Czy mając na uwadze przepis art. 26 ust.1 pkt 2 Iit. b) ustawy, płatnik powinien wykazać składki (...)

Czy mając na uwadze przepis art. 26 ust.1 pkt 2 Iit. b) ustawy, płatnik powinien wykazać składki ZUS za 2006 r. potrącone z wynagrodzenia za m-c marzec 2007 r. - w PIT - 11 za 2007 r. czy w skorygowanym PIT - 11 za 2006 r. - w przypadku szczególnej sytuacji - przedstawionej powyżej, gdy podatnik przed terminem rozliczenia rocznego, a po otrzymaniu PIT - 11 za 2006 r. zgłasza swoje zastrzeżenia odnośnie poprawności wystawionego przez płatnika PIT - 11 za 2006 r. Płatnik je uznaje w m-cu marcu 2007 r., przesyła skorygowany PIT - 11 za 2006 r. ujmując te składki za 2006 r. w skorygowanym PIT 11 za 2006 r., a podatnik rozlicza je w rozliczeniu podatkowym za 2006 r. - w PIT - 37, czy też składki te ze względu na finansowe ich potrącenie z winy płatnika z wynagrodzenia podatnika w m-cu marcu 2007 r. - powinny być ujęte w PIT - 11 za 2007 r. w sytuacji gdy płatnik skorygował dekIarację ZUS RCA za 2006 r. - wykazując naliczenie składek emerytalno - rentowych za 2006 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 10.12.2010 r. (doręczonym osobiście w dniu 10.12.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uregulowania przez płatnika nieprawidłowego pobrania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 10.12.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie skutków podatkowych uregulowania przez płatnika nieprawidłowego pobrania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Z dniem 28.08.2006 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła pracę w Firmie Sp. z o.o. - obecnie S.A. (następca prawny ). Płatnik uzyskał ze strony Wnioskodawcy informację, że w okresie 01.01.2006 r. do 27.08.2006 r. Wnioskodawczyni nie pracowała i nie uzyskiwała żadnych innych dochodów ? a w konsekwencji nie opłacała składek ZUS na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. W związku z tym w okresie od 01.01.2000 r. do 27.08.2006 r. Wnioskodawczyni nie przekroczyła kwoty rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

Płatnik- (obecnie) S.A. - błędnie nie potrącił z wynagrodzenia Wnioskodawczyni należnych składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za okres 28.08.2006 r. do 31.12.2006 r. ? uważając, iż Wnioskodawczyni przekroczyła kwotę rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe wykazując też błędnie w dokumentach Wnioskodawczyni ZUS RMUA.

Po otrzymaniu w 2007 r. PIT - 11 za okres 28.08.2006 r. - 31.12.2006 r. ? Wnioskodawczyni zgłosiła płatnikowi brak wykazania odliczonych składek ZUS emerytalno ? rentowych za ten okres. Płatnik - (podobno) po uzgodnieniu z Izbą Skarbową całej zaistniałej sytuacji (taką informację Wnioskodawczyni uzyskała w dniu 19.03.2007 r. drogą e-mailową od osoby, która przygotowywała dla Wnioskodawczyni korektę PIT - 11 za 2006 r. ) - zobowiązał się do skorygowania wystawionej dla Wnioskodawczyni informacji PIT - 11 za 2006 r. poprzez ujęcie w skorygowanej PIT - 11 za 2006 r. - nie potrąconych składek emerytalno - rentowych za okres 28.08.2006 r. ? 31.12.2006 r. Jednocześnie Wnioskodawczyni uzgodniła z pracodawcą, iż składki te zostaną - dla rozliczenia finansowego z płatnikiem - potrącone z wynagrodzenia Wnioskodawczyni za m-c marzec 2007 r.

Wnioskodawczyni swoje zeznanie roczne PIT - 37 za 2006 r. wypełniła i złożyła w dniu 26.04.2007 r. do właściwego Urzędu skarbowego - w oparciu o skorygowany o składki emerytalno - rentowe za 2006 r. (wykazujący te składki) - otrzymany od płatnika skorygowany PIT ? 11 za 2006 r.

W dniu 26.03.2009 r. Wnioskodawczyni złożyła do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w W - reklamację odnośnie braku składek na indywidualnym rachunku Wnioskodawczyni w Otwartym Funduszu Emerytalnym za okres 09-12/2006 r. ZUS w odpowiedzi na reklamację - w piśmie z dnia 27.04.2009 r. stwierdził, iż zostało wszczęte postępowanie wyjaśniające w sprawie braku ww. składek oraz informując, iż rzeczywiście Wnioskodawczyni nie przekroczyła w okresie 01 - 07.2006 r. górnej granicy rocznej podstawy na ubezpieczenie emerytalno - rentowe w 2006 r. i ograniczenie przez płatnika - naliczania składek było bezzasadne ? do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawczyni załączyła kopię pisma ZUS.

Po licznych interwencjach Wnioskodawczyni - w dniu 14.07.2009 r. płatnik S.A. przesłał korekty ZUS RCA za 2006 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - wykazując naliczenie ww. składek za 2006 r.

Jednocześnie wyjaśniając brak składek z ZUS ? Wnioskodawczyni wyjaśniała brak składek ZUS - z płatnikiem. Okazało się, iż płatnik pomimo iż przesłał Wnioskodawczyni skorygowany PIT - 11 za 2006 r. o ww. składki, to ponownie te same składki wykazał jako składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit b) ustawy - w pozycji 81 - PIT - 11 za 2007 r. - powiększył w ten sposób składki odliczone od wynagrodzenia za 2007 r. - kumulując je do odliczenia.

W chwili obecnej od kilku miesięcy Wnioskodawczyni próbuje nakłonić płatnika - S.A. do skorygowania PIT - 11 za 2007 r. o składki emerytalno - rentowe za 2006 r. - według Wnioskodawcy błędnie ujęte w PIT 11 za 2007 r.

W dniu 08.11.2010 r. płatnik przysłał Wnioskodawczyni nowy skorygowany PIT - 11 za 2006 r. bez ujętych składek emerytalno - rentowych za 2006 r. ? twierdząc, iż Wnioskodawczyni błędnie wykazała na podstawie skorygowanego PIT - 11 za 2006 r. (uzyskanego od płatnika w m - cu marcu 2007 r.) składki emerytalno - rentowe w PIT 37 za 2006 r. Jednocześnie płatnik twierdzi, iż prawidłowo wykazał składki emerytalno - rentowe za 2006 r. w PIT - 11 za 2007 r. w pozycji 81 ponieważ potrącenia (finansowego) równowartości składek emerytalno - rentowych za 2006 r. z wynagrodzenia Wnioskodawczyni dokonał po interwencji Wnioskodawczyni w marcu 2007 r.

Wnioskodawczyni twierdzi, że jej sytuacja jako podatnika jest szczególna. Płatnik błędnie nie odliczył z wynagrodzenia Wnioskodawczyni w 2006 r. składek emerytalno - rentowych należnych za okres 28.08.2006 r. do 31.12.2006 r. ? pomimo, iż Wnioskodawczyni nie przekroczyła kwoty rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe - co także stwierdził ZUS w swoim piśmie z dnia 27.04.2009 r. Wnioskodawczyni bezpośrednio po otrzymaniu PIT - 11 za 2006 r. i stwierdzeniu nieprawidłowości - przed rozliczeniem podatkowym za 2006 r. ? zgłosiła, iż otrzymała błędny PIT - 11 za 2006 r. prosząc o jego skorygowanie. Ponadto płatnik składek ma obowiązek sprawdzenia prawidłowości danych przekazanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w imiennym raporcie miesięcznym dotyczącym danego roku kalendarzowego nie później, niż do dnia 30 kwietnia następnego roku.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości powinien złożyć dokumenty rozliczeniowe korygujące. Interweniując w sprawie PIT - 11 za 2006 r. Wnioskodawczyni ustaliła z osobą odpowiedzialną w imieniu płatnika - w miesiącu marcu 2007 r., iż zostaną przygotowane i przesłane korekty dokumentów rozliczeniowych ZUS do ZUS i do Wnioskodawczyni. Jednocześnie Wnioskodawczyni podkreśla, iż informowała płatnika, iż w 2006 r. nie pracowała nigdzie przed zatrudnieniem w (obecnie) S.A. i płatnik nie opłacał ZUS w okresie 01.01.2006 ? 28.08.2006 r.

W chwili obecnej na skutek nie możliwości porozumienia się z płatnikiem - po wymianie licznej korespondencji z płatnikiem (Kancelarią prawną - reprezentującą płatnika) Wnioskodawczyni czuje się bezsilna.

Zdaniem Wnioskodawczyni składając rozliczenie roczne za 2006 r. opierając się na skorygowanym PIT - 11 za 2006 r. uzyskanym od płatnika ? Wnioskodawczyni postąpiła prawidłowo odliczając składki emerytalno - rentowe za 2006 r. pomimo ich finansowego potrącenia - po wyjaśnieniach z płatnikiem - z wynagrodzenia Wnioskodawczyni za m-c marzec 2007 r. Zdaniem Wnioskodawczyni płatnik błędnie ponownie wykazał składki emerytalno - rentowe w PIT - 11 za 2007 r. i w związku z tym Wnioskodawczyni powinna skorygować złożone zeznanie roczne za 2007 r. - na podstawie korekty PIT - 11 za 2007 r. - z czym nie zgadza się płatnik.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy mając na uwadze przepis art. 26 ust.1 pkt 2 Iit. b) ustawy, płatnik powinien wykazać składki ZUS za 2006 r. potrącone z wynagrodzenia za m-c marzec 2007 r. - w PIT - 11 za 2007 r. czy w skorygowanym PIT - 11 za 2006 r. - w przypadku szczególnej sytuacji - przedstawionej powyżej, gdy podatnik przed terminem rozliczenia rocznego, a po otrzymaniu PIT - 11 za 2006 r. zgłasza swoje zastrzeżenia odnośnie poprawności wystawionego przez płatnika PIT - 11 za 2006 r. Płatnik je uznaje w m-cu marcu 2007 r., przesyła skorygowany PIT - 11 za 2006 r. ujmując te składki za 2006 r. w skorygowanym PIT 11 za 2006 r., a podatnik rozlicza je w rozliczeniu podatkowym za 2006 r. - w PIT - 37, czy też składki te ze względu na finansowe ich potrącenie z winy płatnika z wynagrodzenia podatnika w m-cu marcu 2007 r. - powinny być ujęte w PIT - 11 za 2007 r. w sytuacji gdy płatnik skorygował dekIarację ZUS RCA za 2006 r. - wykazując naliczenie składek emerytalno - rentowych za 2006 r.

Zdaniem Wnioskodawcy

Płatnik poprawnie wykazał - po interwencji Wnioskodawczyni w m - cu marcu 2007 r. naliczenie składek ZUS emerytalno - rentowych za 2006 r. w PIT - 11 za 2006 r. ? Natomiast Wnioskodawczyni prawidłowo wykazała je w rocznym zeznaniu PIT - 37 za 2006 r. Jako podatnik przed rozliczeniem rocznym - po otrzymaniu PIT - 11 za dany rok Wnioskodawczyni ma obowiązek wyjaśnić ewentualne niezgodności - co też Wnioskodawczyni zrobiła. W momencie zatrudniania w SA Wnioskodawczyni informowała, iż nigdzie wcześniej w 2006 r. nie pracowała i nie przekroczyła kwoty rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe w 2006 r.

Ponadto zdaniem Wnioskodawczyni w przedstawionym stanie faktycznym płatnik nie powinien wykazywać składek za 2006 r. potrąconych w m - cu marcu 2007 r. i wykazywać w PIT - 11 za 2007 r., pomimo, iż przepis art. 26 ust.1 pkt 2 lit. b) ustawy, mówi, iż podatnik może odliczyć Składki określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późniejszymi zm.):

  1. zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
  2. potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika z tym, że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawczyni jej przypadek należy traktować jako szczególny i składki emerytalno - rentowe za 2006 r. bez względu na ich fizyczne potrącenie z wynagrodzenia podatnika w m-cu marcu 2007 r. - wykazać je w PIT - 11 za 2006 r. oraz w zeznaniu rocznym PIT - 37 za 2006 r. podatnika - co podatnik uczynił. Jednocześnie płatnik powinien skorygować PIT - 11 za 2007 r. o ww. wymienione składki emerytalno - rentowe za 2006 r., a podatnik skorygować zeznanie roczne za 2007 r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z obowiązującym w 2006 r. brzmieniem art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3 i art. 28 ? 30 oraz 30a - 30c stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1 i 2, 4, 4a - 4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot składek, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu ? odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21 i 52, 52a i 52c, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast z obowiązującego w 2007 r. brzmienia art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy wynika, iż podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu ? odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 39 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2007 r. ? w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5. (?).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni z dniem 28.08.2006 r. rozpoczęła pracę w Firmie S Sp. z o.o. - obecnie S.A. (następca prawny ) informując pracodawcę, że w okresie 01.01.2006 r. do 27.08.2006 r. nie pracowała i nie uzyskiwała żadnych innych dochodów ? a w konsekwencji nie opłacała składek ZUS na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

Pracodawca błędnie nie potrącił z wynagrodzenia Wnioskodawczyni należnych składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za okres 28.08.2006 r. do 31.12.2006 r. ? przyjmując, iż Wnioskodawczyni przekroczyła kwotę rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe co wykazał błędnie w dokumentach ZUS RMUA.

Po otrzymaniu w 2007 r. PIT - 11 za okres 28.08.2006 r. - 31.12.2006 r. ? Wnioskodawczyni zgłosiła płatnikowi brak wykazania odliczonych składek ZUS emerytalno ? rentowych za ten okres. Płatnik zobowiązał się do skorygowania wystawionej dla Wnioskodawczyni informacji PIT - 11 za 2006 r. poprzez ujęcie w skorygowanej PIT - 11 za 2006 r. - nie potrąconych składek emerytalno - rentowych za okres 28.08.2006 r. ? 31.12.2006 r. Jednocześnie Wnioskodawczyni uzgodniła z pracodawcą, iż składki te zostaną potrącone z wynagrodzenia Wnioskodawczyni za m-c marzec 2007 r.

Wnioskodawczyni złożyła zeznanie roczne PIT - 37 za 2006 r. w dniu 26.04 2007 r. do właściwego Urzędu skarbowego - w oparciu o skorygowany o składki emerytalno-rentowe za 2006 r. (wykazujący te składki) - otrzymany od płatnika skorygowany PIT ? 11 za 2006 r.

Płatnik po licznych interwencjach Wnioskodawczyni - w dniu 14.07.2009 r. przesłał korekty ZUS RCA za 2006 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - wykazując naliczenie ww. składek za 2006 r.

W informacji PIT - 11 za 2007 r. w pozycji 81 płatnik ponownie wykazał składki za ww. okres, jako składki na ubezpieczenie społeczne, - powiększając w ten sposób składki odliczone od wynagrodzenia za 2007 r. pomimo, iż skorygowany PIT - 11 za 2006 r. o ww. składki został przesłany Wnioskodawczyni. W dniu 08.11.2010 r. płatnik przysłał Wnioskodawczyni nowy skorygowany PIT - 11 za 2006 r. bez ujętych składek emerytalno - rentowych za 2006 r. ? twierdząc, iż Wnioskodawczyni błędnie wykazała na podstawie skorygowanego PIT - 11 za 2006 r. (uzyskanego od płatnika w m - cu marcu 2007 r.) składki emerytalno - rentowe w PIT - 37 za 2006 r.

W związku z zaistniałą sytuacją powstała wątpliwość czy płatnik powinien wykazać składki ZUS za 2006 r. potrącone z wynagrodzenia za m-c marzec 2007 r. - w PIT - 11 za 2007 r., czy w skorygowanym PIT - 11 za 2006 r.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz treść przepisu art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy należy zauważyć, iż kwota nie potrąconej składki na ubezpieczenie społeczne (składki emerytalnej i rentowej) w 2006 r., którą pracodawca Wnioskodawczyni potrącił z wynagrodzenia za m-c marzec 2007 r. stanowi w istocie składkę na ubezpieczenie społeczne pobraną w 2007 r. ze środków Wnioskodawczyni.

Należy zatem stwierdzić, iż w świetle powołanych powyżej uregulowań art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zarówno w brzmieniu obowiązującym w 2006 r. jak i w 2007 r.) ww. składki podlegają odliczeniu w roku, w którym zostały zapłacone a nie w roku, w którym miały być potrącone przez pracodawcę od dochodu uzyskanego w tym właśnie roku przez pracownika.

Składki te, jak wynika z wniosku przypadają od wynagrodzeń Wnioskodawczyni osiągniętych w 2006 r., nie były jednak w 2006 r. potrącone i zapłacone. Nie mogą więc wpływać na wysokość zobowiązania podatkowego należnego za 2006 r. i tym samym brak było podstaw do sporządzenia korekty informacji PIT-11, a w konsekwencji złożenia zeznania podatkowego za 2006 r. z uwzględnieniem nie potrąconych i nie zapłaconych składek.

Przepis art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, iż jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Natomiast z § 2 tego artykułu wynika, iż skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Przy czym zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ww. Ordynacji podatkowej, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z treści art. 81 Ordynacji podatkowej wynika zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne organ podatkowy stwierdza, że złożenie Przez Panią korekty zeznania podatkowego za 2006 r. w zakresie skorygowania odliczenia od dochodu wykazanych składek na ubezpieczenie społeczne zapłaconych w 2007 r. jest zasadne. Składki te ? jak już wyżej wykazano ? nie mogły pomniejszać podstawy opodatkowania za 2006 r., bowiem nie były wtedy poniesione. Należy zauważyć, że żaden z przepisów ustawy Ordynacja podatkowa nie zawiera regulacji dotyczących ?szczególnych przypadków?, na podstawie których wynikałaby, możliwość nie dokonania korekty złożonego zeznania podatkowego w sytuacji opisanej w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ podatkowy zauważa, że na powyższe nie skutkuje również fakt dokonania przez płatnika korekty dekIaracji ZUS RCA za 2006 r. w oparciu o przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Należy stwierdzić, iż kwestia ta nie może być przedmiotem interpretacji indywidualnej, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej, ponieważ nie jest uregulowana przepisami prawa podatkowego, w związku z czym Minister Finansów nie jest organem właściwym do wydania interpretacji w tym zakresie.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Przepis art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż kwotę nie pobranych składek na ubezpieczenia społeczne (składki emerytalnej i rentowej) w 2006 r., która pobrana została ze środków pracownika w 2007 r., płatnik powinien wykazać w informacji PIT-11 ? w pozycji: ?Składki na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy? łącznie z kwotą składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 ze zm.) potrąconych w 2007 r. przez płatnika ze środków podatnika.

Składki na ubezpieczenia społeczne potrącone z wynagrodzenia przez pracodawcę Wnioskodawczyni w 2007 r. należało odliczyć w zeznaniu podatkowym za 2007 r., ponieważ w 2007 r. zostały zapłacone. Zgodnie bowiem z art. 45 ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym w 2007r.) podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8. Przy czym podatek dochodowy wynikający z zeznania jest podatkiem należnym od dochodów podatnika uzyskanych w roku podatkowym, chyba że właściwy organ podatkowy lub właściwy organ kontroli skarbowej wyda decyzję, w której określi inną wysokość podatku. (?) (art. 45 ust. 6 ustawy).

W tym miejscu należy jeszcze raz podkreślić, iż nie ma żadnych podstaw prawnych do wykazania w zeznaniu podatkowym za 2006 r. w związku z zapłaceniem w 2007 r. składek na ubezpieczenia społeczne, które powinny być potrącone z dochodu Wnioskodawczyni i wpłacone w 2006 r., ale które nie zostały potrącone i wpłacone w 2006 r. Zeznanie podatkowe za 2006 r. nie odzwierciedla faktycznej wysokości zobowiązania podatkowego za 2006 r. Pobrana przez pracodawcę w 2007 r. kwota składki na ubezpieczenie społeczne nie może wpływać na wysokość zobowiązania podatkowego za 2006 r.

Reasumując płatnik prawidłowo wykazał składki emerytalno - rentowe w PIT - 11 za 2007 r. i w związku z tym Wnioskodawczyni powinna skorygować złożone zeznanie roczne za 2006 r. - na podstawie otrzymanej w dniu 08.11.2010 r. korekty PIT - 11 za 2006 r. Na powyższe nie skutkuje również fakt dokonania przez płatnika korekty dekIaracji ZUS RCA za 2006 r. w oparciu o przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że dokument dołączony przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Zgodnie bowiem z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższego wynika, że organ właściwy do wydania interpretacji indywidualnej nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie jest zatem ani obowiązany ani uprawniony do analizy dołączonych do wniosku dokumentów ani do wykorzystania ich treści przy ocenie stanowiska Wnioskodawczyni. Organ ten jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika