1) Czy Spółka jako subagent transferowy będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, o (...)

1) Czy Spółka jako subagent transferowy będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , w stosunku do osób fizycznych będących rezydentami jak i nierezydentami w Polsce i czy w związku z tym będzie zobowiązana do poboru podatku oraz do sporządzenia informacji o uzyskanych przychodach przez uczestników funduszu zagranicznego?
2) Czy w odniesieniu do funduszy inwestycyjnych, o których mowa w art. 42c ust 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Spółka zobowiązana będzie do sporządzenia imiennych informacji, o których mowa w art. 42c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 11.08.2008 r. (data wpływu 12.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.08.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka P?Sp. z o.o. (dalej jako: ?Spółka?) pełni rolę subagenta transferowego dla funduszu inwestycyjnego z siedzibą w L.

W ramach swoich obowiązków Spółka prowadzi tzw. polską część rejestru uczestników. W praktyce oznacza to, iż Spółka przyjmuje zlecenia od dystrybutorów oraz przekazuje informacje o nich do Agenta Transferowego (Spółki z siedzibą poza granicami kraju). Wpisy w rejestrze (tzn. w jego polskiej części prowadzonej przez Spółkę) dokonywane są na podstawie informacji otrzymanych przez Agenta Transferowego o liczbie zakupionych/odkupionych jednostek. Dodatkowo, w oparciu o otrzymane od Agenta Transferowego informacje Spółka przekazuje do banku polskiego pełniącego rolę Agenta Płatności w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych z dnia 27 maja 2004 roku (dalej jako: ?ustawa o funduszach inwestycyjnych?) instrukcje przelewów płatniczych.

Fundusze zagraniczne, w dystrybucji których bierze udział Spółka jako subagent transferowy, są to zarówno fundusze akcyjne, obligacyjne jak i zrównoważone. W związku z powyższym w analizowanym przypadku, w odniesieniu do niektórych funduszy zagranicznych mogą być spełnione przesłanki, o których mowa w art. 42c ust. 5 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Regulacjom wspomnianego przepisu podlegają przychody (dochody) uzyskane w związku ze sprzedażą zwrotem lub umorzeniem akcji, udziałów tub jednostek w:

  • funduszach inwestycyjnych;
  • podmiotach, które na podstawie wydanego przez właściwy organ zaświadczenia jest traktowany jako fundusz inwestycyjny,
  • w przedsiębiorstwach wspólnego inwestowania ustanowionych poza terytorium Unii Europejskiej,

jeżeli zainwestowały one bezpośrednio lub pośrednio przez inne podmioty lub przedsiębiorstwa ponad 40% swoich aktywów w wierzytelności wszelkiego rodzaju, a w szczególności w skarbowe papiery wartościowe, z obligacji lub skryptów dłużnych, włącznie z premiami i nagrodami mającymi związek z takimi papierami, obligacjami i skryptami dłużnymi, z wyjątkiem opłat karnych za opóźnione płatności, w zakresie, w jakim przychód (dochód) ten odpowiada zyskom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy Spółka jako subagent transferowy będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , w stosunku do osób fizycznych będących rezydentami jak i nierezydentami w Polsce i czy w związku z tym będzie zobowiązana do poboru podatku oraz do sporządzenia informacji o uzyskanych przychodach przez uczestników funduszu zagranicznego...
  2. Czy w odniesieniu do funduszy inwestycyjnych, o których mowa w art. 42c ust 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Spółka zobowiązana będzie do sporządzenia imiennych informacji, o których mowa w art. 42c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

W opinii Spółki nie pełni ona roli płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy w stosunku do osób fizycznych będących rezydentami, jaki nierezydentami w Polsce oraz nie będzie zobowiązana do sporządzania informacji o uzyskanych przychodach uczestników funduszu zagranicznego.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest każdy podmiot obowiązany na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczania i pobierania od podatnika podatku i wpłacania go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Wmyśl art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się zryczałtowany 19% podatek dochodowy.

Przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, jednakże zastosowanie stawki wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Pojęcie funduszu kapitałowego zostało zdefiniowane w art. 5a ust. 1 pkt 14 ww. ustawy, zgodnie z którym funduszem kapitałowym jest fundusz inwestycyjny oraz fundusz zagraniczny, o którym mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowy fundusz kapitałowy działający na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

W związku z powyższym, fundusz zagraniczny z siedzibą w Luxemburgu w sprzedaży jednostek którego będzie uczestniczyła Spółka, jest ?funduszem kapitałowym?, o którym mowa w art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

A zatem, dochody (przychody) uzyskane przez osoby fizyczne z tytułu udziału w funduszach zagranicznych z siedzibą w Luxemburgu podlegają co do zasady, opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym - zgodnie z regulacją art. 30a ww. ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a (tj. z tytułu udziału w funduszach kapitałowych).

Ponadto płatnik, o którym mowa w art. 41 ww. ustawy w myśl art. 42 ust.1a zobowiązany jest w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Na podstawie art. 42 ust. 2 ww. ustawy płatnik, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, obowiązany jest przesłać podatnikom, o których mowa:

  1. w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa wart. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru,
  2. w art. 3 ust. 2a ww. ustawy oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.


W opinii Spółki, w analizowanym przypadku nie są spełnione przesłanki uznania Spółki za płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Należy podkreślić, iż w myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy płatnikiem jest podmiot dokonujący świadczenia, tj. podmiot prawnie zobowiązany do realizacji świadczenia (wypłaty środków) na rzecz klienta. W analizowanym przypadku, funkcje Spółki ograniczają się wyłącznie do przekazywania instrukcji płatniczych na rzecz banku w imieniu Agenta Transferowego. W żadnym przypadku Spółka nie uczestniczy natomiast w zarządzaniu jednostkami uczestnictwa posiadanymi przez klienta w funduszach zagranicznych oraz w wypłacie środków (dochodu) z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach.

Oznacza to, iż Spółka nie uczestniczy w powstaniu przychodu dla osoby fizycznej, jest jedynie subagentem transferowym działającym na rzecz funduszu. Nie można zatem uznać Spółki za podmiot zobowiązany do realizacji świadczenia, o którym mowa w art. 41 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze, należy zwrócić uwagę, że na podstawie art. 45 ust. 3b ww. ustawy polski rezydent podatkowy - osoba fizyczna (uczestnik funduszu) w zeznaniu rocznym zobowiązany jest do wykazania należnego podatku dochodowego z tytułu dochodu z udziału w zagranicznym funduszu inwestycyjnym.

Stanowisko przedstawione przez Spółkę podzielają również organy skarbowe. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z dnia 22.04.2005 r. sygn. 1472/RPŁ/423-16/05/KRJ stwierdził co następuje:

?Zgodnie z art. 41 ust.4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej od dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy obowiązani są pobierać zryczałtowany podatek dochodowy.

Obowiązek płatnika dotyczy tego podmiotu, który stanowi źródło powstania wypłaconych należności. Wypłacającym jest podmiot zobowiązany do realizacji na rzecz podatnika świadczeń (należności) będących dochodem tego podatnika.?

Z postanowienia Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 08.07.2005 r. sygn. 1472/RPŁ/415-35/05/KMP wynika, iż:

?W przedmiotowej sprawie źródłem przychodów będą zagraniczne fundusze inwestycyjne, a więc źródła te będą położone za granicą. Tym samym Spółka będzie jedynie pośrednikiem pomiędzy rzeczywistym źródłem przychodów (zagranicznym funduszem inwestycyjnym) a podatnikiem (klientem). Zgodnie z art. 30a ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów m.in. z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz zagranicznych funduszach kapitałowych, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej oraz kwoty podatku zapłaconego za granicą podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a. Z tego wynika, że na Spółce, jako agencie płatności nie będą ciążyły obowiązki płatnika?.

Stanowisko to potwierdził również Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z dnia 17.08.2007 r. (1471/DPF/415/36/2007/PP).

Reasumując, Spółka uważa, iż nie jest płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do osób fizycznych będących rezydentami, jak i nierezydentami w Polsce i nie jest obowiązany do sporządzania informacji o uzyskanych przychodach uczestników funduszu zagranicznego.

Ad. 2)

Spółka uważa, iż nie spoczywa na niej obowiązek sporządzania imiennych informacji dotyczących przychodów (dochodów), o których mowa w art. 42c ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 42c ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego podmiotu wypłacającego przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, podmiot ten jest obowiązany przesłać, sporządzone według ustalonego wzoru, imienne informacje o tych przychodach (dochodach):

  • faktycznemu albo pośredniemu odbiorcy, któremu wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody) i który ze względu na miejsce zamieszkania podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w innym niż Rzeczypospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, lub na terytoriach zależnych lub terytoriach stowarzyszonych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Królestwa Niderlandów, z którymi Rzeczypospolita Polska zawarła umowy w sprawie opodatkowania przychodów (dochodów) z oszczędności osób fizycznych,
  • urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Podmiotem wypłacającym jest, zgodnie z art. 42c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

  • osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na rzecz faktycznego lub pośredniego odbiorcy,
  • pośredni odbiorca, mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, na rzecz faktycznego odbiorcy.

W opinii Spółki, w analizowanym stanie faktycznym na spółce nie ciąży obowiązek sporządzania imiennych informacji o przychodach (dochodach) osiągniętych przez nierezydentów, o których mowa w art. 42c ust. 1 z tytułów wymienionych w art. 42c ust. 5 pkt 3 i

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, nie można bowiem uznać Spółki ?za podmiot wypłacający przychody (...)? gdyż rola Spółki sprowadzać się będzie wyłącznie do przyjmowania zleceń od dystrybutorów, oraz przekazywaniu w oparciu o uzyskane od Agenta Transferowego informacje instrukcje płatnicze do banku - Agenta Płatności, który dokonuje właściwych przelewów.

Oznacza to, iż w przypadku umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych przelewu z konta Agenta Transferowego na konto klienta dokona Agent Płatniczy (po uzyskaniu odpowiednich instrukcji od Agenta Transferowego, za pośrednictwem Spółki).

Mając powyższe na uwadze, w żaden sposób nie można uznać, iż Spółka jest stroną uczestniczącą w rozliczeniu transakcji umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, czy też jest podmiotem dokonującym wypłaty przychodu (dochodu) z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.

Reasumując, Spółka uważa, iż w analizowanej sytuacji nie ciąży na niej obowiązek sporządzania imiennych informacji o których mowa w art. 42c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPB2/415-446/09-2/MK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika