Wykupienie jest więc kwalifikowanym rodzajem zbycia, gdyż nastąpić może tylko przez pierwotnego (...)

Wykupienie jest więc kwalifikowanym rodzajem zbycia, gdyż nastąpić może tylko przez pierwotnego dysponenta. Ponieważ zaś, co znów w sprawie jest bezsporne, obligacje nie są papierami wartościowymi, o których mowa w art. 3 punkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 ze zm.), pogląd, że w chwili wykupu obligacji przez Bank (nabycia akcji przez Skarżącego) powstaje po stronie uczestnika programu przychód, nie znajduje uzasadnienia także w treści art. 17 ust. 1 punkt 6 lit. b) ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów, uwzględniając prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie sygn. akt III SA/Wa 628/09 z dnia 28.10.2009 r. (data wpływu 26.02.2010 r.) stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21.09.2008 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 24.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nabycia obligacji oraz sprzedaży akcji ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 24.09.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nabycia obligacji oraz sprzedaży akcji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest obywatelem polskim, podlegającym zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Pozostaje w stosunku pracy z B Bankiem S.A - na stanowisku wicedyrektora. Z tytułu pełnionej funkcji otrzymuje wynagrodzenie.

Obecnie w Banku wdrażany jest nowy program motywacyjny (dalej: Program) ?którym miałby zostać objęty Wnioskodawca?. Program ten oparty jest na wzroście wartości akcji.

Istotą programów motywacyjnych opartych na wzroście wartości akcji jest ich wieloletniość. Zakłada się bowiem, że powiązanie interesów kluczowych pracowników (dalej: Uczestnicy) z celami biznesowymi Banku przyczyni się, w długiej perspektywie, do zwiększenia wartości Banku, co przełoży się na wzrost wartości akcji B.

Sposobem powiązanie interesu Uczestników z celami biznesowymi Banku jest uczynienie z nich akcjonariuszy (współwłaścicieli Banku), którzy będą partycypować we wzroście wartości giełdowej spółki.

Konstrukcja Programu:

Ze względu na realizację celu, któremu Program ma służyć (tj. zaangażowaniu Uczestników w realizację celów biznesowych) oraz swoją wieloletniość został on podzielony na następujące etapy:

1. W ramach Programu Uczestnicy oprócz wynagrodzenia za pełnione w Banku funkcje będą uprawnieni do nabycia 700.000 obligacji dających prawo pierwszeństwa do objęcia nowoemitowanych akcji Banku. Całość obligacji przeznaczona dla Uczestników będzie podzielona na osiem lat, każda zawierająca maksymalnie 85.000 sztuk obligacji. Obligacje będą oferowane Uczestnikom począwszy od 1 września 2011 r. Jako Uczestnik Programu Wnioskodawca będzie uprawniony do nabycia pewnej ilości tych obligacji.

2. Stosownie do postanowień art. 393 Kodeksu Spółek Handlowych umocowanie Zarządu Banku do emisji obligacji z prawem pierwszeństwa do objęcia akcji wynika z uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy. Uchwała Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy upoważnia również Zarząd B do wskazania osób, które po spełnieniu określonych warunków będą uprawnione do nabycia obligacji.Emisja nowych akcji w celu umożliwienia ich objęcia przez Uczestników następuje na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy w trybie warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego

3. W celu zabezpieczenia praw Uczestników Programu, tj. możliwości nabycia obligacji dających prawo do pierwszeństwa objęcia nowo emitowanych akcji Banku przedmiotowe obligacje zostaną nabyte przez podmiot wybrany przez Zarząd Banku (?Powiernik?), który będzie następnie odsprzedawał je Uczestnikom.
Obligacje będą nabywane przez Uczestników po cenie emisyjnej wynoszącej 0,01 zł.

5. Każda obligacja daje prawo do objęcia pod pewnymi warunkami akcji Banku po cenie emisyjnej wynoszącej 4,00 zł.

6. Obligacje są papierami wartościowymi, które nie zostaną wydane w formie dokumentu, zgodnie z art. 5a ust. 1 ustawy o obligacjach z 29 czerwca 1995 r.
Dematerializacja nie będzie dematerializacją w rozumieniu ustawy o obrocie. Zgodnie z art. 5a ust. 2 ustawy o obligacjach, prawa z obligacji niemających formy dokumentu powstają z chwilą dokonania zapisu w ewidencji i przysługują osobie w niej wskazanej jako posiadacz Obligacji.

7. Uczestnik uzyskuje prawo do nabycie obligacji pod warunkiem pozostawania w stosunku pracy lub w innym stosunku prawnym o podobnym charakterze z Bankiem lub spółką zależną od Banku przez okres, co najmniej 3 lat kalendarzowych od daty przyznania prawa do nabycia Obligacji (w dniu nabycia prawa do zakupu Obligacji Uczestnik nie może być w okresie wypowiedzenia takiej umowy), uzyskanie rocznej oceny na określonym poziomie oraz uzyskania dobrych wyników finansowych przez Bank (na poziomie określonym w regulaminie Programu).

8. Propozycja sprzedaży obligacji będzie składana pracownikom przez Powiernika w terminie 30 dni od daty nabycia prawa do Obligacji, tj. od dnia 1 września każdego roku trwania Programu (po raz pierwszy propozycja taka zostanie złożona po dniu 01 września 2011 roku).

9. Realizacja pierwszeństwa objęcia akcji w programie możne nastąpić od daty nabycia Obligacji przez pracownika do końca trwania Programu, w drodze złożenia zapisu na akcje.

10. Obligacje, w przypadku których zrealizowano związane z nimi prawo pierwszeństwa do objęcia akcji Banku zostaną wykupiona przez Bank po cenie nominalnej w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia przez uczestnika oświadczenia o objęciu akcji Spółki i dyspozycji wykupu Obligacji, lecz nie później niż 30 dni od dnia złożenia przez Uczestnika oświadczenia o objęciu akcji Spółki i dyspozycji wykupu Obligacji, lecz nie później niż do 31 grudnia 2018 roku.
Obligacje nabyte przez Uczestników, z których nie zostało wykonane prawo pierwszeństwa zostaną wykupione przez Bank po cenie nominalnej w dniu 31 grudnia 2018 roku.

11. Uczestnik traci prawo do nabycia obligacji serii D przyznanych w ranach Programu, jeżeli nie przyjmie oferty sprzedaży obligacji złożonej przez Powiernika, w terminie jej ważności.

12. Obligacje są niezbywalne, za wyjątkiem: zbycia Obligacji przez Powiernika na rzecz pracowników, przeniesienie Obligacji przez dotychczasowego Powiernika na rzecz innego podmiotu, w przypadku zmiany Powiernika. Ograniczenie zbywalności dotyczy także podmiotów wykonujących prawa spadkowe w przypadku śmierci powiernika uczestniczącego w Programie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Mając na względzie przedstawiony stan faktyczny a w szczególności cel Programu Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie że:

  1. na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jedynym momentem podatkowym w ramach Programu jest moment zbycia akcji przez Uczestnika, które zostały objęte w ramach Programu,
  2. ewentualny dochód uzyskany wskutek takiego zbycia podlegać będzie opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy przy czym dochodem/stratą ze zbycia akcji objętych w ramach Programu jest różnica między ceną sprzedaży pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia, a kosztami ich uzyskania którymi są wydatki poniesione na nabycie akcji, tj. 4,00 PLN za akcję.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Mając na względzie przywołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, Wnioskodawca uważa, iż:

(1) Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jedynym momentem podatkowym w ramach Programu, jest moment zbycia przez Uczestnika akcji objętych w ramach Programu.

(2) Ewentualny dochód uzyskamy wskutek takiego zbycia podlegać będzie opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy.

(3) Dochodem/stratą ze zbycia akcji objętych w ramach Programu jest różnica między ich wartością wyrażoną w cenie (ceną rynkową, gdyż akcje te Wnioskodawca sprzeda na giełdzie papierów wartościowych, a kosztami ich uzyskania, którymi są wydatki poniesione na nabycie akcji, tj. 4,00 PLN za obligację.

UWAGI OGÓLNE

1. Uczestnicy Programu będą uprawnieni do nabycia obligacji dających prawo pierwszeństwa do objęcia nowoemitowanych akcji Banku po cenie nominalnej 0,01 zł. Realizacja pierwszeństwa objęcia akcji w Programie następuje poprzez wykup przez Bank obligacji po cenie emisyjnej oraz poprzez umożliwienie Uczestnikom objęcia nowoemitowanych akcji Banku, warunkiem koniecznym objęcia przez Uczestników akcji B jest wyrażenie przez nich oświadczenia woli w drodze złożenia zapisu na akcje.

Charakter prawny obligacji z prawem pierwszeństwa do objęcia akcji został określony w art. 22 ustawy o obligacjach. Stosownie do jego treści: Spółka może emitować obligacje uprawniające obligatariuszy - oprócz innych świadczeń - do subskrybowania akcji spółki z pierwszeństwem przed jej akcjonariuszami, zwane dalej: ?obligacjami z prawem pierwszeństwa?. Przepis art. 22 ust. 2 i 3 przywołanej ustawy określa, iż Uchwała o emisji obligacji z prawem pierwszeństwa powinna określać:

  1. liczbę akcji przypadających na jedną obligację;
  2. cenę emisyjną akcji lub sposób jej ustalania,
  3. termin wygaśnięcia uprawnień obligatariuszy wynikających z przyznanego prawa pierwszeństwa.

Ponadto ustawa o obligacjach dokonuje rozróżnia pomiędzy obligacjami z prawem pierwszeństwa do objęcia akcji, a obligacjami zamiennymi na akcje art. 20 ust. 1 ustawy o obligacjach stanowi: że spółka może emitować obligacje uprawniające do objęcia za akcji emitowanych przez spółkę w zamian za te obligacja. Podstawowa różnica pomiędzy tymi dwoma instrumentami występuje w treści uprawnienia inkorporowanego w danym papierze wartościowym. W przypadku bowiem obligacji z prawem do objęcia akcji, treścią uprawnienia przysługującego obligatariuszowi jest możliwość subskrybowania akcji spółki z pierwszeństwem przed jej akcjonariuszami, podczas gdy w przypadku obligacji zamiennych na akcje treścią stosunku zobowiązaniowego jest wymiana obligacji na akcje.

W ramach Programu Uczestnik będzie uprawniony do nabycia obligacji, o których mowa w art. 22 ustawy o obligacjach.

2. Art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustanawia zasadę rozpoznawania przychodu na zasadzie kasowej, tzn. w momencie jego otrzymania lub postanowienia do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym.

Zgodnie bowiem z przywołanym artykułem przychód podatnika stanowią otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń. Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną nieodpłatnych świadczeń (innych niż świadczenia w naturze oraz świadczenia wymienione w art. 11 ust. 2a pkt 1-3 ww. ustawy), ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że za chwilę uzyskania, a w konsekwencji opodatkowania należy zasadniczo uznać chwilę otrzymania przychodów lub ich postawienia do dyspozycji.

Zasada ta doznaje pewnych wyłączeń. W szczególności, stosownie do treści art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzania, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji. Tym samym moment opodatkowania przedmiotowego dochodu jest przesunięty w czasie do chwili odpłatnego zbycia akcji objętych w sposób określony w art. 24 ust. 11 ww. ustawy.

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu z odpłatnego zbycia akcji zostały uregulowane w art. 30 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, dochody uzyskane z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 19% uzyskanego dochodu. W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, dochód, o którym mowa w art. 30b ust. 1 ww. ustawy, stanowi różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 (stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychodem z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną stanowią kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane).

Równocześnie, stosownie do przepisu art. 23 ust. 1 pkt 38 przy ustaleniu dochodu z odpłatnego zbycia akcji w spółce mającej osobowość prawną, koszt uzyskania przychodów stanowią wydatki na nabycia tych akcji.

II. UZASADNIENIE DOTYCZĄCE PYTANIA (1) oraz PYTANIA (2)

Mając na względzie przywołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno moment przyznania uprawnienia do nabycia obligacji, moment nabycia obligacji, jak i moment przyznania prawa do nabycia obligacji są dla Wnioskodawcy neutralne podatkowo, tzn. nie powodują powstanie przychodu podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając na względzie przytoczony stan faktyczny należy stwierdzić, że przyznanie prawa do nabycia obligacji stanowi jednostronną deklarację Zarządu Banku, zgodnie z którą dany pracownik został zakwalifikowany do grupy pracowników kluczowych z punktu widzenia interesów Banku. Fakt ten umożliwi Wnioskodawcy w przyszłości, po spełnianiu określonych warunków, nabycie, określonej liczby Obligacji, które z kolei dają prawo do objęcia określonej liczby akcji.

Z przytoczonych w pkt 1 przepisów prawa wynika zaś, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem koniecznym rozpoznania przychodu jest jego definitywny charakter. Stąd też samo przyznanie Wnioskodawcy prawa, które może utracić wskutek wystąpienia okoliczności od niego niezależnych nie może powodować powstania obowiązku podatkowego.

Moment nabycia obligacji:

Zdaniem Wnioskodawcy również moment nabycia przez Wnioskodawcę Obligacji należy uznać za moment neutralny podatkowo, co wynika z konstrukcji samego programu, jak i charakteru prawnego nabywanych Obligacji.

Biorąc pod uwagę cel Programu należy stwierdzić, iż w sensie logicznym stanowi on jednolitą całość. Wykorzystanie konstrukcji obligacji służy jedynie prawnemu inkorporowaniu zobowiązania wynikającego z realizacji przez Zarząd Banku uchwał podjętych przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy w sprawie emisji akcji w trybie warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego Banku w celu umożliwienia ich objęcia przez uczestników. Założeniem Programu nie jest również spełnienie przez Bank świadczenia pieniężnego, lecz niepieniężnego, którego wartość rynkowa nie wynika z treści stosunku zobowiązaniowego, lecz jest pochodną wyceny giełdowej spółki, która zależy między innymi od stopnia realizacji przez Uczestników celów biznesowych. W tym sensie Obligacja stanowi jedynie potwierdzenie skutecznego nabycia przez Uczestnika prawa pierwszeństwa objęcia akcji Banku. Z charakteru prawnego obligacji określonego w art. 4 w związku z art. 22 ustawy o obligacjach wynika, iż jest ona nośnikiem pewnego prawa majątkowego (w przedmiotowym stanie faktycznym prawa objęcia akcji Banku). Tym samym nabycie obligacji nie jest tożsame z realizacją prawa inkorporowanego w tym papierze.

Z charakteru prawnego przedmiotowych Obligacji wynika ponadto, iż obligacje te:

  1. Są niezbywalne za wyjątkiem: zbycia Obligacji przez Powiernika na rzecz pracowników, przeniesienia Obligacji przez dotychczasowego Powiernika na rzecz innego podmiotu, w przypadku zmiany Powiernika. Ograniczenie zbywalności dotyczy także podmiotów wykonujących prawa spadkowe w przypadku śmierci powiernika uczestniczącego w Programie.
  2. Nie będą przedmiotem obrotu gospodarczego (w szczególności oferty publicznej ani obrotu na rynku regulowanym).
  3. Obligacje nabyte przez Uczestników, z których nie zostało wykonane prawo pierwszeństwa zostaną wykupione przez Bank po cenie nominalnej w dniu 31 grudnia 2018 roku.

Tym samym, w chwili objęcia Obligacje nie stanowią żadnego realnego przysporzenia w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Obowiązek określenie bowiem wartości nominalnej obligacji wynika z treści art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o obligacjach. Zgodnie z jego postanowieniami obligacja powinna zawierać w szczególności, jej wartość nominalną, dlatego też określenie wartości nominalnej w wysokości 0,01 zł stanowi wypełnienie obowiązku ustawowego. Nabycie obligacji nie powoduje uzyskania przez Uczestnika żadnego przychodu, gdyż w chwili nabycia nie dochodzi do otrzymania lub postawienia do dyspozycji pieniędzy lub wartości pieniężnych. Co więcej nabyte Obligacja nie gwarantują uzyskania takiego przychodu w przyszłości. W przypadku, bowiem gdyby cena rynkowa akcji Banku była niższa niż wartość nominalna akcji Banku uprawnienie inkorporowane w Obligacjach w ogóle nie zostanie przez Wnioskodawcę zrealizowane.

Ponadto, w świetle powyższych okoliczności cena, za którą Wnioskodawca może objąć obligacje powinna zatem być uznana za odpowiadającą ich wartości rynkowej.

Dlatego też objęcie obligacji nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Moment nabycia akcji:

Moment nabycia akcji B jest jednocześnie momentem wykupu oraz umorzenia obligacji (art. 24 ust. 1 ustawy o obligacjach). Wykup ten następuje po cenie emisyjnej. Z charakteru prawnego obligacji z prawem pierwszeństwa do objęcia akcji wynika równocześnie prawo do subskrybowania akcji Banku z pierwszeństwem przed jej akcjonariuszami. Zgodnie z warunkami Programu Wnioskodawca będzie uprawniony do objęcia akcji B po ich wartości nominalnej. Warunkiem koniecznym objęcia przez Wnioskodawcę akcji B jest wyrażenie oświadczenia woli w drodze złożenia zapisu na akcje.

W przeciwieństwie jednak do obligacji zamiennych na akcje, nie dochodzi tu do wymiany wartości obligacji wyrażonej w cenie emisyjnej na wartość akcji odpowiadającej jej cenie emisyjnej. W przypadku bowiem obligacji z prawem pierwszeństwa do objęcia obligacji dochodzi do ich wykupu, umorzenia oraz realizacji możliwości nabycia prawa do subskrybowania akcji Banku z pierwszeństwem przed jej akcjonariuszami (przy zachowaniu warunku dotyczącego złożenia zapisu na akcje).

Odnosząc treść przywołanych przepisów do konstrukcji samego Programu, a w szczególności celu jaki on realizuje (umożliwienie nabycia nowoemitowanych akcji Banku), należy stwierdzić, że przyjęcie konstrukcji obligacji służy jedynie do zabezpieczenia prawa Uczestnika do nabycia akcji. Ucieleśnienie zobowiązania Banku w Obligacjach daje bowiem możliwość nabycia obligacji przez podmiot niezależny od B - podmiot wybrany przez Zarząd Banku (?Powiernik?), a tym samym zwiększa gwarancję wywiązania się B z zobowiązania wynikającego z wieloletniego programu motywacyjnego.

Zobowiązanie Banku w stosunku do Uczestników wynika zaś ze stosownych uchwał Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy. W tym sensie zobowiązanie z obligacji stanowi jedynie wtórne potwierdzone istniejące już zobowiązania Banku. Dlatego też zrealizowanie celu (umożliwienie uczestnikom objęcia akcji) Programu nie prowadzi do powstania przychodu z odpłatnego zbycia papieru wartościowego (obligacji), czy też uzyskania przychodu z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W momencie objęcia akcji przez Uczestnika dochodzi bowiem do wywiązania się Banku ze zobowiązania wynikającego z uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy, a w konsekwencji do wykupu umorzenia obligacji, czyli instrumentu potwierdzającego istnienie zobowiązania Banku do umożliwienia nabycia akcji.

Nabywane przez Wnioskodawcę akcje w związku z wykupem obligacji zostaną wyemitowane przez Bank z zachowaniem wymagań koniecznych dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z tego też względu przychody stanowiące nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji B, a wydatkami na ich nabycie, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych również w chwili objęcia przez Wnioskodawcę akcji.

Moment zbycia akcji objętych w ramach Programu:

Mając na względzie przedmiotowy stan faktyczny oraz przywołane przepisy prawa, uzyskane przez Wnioskodawcę dochody związane z uczestniczeniem ww. Programie będą podlegać opodatkowaniu dopiero w chwili odpłatnego zbycia akcji B.

Dochody z tego tytułu stanowić będą dochody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną, które stosownie do treści przepisu art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 19% uzyskanego dochodu.

Dochodem z odpłatnego zbycia jest, na podstawie art. 30b ust. 2 ww. ustawy, różnica pomiędzy przychodami uzyskanymi ze zbycia a kosztami ich uzyskania, obejmującymi w szczególności wydatki o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy. W przedmiotowym stanie faktycznym oznacza to, że dochodem z odpłatnego zbycia objętych akcji B jest różnica między ceną sprzedaży pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia, a wydatkami poniesionymi na ich nabycie czyli wartością nominalną akcji.

W dniu 17.12.2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną , stwierdzając, iż stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21.09.2008 r. (data wpływu 24.09.2008 r.) jest nieprawidłowe.

Wnioskodawca nie zgodził się ze stanowiskiem tutejszego organu i w dniu 31.12.2008 r. (data wpływu 05.01.2009 r.) wniósł wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. Odpowiedzi na ww. wezwanie udzielono pismem z dnia 05.02.2009 r. (skutecznie doręczonym w dniu 09.02.2009 r.)

W dniu 10.03.2009 r. wpłynęła do tut. organu skarga na ww. interpretację, w której wniesiono o jej uchylenie.

Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28.10.2009 r. została uchylona przedmiotowa interpretacja.

W wyroku tym Sąd, stwierdził, że skarga zasługiwała na uwzględnienie.

W swym uzasadnieniu Sąd stwierdził, iż pytanie Skarżącego (na które Organ odpowiedział niezgodnie ze stanowiskiem zawartym we wniosku) dotyczyło momentu podatkowego programu motywacyjnego. Spór pomiędzy stronami dotyczył więc tego, kiedy u Skarżącego wystąpi przychód podlegający opodatkowaniu.

W ocenie Sądu analiza przepisów przytoczonych przez Strony prowadzi do wniosku, że taki przychód pojawi się dopiero w chwili zbycia ewentualnie nabytych przez Skarżącego akcji.

Poza sporem jest fakt, że z punktu widzenia podatkowego dla Skarżącego obojętny jest moment przyznania prawa do nabycia obligacji, a także moment nabycia obligacji. Ocenę tę Sąd podziela, zaś dla czytelności poszczególnych etapów programu dodać należy, że obojętny podatkowo jest też moment przyznania prawa do akcji (prawo to zależeć ma od wskazanych z góry warunków, np. pozostawania w stosunku pracy przez określony czas oraz uzyskania stosownej oceny).

Sąd stwierdził, iż rację ma Minister, kiedy wskazuje, że zgodnie z art. 17 ust. 1 punkt 6 lit. a) ustawy przychodem z kapitałów pieniężnych jest przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych. Obligacje co prawda są takimi papierami wartościowymi, ale dla powstania przychodu na podstawie tego przepisu konieczne więc byłoby, aby te papiery wartościowe były zbywalne. Jak zasadnie argumentuje Skarżący, pojęcia ?zbyć? nie można utożsamiać z ?wykupieniem? obligacji przez emitenta. Różnica pomiędzy tymi pojęciami jest ewidentna nie tylko po analizie stosownych przepisów ustawy o obligacjach czy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (skoro ustawy używają tych dwóch pojęć, to nie mogą one oznaczać tego samego), ale różnica ta jest widoczna już na gruncie językowym - zbycie następuje na rzecz podmiotu trzeciego, zaś wykupienie oznacza przeniesienia określonego prawa z powrotem na ten podmiot, który pierwotnie nim dysponował. Wykupienie jest więc kwalifikowanym rodzajem zbycia, gdyż nastąpić może tylko przez pierwotnego dysponenta. Ponieważ zaś, co znów w sprawie jest bezsporne, obligacje nie są papierami wartościowymi, o których mowa w art. 3 punkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 ze zm.), pogląd, że w chwili wykupu obligacji przez Bank (nabycia akcji przez Skarżącego) powstaje po stronie uczestnika programu przychód, nie znajduje uzasadnienia także w treści art. 17 ust. 1 punkt 6 lit. b) ustawy.

Sąd w podsumowaniu wyroku orzekł, iż w dalszym postępowaniu Organ uwzględni zaprezentowane stanowisko Sądu, co oznaczać będzie konieczność uznania, że stanowisko Skarżącego jest w pełni prawidłowe.

W związku z powyższym w świetle obowiązującego stanu prawnego ? biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w powyższym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28.10.2009 r. (data wpływu 26.02.2010 r.) ? stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po ponownym przeanalizowaniu wniosku stwierdza, co następuje:

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika