustawy PIT.

Zgodnie z treścią przepisu art. 24 ust. 15 Ustawy PIT dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy?.

Powyżej przywołana regulacja jest wyjątkiem od zasady zwolnienia z opodatkowania otrzymanych kwot z ubezpieczeń majątkowych i osobowych. Oznacza ona, że dochód powstały w wyniku wypłaty świadczeń z tytułu ubezpieczenia, w związku z którym wpłacane przez podatnika składki były przekazywane na fundusz kapitałowy, ustalany jest na zasadach przewidzianych w tym przepisie.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 30a ust. 1 pkt 5 Ustawy PIT dochód z tytułu wypłaty kwoty należnej ubezpieczonemu, uzyskanej ze składek inwestowanych w fundusze kapitałowe, traktowany jest jako dochód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych i jest on opodatkowany zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym. Jako taki, dochód ten nie łączy się z innymi dochodami Nowego Ubezpieczonego, zgodnie z przepisem art. 30a ust. 7 Ustawy PIT.

W tej sytuacji zgodnie z przepisem art. 41 ust. 4 Ustawy PIT Wnioskodawca jako podmiot wypłacający świadczenia jest płatnikiem 19% podatku dochodowego z tego tytułu. Ma on więc obowiązek obliczyć wysokość podatku od wypłaconego Nowemu Ubezpieczonemu świadczenia, pobrać ten podatek i dokonać jego wpłaty do urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy.

Stanowisko dotyczące opisanych wyżej zasad opodatkowania dochodów z tytułu wypłaty świadczeń z polisy związanych z funduszami kapitałowymi prezentowane jest również przez organy podatkowe (vide: interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Nr ITPB1/415-238b/10/AD, interpretacja indywidulana z dnia 10 października 2007 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (Nr IPPB2/415-35/07-2/RL).


Wątpliwości Wnioskodawcy budzi jednak sposób określenia wysokości osiągniętego przez Nowego Ubezpieczonego dochodu powstałego w wyniku wypłaty świadczeń z tytułu umowy ubezpieczenia.


Przepis art. 24 ust. 15 Ustawy PIT określający zasady ustalania dochodu z tytułu środków zainwestowanych w fundusze kapitałowe stanowi, iż podstawą ustalenia dochodu są faktycznie wpłacone składki, nie precyzując przy tym czy składki te powinny zostać opłacone wyłącznie przez podatnika, dla którego ustalany jest dochód z tego tytułu. Z tego względu wątpliwości Wnioskodawcy jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego, wywołuje sytuacja, w której dochodzi do cesji praw i obowiązków Dotychczasowego Ubezpieczonego z umowy ubezpieczenia (opłacającego składki do momentu cesji) na Nowego Ubezpieczonego (opłacającego składki od momentu cesji).

Zatem zgodnie z literalną wykładnią powołanego wyżej przepisu wynikałoby, że dochodem Nowego Ubezpieczonego z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej jest różnica między wypłacaną kwotą świadczenia, a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy, zarówno jeżeli przedmiotem faktycznie finansującym składki był dotychczasowy jak i nowy ubezpieczony.

Należy zaznaczyć, iż w takiej sytuacji w momencie wypłaty świadczenia u Nowego Ubezpieczonego powstanie przychód z tytułu wpłaconych przez Dotychczasowego Ubezpieczonego do zakładu ubezpieczeń składek, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy. Przychód ten Nowy Ubezpieczony jest obowiązany wykazać w swoim zeznaniu rocznym i opodatkować na zasadach ogólnych.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, Wnioskodawca jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w momencie wypłaty świadczenia z tytułu umowy ubezpieczenia na rzecz Nowego Ubezpieczonego powinien ustalić dochód z tego tytułu na podstawie przepisu art. 24 ust. 15 Ustawy PIT. Dochód ten będzie stanowiła różnica pomiędzy wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń przez cały okres trwania umowy ubezpieczenia (suma składek faktycznie sfinansowanych przez Dotychczasowego Ubezpieczonego oraz Nowego Ubezpieczonego).


Ad. 3 i 4.


W przypadku gdy zaprezentowane powyżej stanowisko Wnioskodawcy nie zostanie uznane za prawidłowe Wnioskodawca prezentuje poniżej inny możliwy sposób ustalenia wysokości dochodu uzyskanego przez Nowego Ubezpieczonego w momencie wypłaty świadczenia, chociaż uznaje że wyżej wymieniony sposób jest niezgodny z przepisem art. 24 ust. 15 ustawy PIT.

Ponieważ nabycie przez Nowego Ubezpieczonego praw wynikających z umowy ubezpieczenia (wstąpienie w prawa i obowiązki osoby ubezpieczonej) odbędzie się w drodze:

  1. dokonania odpłatnej cesji prawi obowiązków lub
  2. w formie darowizny (cesja praw i obowiązków pod tytułem darmym).

W związku z powyższym Nowy Ubezpieczony poniesie określone koszty związane zarówno z odpłatnym nabyciem lub też darowizną. Koszty związane z Nabyciem mogą się różnić od sumy wpłaconych składek przez Dotychczasowego Ubezpieczonego, mogą być one zarówno wyższe, jak i niższe albo też takie same jak kwota wpłaconych składek przez Dotychczasowego Ubezpieczonego.

Dlatego też w przypadku wypłaty świadczenia Nowemu Ubezpieczonemu, przychód Nowego Ubezpieczonego powinien być pomniejszony wyłącznie o: (i) składki, które faktycznie zostały przez niego zapłacone (ii) oraz wydatki poniesione na Nabycie praw wynikających z umowy ubezpieczenia. Zatem uzyskany przez Nowego Ubezpieczonego dochód obliczony będzie jako różnica pomiędzy kwotą wypłaconego świadczenia z tytułu umowy ubezpieczenia oraz wysokością poniesionych kosztów Nabycia oraz łącznej sumy składek wpłaconych przez Nowego Ubezpieczonego do zakładu ubezpieczeń.

W celu umożliwienia ustalenia dochodu Nowego Ubezpieczonego (w opisany powyżej sposób) Wnioskodawca powinien znać wartość rozliczenia finansowego związanego z Nabyciem dokonanego pomiędzy Nowym Ubezpieczonym oraz Dotychczasowym Ubezpieczonym.

Wnioskodawca jest jednak zdania, iż nie należy odchodzić od wykładni językowej normy prawnej w sytuacji gdy jest ona całkowicie jasna. Z tego względu podstawę ustalenia dochodu Nowego Ubezpieczonego w analizowanej sytuacji powinna być wyłącznie regulacja wskazana w przepisie art. 24 ust. 15 Ustawy PIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w odniesieniu do zadanych pytań Nr 1 i Nr 2 uznaje się za prawidłowe.


Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi ocena stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w odniesieniu do zadanych we wniosku pytań Nr 1 i 2.


Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie natomiast do treści art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są kapitały pieniężne, za które ? zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 - uważa się m.in. przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Pojęcie ?fundusze kapitałowe? zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym są nimi ?fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych?.

Wobec powyższego pod pojęciem ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego w ubezpieczeniu na życie związanego z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (dział I grupa 3 załącznika do ustaw) należy rozumieć ? stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 11, poz. 66), wydzielony fundusz aktywów, stanowiący rezerwę tworzoną ze składek ubezpieczeniowych, inwestowany w sposób określony w umowie ubezpieczenia.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem:

  1. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c,
  2. dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 15.

Stosownie natomiast do art. 24 ust. 15 Ustawy PIT dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy?.

Przepis art. 24 ust. 15 ww. ustawy jest regulacją szczególną w stosunku do unormowań zawartych w art. 9 ust. 2 tejże ustawy, zgodnie z którymi, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Natomiast podstawową funkcją i celem powołanego art. 24 ust. 15 ww. ustawy w odniesieniu do wskazanego w nim przypadku jest szczególny sposób ustalania wysokości dochodu, jako różnicy między wypłaconą kwotą świadczenia, a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń.

Zatem przywołane powyżej uregulowania prawne ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią o opodatkowaniu dochodów z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia, zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi.

Dochód z tytułu wypłaty kwoty należnej ubezpieczonemu, uzyskanej ze składek inwestowanych w fundusze kapitałowe, traktowany jest jako dochód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych i jest on opodatkowany zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym (art. 30a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy),dochodu tego nie łączy się z innymi dochodami, zgodnie z przepisem art. 30a ust. 7 Ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Kwoty pobranego zryczałtowanego podatku stosownie do art. 42 ust. 1 powyższej ustawy, płatnicy przekazują w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik jest osobą fizyczną według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności jest ubezpieczycielem m.in. w zakresie dwóch typów umów ubezpieczenia grupowego zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a Ubezpieczającym (bankiem lub inną instytucją finansową), w ramach których ochroną ubezpieczeniową obejmowani są klienci Ubezpieczającego.

Z uwagi na fakt, iż niektórzy ubezpieczeni nie są zainteresowani dalszym pozostawaniem w ramach stosunku ubezpieczenia w obu wyżej wskazanych typach umów oraz w związku z faktem, iż rezygnacja ubezpieczonego przed zakończeniem okresu ubezpieczenia wiąże się z wypłatą wartości wykupu (stanowiącej określony procent rachunku udziału ubezpieczonego), planowane jest zawieranie 4-stronnych porozumień w celu przeniesienie praw i obowiązków wynikających z przystąpienia ubezpieczonych do umów, którego stronami będą: Wnioskodawca, Ubezpieczający, Dotychczasowy Ubezpieczony oraz Nowy Ubezpieczony - będący nowym klientem Ubezpieczającego i Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie będzie uczestniczył w dokonywaniu wzajemnych rozliczeń finansowych pomiędzy Dotychczasowym Ubezpieczonym a Nowym Ubezpieczonym - przejmującym obowiązki wynikające ze stosunku ubezpieczenia.

W wyniku zawarcia Porozumienia dojdzie do zmiany przedmiotu ubezpieczenia. Od momentu zawarcia Porozumienia ochroną ubezpieczeniową będzie objęte życie Nowego Ubezpieczonego oraz dojdzie do przeniesienia praw i przejęcia zobowiązań Dotychczasowego Ubezpieczonego, wynikających z grupowego ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowymi Funduszami Kapitałowymi oraz ubezpieczeń strukturyzowanych. Nabycie przez Nowego Ubezpieczonego praw wynikających z dwóch typów umów ubezpieczenia odbędzie się w zależności od uznania Nowego i Dotychczasowego Ubezpieczonego: w drodze dokonania odpłatnej cesji tych praw i obowiązków, przy czym kwota odpłatności zostanie dowolnie określona przez strony; w formie darowizny;- określanych dalej łącznie jako ?Nabycie?.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi w jaki sposób należy określić wysokość osiągniętego przez Nowego Ubezpieczonego dochodu powstałego w wyniku wypłaty świadczeń z tytułu umowy ubezpieczenia w sytuacji, w której dochodzi do cesji praw i obowiązków Dotychczasowego Ubezpieczonego z umowy ubezpieczenia (opłacającego składki do momentu cesji) na Nowego Ubezpieczonego (opłacającego składki od momentu cesji).

Mając na uwadze literalne brzmienie powołanego wyżej przepisu art. 24 ust. 15 ww. ustawy, podstawa ustalenia uzyskanego przez Nowego Ubezpieczonego dochodu w momencie wypłaty świadczenia powinna zostać ustalona zgodnie z dyspozycją ww. przepisu, czyli jako różnica pomiędzy wypłaconą kwotą świadczenia z tytułu umowy ubezpieczenia, a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy zarówno przez Dotychczasowego jak i Nowego Ubezpieczonego.

Zatem Wnioskodawca jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z treścią ww. art. art. 41 ust. 4 w momencie wypłaty świadczenia z tytułu umowy ubezpieczenia na rzecz Nowego Ubezpieczonego powinien ustalić dochód z tego tytułu na podstawie przepisu art. 24 ust. 15 ww. ustawy. Dochód ten będzie stanowiła różnica pomiędzy wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń przez cały okres trwania umowy ubezpieczenia (suma składek faktycznie sfinansowanych przez Dotychczasowego Ubezpieczonego oraz Nowego Ubezpieczonego).


Mając na uwadze powyższe, udzielenie odpowiedzi na zadane we wniosku pytanie Nr 3 i 4 stało się bezprzedmiotowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika