W przypadku nieodpłatnego przekazania akcji sfinansowanych przez podmiot będący akcjonariuszem Wnioskodawcy, (...)

W przypadku nieodpłatnego przekazania akcji sfinansowanych przez podmiot będący akcjonariuszem Wnioskodawcy, powstanie przychód po stronie uprawnionych pracowników/członków zarządu przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23.07.2008 r. ( data wpływu 01.08.2008 r. ) oraz piśmie (data nadania 30.09.2008 r., data wpływu 02.10.2008 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/415-1142/08-2/AS z dnia 23.09.2008 r. (data nadania 23.09.2008 r., data doręczenia 25.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu nabycia lub objęcia przez pracowników, członków zarządu akcji na preferencyjnych warunkach - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 01.08.2008 r.. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu nabycia lub objęcia przez pracowników, członków zarządu akcji na preferencyjnych warunkach.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wybrani pracownicy oraz członkowie zarządu (?) Bank.. S.A. (dalej jako ,,Bank?) uczestniczą w planie motywacyjnym (dalej jako; ?Plan?) organizowanym przez (?) I? Bank ? H? AG )dalej jako; ?RI?), podmiot z siedzibą w Austrii będący jedynym akcjonariuszem Banku.

Celem organizacji Planu przez RI jest zmotywowanie kluczowych pracowników oraz członków zarządów poszczególnych podmiotów z grupy (?) oraz wynagrodzenia ich lojalności i długoterminowego zaangażowania w pracę dla podmiotów z grupy. W ramach Planu wybranym pracownikom oraz członkom zarządu Banku przyznawana jest ustalona liczba tzw. akcji warunkowych, w oparciu o którą po upływie trzyletniego okresu, jeżeli zostaną spełnione ustalone kryteria rentowności akcji RI, uprawniony pracownik / członek zarządu może nabyć nieodpłatnie określoną liczbę akcji zwykłych RI. Akcje zwykłe RI, które w ramach Banku mogą być nieodpłatnie nabyte przez pracowników / członków zarządu Banku w zależności od spełnienia kryteriów rentowności będą nabywane przez RI lub upoważniony przez RI podmiot, na jego zlecenie. Wydanie akcji dokonuje RI. Koszty związane z nabyciem tych akcji, jak również pozostałe koszty związane z organizacją Planu są ponoszone przez RI, jednak Bank może być obciążony przez RI tymi kosztami w części, w jakiej koszty te dotyczą pracowników / członków zarządu Banku. Liczba akcji warunkowych otrzymywanych przez poszczególnych pracowników oraz członków zarządu Banku jest ustalana jako iloraz części ich rocznego wynagrodzenia brutto oraz kursu akcji RI z pierwszego dnia trzyletniego okresu po upływie którego pracownik / członek zarządu jest uprawniony do nieodpłatnego nabycia akcji zwykłych RI.

W zależności od poziomu spełnienia ustalonych kryteriów rentowności akcji RI, po upływie trzyletniego okresu, uprawniony pracownik / członek zarządu, jeżeli będzie on nadal pracownikiem Banku, uzyska prawo do nieodpłatnego nabycia za każdą akcję warunkową określonej ilości akcji zwykłych RI. Przyznawane akcje warunkowe nie są. papierami wartościowymi, wyrażają one jedynie prawo pracownika / członka zarządu do nieodpłatnego otrzymania ustalonej liczby akcji zwykłych RI, która to liczba będzie uzależniona od przyznanej danemu pracownikowi / członkowi zarządu liczby akcji warunkowych oraz faktu i zakresu spełniania kryteriów rentowności. Przy czym prawo do nieodpłatnego nabycia akcji zwykłych RI, którego wyrazem są przyznane akcje warunkowe jest niezbywalne, nie może być przedmiotem zastawu, przekazania, scedowania, dziedziczenia, jak również nie może być przedmiotem żadnej innej czynności prawnej, która wiązałaby się z przeniesieniem własności, ryzyka lub korzyści na osoby trzecie. W załączeniu do wniosku zawarto pełny opis planu ?akcyjnego planu motywacyjnego?.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody uzyskiwane przez pracowników / członków zarządu Banku powinny zostać uznane za przychody z kapitałów pieniężnych, w związku z tym, czy na Banku nie będą ciążyły obowiązki płatnicze poboru podatku dochodowego od tych dochodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, Bank nie będzie płatnikiem z tytułu dochodów uzyskiwanych przez pracowników oraz członków zarządu Banku w związku z ich uczestnictwem w Planie. Przychody uzyskiwane z tego tytułu przez pracowników / członków zarządu Banku należy bowiem uznać za przychody z kapitałów pieniężnych, które są rozliczane samodzielnie przez podatników.

W opinii Banku, w momencie przydzielenia ustalonej liczby akcji warunkowych pracownikowi / członkowi zarządu, nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż akcje warunkowe nie są papierem wartościowym, wyrażają prawo do nieodpłatnego nabycia w przyszłości określonej ilości akcji zwykłych, w zależności od stopnia spełnienia kryterium rentowności. Ponadto akcje warunkowe (prawo z nich wynikające) są niezbywalne, nie mogą być przedmiotem zastawu, dziedziczenia ani innej czynności prawnej powodującej przeniesienie ich własności, ryzyka lub korzyści z nich wynikających. Pracownik / członek zarządu nie otrzymuje w momencie przyznania akcji warunkowych wymiernego przysporzenia majątkowego, nie jest bowiem możliwe określenie wartości praw wynikających z akcji warunkowych na dzień ich otrzymania przez pracownika / członka zarządu, a zatem na moment przyznania akcji warunkowych nie może powstać obowiązek poboru podatku przez Bank. Zgodnie z art. 11 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm. - dalej jako: ?ustawa o pdof?) przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zdaniem Banku, fakt, że prawa wynikające z akcji warunkowych mogą zostać zrealizowane dopiero po upływie trzyletniego okresu, do tego czasu natomiast nie jest możliwe jakiekolwiek rozporządzenie prawami wynikającymi z tych akcji, w związku z czym nie jest także możliwe określenie ich wartości rynkowej, powoduje, że nie jest możliwe uznanie, iż w wyniku przyznania akcji warunkowych pracownik otrzymuje (czy też jest stawiana do jego dyspozycji) jakąkolwiek wartość lub świadczenie w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o pdof.

W podobnym stanie faktycznym, w którym pracownicy otrzymywali w ramach programu motywacyjnego warranty subskrypcyjne na akcje spółki organizującej program motywacyjny, które to warranty były niezbywalne i nie podlegały dziedziczeniu, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 12 maja 2008 r. wydanej w imieniu Ministra Finansów (sygn. IPPB2/4l5-274/08-2/AS) uznał, iż ?brak konkretnego wymiaru finansowego tych instrumentów w momencie ich przydzielania Uczestnikom Planu uniemożliwia traktowania ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ww. ustawy. Zdaniem Banku przychód podatkowy po stronie pracownika / członka zarządu Banku może powstać w momencie realizacji praw pracowników / członków zarządu wynikających z akcji warunkowych i nieodpłatnego nabycia akcji zwykłych RI w wyniku realizacji tych praw. W takim przypadku bank także nie będzie płatnikiem podatku dochodowego, ponieważ przychody z tego tytułu należy, zdaniem Banku, uznać za przychody z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 oraz art. 30b ustawy o pdof. Bank pragnie zauważyć, że w podobnym stanie faktycznym dotyczącym opcyjnych planów motywacyjnych Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej w imieniu Ministra Finansów interpretacji indywidualnej z 8 lutego 2008 r. (sygn. IPPB2/415-366/07-4/AF), w której Dyrektor uznał, iż wynikająca z ustawy o pdof definicja pochodnych instrumentów finansowych ?obejmuje swoim zakresem również przyznaną osobom uprawnionym opcję, czyli prawo do nabycia akcji spółki. Opcje stanowią pochodne instrumenty finansowe. Oznacza to, że w chwili realizacji praw wynikających z opcji, czyli nabycia akcji Spółki zagranicznej, powstaje przychód z realizacji praw wynikających z tych opcji, zgodnie z cytowanym powyżej art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie natomiast z art. 30b ust. 6 ustawy o pdof, podatnicy uzyskujący dochody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 30b tej ustawy po zakończeniu roku podatkowego są obowiązani wykazać takie dochody w odpowiednim zeznaniu podatkowym PIT-38 i obliczyć należny podatek dochodowy. Podstawą opodatkowania będzie w tym przypadku wartość rynkowa akcji zwykłych uzyskanych przez poszczególnego członka zarządu / uprawnionego pracownika. Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Banku, należy uznać, że Bank nie będzie płatnikiem z tytułu dochodów uzyskiwanych przez pracowników / członków zarządu z tytułu realizacji praw do nieodpłatnego nabycia akcji zwykłych. Przychody z tego tytułu powinny bowiem zostać uznane za przychody z kapitałów pieniężnych, które są rozliczane samodzielnie przez podatników i w przypadku których nie występuje instytucja płatnika.

Podobnie w przypadku sprzedaży akcji zwykłych RI nabytych nieodpłatnie w ramach Planu, po stronie Banku nie powstanie obowiązek poboru podatku w charakterze płatnika, dochody uzyskiwane przez pracowników / członków zarządu z tego tytułu powinny bowiem zostać uznane za dochody z kapitałów pieniężnych o których mowa w art. 17 oraz art. 30b ustawy o pdof i opodatkowane samodzielnie przez pracownika / członka zarządu.

Podsumowując, na podstawie powyższego, Bank stoi na stanowisku, iż nie jest on płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dochodów uzyskiwanych przez pracowników / członków zarządu Banku w związku z ich uczestnictwem w Planie. Przychody te powinny zostać uznane za przychody z kapitałów pieniężnych i opodatkowane samodzielnie przez tych pracowników / członków zarządu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

  1. odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających.

W sytuacji przedstawionej we wniosku nie można zakwalifikować niezbywalnego warunkowego prawa zakupu w przyszłości akcji spółki zagranicznej do pochodnych instrumentów finansowych zdefiniowanych w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści tego przepisu, ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz.1538 ze zm.).

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są:

  1. papiery wartościowe;
  2. niebędące papierami wartościowymi:
  1. tytuły uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,
  2. instrumenty rynku pieniężnego,
  3. finansowe kontrakty terminowe oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe,
  4. opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie,
  5. prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe),
  6. inne instrumenty, jeżeli zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium państwa członkowskiego lub są przedmiotem ubiegania się o takie dopuszczenie.

Zgodnie z przyjętą w doktrynie definicją, umowa opcji (opcji, które w przepisach prawa podatkowego kwalifikuje się do pochodnych instrumentów finansowych) - to kontrakt, którego przedmiotem jest prawo (opcja) jednej ze stron (nabywcy, posiadacza opcji) do kupna albo sprzedaży pewnego instrumentu bazowego po ustalonej przez strony cenie wykonania w określonym momencie albo do określonego momentu w przyszłości. W zamian za zobowiązanie się drugiej strony (wystawcy opcji) do wykonania świadczenia na każde żądanie nabywcy opcji, ten ostatni płaci wystawcy cenę opcji, zwaną premią. Premia jest zapłatą za gotowość wystawcy do spełnienia świadczenia w przyszłości, nawet w sytuacji, gdy taka czynność będzie dla niego niekorzystna. Umowa opcji daje nabywcy dwie możliwości, bądź do skorzystania z przysługującej jemu opcji, a tym samym zakupu określonego w umowie instrumentu bazowego po określonej z góry cenie wykonania, bądź też nieskorzystania z niej. W drugim przypadku opcja (prawo) wygaśnie wraz z momentem zakończenia okresu, na jaki umowa opcji została zawarta. W takiej sytuacji cena wykonania stanie się ceną wygaśnięcia. Nabywca opcji zawierając przedmiotową umowę uzyskuje prawo bądź do kupna określonego instrumentu bazowego, bądź do jego sprzedaży. Odpowiednio wystawca zobowiązuje się w tych kontraktach do sprzedaży instrumentu finansowego albo do jego kupna.

A zatem, skoro nabycie przedmiotowych opcji następuje w sposób nieodpłatny (nie następuje zapłata premii za te opcje), opcje te nie są przedmiotem obrotu ? nie mieszczą się w kategorii pochodnych instrumentów finansowych, tym samym w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania cytowany przepis art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Żaden z powołanych przepisów ustawy nie zwalnia z opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu uczestnictwa w planach (programach) polegających na otrzymaniu uprawnienia do nieodpłatnego nabycia akcji podmiotu będącego jedynym akcjonariuszem Wnioskodawcy po spełnieniu określonych wymagań.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż uprawnionym pracownikom / członkom zarządu Wnioskodawcy w ramach planu motywacyjnego przyznano prawo do nieodpłatnego nabycia akcji, podmiotu będącego jedynym akcjonariuszem Wnioskodawcy.

Jednocześnie, wskazano, iż Wnioskodawca nie ponosi żadnych kosztów związanych z uczestnictwem w powyższym Planach. Jednakże Wnioskodawca może być obciążony tymi kosztami w części, w jakiej koszty te dotyczą Jego pracowników / członków zarządu.

W ramach planu motywacyjnego uprawnieni pracownicy / członkowie zarządu otrzymują akcje warunkowe, które po upływie 3 ? letniego okresu, przy spełnieniu kryteriów rentowności, uprawniają do nabycia w sposób nieodpłatny określonej liczby akcji zwykłych.

Na tej podstawie za moment uzyskania przysporzenia należy wskazać moment zamiany akcji warunkowych, które nie stanowiły żadnych praw właścicielskich na akcje zwykłe.

Wynika to z faktu, iż akcje warunkowe mają jedynie charakter uprawnienia do otrzymania akcji, których otrzymanie uzależnione jest od spełnienia określonych warunków.

W przypadku nabycia akcji w sposób nieodpłatny, operacja ta wywoła skutek podatkowy w postaci uzyskania przez uprawnionych pracowników / członków zarządu przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nastąpi bowiem przysporzenie majątkowe w związku z faktem, iż nabycie akcji nastąpi w formie nieodpłatnej.

W stanie faktycznym przedstawionym w treści wniosku wskazać należy na dwa źródła przychodów. Kwalifikacja źródła uzyskania przychodu uzależniona jest od podmiotu, który ostatecznie poniesie koszty programu - planu nieodpłatnego przekazania akcji.

W sytuacji, gdy przedmiotowe akcje przekazane zostaną bezpośrednio przez podmiot będący akcjonariuszem Wnioskodawcy (podmiot określany jako RI), należy zastosować odpowiednie zapisy umowy o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.

Na podstawie art. 22 ust. 1 umowy między Rzeczypospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku ( Dz. U. z 2005r. poz. .224 Nr 1921 ) części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie bez względu na to, gdzie są osiągane, a nieobjęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie. Zatem do opodatkowania dochodu z tytułu nabycia przedmiotowych akcji, należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przekazanie przez podmiot będący akcjonariuszem Wnioskodawcy akcji w formie nieodpłatnej, skutkować będzie powstaniem przychodu po stronie uprawnionych pracowników, jak również członków zarządu.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa, należy wskazać na zastosowanie w tym przypadku art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią tego przepisu za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie ?w szczególności? oznacza, że jest to tylko wyliczenie przykładowe i przychodami z innych źródeł są jeszcze inne przychody nie wymienione wprost w tym przepisie.

W niniejszym przypadku będą to przychody wynikające z nabycia przez pracowników / członków zarządu Wnioskodawcy akcji spółki będącej akcjonariuszem Wnioskodawcy w sposób nieodpłatny.

Przychody z innych źródeł podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według ustalonej skali podatkowej. Przychody te uprawnieni pracownicy / członkowie zarządu będą zobowiązani wykazać w zeznaniu rocznym za rok, w którym zostały osiągnięte te przychody oraz je opodatkować bez pośrednictwa płatnika ( nie powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązek pobrania zaliczki na podatek ).

Rozpatrując przedstawiony stan faktyczny, w sytuacji, gdy koszt nabycia akcji ostatecznie poniesie Wnioskodawca ( będzie on ponosił koszty dotyczące nabycia przekazywanych nieodpłatnie akcji ), wówczas uzyskany przychód przez uprawnionych pracowników / członków zarządu będzie przychodem ze stosunku pracy. Wynika to z faktu, iż przedmiotowe świadczenie będzie związane ze stosunkiem pracy ( z wyjątkiem przypadków, gdy członkowie zarządu nie pozostają w stosunku pracy, lecz pełnią funkcję z powołania, wówczas zastosowanie znajdzie art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ).

W takim przypadku Wnioskodawca występować będzie w roli płatnika podatku.

W świetle bowiem art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b ww. ustawy.

Obowiązek poboru podatku przez płatnika z tego tytułu wynika z dyspozycji art. 31 ( w sytuacji członków zarządu pełniących funkcję z powołania ? art. 41 ) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl powołanego przepisu art. 31 ww. ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej 'zakładami pracy', są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, jak również w oparciu o przytoczone podstawy prawne należy stwierdzić, iż w przypadku nieodpłatnego przekazania akcji sfinansowanych przez podmiot będący akcjonariuszem Wnioskodawcy, powstanie przychód po stronie uprawnionych pracowników / członków zarządu ze źródła przychodu ?inne źródła? (art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Przychód ten nie powoduje powstania obowiązków w zakresie naliczania i poboru podatku po stronie Wnioskodawcy jako płatnika.

W przypadku, gdy koszty planu motywacyjnego związane z przekazywanymi nieodpłatnie akcjami, obciążać będą Wnioskodawcę, uzyskany przychód uprawnionych pracowników / członków zarządu stanowić będzie przychód ze stosunku pracy, który należy rozliczyć w myśl ogólnej zasady wypływającej z treści art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym przypadku Wnioskodawca wystąpi w roli płatnika zobowiązanego do naliczenia, poboru oraz wpłaty zaliczki na podatek dochodowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika