Wartość abonamentu medycznego opłaconego przez Wnioskodawcę na rzecz uprawnionych w danym miesiącu (...)

Wartość abonamentu medycznego opłaconego przez Wnioskodawcę na rzecz uprawnionych w danym miesiącu pracowników, w części podlegającej opodatkowaniu stanowi przychód ze stosunku pracy danego pracownika i Wnioskodawca, jako pracodawca ma obowiązek doliczyć wartość tego świadczenia do przychodu pracownika osiągniętego w miesiącu, w którym abonament jest opłacany i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy. Natomiast w odniesieniu do członków P. opłacony przez Wnioskodawcę w danym miesiącu abonament medyczny obejmujący koszty częściowej i całkowitej opłaty za nieobowiązkową opiekę medyczną stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy, od którego Wnioskodawca w oparciu o powołany art. 42a ustawy podatkowej nie jest obowiązany pobierać zaliczki na podatek, a jedynie sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) i przekazać podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie, do końca m-ca lutego następnego roku podatkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23.02.2009 r. (data wpływu 26.02.2009 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 22.05.2009 r. (data nadania 22.05.2009 r., data wpływu 25.05.2009 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie z dnia 13.05.2009 r. Nr IPPB2/415-131/09-2/MG (data nadania 13.05.2009 r., data odbioru 18.05.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wartości świadczeń medycznych ponoszonych na rzecz pracowników i członków P., momentu jego powstania oraz opodatkowania wartości zakupu legitymacji ulgowych uprawniających członków P. do zniżkowego zakupu biletów PKP i ustalenia momentu powstania przychodu z tego tytułu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.02.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych osób fizycznych w zakresie opodatkowania wartości świadczeń medycznych ponoszonych na rzecz pracowników i członków P., momentu jego powstania oraz opodatkowania wartości zakupu legitymacji ulgowych uprawniających członków P. do zniżkowego zakupu biletów PKP i ustalenia momentu powstania przychodu z tego tytułu.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.

1. Wnioskodawca zawarł porozumienie z Zakładem Działalności Pomocniczej P.(ZDP P.) - Pracownią Badań Profilaktycznych w sprawie odpłatnego świadczenia usług profilaktycznych. Świadczona na rzecz Wnioskodawcy opieka medyczna obejmuje zarówno usługi związane z medycyną pracy, o której mowa w art. 229 § 6 Kodeksu pracy, jak i dodatkowe konsultacje lekarskie i badania diagnostyczne. ZDP P. świadczy odpłatnie usługi opieki medycznej dla pracowników Wnioskodawcy oraz członków P. (zwanych dalej uprawnionymi). Członkami P. zostają w drodze wyborów wybitni polscy uczeni, którzy legitymują się ogromnym dorobkiem naukowym, a także cieszą się niekwestionowanym autorytetem. Z racji pełnienia licznych funkcji często uczestniczą w różnych gremiach, również o randze międzynarodowej. W przeszłości, w zakresie medycznym, korzystali oni z usług lecznicy rządowej w W, ponieważ obecnie nie ma takiej możliwości - zostali objęci opieką medyczną świadczoną przez Pracownię Badań Profilaktycznych P. Członkowie P., na podstawie art. 12 ustawy o Polskiej Akademii Nauk, otrzymują dożywotnio ze środków budżetowych, wypłacane za pośrednictwem Wnioskodawcy, uposażenie członkowskie.

Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Finansów uposażenia członkowskie kwalifikowane są do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Członkowie P. stanowią zatem odrębną niż pracownicy Wnioskodawcy grupę osób, tj. nie są zobowiązani do wykonywania badań z zakresu medycyny pracy.

Wynagrodzenie dla ZDP P. zostało ustalone ryczałtowo za okres miesięczny w wysokości ustalonej na jednego uprawnionego i ponoszone łącznie, odpowiednio do liczby wszystkich uprawnionych w danym miesiącu, bez względu na to, czy osoby uprawnione z oferowanych usług korzystały czy też nie. W 2009 roku kwota zryczałtowanego średniego miesięcznego kosztu, zwanego abonamentem, przypadającego na jedną osobę uprawnioną wynosi 27,50 zł. W związku z tym, iż abonament obejmuje częściową opłatę za obowiązkowe świadczenia medyczne, do których zapewnienia pracodawca jest zobowiązany przepisami Kodeksu pracy, a także opłatę częściową i całkowitą (za członków P.) za nieobowiązkową opiekę medyczną, ZDP P. nie jest w stanie określić procentowego podziału kwoty abonamentu na część obowiązkową i wychodzącą poza ten zakres.

2. Wnioskodawca wykupuje legitymacje uprawniające do zniżkowego (50%) zakupu biletów PKP dla członków P., którzy z mocy art. 11 ust. 1 ustawy o P uczestniczą w realizacji ustawowych zadań Polskiej Akademii Nauk. Do zadań tych należy m. in. udział członków P. w pracach Zgromadzenia Ogólnego Akademii, właściwego wydziału, oddziału, komitetu naukowego i problemowego oraz rady naukowej placówki naukowej Akademii. Uczestnictwo w zebraniach, o których mowa wyżej, wymaga częstego przemieszczania się członków Akademii w różne rejony naszego kraju. Wydatki ponoszone na koszty podróży służbowych tych osób stanowią procentowo znaczny udział w ogólnym planie wydatków budżetowych realizowanych przez Wnioskodawcę. W celu obniżenia tych wydatków wykupywane są legitymacje zniżkowe, a wartość wykupu jednostkowej legitymacji wynosi 230,00 zł.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 13.05.2009 r. Nr IPPB2/415-131/09-2/MG tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

  • uszczegółowienie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez wyjaśnienie, czy członkowie P. z tytułu wykupionych przez Wnioskodawcę nieobowiązkowych usług opieki medycznej ponoszą w jakiejś części koszty tych usług, z uwagi na sformułowanie zawarte we wniosku ??abonament obejmuje ?, a także opłatę częściową i całkowitą (za członków P.) za nieobowiązkową opiekę medyczną??. Jeżeli nie, to organ podatkowy prosi o wyjaśnienie sformułowania - opłata częściowa i całkowita za nieobowiązkową opiekę medyczną członków P.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w ustawowym terminie, pismem z dnia 22.05.2009 r. (data nadania 22.05.2009 r., data wpływu 25.05.2009 r.) wyjaśniając:

Abonament medyczny, ustalony w formie ryczałtu, opłacany jest za:

  • pracowników Kancelarii P., których Kodeks Pracy obliguje do wykonywania badań wstępnych, okresowych i kontrolnych,
  • członków P., nie będących pracownikami, a tym samym nie zobowiązanych do wykonywania badań z zakresu medycyny pracy.

Abonament medyczny obejmuje więc, w przypadku:

  • pracowników: opłatę za świadczenia związane z medycyną pracy oraz świadczenia wychodzące poza ten zakres,
  • członków P: opłatę za nieobowiązkową opiekę medyczną.

Zgodnie z zapisami porozumienia, którego stronami są Kancelaria P. oraz Zakład Działalności Pomocniczej P. będący świadczeniodawcą, profilaktyczna opieka medyczna związana z wykonywaną pracę obejmuje badania wstępne, okresowe i kontrolne w zakresie wymaganym na danym stanowisku pracy oraz wydawanie orzeczeń zgodnych z rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki społecznej z 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich, wydawanych do celów przewidzianych w kodeksie pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 332 ze zm.).

W ramach opieki medycznej Zakład Działalności Pomocniczej P. gwarantuje:

  • konsultacje okulistyczne, neurologiczne, laryngologiczne, dermatologiczne, badania laboratoryjne oraz inne niezbędne badania diagnostyczne,
  • doradztwo w sprawach BHP, wizytację stanowisk pracy, szczepienia ochronne, organizowanie nieodpłatnych szkoleń na temat udzielania pomocy przedlekarskiej w stanach zagrożenia życia i zdrowia.

Zapisy zawartego porozumienia gwarantują także, iż w ramach profilaktycznej opieki medycznej realizowane są również inne świadczenia lekarskie (nielimitowana ilość wizyt), obejmujące specjalistyczną pomoc lekarską, świadczoną bez skierowania od lekarza pierwszego kontaktu, w przypadku choroby w poradniach: internistycznej, okulistycznej, laryngologicznej, neurologicznej, ortopedycznej, kardiologicznej, dermatologicznej, urologicznej i ginekologicznej.

W ramach opieki, o której mowa wyżej, ZDP P. prowadzi również na rzecz pracowników i członków P., rehabilitację narządów ruchu oraz laboratoryjne badania analityczne i diagnostyczne. Część z tych usług nie jest objętych abonamentem, a ich wykazy wraz z cennikiem stanowią załączniki do porozumienia. Opłaty za te usługi wnoszone są (bezpośrednio do kasy ZDP P.) przez osoby uprawnione do korzystania z opieki medycznej świadczonej przez ZDP P., dotyczy to zarówno pracowników jak i członków P.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w opisanej sytuacji wykup świadczeń medycznych skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego, w którym momencie on powstaje i czy u wszystkich uprawnionych...
  2. Czy wartość zakupu jednostkowej legitymacji ulgowej stanowi, dla członków P, przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych... Jeśli tak, to w którym momencie powstaje przychód z tego tytułu, w sytuacji gdy wydatek ponoszony jest w roku poprzedzającym rok kalendarzowy uprawniającym do korzystania z ulgi...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy zakup usług medycznych opłacanych na rzecz pracowników Wnioskodawcy i członków P. w formie ryczałtu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego u tych osób. Wynika to z braku możliwości określenia udziału w kwocie abonamentu usług z zakresu medycyny pracy, które zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione są z podatku.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy wartość wykupionej legitymacji ulgowej dla członków P nie stanowi dla tych osób przychodu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Legitymacje te służą do zakupu ulgowych biletów wykorzystywanych w celu realizacji ustawowych (służbowych) zadań Wnioskodawcy. Nie istnieje w tym przypadku możliwość ustalenia, czy legitymacje te wykorzystywane są także w celach innych niż tylko służbowe.

Na tle przedstawionych stanów faktycznych, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi wymienia się w pkt 1 stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta, natomiast w pkt 9 inne źródła.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy podatkowej, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot ?w szczególności? oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Jak wynika z postanowień art. 12 ust. 3 cytowanej ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Przepis art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 ? 15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy tym, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się ? jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione ? według cen zakupu, o czym stanowi art. 11 ust. 2a pkt 2 ww. ustawy, zaś w pozostałych przypadkach ? na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia (art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy).

Zgodnie z treścią art. 31 ww. ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej ?zakładami pracy?, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, (?).

Natomiast stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W myśl art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Udzielając odpowiedzi na pytanie w pkt 1 należy na wstępie wyjaśnić, iż opłacanie przez pracodawcę kosztów obowiązkowej opieki z zakresu medycyny pracy nie powoduje u pracowników powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie bowiem z art. 229 § 6 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeksu pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie są przeprowadzane na koszt pracodawcy. Ponadto gdy pracodawca ponosi inne koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej pracowników, niezbędnej z uwagi na warunki pracy, wartość tego rodzaju świadczeń, otrzymanych przez pracownika od pracodawcy, również nie stanowi jego przychodu w rozumieniu przepisów ustawy, w związku z czym powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy podatkowej nie ma zastosowania.

Natomiast pozostałe koszty opieki medycznej, inne niż wyżej wymienione, ponoszone przez pracodawcę na rzecz pracowników, stanowią przychód ze stosunku pracy pracownika.

Z przedstawionego we wniosku pierwszego stanu faktycznego i jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca podpisał z ZDP P. Pracownią Badań Profilaktycznych porozumienie w sprawie świadczenia usług medycznych na rzecz swoich pracowników oraz członków P. nie będących pracownikami, które obejmują zarówno usługi związane z medycyną pracy, o której mowa w art. 229 § 6 Kodeksu pracy, jak i m. in. dodatkowe konsultacje lekarskie, wizyty u lekarzy specjalistów i pierwszego kontaktu, badania diagnostyczne i rehabilitacje. Wynagrodzenie za usługi medyczne ustalono w wysokości miesięcznego ryczałtu na jednego uprawnionego i ponoszone jest łącznie, odpowiednio do liczby wszystkich uprawnionych w danym miesiącu, bez względu na to, czy osoby uprawnione z oferowanych usług korzystały, czy też nie. Abonament obejmuje zatem częściową opłatę za obowiązkowe świadczenia medyczne, a także opłatę częściową i całkowitą (za członków P.) za nieobowiązkową opiekę medyczną. W 2009 roku kwota miesięcznego abonamentem, przypadającego na jedną osobę uprawnioną wynosi 27,50 zł.

Biorąc pod uwagę powyższe unormowania prawne należy raz jeszcze stwierdzić, iż w sytuacji gdy pracodawca ponosi koszty opieki medycznej nad pracownikiem, wykraczające poza koszty obowiązkowej opieki z zakresu medycyny pracy i koszty profilaktycznej opieki niezbędnej z uwagi na warunki pracy, wówczas wartość kosztów poniesionych przez zakład pracy przypadająca na pracownika stanowi przychód ze stosunku pracy.

Organ podatkowy zauważa, iż o powstaniu przychodu ze stosunku pracy nie przesądza fakt skorzystania przez pracownika z konkretnej usługi medycznej, lecz samo otrzymanie przez pracownika abonamentu medycznego (o określonej wartości pieniężnej), dającego prawo do usług medycznych w ramach wykupionego pakietu. Objęcie pracownika nieobowiązkową opieką medyczną stanowi nieodpłatne świadczenie, którego wartość ustala się według cen jego zakupu. Ryczałtowy sposób opłacania kosztów związanych z otoczeniem pracowników zarówno obowiązkową, jak i nieobowiązkową opieką medyczną w ramach pakietu medycznego, nie stanowi przeszkody w ustaleniu wartości świadczenia przypadającego na każdego uprawnionego pracownika. Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest w posiadaniu informacji o ilości osób uprawnionych w danym miesiącu do skorzystania z opieki medycznej, (pracowników i członków P.), a także zna wysokość zryczałtowanego średniego miesięcznego kosztu na jedną uprawnioną osobę (w 2009 roku wynosi 27,50 zł), bez względu na to, czy uprawnione osoby z niego skorzystają, czy też nie.

Organ podatkowy ponadto wyjaśnia, iż pomimo swobody zawierania umów Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, zarówno od przychodów pracowników, jak i osób nie będących pracownikami, w momencie zawierania przedmiotowej umowy powinien mieć na uwadze, że pokrywanie kosztów korzystania przez ww. osoby z nieobowiązkowych usług medycznych, do finansowania których nie jest zobowiązany przepisami Kodeksu pracy i innych ustaw stanowi dla tych osób przychód do opodatkowania. Dlatego też na Wnioskodawcy ciąży obowiązek wyodrębnienia z kwoty ogólnego zryczałtowanego miesięcznego abonamentu kwoty przypadającej na pracowników, w tym z podziałem na świadczenia, do których ponoszenia jest zobowiązany jako pracodawca i wyłączenia ich z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym oraz kwoty przypadającej na świadczenia dla członków P., którzy nie są objęci obowiązkową opieką medyczną.

Z uwagi na to, jak stwierdzono w treści wniosku, że członkowie P. stanowią odrębną niż pracownicy Wnioskodawcy grupę osób, tj. nie są zobowiązani do wykonywania badań z zakresu medycyny pracy, w związku z tym ponoszony przez Wnioskodawcę koszt miesięcznego abonamentu za nieobowiązkowe usługi medyczne stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w powołanym powyżej art. 20 ust. 1 ustawy podatkowej.

W związku z powyższym wartość abonamentu medycznego opłaconego przez Wnioskodawcę na rzecz uprawnionych w danym miesiącu pracowników, w części podlegającej opodatkowaniu stanowi przychód ze stosunku pracy danego pracownika i Wnioskodawca, jako pracodawca ma obowiązek doliczyć wartość tego świadczenia do przychodu pracownika osiągniętego w miesiącu, w którym jest opłacana i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy, zgodnie z przepisami art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w odniesieniu do członków P. opłacony przez Wnioskodawcę w danym miesiącu abonament medyczny obejmujący koszty częściowej i całkowitej opłaty za nieobowiązkową opiekę medyczną stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy, od którego Wnioskodawca w oparciu o powołany powyżej art. 42a ustawy podatkowej nie jest obowiązany pobierać zaliczki na podatek, a jedynie sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) i przekazać podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie, do końca m-ca lutego następnego roku podatkowego.

Udzielając w następnej kolejności odpowiedzi na pytanie w pkt 2 wniosku, dotyczącego zakupu przez Wnioskodawcę legitymacji uprawniających członków P. do zniżkowego zakupu biletów PKP należy stwierdzić, iż w ocenie organu podatkowego wartość jednostkowej legitymacji stanowi dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku drugiego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wykupuje legitymacje uprawniające do zniżkowego (50%) zakupu biletów PKP dla członków P., realizujących ustawowe zadania P., które wymagają częstego przemieszczania się w różne rejony kraju. W celu obniżenia wydatków związanych z podróżami służbowymi członków P., Wnioskodawca wykupuje legitymacje zniżkowe, gdzie wartość wykupu jednostkowej legitymacji wynosi 230,00 zł.

Z uwagi na to, że jak przedstawił we własnym stanowisku Wnioskodawca ?nie istnieje w tym przypadku możliwość ustalenia, czy legitymacje te wykorzystywane są także w celach innych niż tylko służbowe?, zatem w tym stanie faktycznym i prawnym należy stwierdzić, iż wartość tego świadczenia w postaci wartości wykupionej legitymacji służbowej stanowi dla członków P przychód z innych źródeł, zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się ? jeśli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione ? według cen zakupu, o czym stanowi powołany powyżej art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W sytuacji opisanej we wniosku świadczeniem jest samo przyznanie członkom P. legitymacji uprawniającej do 50% zniżki przy zakupie biletów PKP, z uwagi na brak możliwości jednoznacznego stwierdzenia, że legitymacje te wykorzystywane są tylko i wyłącznie w calach służbowych. Mając na uwadze powyższe, przychód członków P. stanowiący przychód z innych źródeł, o którym stanowi powołany art. 20 ust. 1 ustawy podatkowej powstanie w momencie wykupu przez Wnioskodawcę legitymacji uprawniającej do zniżkowego (50%) zakupu biletów PKP.

Jednakże, mając na uwadze powołany przepis art. 42a ustawy podatkowej Wnioskodawca, tak jak w przypadku abonamentu medycznego, nie jest obowiązany do pobrania zaliczki na podatek od tego przychodu, a jedynie zgodnie z tym przepisem zobowiązany jest sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) i przekazać podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie, do końca m-ca lutego następnego roku podatkowego.

Reasumując, należy stwierdzić, iż wartość abonamentu medycznego opłaconego przez Wnioskodawcę na rzecz uprawnionych w danym miesiącu pracowników, w części podlegającej opodatkowaniu stanowi przychód ze stosunku pracy danego pracownika i Wnioskodawca, jako pracodawca ma obowiązek doliczyć wartość tego świadczenia do przychodu pracownika osiągniętego w miesiącu, w którym abonament jest opłacany i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy. Natomiast w odniesieniu do członków P. opłacony przez Wnioskodawcę w danym miesiącu abonament medyczny obejmujący koszty częściowej i całkowitej opłaty za nieobowiązkową opiekę medyczną stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy, od którego Wnioskodawca w oparciu o powołany art. 42a ustawy podatkowej nie jest obowiązany pobierać zaliczki na podatek, a jedynie sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) i przekazać podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie, do końca m-ca lutego następnego roku podatkowego.

Ponadto wartość wykupionych przez Wnioskodawcę legitymacji służbowych uprawniających do zniżkowego (50%) zakupu biletów PKP stanowi dla członków P. przychód z innych źródeł, zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy, który powstaje w momencie wykupu przez Wnioskodawcę przedmiotowych legitymacji. Mając na uwadze powołany przepis art. 42a ustawy podatkowej, Wnioskodawca nie jest obowiązany do pobrania zaliczki na podatek od tego przychodu, a jedynie zgodnie z tym przepisem zobowiązany jest sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) i przekazać podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie, do końca m-ca lutego następnego roku podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika