Spółka jako pracodawca przejmujący winna przekazać pracownikom oraz odpowiednim urzędom skarbowym (...)

Spółka jako pracodawca przejmujący winna przekazać pracownikom oraz odpowiednim urzędom skarbowym imienne informacje o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 oraz właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R obejmujące cały rok, a więc obejmujące zarówno okres zatrudnienia w przejętym zakładzie pracy, jak i u obecnego pracodawcy. Natomiast nie ciążył na Spółce obowiązek złożenia deklaracji PIT-8AR zarówno dotyczącej wypłat dokonywanych przez spółdzielnię przed zbyciem przedsiębiorstwa jak i dotyczącej wypłat dokonywanych przez spółdzielnię po zbyciu przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 07.02.2012 r. (data wpływu 13.02.2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30.04.2012 r. (data wpływu 04.05.2012 r.) na wezwanie z Nr IPPB2/415-132/12-2/MS1z dnia 20.04.2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku złożenia deklaracji PIT-8AR dotyczącej wypłat dokonanych przez spółdzielnię przed zbyciem przedsiębiorstwa,
  • prawidłowe w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 13.02.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z dniem 1 lipca 2011 roku, podatnik nabył od spółdzielni przedsiębiorstwo w trybie art. 55.1 ustawy kodeks cywilny. Przedsiębiorstwo stanowiło wkład niepieniężny wniesiony w zamian za objęte przez spółdzielnię udziały spółki (podatnika). W związku z postanowieniami art. 23.1 ustawy kodeks pracy, spółka z mocy prawa stała się nowym pracodawcą dla wszystkich pracowników przejętego przedsiębiorstwa bez rozwiązywania umów o pracę.

Urząd skarbowy właściwy terytorialnie dla podatnika jest taki sam, jak dla spółdzielni, która zbyła przedsiębiorstwo. Spółdzielnia była płatnikiem, o którym mowa w art. 31 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do dnia zbycia przedsiębiorstwa, a podatnik stał się zakładem pracy od dnia 1 lipca 2011 roku.

Spółdzielnia przed dniem zbycia swego przedsiębiorstwa na rzecz spółki wypłacała na rzecz swych członków, będących pracownikami kwoty z tytułu podziału nadwyżki bilansowej. Wypłacała je również po zbyciu przedsiębiorstwa. Pobrała od nich zaliczki na podatek. Spółka złożyła deklarację PIT-8AR dotyczącą wypłat dokonanych przez spółdzielnię przed zbyciem przedsiębiorstwa, natomiast nie ujęła w niej kwot wypłacanych przez spółdzielnię po zbyciu przedsiębiorstwa. Kwoty wypłacone po zbyciu przedsiębiorstwa przez spółdzielnię spółdzielnia ujęła w złożonej przez siebie deklaracji PIT-8AR.

Pismem Nr IPPB2/415-132/12-2/MS1 z dnia 20.04.2012 r. (data nadania 20.04.2012 r.) wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

  • doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego poprzez wskazanie czy podział nadwyżki bilansowej wypłacanej przez spółdzielnię na rzecz swych członków będących pracownikami, nastąpił z uwzględnieniem wkładu pracy członków spółdzielni tj. czy podstawą naliczenia było wynagrodzenie bieżące, czy też bez jego uwzględniania tj. czy podstawą wypłaty nadwyżki bilansowej był tylko i wyłącznie fakt bycia członkiem spółdzielni i posiadania jej udziałów...

Spółka odpowiedziała pismem dnia 30.04.2012 r. (data nadania 30.04.2012 r., data wpływu 04.05.2012 r.) wskazując, ze podstawą podziału nadwyżki bilansowej wypłacanej przez Spółdzielnię była wielkość udziałów zgromadzona na koniec roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z nabyciem przez podatnika przedsiębiorstwa spółdzielni, a wraz z nim pracowników, podatnik był zobowiązany sporządzić imienne informacje, o których mowa w art. 39 ust. 1 i deklarację roczną, o której mowa w art. 38 ust. 1a oraz deklarację PIT-8AR zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 dotyczącą wypłat dokonanych na rzecz członków, pracowników spółdzielni przez spółdzielnię z tytułu podziału nadwyżki bilansowej przed zbyciem przedsiębiorstwa na rzecz Spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy,

W związku z faktem nabycia przedsiębiorstwa w trybie art. 55.1 ustawy kodeks cywilny i pracowników w trybie art. 23.1 kodeks pracy, podatnik był zobowiązany sporządzić imienne informacje, o których mowa w art. 39 ust. 1 za cały rok, a więc również w zakresie dochodów wypłaconych przez zbywcę przedsiębiorstwa.

Spółka była również zobowiązana do złożenia deklaracji rocznej, o której mowa w art. 38 ust. 1a i ujęcia w niej informacji o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za cały rok podatkowy, tj. zarówno za okres zatrudnienia w przejętym zakładzie pracy, jak i u obecnego pracodawcy.

Stanowisko takie potwierdził w wydanych interpretacjach indywidualnych Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (sygnatur nr ILPB1/415-1411/10-2/AA oraz sygnatura nr ILPB1/415-1412/10-2/AA z dnia 04.03.2011 roku).

Spółka zobowiązana była do złożenia deklaracji PIT-8AR dotyczącej wypłat dokonanych przez spółdzielnię przed zbyciem przedsiębiorstwa, natomiast nie była zobowiązana do ujęcia w niej kwot wypłacanych przez spółdzielnię po zbyciu przedsiębiorstwa. Kwoty wypłacone po zbyciu przedsiębiorstwa przez spółdzielnię spółdzielnia zobowiązana była ująć w złożonej przez siebie deklaracji PIT-8AR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku złożenia deklaracji PIT-8AR dotyczącej wypłat dokonanych przez spółdzielnię przed zbyciem przedsiębiorstwa oraz prawidłowe w pozostałej części.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczania i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wynika z treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej ?zakładami pracy?, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Stosownie do treści art. 39 ust. 2 powołanej ustawy, jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, lub urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zgodnie z treścią art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.

Artykuł ten przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych (po stronie zakładu).

Z powyższego wynika, iż obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji i obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy, nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane. W związku z tym nie ma zastosowania cytowany powyżej art. 39 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem po zakończeniu roku podatkowego przejmujący pracodawca, o ile nie dokonuje rocznego obliczenia podatku, winien przekazać pracownikom oraz odpowiednim urzędom skarbowym informacje o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 oraz winien przekazać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R, obejmującą dane za cały rok podatkowy, tj. zarówno za okres zatrudnienia w przejętym zakładzie pracy, jak i u obecnego pracodawcy.

Zgodnie z art. 75 ustawy z dnia 16 września 1982r. Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 2003r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.) zysk spółdzielni, po pomniejszeniu o podatek dochodowy i inne obciążenia obowiązkowe wynikające z odrębnych przepisów ustawowych, stanowi nadwyżkę bilansową. Przepis art. 76 ww. ustawy stanowi, iż nadwyżka bilansowa podlega podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Z przepisu art. 77 § 1 ww. ustawy wynika, że część nadwyżki bilansowej pozostałej po dokonaniu odpisu, o którym mowa w art. 76, przeznacza się na cele określone w uchwale walnego zgromadzenia. Zasady podziału nadwyżki bilansowej między członków spółdzielni określa statut (art. 77 § 2 ww. ustawy). Zgodnie z art. 77 § 4 ww. ustawy jeżeli podział części nadwyżki bilansowej między członków ma nastąpić w formie oprocentowania udziałów, w podziale tym uwzględnia się byłych członków (ich spadkobierców), którym przysługują roszczenia o wypłatę udziałów.

W myśl natomiast art. 183 § 1 ww. ustawy za pracę w spółdzielni członek spółdzielni otrzymuje wynagrodzenie, na które składa się wynagrodzenie bieżące i udział w części nadwyżki bilansowej przeznaczonej do podziału między członków zgodnie z zasadami ustalonymi w statucie. Wynagrodzenie bieżące członka i jego udział w nadwyżce bilansowej korzystają z ochrony, jaką prawo zapewnia wynagrodzeniu pracownika (art. 183 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że spółdzielnia przed dniem zbycia swego przedsiębiorstwa na rzecz spółki wypłacała na rzecz swych członków, będących pracownikami kwoty z tytułu podziału nadwyżki bilansowej. Wypłacała je również po zbyciu przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),
  4. wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Stosownie do art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału. Na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Natomiast w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy należy zauważyć, że zgodnie z ustawą Prawo spółdzielcze udział w nadwyżce bilansowej spółdzielni jest składnikiem wynagrodzenia za pracę. Przyjęto jednak, że zgodnie z ww. ustawą, a w szczególności art. 76 oraz 77 § 1 i 2 i art. 183 § 1 tego Prawa o podziale nadwyżki bilansowej decyduje walne zgromadzenie (zebranie przedstawicieli), a zasady podziału nadwyżki bilansowej między członków określa statut. Prawo spółdzielcze nie zawiera zatem w tym względzie żadnych wytycznych, pozostawiając członkom spółdzielni swobodę w ustalaniu w postanowieniach statutu kryteriów podziału nadwyżki bilansowej między członków. Zatem podział nadwyżki bilansowej w spółdzielniach może nastąpić według różnych kryteriów. Jednym z tych kryteriów może być decyzja o wypłacie nadwyżki bilansowej w formie oprocentowania udziałów. Udział członków spółdzielni w nadwyżce bilansowej w formie oprocentowania udziałów stanowić będzie, stosownie do ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. b przychód z tytułu udziału w zysku osoby prawnej, którą jest spółdzielnia. Z literalnego brzmienia ww. przepisu wynika bowiem, że za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach.

W odniesieniu natomiast do podziału nadwyżki bilansowej spółdzielni, której podstawą naliczania będzie wynagrodzenie bieżące (płatne miesięcznie) podkreślić należy, że podstawą wypłaty nadwyżki bilansowej jest relacja o charakterze kapitałowym, czyli posiadanie udziału w spółdzielni. W związku z powyższym, skoro pojęcie dochodu (przychodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych obejmuje wszelkie dochody (przychody), jakie powstają w następstwie posiadania prawa do udziału w zysku osoby prawnej, to zaliczyć do nich należałoby również przychody członków spółdzielni z tytułu podziału bezpośredniego nadwyżki bilansowej spółdzielni. Gdyby bowiem podatnik otrzymujący taki przychód nie był członkiem spółdzielni, to nie przysługiwałby mu udział w nadwyżce bilansowej. Zatem podstawą wypłaty nadwyżki bilansowej jest fakt bycia członkiem spółdzielni i posiadania jej udziałów. Stąd, co do zasady bezpośrednia wypłata nadwyżki bilansowej będzie stanowiła przychód z tytułu udziału w zysku osoby prawnej czyli przychód z kapitałów pieniężnych. Nie przeczy temu treść art. 183 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze, który stanowi, że na wynagrodzenie członka spółdzielni składa się wynagrodzenie bieżące i udział w nadwyżce bilansowej, a oba składniki korzystają z ochrony jaką prawo zapewnia wynagrodzeniu pracownika. Samo zapewnienie takiej ochrony składnikowi wynagrodzenia nie czyni jeszcze z tego wynagrodzenia wynagrodzenia za pracę. Udział w nadwyżce bilansowej członka może wszak wystąpić w formie oprocentowania udziałów, powiększenia funduszu udziałowego lub podziału bezpośredniego. Te rodzaje przychodu zgodnie z art. 183 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze korzystają z ochrony jaką prawo zapewnia wynagrodzeniu pracownika, lecz bezspornie stanowią przychody z kapitałów pieniężnych a nie stosunku pracy. Wypłata nadwyżki bilansowej mieć będzie charakter wynagrodzenia o pracę wyłącznie wówczas, kiedy z uchwały w przedmiocie podziału nadwyżki bilansowej będzie wynikało, że podział tej nadwyżki między członków nastąpił w zależności od ich wkładu pracy. Jeżeli podział następuje bez uwzględniania wkładu pracy członków spółdzielni, to nie można uznać, by wypłata miała charakter wynagrodzenia za pracę. W odpowiedzi na wezwanie organu Spółka wskazała, iż podstawą podziału nadwyżki bilansowej wypłacanej przez spółdzielnię była wielkość udziałów zgromadzona na koniec roku.

Zatem wypłacane przez spółdzielnię kwoty z tytułu podziału nadwyżki bilansowej stanowią dla członków przychód z tytułu udziału w zysku osoby prawnej czyli przychód z kapitałów pieniężnych, a spółdzielnia od wypłaconej członkom nadwyżki bilansowej była zobowiązana do pobrania 19% zryczałtowanego podatku dochodowego. Wobec tego w przedmiotowej sytuacji nie znajduje zastosowania art. 231 ustawy Kodeks pracy. Ponieważ nie mamy do czynienia z przychodami ze stosunku pracy, wobec tego nie następuje swoista sukcesja uniwersalna w płaszczyźnie stosunków pracy, o której mowa powyżej.

Z powyższego wynika, że na Spółce nie spoczywał obowiązek złożenia deklaracji PIT-8AR dotyczącej wypłat dokonanych przez spółdzielnię przed zbyciem przedsiębiorstwa. Spółdzielnia winna ująć w PIT-8AR kwoty wypłacane z tytułu podziału nadwyżki bilansowej zarówno przed zbyciem przedsiębiorstwa jak i po jego zbyciu.

Reasumując Spółka jako pracodawca przejmujący winna przekazać pracownikom oraz odpowiednim urzędom skarbowym imienne informacje o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 oraz właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R obejmujące cały rok, a więc obejmujące zarówno okres zatrudnienia w przejętym zakładzie pracy, jak i u obecnego pracodawcy. Natomiast nie ciążył na Spółce obowiązek złożenia deklaracji PIT-8AR zarówno dotyczącej wypłat dokonywanych przez spółdzielnię przed zbyciem przedsiębiorstwa jak i dotyczącej wypłat dokonywanych przez spółdzielnię po zbyciu przedsiębiorstwa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika