Czy stanowisko urzędu skarbowego dotyczącego obowiązku płacenia podatku od działki ? gruntu o (...)

Czy stanowisko urzędu skarbowego dotyczącego obowiązku płacenia podatku od działki ? gruntu o powierzchni 843 m2 na której stoi dom jest słuszne?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 26.09.2008 r. (data wpływu 02.10.2008 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.10.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 29.10.2007 r. zmarła mama Wnioskodawczyni zamieszkała na osiedlu domków jednorodzinnych w P.. Dom o powierzchni 94 m2 został wybudowany w 1962 r. na działce budowlanej o powierzchni 843 m2 . Wnioskodawczyni jest jedyną spadkobierczynią. W dniu 14.12.2007 r. Wnioskodawczyni złożyła wniosek do Sądu Rejonowego Wydział I Cywilny o stwierdzeniu nabycia spadku po mamie Zofii R.. Ww. Sąd postanowieniem z dnia 14.12.2007 r. ? sygn. akt I ?. potwierdził prawo Wnioskodawczyni do spadku. Postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku uprawomocniło się w dniu 05.01.2008 r. W dniu 15.01.2008 r. Wnioskodawczyni zgłosiła się do urzędu skarbowego w celu dopełnienia wszelkich formalności wynikłych z nabycia spadku. Wnioskodawczyni złożyła wypełniony druk SD-Z1 i otrzymała zaświadczenie nr US?.. z dnia 15.01.2008 r. potwierdzające, że od ww. spadku podatek nie należy się. W dniu 15.04.2008 r. aktem notarialnym rep. ?? Wnioskodawczyni sprzedała omawianą nieruchomość. W dniu 23.05.2008 r. w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca stałego zameldowania Wnioskodawczyni złożyła stosowne oświadczenie dotyczące nieruchomości i praw majątkowych nabytych po dniu 31.12.2006 r. Z uwagi na fakt, wydania przez Ministerstwo Finansów w dniu 19.02.2008 r. oficjalnej interpretacji na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej, z której wynika, że do okresu zameldowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 powołanej ustawy, wlicza się okres zameldowania przed 1 stycznia 2007 r., czyli przed dniem wprowadzenia ulgi meldunkowej, w dniu 12.09.2008 r. Wnioskodawczyni złożyła w urzędzie skarbowym oświadczenie o przysługującej uldze meldunkowej. Wnioskodawczyni nadmienia, że w sprzedanej nieruchomości była zameldowana od 27.11.1962 r. do 22.06.1977 r. W urzędzie skarbowym Wnioskodawczyni została poinformowana, że owszem przysługuje Jej ulga meldunkowa, ale tylko w części dotyczącej domu mieszkalnego, natomiast za grunt na którym został wybudowany dom Wnioskodawczyni ma obowiązek zapłacić podatek w wysokości 19% od wartości gruntu. Dom znajduje się na działce budowlanej, jednej z wielu ? osiedle liczy ok. 100 numerów i nie ma fizycznej możliwości sprzedania oddzielnie gruntu, oddzielnie domu. Jest to nierozerwalna całość.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stanowisko urzędu skarbowego dotyczącego obowiązku płacenia podatku od działki ? gruntu o powierzchni 843 m2 na której stoi dom jest słuszne...

Zdaniem Wnioskodawczyni przedstawione stanowisko urzędu skarbowego zobowiązujące Wnioskodawczynię do płacenie podatku od gruntu w tym przypadku nie jest słuszne. Wnioskodawczyni motywuje to następująco:

Sprzedaż nieruchomości praktycznie następuje z gruntem, tym bardziej, że jest to działka budowlana ? jedna z wielu jakie przydzielano pod budowę w latach 60 ? tych, znajdująca się na osiedlu domków jednorodzinnych. Cena sprzedaży obejmuje grunt i nieruchomość mieszkalną. Według Wnioskodawczyni znaczy to, że w tym przypadku grunt jest nierozerwalną częścią nieruchomości, a więc nie można zdaniem Wnioskodawczyni sztucznie wyłączyć go z ulgi meldunkowej. Nie jest to grunt orny tylko mała działka budowlana na której stoi dom a reszta to po prostu obejście wokół tego domu. Źródłem przychodu Wnioskodawczyni jest przychód ze zbycia nieruchomości a nie przychód ze zbycia gruntu i odrębnie budynku mieszkalnego. Przepis o uldze meldunkowej wymienia obiekty budowlane, w których podatnik może się zameldować lub był zameldowany, a nie grunt, na którym nie ma fizycznej możliwości zameldowania się, a który może stanowić prawo własności. Ponadto z własnością domu Wnioskodawczyni ściśle związane jest prawo własności gruntu. Tak więc prawo własności domu nie może być przedmiotem samodzielnego obrotu. Skoro zatem, prawo własności domu nie może być samodzielnie zbywalne, według Wnioskodawczyni oznacza to, że jeśli dom podlega zwolnieniu z PIT, to również i prawo własności gruntu, jako ściśle związane z domem, powinno dzielić los prawnopodatkowy tego domu, czyli powinno podlegać zwolnieniu z opodatkowania. Faktycznie w przypadku Wnioskodawczyni nie można sprzedać oddzielnie domu, oddzielnie gruntu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) ? przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 roku.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Zgodnie z treścią art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadku i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem do spadków i darowizn.

Treść art. 22 ust. 6e ww. ustawy stanowi, iż wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jednakże w świetle art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia :

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie
  • jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zgodnie z art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

Nowe zasady opodatkowania regulują wyłącznie opodatkowanie przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Określony w ustawie dwunastomiesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis prawa nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do budynku. Nie jest więc konieczne, by Wnioskodawczyni była właścicielką budynku mieszkalnego przez cały ww. wymagany okres zameldowania. Istotny jest tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Wymóg złożenia w terminie oświadczenia o spełnieniu warunków do skorzystania ze zwolnienia jest obok zameldowania na pobyt stały w sprzedanym budynku przez okres 12 miesięcy przed datą zbycia, warunkiem koniecznym do zastosowania omawianego zwolnienia. Warunek ten wynika wprost z art. 21 ust. 21, dotyczącego zwolnień przedmiotowych, przez co stał się on nieodłącznym elementem regulacji dotyczącej możliwości skorzystania ze zwolnienia przychodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 2008 r. (Dz. U. Nr 59, poz. 361) w sprawie przedłużenia terminu do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych, podatnikom, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym, jeżeli przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy uzyskane zostały w 2008 r. przedłuża się do dnia 30 kwietnia 2009 r. termin do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

Należy zaznaczyć, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy objęty jest wyłącznie przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego. Przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje przychodów z odpłatnego zbycia gruntów, zarówno tych, które stanowią odrębny przedmiot własności (prawo wieczystego użytkowania gruntu), jak i gruntów trwale związanych z budynkami, stanowiących część składową nieruchomości. Oznacza to, że przychód ze sprzedaży gruntu lub udziału w gruncie związanego z lokalem podlega opodatkowaniu na zasadach wymienionych powyżej.

Ujęty w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy katalog rzeczy i praw, których sprzedaż jest objęta przedmiotowym zwolnieniem jest bowiem katalogiem zamkniętym i ustawodawca nie wymienia w nim gruntu.

Z analizy stanu faktycznego, opisanego we wniosku wynika, iż w spadku po zmarłej mamie Wnioskodawczyni nabyła w dniu 29.10.2007 r. dom o powierzchni 94 m2 wybudowany w 1962 r. na działce budowlanej 843 m2. W budynku tym Wnioskodawczyni była zameldowana od 27.11.1962 r. do 22.06.1977 r. W dniu 15.04.2008 r. Wnioskodawczyni sprzedała przedmiotową nieruchomość. W dniu 23.05.2008 r. Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie o przysługującej uldze meldunkowej.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego będzie korzystał ze zwolnienia. Przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje natomiast przychodów z odpłatnego zbycia gruntów. Oznacza to, iż przychód ze sprzedaży gruntu, na którym znajduje się budynek mieszkalny będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach wymienionych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika