stypendium stanowiące nagrodę w konkursie organizowanym przez Spółkę winno być opodatkowane 10 (...)

stypendium stanowiące nagrodę w konkursie organizowanym przez Spółkę winno być opodatkowane 10 % zryczałtowanym podatkiem dochodowym, na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych .

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23.07.2008 r. (data wpływu 04.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród otrzymanych w konkursie ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.08.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród otrzymanych w konkursie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest organizatorem konkursu ?X?. Jest to ogólnopolski konkurs wiedzy z zakresu zarządzania i ekonomii skierowany do studentów państwowych i prywatnych szkół wyższych w Polsce, którzy nie ukończyli 26 lat. Zwycięzca otrzymuje nagrodę ? stypendium, na które składa się:

  • kwota do 50 000 euro do wykorzystania na dalsze kształcenie w wybranej przez siebie uczelni wyższej na świecie oraz,
  • możliwość podnoszenia w ramach stypendium kwalifikacji i doświadczenia zawodowego w wybranej przez zwycięzcę spółce należącej do A przez okres jednego roku.


Pierwsza część wypłacanego stypendium dotyczy głównie podnoszenia wiedzy teoretycznej. Druga część stypendium ma na celu podniesienie wiedzy praktycznej, przy czym jakiekolwiek rozpoczęcie pracy zarobkowej w okresie przyznania stypendium będzie równoznaczne z utratą stypendium. Nagroda nie jest wypłacana zwycięzcy w gotówce. Zwycięzcy konkursu nie prowadzą działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, tj. nie ma do nich zastosowana art. 13 pkt 2 ustawy o PIT. Warunki konkursu m.in. zasady uczestnictwa, przebieg konkursu w tym wyłanianie zwycięzcy, nagrody czy postępowanie reklamacyjne zostało określone w stosownym regulaminie, który ogłaszany jest w środkach masowego przekazu. Konkurs odbywa się na terytorium Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stypendium stanowiące nagrodę w konkursie organizowanym przez Spółkę powinno zostać opodatkowane na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podatkiem zryczałtowanym według stawki 10%...

Zdaniem Spółki, w powyższej kwestii kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia sposobu opodatkowania ma ustalenie jaki charakter ma przysporzenie majątkowe, które otrzymuje zwycięzca. Według Spółki pomimo, iż ustawodawca przewidział odrębny, określony w art. 35 ustawy o PIT sposób opodatkowania stypendium, to w omawianym stanie faktycznym nie będzie on miał zastosowania. Kluczowe znaczenie ma bowiem rozstrzygnięcie w jaki sposób stypendium zostało przyznane. Jeżeli zatem stypendium stanowi wygraną w konkursie, to zastosowanie będą miały przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Jeżeli natomiast zostało przyznane w jakikolwiek inny sposób, w szczególności nie zostało przyznane w drodze konkursu, to przepisy dotyczące opodatkowania zryczałtowanego (art. 30 ustawy o PIT) nie będą miały zastosowania.

W opinii Spółki ustawodawca w sposób szczególny uregulował wygrane lub nagrody otrzymane w drodze konkursu. Niezależnie od powyższego, stypendium stanowiące nagrodę w konkursie będzie jedynie wówczas opodatkowane ryczałtowo, jeżeli spełniać będzie dodatkowe warunki przewidziane w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Zgodnie z tym artykułem od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedaż premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68. Z powyższego zapisu wynika, iż wypłacone przez Spółkę stypendium będzie opodatkowane podatkiem zryczałtowanym, jeżeli spełnione zostaną dwie przesłanki:

  • stypendium zostało uzyskane na terytorium Polski;
  • stypendium stanowi wygraną w konkursie.


Według Spółki nie ulega wątpliwości, iż w sytuacji gdy Spółka organizuje konkurs, który faktycznie odbywa się w Polsce to wygrane nagrody ? w tym również stypendium, które stanowi nagrodę główną ? są uzyskane na terytorium Polski.

Druga przesłanka zdaniem Spółki również jest spełniona. Jak już to zostało opisane w stanie faktycznym, konkurs ogłaszany jest w środkach masowego przekazu (m.in. internet), dostęp do konkursu miała każda osoba, która spełniała warunki określone regulaminem, wyraźnie określone zostały zasady konkursu, sposób wyłonienia zwycięzcy oraz nagrody. Konkurs podzielony był na etapy, w których uczestnicy rywalizowali ze sobą posiadaną wiedzą. Powyższe daje podstawę żeby twierdzić, iż zorganizowany przedsięwzięcie stanowi ?konkurs?, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Warto również zwrócić uwagę, iż komentowany art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT stosuje się z zastrzeżeniem m.in. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Zwolnienie zawarte w punkcie 68 nie ma co prawda zastosowania w omawianej sytuacji (wartość nagrody będzie przekraczać 760 zł), ale wyraźnie wskazuje, iż ma zastosowanie do wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową. Konkurs ?X? to konkurs wiedzy z zakresu zarządzania i ekonomii. Stąd, pomimo iż w omawianym stanie faktycznym powyższe zwolnienie nie będzie miało zastosowania, to jednak konstrukcja powyższego przepisu stanowi potwierdzenie opodatkowania nagrody, o której mowa powyżej 10% podatkiem zryczałtowanym.

Kolejnym argumentem przemawiającym na korzyść opodatkowania ryczałtowego jest tzw. causa powstania przychodu.

Stypendium otrzymane przez zwycięzcę jest bowiem wynikiem uczestnictwa w konkursie. Tym samym, jeżeli student nie przystąpiłby do konkursu i nie podjął rywalizacji w konkursie to nie otrzymałby stypendium. Źródłem pochodzenia funduszy wypłacanych dla zwycięzcy jest więc nagroda wygrana w konkursie, a nie stypendium, o którym mowa w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. A contrario jeżeli student otrzymałby stypendium np. za wyniki w nauce, stypendium sportowe czy doktoranckie, które nie byłoby przyznane jako wynik rywalizacji w konkursie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, to w rezultacie takie stypendium nie korzystałoby z możliwości opodatkowania 10% podatkiem zryczałtowanym. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki stypendium stanowiące nagrodę w konkursie organizowanym na terytorium Polski podlega opodatkowaniu 10% podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł, zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Powołany wyżej przepis stanowi, że wygrane w konkursach i grach korzystają ze zwolnienia, pod warunkiem, że konkursy te są ogłaszane w środkach masowego przekazu (prasie, radiu i telewizji).

W świetle art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. z 1984 r. Nr 5, poz. 24 ze zm.) w rozumieniu ustawy - prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki, i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania. Prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską.

Internet mieści się w pojęciu ?prasa', bowiem zgodnie z art. 7 ww. ustawy prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania.

Zatem konkursy organizowane przez Spółkę m.in. na stronach internetowych portalu, są konkursami, do których ma zastosowanie ww. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto przepisy podatkowe posługują się pojęciem ,,konkurs?, chociaż nie zawierają jego definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod redakcją S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r., tom 2 str. 210) konkurs to ,,przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami?. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z analizy ww. przepisów wynika, że przedmiotowe nagrody (wygrane) pieniężne, wypłacone uczestnikowi konkursu o charakterze wiedzowym, którego tematyka będzie dotyczyła różnych dziedzin nauki, sztuki, kultury i sportu, stanowią przychód. Jest on jednak zwolniony z opodatkowania jeżeli jednorazowa wartość wygranej lub nagrody nie przekracza kwoty 760 zł.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że wartość wygranych nagród (stypendiów) w konkursie przekracza kwotę 760 zł, co oznacza, że Spółka jako płatnik będzie musiała pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że otrzymane przez zwycięzców konkursu stypendium stanowić będzie wygraną w konkursie.

Reasumując, stypendium stanowiące nagrodę w konkursie organizowanym przez Spółkę winno być opodatkowane 10 % zryczałtowanym podatkiem dochodowym, na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych .

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek z dnia 23.07.2008 r. (data wpływu 04.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy 1 zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród otrzymanych w konkursie, natomiast opłata została uiszczona w kwocie 150,00 zł, t. j. w wysokości odpowiadającej 2 zdarzeniom przyszłym.

Z uwagi na powyższe dodatkowa opłata dokonana w dniu 23.07.08 r. w wysokości 75,00 zł ? zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno ? prawną (Dz. U. Nr 116, poz.783), na wskazany rachunek bankowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika