Zakres obowiązków płatnika w związku z organizacją obchodów 40-lecia istnienia.

Zakres obowiązków płatnika w związku z organizacją obchodów 40-lecia istnienia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18.12.2012 r. (data wpływu 24.12.2012 r.) oraz piśmie z dnia 22.03.2013 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 12.03.2013 r. Nr IPPB2/415-1107/12-2/AK o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizacją obchodów 40-lecia istnienia I. ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24.12.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizacją obchodów 40-lecia istnienia I.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (dalej ?I.? lub ?Wnioskodawca?) jest organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła powstałą w 1973 r. i działającą na podstawie ustawy o rzemiośle z dnia 22 marca 1989 r. Zgodnie z ustawą o rzemiośle oraz statutem I., działalność I. obejmuje między innymi reprezentowanie interesów rzemieślników, promocję rzemiosła i wsparcie oraz integrację środowisk rzemieślniczych jak również działalność oświatową (nadzór nad procesem nauki w zawodzie oraz przeprowadzanie egzaminów). I. zrzesza przede wszystkim cechy oraz spółdzielnie rzemieślnicze z terenu Mazowsza oraz Podlasia. Podstawowym zadaniem cechów, których członkami są rzemieślnicy, jest utrwalanie więzi środowiskowych, prowadzenie na rzecz członków działalności społeczno-organizacyjnej, kulturalnej, oświatowej i gospodarczej, a także reprezentowanie interesów członków wobec organów administracji i sądów. I. wspiera działalność zrzeszonych w niej organizacji, w tym cechów, m.in. poprzez pomoc instruktażową i doradczą.

W styczniu 2013 roku w ramach prowadzonej działalności statutowej Wnioskodawca planuje organizację jubileuszowego spotkania dla środowisk rzemieślniczych zrzeszonych w I.. Spotkanie jubileuszowe odbędzie się z okazji 40-lecia istnienia I. i ma na celu kultywowanie tradycji i działalności I. oraz integrację środowiska rzemieślniczego. W trakcie spotkania Wnioskodawca przewiduje wręczenie honorowych odznaczeń dla zasłużonych członków w podziękowaniu za dotychczasową działalność na rzecz rzemiosła. Cztery osoby otrzymają Honorową Odznakę Rzemiosła o wartości w cenie zakupu nie przekraczającej 27,50 zł netto, Dwanaście osób będzie odznaczone srebrnym medalem a czternaście osób otrzyma złoty medal o wartości w cenie zakupu w obu wypadkach nie przekraczającej 73 zł netto. Platynowym medalem o wartości nie przekraczającej 82 zł netto zostanie odznaczone jedenaście osób. Odznaczani będą również pracownicy.

Obchody jubileuszu obejmować będą 1) poświęcenie nowego sztandaru I., 2) uroczysta Msza Święta, 3) poczęstunek, 4) uroczysta akademia, 5) uroczysta kolacja. Gościom oferuje się również możliwość noclegu i śniadania w hotelu, z której to mogą skorzystać również członkowie zarządu I. oraz jej pracownicy. W spotkaniu jubileuszowym planowany jest udział około 200 osób - przedstawicieli organizacji członkowskich. I. wyśle do każdej organizacji zaproszenia dla dwóch osób wybranych przez organizację (zaproszenia bezimienne). Udział dwóch przedstawicieli organizacji zrzeszonej oraz trzech osób w poczcie sztandarowym jest bezpłatny, natomiast w przypadku jeśli organizacja planuje oddelegować więcej niż dwie osoby, jest zobowiązana pokryć koszt pobytu dodatkowych osób w cenie 200 zł/osobę. Na chwilę obecną ani nawet na etapie następującym spotkaniu jubileuszowym nie jest możliwe stwierdzenie czy zryczałtowany szacowany koszt uczestnictwa dodatkowej osoby będzie wyższy od kosztów realnie poniesionych. Mogą wystąpić sytuacje, gdy z danej organizacji rzeczonej nie przyjedzie żaden przedstawiciel pomimo otrzymania zaproszeń na spotkanie jubileuszowe. Wstęp na spotkanie jubileuszowe odbywa się bez okazania zaproszenia, a I. nie prowadzi listy uczestników i nie będzie posiadała informacji, kto z przedstawicieli organizacji uczestniczył w spotkaniu. Na spotkaniu będą obecni pracownicy organizatora (Wnioskodawcy) w liczbie siedmiu osób, którzy mają czuwać nad niezakłóconym przebiegiem spotkania. Pracownicy otrzymają polecenie wyjazdu służbowego.

Wnioskodawca dokona zakupu znaczków okolicznościowych z logo I. 220 sztuk po 6 zł netto każdy, plakiet okolicznościowych z logo I. dla organizacji 31 szt. po 55 zł netto. Wszyscy uczestnicy otrzymają kalendarze i długopisy z logo I..

Wynagrodzenie dla firmy zewnętrznej obsługującej jubileusz (D.) będzie ustalone ryczałtowo, na podstawie ogólnie oszacowanej liczby osób, dla których ma być przygotowana obsługa cateringowa lub restauracyjna oraz zapewniony nocleg w hotelu. Wydatki ponoszone na zorganizowanie spotkania jubileuszowego obejmować będą min.: wynajęcie sali, usługi gastronomiczne, usługi noclegowe, parking. Koszty spotkania zostaną sfinansowane z bieżących środków obrotowych I.. Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że:

  • jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, oraz wykonuje zarówno czynności opodatkowane podatkiem VAT (wynajem pomieszczeń) jak również zwolnione z tego podatku (odpłatna działalność statutowa I.),
  • organizacja spotkania będzie mieć związek z działalnością statutową I.,
  • wręczone odznaczenia będą stanowiły honorowe wyróżnienia za zasługi dla rzemiosła i zostaną wręczone nieodpłatnie.

Pismem z dnia 12.03.2013 r. Nr IPPB2/415-1107/12-2/AK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie:

  • wskazanie z jakich środków zostanie sfinansowana organizacja spotkania jubileuszowego (informacji tej brak jest w opisie zdarzenia przyszłego),
  • czy medale, które zostaną wręczone podczas spotkania jubileuszowego wykonane są ze stopu metali, czy też ze szlachetnego kruszcu?


Pismem z dnia 22.03.2013 r. Wnioskodawca w wyznaczonym terminie dokonał uzupełnienia wniosku. W nadesłanym uzupełnieniu wskazał, iż: koszty organizacji obchodów 40-lecia istnienia I. zostaną sfinansowane z bieżących środków obrotowych I.. Co do zasady są to środki pochodzące z odpłatnej działalności statutowej, na której realizowane są dodatnie wyniki finansowe.

Natomiast medale, które zostały wręczone podczas spotkania jubileuszowego wykonane są z miedzi - poza Platynowym Medalem im, który jest powlekany mikronową powłoką srebra.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wartość poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków w związku z organizacją spotkania jubileuszowego przedstawionego w opisie stanu faktycznego stanowić będzie dla uczestników przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i jakie obowiązki ciążą na Wnioskodawcy w związku z ustaleniem wysokości tego przychodu, poborem zaliczki na podatek dochodowy oraz sporządzeniem rocznych informacji i/lub deklaracji podatkowych?
  2. Jeśli odpowiedź na pytanie 1 byłaby twierdząca, Wnioskodawca prosi dodatkowo o wyjaśnienie: w jaki sposób I. powinna ustalić przychód uczestnika powstały w wyniku wzięcia przez niego udziału w spotkaniu jubileuszowym, skoro I. nie będzie prowadzić żadnych ewidencji pozwalających na ustalenie wartości świadczenia oraz tożsamości osób faktycznie obecnych na imprezie.

Zdaniem Wnioskodawcy: uczestnictwo przedstawicieli organizacji zrzeszonych w spotkaniu jubileuszowym przedstawionym w opisie stanu faktycznego nie prowadzi do powstania u tych osób przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ?updof?) cytowanej ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 tej ustawy, źródłem przychodów są:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą,
  6. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
  7. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów
    4. innych rzeczy,
  8. inne źródła.



Zgodnie z art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, a przychody z innych źródeł, o których mowa w ww. art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Należy wskazać, że użycie w powołanym przepisie zwrotu w ?szczególności? przesądza, iż przedmiotowy katalog jest katalogiem otwartym. Ustawodawca wskazuje w powołanym przepisie przykładowe rodzaje przychodów, a tym samym nie rozstrzyga ostatecznie co jest przychodem z innych źródeł. W katalogu tym będą mieściły się zatem przychody niemieszczące się w źródłach przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ww. ustawy i jednocześnie niewymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych przewidzianych w tej ustawie.


W myśl art. 11. ust. 1 updof wynika, że przychodem są ?otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.?


Sposób ustalania wartości nieodpłatnych świadczeń określa art. 11 ust. 2a. Zgodnie z powołanymi przepisami wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń otrzymanych przez podatnika ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.?

Zgodnie z art. 12. przywołanej ustawy

  1. Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo od płatnych.
  2. Wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.
  3. Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Oceny skutków podatkowych organizowanego przez Wnioskodawcę spotkania jubileuszowego nie można wywodzić w oderwaniu od literalnego brzmienia powołanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczących zasad ustalania przychodu z innych źródeł oraz przychodów ze stosunku pracy z tytułu nieodpłatnego świadczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, z powołanych powyżej przepisów podatkowych wynika, że dla powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia po stronie uczestnika spotkania jubileuszowego konieczne jest wystąpienie następujących przesłanek:

Nieodpłatne świadczenie zostało faktycznie otrzymane przez podatnika (uczestnik spotkania otrzymał realną korzyść z tego tytułu);

Wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia jest możliwa do określenia zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 11 ust. 2a updof.

Przy wykładni pojęcia ?otrzymanie? nieodpłatnego świadczenia nie można pominąć tego rozróżnienia, które zdaniem Wnioskodawcy wyraźnie wskazuje, że przychodem z tytułu nieodpłatnego świadczenia będzie jedynie wartość świadczeń faktycznie otrzymanych przez uczestnika, a nie postawionych do dyspozycji. Powyższe rozumienie treści art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. zostało potwierdzone w licznym w tym zakresie orzecznictwie sądów administracyjnych (między innymi, w postanowieniu NSA z dnia z dnia 5 października 2010 r. sygn. II FSK 541/2009, w którym Sąd podkreślił, że przychodem w rozumieniu art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. są tylko świadczenia otrzymane, a nie możliwe do otrzymania).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego I. organizuje spotkanie jubileuszowe dla swoich członków organizacji przedsiębiorców (posiadających osobowość prawną) lub przedsiębiorców. W spotkaniu wezmą udział przedstawiciele organizacji zrzeszonych. Udział w spotkaniu odbywa się na podstawie bezimiennego zaproszenia, które I. wysyła do organizacji zrzeszonej. Osoby reprezentujące organizacje członkowskie nie są zobowiązane osobiście potwierdzić udziału w spotkaniu, a w trakcie spotkania nie będzie prowadzona lista osób uczestniczących w spotkaniu. Zatem zdaniem Wnioskodawcy, za wyjątkiem pracowników i osób, które faktycznie odbiorą odznaczenia, nie będzie możliwe do określenia, kto faktycznie będzie uczestniczył w spotkaniu jubileuszowym a zatem przyporządkowanie świadczenia do konkretnej osoby i ustalenie jednostkowej wartości pieniężnej świadczenia. Z definicji przychodów z tytułu nieodpłatnego świadczenia, zawartej w art. 11 ust. 1 wyraźnie wynika, że przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia powstaje w przypadku jeśli podatnik otrzyma z tego tytułu realną korzyść, której wartość pieniężna jest możliwa do określenia. Natomiast, jak wskazano I. nie będzie posiadała ewidencji pozwalającej na ustalenie, jaką wartość miała konsumpcja przypadająca na daną osobę. I. przygotowuje jedynie bezimienne zaproszenia dla przedstawicieli organizacji członkowskich, nie ma jednak gwarancji, że wszystkie zaproszenia zostaną wykorzystane. Wynagrodzenie dla firm zewnętrznych obsługujących imprezę będzie ustalone ryczałtowo, na podstawie ogólnie oszacowanej liczby osób, dla których ma być przygotowana obsługa cateringowa lub restauracyjna. W takiej sytuacji, zdaniem Wnioskodawcy nie jest możliwe przyporządkowanie i ustalenie wartości pieniężnej świadczeń otrzymanych przez konkretnego uczestnika, gdzie opłata będzie wniesiona ryczałtowo, bez względu na to, czy uczestnik z danej usługi skorzysta czy też nie.

Dodatkowo, należy podkreślić, że celem spotkania jubileuszowego nie jest spowodowanie osiągnięcia korzyści majątkowej po stronie uczestników spotkania, lecz kultywowanie tradycji i działalności I. oraz integracja środowiska rzemieślniczego. Udział w spotkaniu ma dla uczestników jedynie wymiar sentymentalny. Nawet gdyby uznać, że ze względu na charakter spotkania uczestnik osiąga jakieś korzyści np. z tytułu konsumpcji (spotkanie w restauracji), to zdaniem I. konieczne byłoby ustalenie konkretnej wartości takiego świadczenia.

Ze względu na powołane powyżej okoliczności, zdaniem I., nie będzie możliwe ustalenie czy uczestnicy faktycznie otrzymali dane świadczenie lub jaka ewentualnie będzie indywidualna wartość otrzymanego świadczenia. Konsekwentnie w ocenie Wnioskodawcy organizacja spotkania jubileuszowego dla organizacji zrzeszonych, nie spowoduje obowiązku doliczenia wartości świadczenia do przychodu uczestnika podlegającego opodatkowaniu.

Stanowisko powyższe potwierdza m.in. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w dniu 05.07.2012 (sygn. IPTPB1/415-222/12-5/ASZ), która dotyczy skutków podatkowych wynikających z uczestnictwa w spotkaniu jubileuszowym organizowanym przez stowarzyszenie. W powołanej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził: ?Wnioskodawca planuje zorganizować uroczyste obchody jubileuszu Swojego x-lecia i Xlecia ?.. . ? podczas których zostanie omówiona działalność statutowa od początku istnienia (...). Na uroczystości zostaną zaproszeni: pracownicy, członkowie stowarzyszenia, władze państwowe, samorządowe, miasta, gminy i przedstawiciele instytucji współpracujących (...). Wnioskodawca szacuje, że na obchody jubileuszowe przyjdzie około 250 osób i w związku z tym planuje je zorganizować w wynajętej sali z uwagi na brak posiadania takiego lokalu, który by pomieścił wszystkich. Po części oficjalnej, Wnioskodawca planuje zaprosić wszystkich na poczęstunek w formie stołu szwedzkiego w celu przeprowadzenia dyskusji i wymiany zdań wśród przybyłych osób na temat prowadzonej działalności statutowej stowarzyszenia.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy wskazać, iż w sytuacji, gdy impreza ma charakter otwarty, tzn. że każdy kto zechce może w niej wziąć udział (a więc np. nie tylko pracownicy Wnioskodawcy, członkowie stowarzyszenia, ale również osoby postronne), to wówczas nie ma podstaw do ustalenia przychodu u poszczególnych uczestników. Ze świadczeń oferowanych na imprezie mogą bowiem korzystać osoby, które w żaden sposób nie są określone. Na dzień imprezy nie można w takiej sytuacji jednoznacznie ustalić grona osób uczestniczących w imprezie, a tym samym w sposób skonkretyzowany wskazać wysokości przychodu przypadającego na jedną osobę, z wszelkimi dalszymi konsekwencjami tych okoliczności. A zatem uznać należy, iż wartość tych świadczeń nie stanowi dla osób uczestniczących źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ze względu na brak możliwości zindywidualizowania przedmiotowych świadczeń.?

Powyższe stanowisko dotyczące nieodpłatnych świadczeń potwierdza również wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 7 maja 2009 r. (sygn. I SA/Wr 1326/2008), w którym sąd stwierdził, że ?świadczenia w naturze i inne nieodpłatne świadczenia mogą być uznane za przychód jedynie po otrzymaniu tych świadczeń przez podatnika. Sąd zwrócił uwagę, że skarżąca kupuje towary i usługi, jednak nie jest w stanie wskazać, w jakim rozmiarze poszczególni uczestnicy imprezy z zakupionych usług i towarów korzystali. Zatem w istocie zakupione towary i usługi są postawione do dyspozycji (...) Nie ma żadnych informacji, czy dana osoba z tego świadczenia skorzystała, a nawet jeśli, to w jakim zakresie. Sąd nie zgodził się, że opodatkowaniu podlega prawo do skorzystania ze świadczeń, bez względu na to, czy pracownik z niego skorzystał. W przypadku świadczeń nieodpłatnych opodatkowaniu może podlegać tylko przychód rzeczywiście otrzymany, a nie możliwy do otrzymania (wartość otrzymanego świadczenia, a nie możliwość skorzystania ze świadczenia).?

Należy również wskazać, organizacja spotkania jubileuszowego związana jest z działalnością statutową I. i ma na celu kultywowanie tradycji oraz integrację środowiska rzemieślniczego. Prawo do skorzystania ze świadczeń oferowanych w trakcie spotkania jubileuszowego będzie przysługiwało przedstawicielom organizacji zrzeszonych, a zatem udział w spotkaniu jubileuszowym jest związany z faktem przynależności do I.. Trudno zatem uznać, że świadczenia oferowane przez Izbę w ramach jej działalności statutowej, a sfinansowane min. ze składek członkowskich (opłacanych przez organizacje zrzeszone), będą skutkowały powstaniem przychodu po stronie członków.

Stanowisko powyższe w pełni potwierdza m.in. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (z dnia 15.06.2011, sygn.. IPPB2/415-330/11-3/AS), w której stwierdzono, że świadczenia zapewniane przez Stowarzyszenie, o których mowa w niniejszym pytaniu, wynikają z istoty członkostwa w Stowarzyszeniu, którego celem statutowym jest propagowanie kultury fizycznej i sportu. Prawo do korzystania ze świadczeń zapewnianych przez Stowarzyszenie stanowi immanentną cechę członkostwa w Stowarzyszeniu i jest naturalną konsekwencją opłacania przez członka składek członkowskich. W świetle powyższego nie sposób uznać, że członek Stowarzyszenia uzyskuje przychód podlegający opodatkowaniu PDOF w rezultacie korzystania ze świadczeń (takich jak sala gimnastyczna, sprzęt i strój sportowy) zapewnianych przez Stowarzyszenie, którego jest członkiem i na rzecz którego opłaca składki członkowskie.?

Podsumowując, w ocenie I., w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanego powyżej orzecznictwa, w sytuacji gdy nie jest możliwe ustalenie jakie osoby spośród zaproszonych przedstawicieli, wzięły udział w spotkaniu jubileuszowym oraz nie będzie możliwe ustalenie zindywidualizowanej wartości świadczeń uzyskiwanych przez uczestników spotkania, a zatem brak będzie podstaw do ustalenia przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia po stronie uczestnika spotkania. Konsekwentnie Wnioskodawca nie będzie więc zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C z tytułu przychodów z innych źródeł dla osób zaproszonych na spotkanie jubileuszowe ani nie uwzględni kosztów uczestnictwa pracowników w informacji PIT- 11. Wnioskodawca nie będzie również zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy w stosunku do uczestniczących w spotkaniu pracowników.

Wyłącznie z ostrożności Wnioskodawca podnosi, iż w przypadku uznania, że po stronie pracowników, którzy będą zobowiązani do uczestnictwa w imprezie z powodu konieczności wykonania powierzonych im zadań związanych z kontrolą prawidłowości jej przebiegu, powstanie przychód w naturze w wysokości możliwej do ustalenia choćby z tytułu kosztów noclegu, taki przychód korzystałby ze zwolnienia w podatku dochodowym osób fizycznych zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: I. Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika